Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-11 02:46

I-or skrev:
Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:
Hehe, jag har länge funderat över LeifB, kan möjligen LeifB själv kanske bekräfta huruvida han är en bot, ett troll eller bara allmänt vetgirig men ovillig att ta till sig svar & fakta?


Jag har länge funderat över om LeifB kanske varit i lång konvalescens efter en hjärnblödning... (ja på riktigt)
Jag är lite glad över just det där inlägget eftersom det tyder på att så inte är fallet. :D


Ja, LeffeB har nog slutgiltigt avslöjats som ett grottroll eller t.o.m. en Balrog vid det här laget. Dock har frågeställningarna som dryftats uppenbarligen tarvat en genomlysning, varför även troll, antagligen mot sin vilja, kan göra en god insats ibland. 8)

Jag vet inte om det skulle vara så stort intresse allmänt här då folk verkar lite kablar "vad då", men det finns tankar i alla fall på att få till någon form av blindtest på enklare kablar i vinter då jag och en kompis i alla fall är på om det blir av då det kan vara intressant tycker vi, i alla fall för vår del.. Pratade idag med Lindroos angående en enklare form av det och vilka misstag vi bör undvika, och det var inte så lätt märkte jag....... :? :mrgreen: Vi får se hur det blir, om så skriver vi nog om det. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav LeifB » 2022-09-12 02:51

Jag ville bara belysa kabelns påverkan.
Ärgad kabel är inte bra.
Iofs kanske grönare el är att föredra.
Har inte råd att ens starta upp hela maskineriet när kostnaden stiger dramatiskt.
Jag får återkomma till våren när det blir ljusare ute.
Kommer ni med att ta det lungt med det höga elpriset?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav pLudio » 2022-09-12 09:45

Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav jonasp » 2022-09-12 09:47

Högtalarkablar har alltid varit och kommer alltid vara kejsarens nya kläder.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 09:52

pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.

Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav paa » 2022-09-12 11:35

FBK skrev:
pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.

Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.

Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 12:20

paa skrev:
FBK skrev:
pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.

Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.

Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.

Då får jag väl prata med testledaren om detta så får vi återkomma. Kände att något sådant här skulle komma då kablar inte påverkar ljudet enligt många här. Jag hör i alla fall jag skillnad när jag lyssnat både hemma och hos en kompis när vi jämfört och det räcker för att jag vill utforska mer hur svårt det blir i en blindtest.... Men vi behöver inte redovisa något här "så ni slipper se det"
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-09-12 16:08

Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 16:24

hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!

Dåligt och lite elakt förslag ifrån din sida...sluta gärna med hånande hifikg. Vi kör en egen grej i Stockholm utan något konstigt och det räcker för min del. Du borde läsa lite om våra sinnen så kanske du lägger ner allt det där med en massa konstiga behandlingar så fort kablar kommer på tapeten,håll dig till det som finns I DEM och du borde byta kablar till no name för "egen del" när du sågar till höger och vänster också då det inte blir riktigt trovärdigt med dina kablar :roll: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav paa » 2022-09-12 16:50

FBK skrev:
paa skrev:
FBK skrev:Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.

Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.

Då får jag väl prata med testledaren om detta så får vi återkomma. Kände att något sådant här skulle komma då kablar inte påverkar ljudet enligt många här. Jag hör i alla fall jag skillnad när jag lyssnat både hemma och hos en kompis när vi jämfört och det räcker för att jag vill utforska mer hur svårt det blir i en blindtest.... Men vi behöver inte redovisa något här "så ni slipper se det"

Jag tror du reagerar onödigt kraftigt här, men fråga gärna testledaren om han tror det går att hitta en högtalarkabel som är generellt bäst med alla förstärkare och alla högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 16:55

paa skrev:
FBK skrev:
paa skrev:Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.

Då får jag väl prata med testledaren om detta så får vi återkomma. Kände att något sådant här skulle komma då kablar inte påverkar ljudet enligt många här. Jag hör i alla fall jag skillnad när jag lyssnat både hemma och hos en kompis när vi jämfört och det räcker för att jag vill utforska mer hur svårt det blir i en blindtest.... Men vi behöver inte redovisa något här "så ni slipper se det"

Jag tror du reagerar onödigt kraftigt här, men fråga gärna testledaren om han tror det går att hitta en högtalarkabel som är generellt bäst med alla förstärkare och alla högtalare.

Det kommer jag göra. Och jag vet redan svaret. :) Och du kan ju också läsa lite om våra sinnen. :wink: Och som alla kan göra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav I-or » 2022-09-12 17:52

Bara för att förtydliga, det finns definitivt kablar som passar alla högtalare, t.ex. vilken kabel som helst med en tvärsnittsarea om 2,5 mm2 (3 m). Att utnyttja kablar för frekvensgångskorrektion om några tiondels dB vore totalt irrationellt.

För övrigt är det i praktiken endast rörförstärkare av SET-typ som har en såg hög utgångsimpedans att frekvensgången påverkas påtagligt och att föra fram förstärkarens utgångsimpedans som en del i problematiken är därför meningslöst. Även hyggliga högtalare har en frekvensgångsvariation om ca +/- 3 dB och dessutom typiska (smalbandiga) produktionstoleranser om ca 2-3 dB. Rummet tillför ytterligare sådär +/- 10 dB för låga frekvenser.

Glöm därför försumbara problem som kablar och förstärkarens utgångsimpedans. Ekvalisera frekvensgången med de åtskilliga dB som alltid behövs, istället.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-09-12 18:00

FBK skrev:
hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!

Dåligt och lite elakt förslag ifrån din sida...sluta gärna med hånande hifikg. Vi kör en egen grej i Stockholm utan något konstigt och det räcker för min del. Du borde läsa lite om våra sinnen så kanske du lägger ner allt det där med en massa konstiga behandlingar så fort kablar kommer på tapeten,håll dig till det som finns I DEM och du borde byta kablar till no name för "egen del" när du sågar till höger och vänster också då det inte blir riktigt trovärdigt med dina kablar :roll: :wink:


Inte alls. Jag hänger med i den kolorerade pressen och läser nogsamt allt om kablar och lär mig. Att kryobehandla ska ge en tydligt hörbar skillnad enligt testare i dem :)
Jag råkar ha "märkeskablar" för att jag var ung och dum en gång och betalade mer för dem än de flesta gjorde för en komplett anläggning på den tiden, men om någon (du kanske?) kan detektera dem (säg nio gånger av tio, så får du bättre odds än Triss) jämfört med lampsladd (och föredra dem) så byter jag gärna. I samband med somliga möbleringar har jag skarvat kablarna med vanlig elkabel av något slag och en sockerbit, inte f-n har någon hört skillnad för det. En gång i tiden behandlade jag både LP-skivor och ingående vattenrör med Belt-tejp :) så nog har jag (haft) ett öppet sinne och testat det mesta. Kan rekommendera Hifi & Musik nummer 11 2018 om du vill garva läppen av dig över kabeltro :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav pLudio » 2022-09-12 18:04

Jag vågar påstå att jag kan peka ut min rumskorrigering i ett blindtest. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-09-12 18:06

pLudio skrev:Jag vågar påstå att jag kan peka ut min rumskorrigering i ett blindtest. :-)


Då är den inte bara baserad på kablar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 18:20

Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 18:55

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!

Dåligt och lite elakt förslag ifrån din sida...sluta gärna med hånande hifikg. Vi kör en egen grej i Stockholm utan något konstigt och det räcker för min del. Du borde läsa lite om våra sinnen så kanske du lägger ner allt det där med en massa konstiga behandlingar så fort kablar kommer på tapeten,håll dig till det som finns I DEM och du borde byta kablar till no name för "egen del" när du sågar till höger och vänster också då det inte blir riktigt trovärdigt med dina kablar :roll: :wink:


Inte alls. Jag hänger med i den kolorerade pressen och läser nogsamt allt om kablar och lär mig. Att kryobehandla ska ge en tydligt hörbar skillnad enligt testare i dem :)
Jag råkar ha "märkeskablar" för att jag var ung och dum en gång och betalade mer för dem än de flesta gjorde för en komplett anläggning på den tiden, men om någon (du kanske?) kan detektera dem (säg nio gånger av tio, så får du bättre odds än Triss) jämfört med lampsladd (och föredra dem) så byter jag gärna. I samband med somliga möbleringar har jag skarvat kablarna med vanlig elkabel av något slag och en sockerbit, inte f-n har någon hört skillnad för det. En gång i tiden behandlade jag både LP-skivor och ingående vattenrör med Belt-tejp :) så nog har jag (haft) ett öppet sinne och testat det mesta. Kan rekommendera Hifi & Musik nummer 11 2018 om du vill garva läppen av dig över kabeltro :)

Men läsa testerna i tidningar eller på nätet gör inte jag heller på allvar längre, det var länge sedan jag hade dyrt. Men testa kopparrör nu...... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-12 18:56

Nej, nu ska jag lyssna på musik och inte sitta här...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Adhoc » 2022-09-12 22:58

FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]


Den "kompisen" är inte din kompis FBK. Kopparrör enligt bilden innehåller ca 21% syre, inte bra alls!

Användarvisningsbild
chili
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2005-10-08

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav chili » 2022-09-12 23:06


Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5786
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Michael » 2022-09-12 23:37

Hade inte Elektronik Världen en artikel om högtalarkablar med mätningar? Där bland annat lampsladd var med. Även förklarat varför det ibland kan bli eventuella hörbara skillnader (med mätning som visade det). Borde varit Bertil som mätt och förklarat.

...eller minns jag fel?

PS. Samma saker är redan omtalade och förklarade i denna tråd. Så inget nytt, men jag skulle gärna vilja läsa den artikeln. Har den inte kvar, ty jag kastade alla tidningar för flera år sedan.

//Michael

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-13 00:02

Adhoc skrev:
FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]


Den "kompisen" är inte din kompis FBK. Kopparrör enligt bilden innehåller ca 21% syre, inte bra alls!

Bilden var bara ett exempel, vilka rör han använde har jag inte en susning om. Och han kommer knappast stoppa in sådana rör i sin lägenhet utan det gjorde han en gång i tiden när han bodde på en stor båt i sitt lyssningsrum om jag fatta rätt. Jag tycker det är helt sjukt :mrgreen: och det tyckte de som såg detta också har han berättat, men han är nog lite tokig och rolig. Och han har gillat att experimentera en hel del i denna hobby genom åren och är inget dumhuvud utan faktiskt kunnig. Så ta detta mer ro, han ville nog bara testa något extremt när det begav sig. :wink: Men jag tycker det var kul och hade man sett något sådant idag så hade man varit 8O och :mrgreen:
Ps. Nu har han ett "projekt" där han ska bygga om ett par Carlsson OA116 "rejält" med SB element så jag misstänker att de kan bli byte ifrån OA52.Satori till OA116 när han är klar, men vi får se..
Senast redigerad av distad 2022-09-13 00:50, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Adhoc » 2022-09-13 00:41

Läses "Kopparrör enligt bilden innehåller ca 21% syre" helt bokstavligen, så kan man nog ana att jag behagade skämta aprilo. Luft innehåller ca 21% syre och rören enligt bilden borde innehålla just luft ... (Kanske skulle lagt till lämplig smiley i inlägget)

Vissa kabelnasare påpekar gärna att deras superduper högtalarkabel är i OFC (Oxygen Free Copper), vilket vilken kopparkabel som helst som är avsedd för elektriska ändamål kan anses vara.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav MacBruce » 2022-09-13 03:19

Minns från tiden då jag mekade med gamla bilar, att det fanns något "specialfett" som man kunde smeta på kabelskorna på batterikablarna för att förhindra ärgning. Misstänker att vanligt, syrefritt vaselin skulle fungera lika bra, då vitsen ju är att hindra syre från att komma i kontakt med kopparn.

Själv har jag faktiskt aldrig sett någon ärg i någon av de elektriska prylar som jag använder inomhus.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-13 03:30

Det fanns kablage från någon amerikansk tillverkare/saluförare som var rörformade, även signalkablarna vill jag minnas. Som vanligt tror jag det tramsades om frihet från skin-effect, det är aldrig ett problem för audiofrekvenser men lösningen på ett ickeproblem var kostsam.

https://hi-fivestars.blogspot.com/2016/ ... ie-ed.html

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-13 04:10

High Fidelity tidningen när den fanns hade för länge sedan några kablar som referens som var styva på riktigt och inte som EKK, tror det var signalkablar. Tjocka, tunga och gick knappt att böja.... på riktigt alltså.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav jonasp » 2022-09-13 06:31

Ja, det finns till och med de som tror att man får en bättre ljudbild med mer svärta i återgivningen om man byter kablar. På riktigt alltså.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav hifikg » 2022-09-13 07:13

Man kan få mer svärta i omgivningen om man går från vita till svarta kablar
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav distad » 2022-09-13 09:40

jonasp skrev:Ja, det finns till och med de som tror att man får en bättre ljudbild med mer svärta i återgivningen om man byter kablar. På riktigt alltså.

hifikg skrev:Man kan få mer svärta i omgivningen om man går från vita till svarta kablar

Då krävs det att man doppar dem i Svarttjära, testat ? Inte bara att det luktar gott :D det skyddar emot ett för torrt ljud och för blöt basåtergivning, utan ett mer naturligt ljud blir det.
Är inte så dyrt, beroende på hur stor hink man behöver så kablarna kan ligga och suga in tjäran ordentligt. Du bör testa det hifikg, :) då du även kommer få en känsla att du sitter utanför en stuga vid sjön av den trevliga lukten. Så mer än ditt ljudsinne kommer påverkas, dvs även luktsinnet och då kan musikupplevelsen höjas till nya skyar. :D Man ska inte underskatta sinnena man har. Tänk det motsatta, att du sitter och lyssnar i stugan och mitt på golvet har du ställt in hinken ifrån utedasset ! Hur tror du att du upplever ljudet då ? Du får nog svårt att koncentrera dig på det underbara ljudet, och en massa konstiga bilder rullar framför dina ögon..... :roll:
Det här med ens sinnen ska man ta på största allvar :!:

Ps. Det här med att en del har barskåp i lyssningsrummet förstår man ju. Det är mest för att man ska kunna sitta där och njuta av två trevliga ting, men en effekt är ju att många får för sig att de har det bästa ljudet i världen efter att ha suttit och pimplat whisky i några timmar...... Och så kan de bli Alkoholister på kuppen också. 8O Så ser ni bilder på en anläggning och ett barskåp i samma rum, så är det bara att ta allt med en stor nypa salt om hur bra ljudet beskrivs.... ingen bra kombi :roll:
Ps. Det är ju inte för inte som det luktar alkis på många ljudmässor....
Senast redigerad av distad 2022-09-13 10:11, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 623
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-09-13 09:57

FBK skrev:High Fidelity tidningen när den fanns hade för länge sedan några kablar som referens som var styva på riktigt och inte som EKK, tror det var signalkablar. Tjocka, tunga och gick knappt att böja.... på riktigt alltså.


Låter som mina Tara Labs RSC Ref högtalarkablar jag har hemma,styva så in i bomben.Tacksamt på så vis att de behåller formen när man väl krökt till de :D

Fick med de ihop med lite Denon-prylar jag köpte så ni kan andas ut :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster