"Roliga" högtalare som får dig att le?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

"Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Hotspur » 2022-08-21 16:21

Finns det sådana? Jag tycker det och det bästa exemplet jag kan komma på är JBL L100 Classic, som jag har lyssnat på vid några tillfällen hos Hembioconsult. Den ser dessutom speciell ut, med skyhög 70-talsfaktor och en 12" kan ju sällan vara fel. Nåväl, finns det andra högtalare som får er att sluta lyssna fokuserat efter detaljer och istället komma på sig själv med att bara stampa takten med ett leende? Tips emottages tacksamt.

Bild
Senast redigerad av Hotspur 2022-08-21 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-21 16:39

Heco Direkt är väl lite av en sådan för mig. Diggar att man vågar bygga så pass stort och ta så stor plats designmässigt.

Bild


Sen log jag väldeliga åt någon som vågade komma med högtalare till mässa som såg ut som halvtaskigt hemmabygge men spelade skjortan av det mesta. Något studiomärke från Holland eller Belgien tror jag men minns inte namn eller mer än så. ( Tror det var hemmabiomässa i Lund och de stod typ utanför själva rummen. )


Den rent utseendemässigt har det funnit många som får en att le av olika anledningar, men det var kanske inte trådämnet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav eljulio » 2022-08-21 16:48

Heco direct tycker jag är jättefina. Har inte lyssnat, men skulle gärna göra det.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-21 17:07

Hotspur skrev:Finns det sådana? Jag tycker det och det bästa exemplet jag kan komma på är JBL L100 Classic, som jag har lyssnat på vid några tillfällen hos Hembioconsult. Den ser dessutom speciell ut, med skyhög 70-talsfaktor och en 12" kan ju sällan vara fel. Nåväl, finns det andra högtalare som får er att sluta lyssna fokuserat efter detaljer och istället komma på sig själv med att bara stampa takten med ett leende? Tips emottages tacksamt.

JBL större är klart roligare. 4367, allt som heter Synthesis, tex K2 S9900, Everest DD67000.
De ovan gillar jag bäst.
Alla dyrare JBL för hemmabruk är riktigt bra enl mig. Everest är dessutom jobbigt överlägsna den redan otroligt bra 4367. Med K2 S9900 emellan. Min hjärna säger 4367 eller Everest.
KEF blade är bra med.
Alla ovan skitdyra!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-21 17:13

Nattlorden skrev:Heco Direkt är väl lite av en sådan för mig. Diggar att man vågar bygga så pass stort och ta så stor plats designmässigt.

Om den i mitten är den med 15" bas har jag hört den.
Mer drag i stora JBL men denna är ju 80k eller nåt? JBL är på en helt annat kostnadsläge

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Calleberg » 2022-08-21 18:13

En kall slamkrypare :mrgreen:


marshall-kylskap-mf32blkeu--pdp_zoom-3000.jpg
marshall-kylskap-mf32blkeu--pdp_zoom-3000.jpg (640.49 KiB) Visad 2337 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav distad » 2022-08-21 22:25

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Adhoc » 2022-08-22 10:11

Nattlorden skrev:Heco Direkt är väl lite av en sådan för mig. Diggar att man vågar bygga så pass stort och ta så stor plats designmässigt.

[ Bild ]


Sen log jag väldeliga åt någon som vågade komma med högtalare till mässa som såg ut som halvtaskigt hemmabygge men spelade skjortan av det mesta. Något studiomärke från Holland eller Belgien tror jag men minns inte namn eller mer än så. ( Tror det var hemmabiomässa i Lund och de stod typ utanför själva rummen. )


Den rent utseendemässigt har det funnit många som får en att le av olika anledningar, men det var kanske inte trådämnet?


Jag är ganska säker på att det var Alcons Audio du hörde. Dom hade några av sina mindre pluttehögtalare uppställda utanför själva hemmabiorummen. Sparkade röv med dom andra "fina" fabrikaten Procella, JBL etc inne i "biosalongerna" Samma Alcon var också uppe på en mässa i GBG vid ungefär samma tidpunkt. Tyvärr i ett undanskymt läge så många missade Alcon men samma sak då, det vare inte många som kom i närheten oavsett prislapp. https://www.alconsaudio.com/product/cr3/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-22 10:26

Adhoc skrev:
Nattlorden skrev:Heco Direkt är väl lite av en sådan för mig. Diggar att man vågar bygga så pass stort och ta så stor plats designmässigt.

[ Bild ]


Sen log jag väldeliga åt någon som vågade komma med högtalare till mässa som såg ut som halvtaskigt hemmabygge men spelade skjortan av det mesta. Något studiomärke från Holland eller Belgien tror jag men minns inte namn eller mer än så. ( Tror det var hemmabiomässa i Lund och de stod typ utanför själva rummen. )


Den rent utseendemässigt har det funnit många som får en att le av olika anledningar, men det var kanske inte trådämnet?


Jag är ganska säker på att det var Alcons Audio du hörde. Dom hade några av sina mindre pluttehögtalare uppställda utanför själva hemmabiorummen. Sparkade röv med dom andra "fina" fabrikaten Procella, JBL etc inne i "biosalongerna" Samma Alcon var också uppe på en mässa i GBG vid ungefär samma tidpunkt. Tyvärr i ett undanskymt läge så många missade Alcon men samma sak då, det vare inte många som kom i närheten oavsett prislapp. https://www.alconsaudio.com/product/cr3/


Tack. Hur jag nu skall lägga märket på minnet till nästa gång jag "behöver" det är en annan fråga... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav KarlXII » 2022-08-22 10:36

Mina gamla Cerwin-Vega ch504R var faktiskt riktigt roliga att lyssna på. Stor spelglädje på dem. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav I-or » 2022-08-22 13:58

Min drömhögtalare 1979, men det är preskriberat nu. :mrgreen:

(Fick dock nöja mig med en av lillebröderna.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav KarlXII » 2022-08-22 16:24

I-or skrev:Min drömhögtalare 1979, men det är preskriberat nu. :mrgreen:

(Fick dock nöja mig med en av lillebröderna.)


Stod du också hos Lasse Thörn på NK lyssnade på dem och Ampzilla? :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav PerStromgren » 2022-08-22 16:34

Klipschorn! Jag har förstås inte hört dem sedan 70-talet, men jag har mycket glada minnen från att spela rockmusik på ett par sådana, byggda efter ritning av min kompis på KTH. Han hade dem i sitt studentrum på Lappis...

https://www.klipsch.com/products/klipschorn

PS. Det är ju egentligen rätt förvånande att de fortfarande produceras.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav I-or » 2022-08-22 17:45

KarlXII skrev:
I-or skrev:Min drömhögtalare 1979, men det är preskriberat nu. :mrgreen:

(Fick dock nöja mig med en av lillebröderna.)


Stod du också hos Lasse Thörn på NK lyssnade på dem och Ampzilla? :P


Alldeles för ofta! Jag brukade kalla honom för Krämar-Nisse (häpp!) och han spelade ofta så att tanterna på andra sidan väggen kom in och klagade på att deras krafs ramlade ned från hyllorna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-22 20:36

PerStromgren skrev:Klipschorn! Jag har förstås inte hört dem sedan 70-talet, men jag har mycket glada minnen från att spela rockmusik på ett par sådana, byggda efter ritning av min kompis på KTH. Han hade dem i sitt studentrum på Lappis...

https://www.klipsch.com/products/klipschorn

PS. Det är ju egentligen rätt förvånande att de fortfarande produceras.

Nej, det räcker ju att lyssna på dom.Bra grejer!
Men fattar vad du menar. Kundgruppen med tillräckligt förstående respektive torde minska för varje år.

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav nilsru » 2022-08-25 21:08

Bose 901. Får allt att låta live. Inte högst upplösning och exakthet, men roliga att lyssna på. Tack vare equalizern så har de bra tryck i basen. Serie 6 har bäst upplösning, medan de slutna varianterna serie 1 & 2 har lite snärtigare bas. Kräver dock att man har rätt rum och möjlighet att placera dem rätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav hifikg » 2022-08-25 21:27

Cerwin Vega, med sina deviser "Grannarna älskar dem, knackar takten i väggarna" (fritt ur minnet) o liknande var roliga. Avfärdade dem, lite dumt kanske, som högtalare för bara pop, till jag fick höra grabbarna på Västerås Sound lira något klassiskt på ett par stora CV o jäklar... fast de var lite för dyra för en sommarjobbande gymnasist, så jag siktade in mig på Jamo (som jag ler åt idag, fast jag aldrig köpte några), som blev ett par OD-11. Ler varje dag åt mitt "nya" vita par OD-11 som har lyft tv-ljudet till oanade nivåer. Sen har jag ett annat par högtalare också som lockar fram stora smil i mörkret mest varje dag.

Edit: Efter att jag skrev det här började jag googla på "Jamo" tänk om jag skulle baxa hem de där som jag tänkt mig som 17-åring... he he. Någon som minns vad de häftigaste hette? Kommer brudarna att flockas? hmm... 60-talsbrudar då... tror jag hoppar över det projektet.
Sitter nöjd :)

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Doofus » 2022-08-26 08:37

Jag håller med om stora JBL, 4435 har jag hemma.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav hifikg » 2022-08-26 09:30

Doofus skrev:Jag håller med om stora JBL, 4435 har jag hemma.


Mäktig köksradio, som också framkallar ett leende :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Nattlorden » 2022-08-26 09:32

Cerwin 1215 framkallade leende en gång i tiden.... med fulla musklerna från bryggade 208or. Det nedpendlade innertaket på Hifiklubben på Regementsgatan i Malmö höll på att komma ned. :lol: :mrgreen:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-26 11:15

Cerwin Vega fanns i bra och billiga versioner, då det begav sig.
Nu är allmänna uppfattningen att allt var skräp, det stämmer inte.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav Rydberg » 2022-08-26 20:58

sportbilsentusiasten skrev:Cerwin Vega fanns i bra och billiga versioner, då det begav sig.
Nu är allmänna uppfattningen att allt var skräp, det stämmer inte.

Jag levde länge nöjd med ett par Cerwin Vega DC-10 :D
Class only looks like arrogance from below.

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav PP1966 » 2022-08-27 22:31

Lite JBl rock on
(Jazz funkar kanon i Olympus)
Bilagor
1A647BA0-F535-48C1-AE45-ABDED52FD8DA.jpeg
1A647BA0-F535-48C1-AE45-ABDED52FD8DA.jpeg (86.29 KiB) Visad 1489 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-27 23:53

Biohorn runt diskantkompressorn?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav distad » 2022-08-28 00:17

Jag kommer köpa något som spelar "roligt" någon gång. Och det finns gott om högtalare som har "spelglädje" om man får använda det namnet. Jag är sådan att jag kan uppskatta helt olika sorters ljud. Heco som fanns bild ovan sa en kompis att jag skulle gilla då de har spelglädje. Sedan finns det ju högtalare som har olika mått av spelglädje i mina öron, dvs alla har det, men en del har mer av det men då brukar det kosta en del också. Och stora JBL högtalare med 14-tummaren brukar ligga högt upp i att vara roliga att lyssna på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav I-or » 2022-08-28 00:17

hifikg skrev:Cerwin Vega, med sina deviser "Grannarna älskar dem, knackar takten i väggarna" (fritt ur minnet) o liknande var roliga. Avfärdade dem, lite dumt kanske, som högtalare för bara pop, till jag fick höra grabbarna på Västerås Sound lira något klassiskt på ett par stora CV o jäklar... fast de var lite för dyra för en sommarjobbande gymnasist, så jag siktade in mig på Jamo (som jag ler åt idag, fast jag aldrig köpte några), som blev ett par OD-11. Ler varje dag åt mitt "nya" vita par OD-11 som har lyft tv-ljudet till oanade nivåer. Sen har jag ett annat par högtalare också som lockar fram stora smil i mörkret mest varje dag.

Edit: Efter att jag skrev det här började jag googla på "Jamo" tänk om jag skulle baxa hem de där som jag tänkt mig som 17-åring... he he. Någon som minns vad de häftigaste hette? Kommer brudarna att flockas? hmm... 60-talsbrudar då... tror jag hoppar över det projektet.


"Mina grannar älskar musik, de stampar takten i väggarna", ska det nog vara. Sedan körde man hårt med "Lyhörda grannars fasa" och "Watch it, your feet may dance away!". Dessutom hävdade C-V att vetenskapliga undersökningar visade att lågfrekvent bas gjorde kvinnor mer "kärleksfulla" mot män. :mrgreen:

Cerwin-Vega höll för övrigt fullt rimlig ljudkvalitet även för mer finslipade HiFi-parametrar, åtminstone runt 1980, vilket Jamo aldrig var nära att göra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-28 08:38

Tänker på Clabbe Rakt över disc
”höj volymen… tänk på grannarna”
Eller hur var det han sa?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav distad » 2022-08-28 09:35

Rydberg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Cerwin Vega fanns i bra och billiga versioner, då det begav sig.
Nu är allmänna uppfattningen att allt var skräp, det stämmer inte.

Jag levde länge nöjd med ett par Cerwin Vega DC-10 :D

Måste vara långt innan du spelade piP för mig med Nad 208 så högt att högtalarna "nästan" hoppade av stativen hemma hos dig i Norrköping.... :mrgreen: Det var min första Ino lyssning och det var förvånande vad stryk de tålde..... 8O
Kommer aldrig glömma alla demos hos Ljudmakarna i slutet av 80- och början av 90-talet, på den tiden spelades det med Cerwin Vega så hela butiken skakade.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav PP1966 » 2022-08-28 10:06

JBL M2 aktiv delning
Kör med 2216-nd- 1 /1200 hz i olympus /s8r
Den ena basen är slav
Fanns att köpa 1960 i JBL katalogen
Spelar fint
Bilagor
27358F3E-E1A0-4BB8-BD81-4EA88EA74ECF.jpeg
27358F3E-E1A0-4BB8-BD81-4EA88EA74ECF.jpeg (88.08 KiB) Visad 1399 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: "Roliga" högtalare som får dig att le?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-28 15:18

PP1966 skrev:JBL M2 aktiv delning
Kör med 2216-nd- 1 /1200 hz i olympus /s8r
Den ena basen är slav
Fanns att köpa 1960 i JBL katalogen
Spelar fint

Nu blev jag avundsjuk!
M2 är duktigt jäkla bra :!:
Kan du utveckla rad två, för mig som inte riktigt är med på alla prylar.
Tex delning vid 1200Hz låter ganska högt men som sagt hänger jag inte riktig med hur du gjort.

Kolla min medlemstråd strax, en 4645C står plötsligt i kartong utanför musikrummet. :mrgreen:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot] och 12 gäster