Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav Kraniet » 2022-09-13 14:42

Apropå JBL så är det ju lite intressant ändå att fundera över hur ofta de valt att använda ett 12 tums baselement upp till ca 800 Hz i "toppmodeller".
Det är ganska många modeller som haft någon av följande (ungefär) kombinationer.
12+3+1 tum
12+4+1 tum
12+5+1 tum

Både i hemhögtalar och studiomonitor segmentet.

Kanske bara är ett sammanträffande förstås, eller? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-13 20:07

15-tummare är även de vanliga i toppmodeller.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav distad » 2022-09-13 20:31

sportbilsentusiasten skrev:15-tummare är även de vanliga i toppmodeller.

Har du lyssnat på denna https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... esis-4367/ ?
Måste ju vara ett fynd bland svindyra högtalare. Jag ser JBL som billiga jämfört emot andra märken när det gäller riktiga topp modeller. Jag har bara lyssnat på JBL Array 1400 och det var en trevlig och kul upplevelse.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-13 23:52

Ja det har jag. Samtidigt lyssnade jag på några ”berg-modeller”. Everest mm.
Även hört 1400
Alla är bra på lite olika sätt.
De skitdyra är en upplevse att lyssna till

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav RJohan » 2022-09-14 06:26

Som ni säger. 15" regerar i JBL's topmodeller, studio som hemma. Det har ända sedan 30-talet funnits modeller med "Lansing" i namnet, tvåvägs med 15" bas och horn på mellan/diskant och delning kring 800 Hz. Livet börjar vid 15 tum :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav distad » 2022-09-14 06:51

sportbilsentusiasten skrev:Ja det har jag. Samtidigt lyssnade jag på några ”berg-modeller”. Everest mm.
Även hört 1400
Alla är bra på lite olika sätt.
De skitdyra är en upplevse att lyssna till

Bra på lite olika sätt, har du lusta att utveckla... Är det en del lite mer kul att andra mer korrekta eller ? Något som slog mig med 1400 var att de hade inga tendenser till att bli för analytiska och det såg jag som ett +. Gick att spela olika musikstilar med bravur utan att det lät illa och det var kul att lyssna. Men det är ju ett gäng år sedan så varför jag frågar är om de nyare har ändrats något ? Det har ju i branschen gått emot mer analytiskt ljud bland tillverkare sista ca: 15 åren.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav Dartman » 2022-09-17 21:00

Jag tycker jag har rätt bra "slam" i min anläggning, eller för att citera en kompis som för första gången hörde Moby Dick live hos mig - "jag trodde aldrig att jag skulle få höra John Bonham live, men där satt han ju!".
Jag spelar hembyggda linjekällor (28 st Monacor SPH 75/8 och 12 st CT 62 per sida) stödda av 9 st Peerless SLS 12 per sida. Förstärker med bryggade Emotiva XPA-2 i botten, Emotiva XPA-1 monoblock i mitten och Kenwood M1 för diskanten.

Jag tror att membranyta spelar en stor roll för musikupplevelsen, framför allt när man lyssnar på liveupptagningar. Jag har dock ingen aning om det är mätbart.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav Bill50x » 2022-09-19 17:45

Dartman skrev:Jag tycker jag har rätt bra "slam" i min anläggning....

Jag tror att membranyta spelar en stor roll för musikupplevelsen, framför allt när man lyssnar på liveupptagningar. Jag har dock ingen aning om det är mätbart.

Du borde ha åtskilligt med SLAM i din setup. Tror precis som du att stor membranyta är en viktig parameter. Även om man kan få en 6" bas att gå spikrakt ner till 20 Hz så blir det liksom inget tryck i ljudet oavsett. MEN, jag tror även att systemet ska vara någorlunda lättdrivet.
Jag har vid ett par tillfällen hyrt enkla PA-system med 15-18" basar toppat med några piezohorn som diskanter, drivna av ett enkel mixerbord med inbyggt slutsteg. Inte mycket till HiFi där men Slam, absolut!

Jämför två bilar, väger 1 resp 2 ton. Den tyngre har dubbelt så många hästkrafter så vikt/effekt blir samma. Men vilken tror ni känns kvickast? Känslan blir ungefär som när man kompenserar sämre verkningsgrad med fler watt. Det blir inte samma live-känsla även om man kan skrapa ihop samma ljudtryck och lika djup frekvensgång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav I-or » 2022-09-20 00:07

Om vi släpper inte riktigt relevanta jämförelser och istället tittar på fysiken bakom så inser vi att det endast är volymflöde (och frekvens) som är av betydelse, d.v.s. att om vi kan pumpa lika mycket luft med det mindre elementet som med det större så låter det också likadant (med undantag av dopplerdistorsion, vars hörbarhet är omtvistad). I praktiken är det dock svårt att åstadkomma detta, varför det större elementet i de allra flesta fall vinner eftersom det de facto pumpar väsentligt mer luft på ett någorlunda linjärt sätt.

Ytterligare en anledning till att PA-högtalare (vilket även innefattar huvuddelen av JBL:s element som är utvecklade för användning inom PA) kan vara extra imponerande här är att de i princip aldrig kan återge den "långsammare" lågbasen eftersom de är optimerade för hög verkningsgrad och därför både klarar betydligt högre ljudtrycksnivåer och dessutom i olika grad bara återger den "snabbare" (d.v.s. mer högfrekventa) delen av basen. Dubbel knockout, alltså.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav VintageHiFi » 2022-09-20 02:47

Bill50x skrev:
Dartman skrev:Jag tycker jag har rätt bra "slam" i min anläggning....

Jag tror att membranyta spelar en stor roll för musikupplevelsen, framför allt när man lyssnar på liveupptagningar. Jag har dock ingen aning om det är mätbart.

Du borde ha åtskilligt med SLAM i din setup. Tror precis som du att stor membranyta är en viktig parameter. Även om man kan få en 6" bas att gå spikrakt ner till 20 Hz så blir det liksom inget tryck i ljudet oavsett. MEN, jag tror även att systemet ska vara någorlunda lättdrivet.
Jag har vid ett par tillfällen hyrt enkla PA-system med 15-18" basar toppat med några piezohorn som diskanter, drivna av ett enkel mixerbord med inbyggt slutsteg. Inte mycket till HiFi där men Slam, absolut!

Jämför två bilar, väger 1 resp 2 ton. Den tyngre har dubbelt så många hästkrafter så vikt/effekt blir samma. Men vilken tror ni känns kvickast? Känslan blir ungefär som när man kompenserar sämre verkningsgrad med fler watt. Det blir inte samma live-känsla även om man kan skrapa ihop samma ljudtryck och lika djup frekvensgång.

/ B


Ett enkelt test gå ner till bryggan ta en synål & kör ner den i vatten här har ni ett 6" element, ta sedan ett lock till en större kastrull & gör samma sak här har ni några 15" element viss skillnad. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav jonasp » 2022-09-20 07:35

I-or skrev:Ytterligare en anledning till att PA-högtalare (vilket även innefattar huvuddelen av JBL:s element som är utvecklade för användning inom PA) kan vara extra imponerande här är att de i princip aldrig kan återge den "långsammare" lågbasen eftersom de är optimerade för hög verkningsgrad och därför både klarar betydligt högre ljudtrycksnivåer och dessutom i olika grad bara återger den "snabbare" (d.v.s. mer högfrekventa) delen av basen. Dubbel knockout, alltså.


Trippel knockout, om vi tar den betydligt lägre kompressionen i beaktande hos en högtalare med större element och högre verkningsgrad!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav Belker » 2022-09-20 08:28

Kvadruppel om vi tar med att den höga känsligheten gör att man matar in en massa mer effekt, relativt sett.

Volymratten på ”normal” -> in med PA-burken -> jerrejösses vicken SLAM!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tråden om "SLAM", livekänsla i högtalare

Inläggav jonasp » 2022-09-20 08:50

Ja, hög känslighet har ett egenvärde, dock inte på bekostnad av allt för hög distorsion vilket i vissa fall är fallet (hmmm).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster