Vad händer i Kina?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 08:39

Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 09:47

Både den allmänne kineser och regimen har väl gynnats av att produktionskapaciteten (BNP) i kina ökat med ca 10 % årligen. Miljön har väl dock inte gynnats. Det är inget demokratiskt land men det är man ju inte ensamt om att vara.
Gärna för mig ”miljöskatt” på import från sådana länder. Det är inte så länge sedan vi diskuterade den gratis transport som fanns på privatimporterat från Kina. Men det var nog inte alla som gillade att vi tog betalt för transport samt lite skatt på sådant. Jag var definitivt för detta, Absolut!

Men om man byter perspektiv och ser saken ur ”mitt” eget perspektiv. Jag går relativt ofta och köper till skattjakten vi har när barn-barnen skall sova över hos oss. Då 3 skattjakter med saker att leka och pyssla med. Då vill jag ha saker de kan leka /pyssla/rita med. Jag har aldrig tittat på var dessa olika saker och pyssel samt ritgrejer kommer ifrån. Jag vill ju bara se det ur barnets perspektiv att de skall ha det bra hos oss.

De flesta större saker jag köper kommer absolut inte från Kina men solpanelerna gör det. Solpanelerna är till för att stärka mig och min familj. Då väljer jag ju det billigaste saken med hänsyn till kvalitén. Skulle alla kräva europeiska paneler så skulle ju det ju inte bli många anläggningar i denna delen av världen.


Vi har i genomsnitt en bra levnadsnivå som ju är möjlig genom att vi har handel och därför kan sälja våra produkter samt köpa billigt från exempelvis Kina men också från andra länder. Kina är nog inte längre det billigaste landet att använda för att producera saker.

..

Jag väntar på en rörförstärkare tillverkad i England men det kan ju finnas kinesiska komponenter i den. Men det känns inte som ett större problem för mig. De krav jag ställer på mig måste vara hanterbara. Så denna blev det.
Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-13 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:08

Jag bryr mig inte så mycket om var saker och ting är tillverkade
Gränsdragningen blir så luddig om man börjar gräva i det så det blir bara larvigt.

Däremot försöker jag undvika att köpa saker som är skräp. Då är det mycket lättare att skilja agnarna från vetet.

Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 10:16

Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.


Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 10:22

Vi är ett gammalt par som inte konsumerar mängder av billiga saker. Snarare tvärtom. Föredrar också lite kvalitetsprodukter som ju kan kosta, men inte nödvändigtvis.



Skulle kunna leasa en kinesiskt bil t ex. Hur det blir vet jag inte ännu. Jag måste ju betrakta saken ur vårt perspektiv. Vad som är möjligt, typ.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:31

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.


Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.


Ja. Kanske inte nödvändigtvis, men generellt är det ju ofta så att kvalitet kostar. Men överprisat skräp finns det ju ochså gott om.

Rent filosofiskt kan man ju såklart argumentera för att allt som är så dåligt att det bara kan beskrivas som skräp är alldeles för dyrt, oavsett pris, och dessutom ett slöseri med ändliga resurser.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav hifikg » 2022-08-13 12:17

Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior, låg kvalitet, billigt. Idag är väl Made in Japan närmast ett tecken på kvalitet (hoppas jag, som får min först japanska bil någonsin levererad snart). Så kan det väl gå för kineserna också, men vi börjar vrida oss som maskar när de signalerar prishöjningar. Vilket blir nästa lågprisland? Vietnam? Svårt att hitta någon produkt som inte har en enda anstrykning av Kina numera. Min läckra iPhone, min nästa MacBook Pro, kanske finns det t o m komponenter från Kina i mina OA52!? NAD 208 är från den "japanska tiden" så den kanske klarar sig. Min DAC är tillverkad i Kina. Kostar nästan ingenting och går inte att skilja från betydligt dyrare speldosor. Det går nog inte att bedriva tillverkning i längden utan att de kinesiska arbetarna får ta del av ökat välstånd, så något gott borde komma ut av att jag köper en snorbillig DAC... eh... ja...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 12:20

Japanska bilar för leverans inom EU görs väl i Europa sedan länge? Hur är det med de Koreanska bilarna?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 12:34

hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....


Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.

Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg (42.96 KiB) Visad 589 gånger

ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg
ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg (100.78 KiB) Visad 579 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 16:55

Snygga förlagor.

Man kan också fundera på saken fast ur Sveriges och EU:s perspektiv. Vi kan ju just nu se på beroendet av Rysslands strategiska export av gas och olja och vilka konsekvenser detta får. Nu har väl inte Sverige varit det värre landet här.

Kina har väl tillgångar och exportvaror som inte lätt kan ersättas.

Det handlar här också om vår brist på lagerhållning. Som vi kunde se under pandemin.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-13 20:19

RogerGustavsson skrev:Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Bra frågor.....och det skulle man gärna vilja ha svar på..... Och jag instämmer i sista. Kunde de bygga här hemma förut så måste de tjäna en massa där borta även om någon hade synpunkt på det förut.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster