Vad händer i Kina?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-08 12:06

Vad sker där på andra sidan av jorden?
Priset stiger på allt i hifi väg.
Nästan allt tillverkas av Kina nu för tiden.
Är det rätt att högtalare nästa kostar dubbelt så mycket nu än för några år sedan?
Elektronik har ökat i pris oxå.
Jag tror inte att många har råd att investera sina surt intjänade slantar på hifi.
Ja allt kanske har sin tid.. Köpa billigt och tillverkade i Kina verkar inte gälla längre.
Vilket land ska ta över våra behov av billig hifi?

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-08 12:12

Förstår om det kliar i fingrarna på några - men ingen politik av detta nu. // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav I-or » 2022-08-08 15:21

Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav petersteindl » 2022-08-08 15:35

Personligen tror jag att Kina brottas med en hel del problem, såsom inflation, högre löner, dolda kostnader som kommer fram, exempelvis i typ av miljöpåverkan. Folket blir mer medvetet i sin relation till omvärlden.
Kina stängde landet under pandemins början och sedan i omgångar och det var/är katastrof för Kina, som jag ser det. Den första nedstängningen skedde under deras Nyår. Det blev ett stort avbräck i tillgänglighet på produkter tillverkade i Kina. Där tappade många i Väst en stor del av sin projekterade omsättning.
Jag pratar nu av egen erfarenhet gällande företag jag samarbetat med där dessa företag aldrig återhämtade sig. De skulle leverera högtalarlanternor till USA.

Kina är fortfarande beroende av att Väst köper produkter tillverkade i Kina. Då det skapats en stark medelklass i Kina så blir läget annorlunda och Kina kan stå på egna ben gällande köpkraft, vad det nu kommer innebära?
Tror inte Rysslands köpkraft ens är i närheten av Västs köpkraft.

Kina är beroende av energitillgång och där är Ryssland en partner där Väst inte kan konkurrera.

Då blir det i nuvarande läge med kriget i Ukraina ett val mellan sälj till Västkonsumenter kontra import av energi. Vilket är viktigast för Kina?

En annan viktig parameter är transport och logistik från Kina till Väst. Dessa priser har mångdubblats sedan pandemins början och det är kö och väntetider i logistiken.
Det påverkar priset på Kinesiska produkter som säljs i Väst ganska rejält.

Så länge människor skapar kriser för sig själva och andra, så kommer det bli ganska turbulent på denna planet och det gäller även priser på industriprodukter. Tittar man utifrån på eländet så inbillar jag mig att det ser rätt kaotiskt ut.
Vad vill människorna uppnå egentligen? Det verkar vara fruktan och rädsla som styr beslut, och det mesta verkar vara låtsasfiender i form av fantasimissfoster som inte ens existerar annat än som hallucinationer.
Då brukar besluten bli usla. Vill nog säga att Putins beslut är usla och Pelosis beslut att besöka Taiwan var uselt. Hon är talman och inte politiker. Hon gör hela resan i eget personligt syfte. Så har det sagts i de artiklar jag läst.
President Joe Biden har sagt att USA:s militär inte ser resan till Taiwan ”som en bra idé”.
Eftersom Kinas reaktion är långt större än balanserat, så är det, som jag ser det, ett tecken på att Kina tar tillfället i akt för att genomföra saker som de annars har svårt att genomföra, exempelvis att avbryta hela miljösamarbetet.
Vad har en talmans personliga resa till Taiwan att göra med globalt miljösamarbete? Ingenting! Det logiska är att Kina egentligen inte vill ha sådant samarbete och nu har tillfället kommit då Kina kan skylla på USA. Det är USAs fel att Kina nu helt kommer strunta i miljön.
I samband med att Pelosis plan landade kallades USA:s ambassadör upp till det kinesiska utrikesdepartementet. Där han fick motta en varning att Washington ”kommer att få betala priset”.
Då undrar jag, priset för vaddå?

Det finns flera förklaringar till varför priser på produkter "made in China" har kraftigt höjts och kanske även dubblerats. Ser heller ingen ljusning på kort sikt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav galder » 2022-08-08 18:11

Chi-fi är numera tji-fi

Gynnare av Europatillverkad elektronik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-08 23:52

I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.

Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-09 01:01

FBK skrev:
I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.

Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.

En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna :mrgreen:
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-09 01:12

VintageHiFi skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:Inflationen har generellt sett varit hög i Kina länge, men den extrema konkurrensen har ändå hållit tillbaka priserna på teknikprodukter.

Nu har mängder av aktörer passat på att tokhöja priserna eftersom de tror att de kan komma undan med det i skuggan av bristen på halvledare och den överlag låga produkttillgången i kombination med hög efterfrågan i spåren av covid-19. Fabrikerna i olika områden i Shenzhen har varit stängda i omgångar under hela -21 och början av -22 och transporterna är fortfarande ett problem. Tyvärr finns det ingenting som talar för att covid-19 inte ska blossa upp i Kina igen i höst, eftersom man använder sig av värdelöst vaccin och inte är i närheten av flockimmunitet.

Jag har direkt erfarenhet av några audioprodukter som utvecklades förra året, där prisökningen totalt sett låg runt 20-30 % och prisökningen på vissa komponenter låg på 200 %. 8O

Man kan således räkna med ytterligare prishöjningar på konsumentelektronik ett tag till innan marknaden har kommit i balans igen.

Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.

En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna :mrgreen:
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig. :)

Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda" :D 8) och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt :roll: Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-09 11:08

FBK skrev:
VintageHiFi skrev:
FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.

En vanlig anledning till bantad anläggning brukas stavas Kvinna :mrgreen:
Begagnat funkat ju fint dessutom är man ju miljövänlig. :)

Min förra Kvinna var inte alls sådan utan, "har du köpt en ny låda" :D 8) och jag skulle inte acceptera en sådan som styr så pass över en så man måste överge en hobby, det är ju helt knasigt :roll: Ett förhållande så måste man ju göra det bästa av varandras hobbys. Utan min bantade anläggning stavas kraftig minskad plånbok.

Jag känner massvis av denna typ när dom flyttat ihop så åker alla "fula" HiFi prylar ut, tillsammans med det mesta som gör ett rum lyssningsbart.
Resultatet i de flesta fallen brukar kunna sammanfattas med vitt & kalt. När det gäller ljud brukar det stanna vid några Sonos burkar.

Finns givetvis undantag men dom är få. Oftast beroende på att även partnern är lite intresserad.
Senast redigerad av VintageHiFi 2022-08-09 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav I-or » 2022-08-09 11:19

FBK skrev:Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... 8O Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... :roll: men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.


I fast penningvärde är det betydligt billigare med audioprodukter idag än på 80-talet. Dessutom är ljudkvaliteten överlag mycket högre. Dock har marknaden förskjutits mot livsstilsprodukter, portabelt ljud och hemmabio. Rena HiFi-produkter produceras numer i långt mindre volymer, vilket naturligtvis ger kännbara konsekvenser för audiofiler. Vinsterna är med få undantag ganska låga i HiFi-branschen även om bruttomarginalerna ofta är mycket höga. Om vinsterna vore höga så skulle det finnas långt fler företag på marknaden. HiFi-företagen maximerar sin vinst genom att sälja exklusiva produkter till högt pris i mindre volymer eftersom man inte tror att det finns någon massmarknad att sälja till.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 13:07

Ja det verkar vara små serier.
Tråkigt får våra konsumenter.
Handlarna måste få in tillräckligt med pengar.
Antingen måste dem sälja fler med lägre kvalitet eller få med hög kvalitet och högt pris.
De flesta vill sälja med högt pris.
Titta på stormarknader. De har nästan helt slutat att sälja hifi. TV går bra fortfarande.
Finns knappt ett högtalarpar att köpas där nu.
Nej du blir tvungen att handla från nätet eller dyrhifi butiker.
Ska det behöva vara så?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav hifikg » 2022-08-09 13:24

Så länge det är många som inte fattar varför man behöver två högtalare ens så lär de nog inte försöka kränga några större system. Inte ens surroundljud kräver mer än en högtalare, typ ljudlimpa med surround. Slår man på stort kompletterar man med en basmodul också, om man lyckas smyga in den.
Nä, alla borde ha en egen mancave :) Typ: 3 r o k mancave och dusch...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:03

Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav hifikg » 2022-08-09 18:05

LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?


Biltema :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav petersteindl » 2022-08-09 18:05

LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?


Mot Wireless.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:11

Wireless

Nja det blir kostsamt. Har inte råd.

Biltema

Jo jag har köpt där innan. Men kablarna oxidera och försämras med tiden.

Var därför jag letade efter något annat.
Finns det några andra billiga alternativ som inte oxidera?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav STDI » 2022-08-09 18:20

LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?

Jag har inte kollat i butikerna men enligt nätet finns det flera varianter som alla tre säljer:
https://www.elgiganten.se/search/h%25C3%25B6gtalarkabel
https://www.netonnet.se/search?query=h%C3%B6gtalarkabel
https://www.mediamarkt.se/sv/search.html?query=h%C3%B6gtalarkabel&searchProfile=onlineshop&channel=mmsesv
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 18:38

Jag hittade inga sladdar.
Skulle kanske ha frågat.
Man ska ju inte behöva fråga.
Tittade bland tillbehör och bland musikalternativ.
Man får nog beställa.
Vill ha OFC kablar. Det står inte att dom är OFC.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-09 19:33

hifikg skrev:
LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?


Biltema :)

Biltema.... nu får du ge dig 8O Vilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema :? Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så :evil: :D
Senast redigerad av distad 2022-08-09 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 19:50

Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav galder » 2022-08-09 19:54

Kjell.com har lite sladdar/kablat

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:44

Ska kika på kjell.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:47

Fick något tips om ethernet kabel. Någon som testat?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-09 20:49

LeifB skrev:Ska kika på kjell.

Nej, gynna Svenska hifi butiker istället och denna har flera billiga kopparkablar. https://www.hifi-punkten.se/kategori/154/loesmeter Det är en bra butik,har själv har handlat av dem.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 20:54

Sp-VIM är OFC. Lovande.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:02

NorStone DHCR-100.2
Någon som testat denna?
Orginell.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav hifikg » 2022-08-09 21:03

FBK skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:Gjorde ett besök på Elgiganten idag.
Tänkte att jag skulle se om det fanns högtalarsladdar.
Gick inte hitta någon sladd. Varken RCA eller högtalarsladd. Förr fanns det att köpa i metervara.
Tänkte att jag får åka till Mediamarket och Netonet.
Nej det hjälpte inte. Helt dött på sånt.
Var är vi på väg?


Biltema :)

Biltema.... nu får du ge dig 8O Vilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema :? Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så :evil: :D


10k metern… njae
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:16

10k är alldeles för mycket.
Koppar eller försilvrad på sin höjd.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav LeifB » 2022-08-09 21:30

Någon som har provat flätad kabel?
Ska ge lägre induktans.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav distad » 2022-08-09 21:43

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Biltema :)

Biltema.... nu får du ge dig 8O Vilket land är Biltemas kablar tillverkade, någon som vet ?Det är faktiskt skit kablar. Har svårt att tänka mig att kopparn i dem kablarna håller vettig kvalite Man kan få vettiga om lägger några 10:or till. Har blivit inne bland "kabelhatare" att rekommendera Biltema :? Ni kan ju inte komma med att ni inte har råd att lägga pengar på dessa...https://www.hifikit.se/kablar/kabel-pa- ... assic.html
Utan det här är någon form av trotsighet att kabel ska inte kosta mer än 10k metern... så det så :evil: :D


10k metern… njae

:mrgreen: Väntade mig det svaret....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster