Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Bill50x » 2022-12-21 12:43

Ormolja kan ja vara så mycket, inte bara en (onödig?) pryl man adderar till sin anläggning. Linn har tillexempel en streamer/försteg som kan kompletteras med lite olika moduler (exvis slutsteg). Man kan köpa den med standardchassi ("Classic") eller med "delvis urfräst chassi" - prisskillnad 70600:-!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-21 12:46

Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad :D

Den var bra :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-21 14:19

hifi_nirvana skrev:
Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad :D

Den var bra :wink:


Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låt :) Den första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över :)
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex
Bilagor
qutestred.jpg
qutestred.jpg (173.14 KiB) Visad 1967 gånger
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-21 14:37

De där va ju riktigt snyggt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Morello » 2022-12-21 14:38

Bill50x skrev:Ormolja kan ja vara så mycket, inte bara en (onödig?) pryl man adderar till sin anläggning. Linn har tillexempel en streamer/försteg som kan kompletteras med lite olika moduler (exvis slutsteg). Man kan köpa den med standardchassi ("Classic") eller med "delvis urfräst chassi" - prisskillnad 70600:-!

/ B


Ormolja är produkter som torgförs under förespegling att uppvisa egenskaper de inte gör. Har någon sett en kabelmakare torgföra en kabel utan att fara med osanning? (retorisk fråga)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-21 14:53

Ja gillar inte Jorma kabel.
Men Jorma va rolig å trevlig.
Framförallt när han fick sej några pilsner.
Då glappa käften i ett.

De va nån mässa när va några styckna som skulle få nåt i strupen på Belgo Bar.

Ja gick fram t Jorma å sa att ja tycker dina kablar låter skit bjöd på en öl.
Då va isen bruten å hängde den kvällen.
Jorma uppskattade nånstans min ärlighet å vi blev bra polare efter det.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav LeifB » 2022-12-21 16:32

Haha. Den som ljuger bäst säljer mest. :P :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-21 16:55

Tvivlar på att Jormas kablar låter sämre än lampsladd, dvs alldeles utmärkt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Almen » 2022-12-21 17:01

Imperial-Blomman skrev:Ja gillar inte Jorma kabel.
---
Ja gick fram t Jorma å sa att ja tycker dina kablar låter skit bjöd på en öl.
Då va isen bruten å hängde den kvällen.
Jorma uppskattade nånstans min ärlighet å vi blev bra polare efter det.


Ja, det kan nog uppskattas om man säger som du - då spelar man ju med i HiFi-spelet: det är subjektiva, stora skillnader mellan kablar.

hifikg skrev:Tvivlar på att Jormas kablar låter sämre än lampsladd, dvs alldeles utmärkt :)


Om man däremot uttrycker sig sålunda så drar man ju undan mattan för själva affärsidén.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-21 17:01

Japp :D
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-21 17:02

Dom e jävlig dyra å ha som lamp sladd :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-21 17:03

Imperial-Blomman skrev:Dom e jävlig dyra å ha som lamp sladd :D


Men tänk vilket skönt, avspänt, ljus du får!!
Jag nyttjar min röda kabel när jag printar bilder, gissa om bilderna blir bättre!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Almen » 2022-12-21 17:07

Imperial-Blomman skrev:Dom e jävlig dyra å ha som lamp sladd :D

Å andra sidan är lampsladd väldigt prisvärt att ha som högtalarkabel. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-21 17:07

Ja de måste ju bli bättre svärta då :P
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-12-22 02:36

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:
Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad :D

Den var bra :wink:


Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låt :) Den första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över :)
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex

Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd.... :roll: Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera :?
Men du har ju så många lådor numera bla, bling bling grejer och annat så de kanske inte räcker... Får kanske kontakta en person för att motverka den galenskapen.
Senast redigerad av distad 2022-12-22 02:42, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-12-22 02:38

Imperial-Blomman har annars en rolig historia att berätta om en mässa, om han vill...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-22 02:42

FBK skrev:
hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Den var bra :wink:


Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låt :) Den första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över :)
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex

Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd.... :roll: Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera :?


Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-12-22 02:46

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låt :) Den första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över :)
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex

Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd.... :roll: Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera :?


Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.

De LÅTER garanterat annorlunda än världens bästa kabel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-22 02:53

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd.... :roll: Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera :?


Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.

De LÅTER garanterat annorlunda än världens bästa kabel.


Kanske, om man slår dem hårt i en bordskiva, eller tuggar på dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-12-22 03:02

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.

De LÅTER garanterat annorlunda än världens bästa kabel.


Kanske, om man slår dem hårt i en bordskiva, eller tuggar på dem.

Vill du inte ha de lila kablarna så kan du ju använda dina blåa igen eftersom det inte är någon skillnad så kan jag ge dem till någon som "uppskattar" dem istället. Du gör ju bara narr av dem. :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-12-22 08:16

Icke så, de knyter ihop Lodisarna just nu och till påsk är lila en bättre färg än rött.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav LeifB » 2022-12-23 13:32

Svarta kablar tilltalar mig mest.
Ljudskillnad?? Jag har inte hört någon skillnad..

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Ted_B » 2022-12-23 21:45

Nä, svarta eller annan färg spelar nog ingen roll, borde inte göra någon skillnad på ljudet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2023-05-30 07:13

FBK skrev:
I-or skrev:
Calleberg skrev:
Jag har länge funderat över om LeifB kanske varit i lång konvalescens efter en hjärnblödning... (ja på riktigt)
Jag är lite glad över just det där inlägget eftersom det tyder på att så inte är fallet. :D


Ja, LeffeB har nog slutgiltigt avslöjats som ett grottroll eller t.o.m. en Balrog vid det här laget. Dock har frågeställningarna som dryftats uppenbarligen tarvat en genomlysning, varför även troll, antagligen mot sin vilja, kan göra en god insats ibland. 8)

Jag vet inte om det skulle vara så stort intresse allmänt här då folk verkar lite kablar "vad då", men det finns tankar i alla fall på att få till någon form av blindtest på enklare kablar i vinter då jag och en kompis i alla fall är på om det blir av då det kan vara intressant tycker vi, i alla fall för vår del.. Pratade idag med Lindroos angående en enklare form av det och vilka misstag vi bör undvika, och det var inte så lätt märkte jag....... :? :mrgreen: Vi får se hur det blir, om så skriver vi nog om det. :)


Blev det något test?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2023-05-30 13:41

hifikg skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:
Ja, LeffeB har nog slutgiltigt avslöjats som ett grottroll eller t.o.m. en Balrog vid det här laget. Dock har frågeställningarna som dryftats uppenbarligen tarvat en genomlysning, varför även troll, antagligen mot sin vilja, kan göra en god insats ibland. 8)

Jag vet inte om det skulle vara så stort intresse allmänt här då folk verkar lite kablar "vad då", men det finns tankar i alla fall på att få till någon form av blindtest på enklare kablar i vinter då jag och en kompis i alla fall är på om det blir av då det kan vara intressant tycker vi, i alla fall för vår del.. Pratade idag med Lindroos angående en enklare form av det och vilka misstag vi bör undvika, och det var inte så lätt märkte jag....... :? :mrgreen: Vi får se hur det blir, om så skriver vi nog om det. :)


Blev det något test?

Nä, allt sådant är nedlagt. Och jag har sålt av stereon och kommer försöka bygga upp en enkel Hemmabio istället när jag väl flyttat så jag har lagt ner all kabeltestande. Skulle ju testa lite högtalarkabel också var tanken, men det kommer inte bli något där heller eftersom det inte kommer finnas något stereo. Ps. Lyssnar på musik, men bara i hörlurar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Strmbrg » 2023-06-01 20:30

Jag köpte häromåret dyra Supra högtalarkablar. Blå, ser lite ut som plastslang i vilken man knölat in kabeln inlindad i aluminiumfolie.
För att bli av med utseendet så trädde jag över en kabelstrumpa.
Jag tycker att kablar skall vara såpass osynliga att man inte lägger märke till dem.
Egentligen samma sak med apparaturen och högtalarna. Att låta prylarnas närvaro konkurrera med musiklyssnandet strider mot hur jag vill ha det.
Exempelvis har jag kört med Accuphasens mätare släckta sedan jag efter några veckor tröttnade på att stirra på dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2023-06-01 20:54

Jag gav bort allt som hade svängande VU-metrar. Hitachi, Proton och AKAI, vojne... På min NAD har jag släckt alla dioder. Jag tål rörglöd och den diskreta strålningen från Den Vackraste.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Strmbrg » 2023-06-02 08:10

hifikg skrev:Jag gav bort allt som hade svängande VU-metrar. Hitachi, Proton och AKAI, vojne... På min NAD har jag släckt alla dioder. Jag tål rörglöd och den diskreta strålningen från Den Vackraste.


Den högst kontroversiella Accuphase "strömtillsnyggaren" är av en lite äldre version, där den runda, analoga multimetern inte kan släckas.
Denna stora klump till plåtlåda har jag därför placerat så att den skyms av den ena Magneplanaren men ändå är såpass åtkomlig att jag kan slå på den och kunna se mätarens utslag om jag krumbuktar mig en aning.

51810367729_51c9bd004b_k.jpg
51810367729_51c9bd004b_k.jpg (402.5 KiB) Visad 1126 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2023-06-03 01:25

Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Strmbrg » 2023-06-03 08:04

hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)

Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?
Beträffande aktier så kör jag med fonder istället. Vill inte engagera mig så mycket, läsa, gissa, byta och hålla på. De var ju nere ordentligt men har nu vänt och tickar uppåt tycks det. Jag månadssparade med samma belopp (minns inte om det är 500 eller 1000 per månad) hela tiden under raset. Det är ju bra att det rasar ibland så man får många andelar för pengarna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster