Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-06-04 15:19

hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)


Det har du redan inbyggt i din nuvarande D/A-omvandlare.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26710
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2023-06-04 16:06

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)


Det har du redan inbyggt i din nuvarande D/A-omvandlare.


Absolut, men MScalern skalar mer :)

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)

Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?


Det är en MScaler jag avser. Än har jag inte slagit till på den o nöjer mig med "bara" Qutest. Kan leva med det om aktiegudarna går emot mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav AndersP » 2023-06-04 17:55

Furutech säljer faktiskt en produkt vid namn " Nano Liquid" som levereras i en liten flaska. Meningen är att produkten ska smörjas på kontaktövergångar för att minska motståndet. :mrgreen:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5197
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav dewpo » 2023-06-04 19:11

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)


Det har du redan inbyggt i din nuvarande D/A-omvandlare.


Absolut, men MScalern skalar mer :)

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone :)

Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?


Det är en MScaler jag avser. Än har jag inte slagit till på den o nöjer mig med "bara" Qutest. Kan leva med det om aktiegudarna går emot mig.

Varför inte förvandla din dator till en kombinerad DSP/Uppsampler samt Digitalt Delningsfilter?

HQPlayer 5 Desktop :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26710
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2023-06-04 22:49

dewpo skrev:
hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Det har du redan inbyggt i din nuvarande D/A-omvandlare.


Absolut, men MScalern skalar mer :)

Strmbrg skrev:Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?


Det är en MScaler jag avser. Än har jag inte slagit till på den o nöjer mig med "bara" Qutest. Kan leva med det om aktiegudarna går emot mig.

Varför inte förvandla din dator till en kombinerad DSP/Uppsampler samt Digitalt Delningsfilter?

HQPlayer 5 Desktop :twisted:


Det blir förstås inte lika bra ;) Äh, vad vet jag, men jag lyssnar ofta på MScaler, förvisso i kombination med DAVE, men har även hört den ihop med den Qutest jag har nu. Då upplevde jag inte ens skillnaden på det och femtonhundrakronors kinesen :) För att begripa den skillnaden måste man verkligen lyssna. Och övertyga sig själv kanske. Självbedrägeri? Jomenvisst, det ligger i farans riktning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Strmbrg » 2023-06-05 09:50

Egen erfarenhet ger vid handen att MScalarens nytta tarvar musik och fonogram som innehåller såpass mycket detaljer att det finns något för den att lyfta fram.
Jag skulle inte skaffa den om det inte vore för den musiksmak jag har. På viss musik ger den inte alls särskilt mycket.

Det roliga är ju att man kan stega sig runt från bypass till maximal upplösning med fjärren och då notera vad som sker med luftighet, perspektiv och detaljhörbarhet. Jag har dock fått lära mig här på Faktiskt någonstans att detta handlar om antingen inbillning eller signalmanipulation. Ja, eller både och.

Det väljer jag att notera, men väljer samtidigt inte att låta den kunskapen inverka på det jag uppskattar med manicken.
Jag väljer dessutom att låta det vara som det är med att det finns de som är tvärsäkra på att det inte funkar. Varför öda tid på att ändra på det?
Och alltid lurar man väl någon att kasta upp det ohemula beloppet. Osolidariskt och närmast förbjudet.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster