Förstärkare till TV-setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-29 10:04

Så här ser det ut idag, Pioneer S-CN 301 högtalare och Brikförstärkare från Kjelle. Signalen tas optiskt från TV till Lavry da 10 (i skåpet) och sedan till Brik.
Tanken är att ersätta Pioneer med piPs och behöver nog en lite kraftfullare integrerad förstärkare med fjärr. Förslag på en liten smutt sak önskas. :)

40158567-96C5-40EB-ABC5-0AB9F0FFB325.jpeg
40158567-96C5-40EB-ABC5-0AB9F0FFB325.jpeg (608.89 KiB) Visad 1845 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 10:13

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-29 10:32

En sådan här kanske? https://www.referenceaudio.se/produkt/e ... -ea101eq-g

dewpo verkar ha erfarenhet av den.

Själv har jag också en B.R.I.K. till piP, känns lite klen på något vis.

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav pontareee » 2022-08-29 10:39


Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav MusicMan » 2022-08-29 15:04

Vill man inte ha class D så kolla efter en begagnad Denon i exempelvis RCD-serien. Brukar dyka upp regelbundet för under en tusenlapp.
Har du mer plats i tv-bänken så är en begagnad Denon AVR-receiver nästan oslagbar för 500-1000 kronor. :D
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav distad » 2022-08-29 16:36

Sedan finns ju de små Marantz biostärkarna som är riktigt snygga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav pLudio » 2022-08-29 16:41

Inget krav på HDMI eARC?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-29 19:51

pLudio skrev:Inget krav på HDMI eARC?


Nej, inte vad jag tänkt. En simpel integrerad då jag använder Lavry da 10 som dac. Det låter otroligt mycket bättre med Lavryn än att nyttja TVns analoga utgång. Men visst skulle man kunna köra hdmi till en hembioförstärkare som skickar stereosignal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Calleberg » 2022-08-29 21:52

sprudel skrev:
pLudio skrev:Inget krav på HDMI eARC?


Nej, inte vad jag tänkt. En simpel integrerad då jag använder Lavry da 10 som dac. Det låter otroligt mycket bättre med Lavryn än att nyttja TVns analoga utgång. Men visst skulle man kunna köra hdmi till en hembioförstärkare som skickar stereosignal.


Med HK:n jag tipsade om kan du pensionera Lavryn och fixa trådlös hembio med aktiva högtalare som stöder WiSA. Så jädra modernt så man mår illa, dessutom verkar det finnas effekt nog för att göra kaos med dina pippare om du skulle vilja... :D
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-29 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Morello » 2022-08-29 22:07

Finns en Edison 60 på hifitorget; perfekt till TV-systemet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-30 07:28

Calleberg skrev:
sprudel skrev:
pLudio skrev:Inget krav på HDMI eARC?


Nej, inte vad jag tänkt. En simpel integrerad då jag använder Lavry da 10 som dac. Det låter otroligt mycket bättre med Lavryn än att nyttja TVns analoga utgång. Men visst skulle man kunna köra hdmi till en hembioförstärkare som skickar stereosignal.


Med HK:n jag tipsade om kan du pensionera Lavryn och fixa trådlös hembio med aktiva högtalare som stöder WiSA. Så jädra modernt så man mår illa, dessutom verkar det finnas effekt nog för att göra kaos med dina pippare om du skulle vilja... :D


Varför pensionera något som fortfarande är bra? Waste of money troligtvis då den antagligen inte genererar många kronor på begagnatmarknaden.
Men, stort tack för tips. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav nuffe » 2022-08-30 08:25

Var det inte Ingeniören själv som använde Brik till Pip för ett antal år sen, och jag vill minnas han var nöjd.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-30 08:52

nuffe skrev:Var det inte Ingeniören själv som använde Brik till Pip för ett antal år sen, och jag vill minnas han var nöjd.

Henrik


Jo, något åt det hållet. Var väl i husbilen? Jag kör från min TVs hörlursutgång in i B.R.I.K. vilket kan vara en begränsning. En modernare grunka med digitalingång kan vara nästa steg.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Calleberg » 2022-08-30 09:31

sprudel skrev:Varför pensionera något som fortfarande är bra? Waste of money troligtvis då den antagligen inte genererar många kronor på begagnatmarknaden.


Jag förstod att det där skulle vara smärtsamt :D Men den blir tyvärr lite "femte hjulet" om HK:n kommer in i bilden, och "pensionera" behöver ju inte nödvändigtvis innebära att du och apparaten går skilda vägar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Morello » 2022-08-30 09:42

Varför inte en begagnad Quad 34 med tillhörande slutsteg?
Självklart skall du behålla Lavryn!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-30 14:49

Jag ser gärna att steget är så smutt som möjligt, och inte utvecklar så mycket värme. Klass D är helt OK till TV-ljud.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Kermit116 » 2022-08-30 16:29

NAD D3020 v2? "Smutt sak" om Du frågar mig. Klass D, 2x30w, har "auto-sense" på en av de optiska ingångarna vilket gör att den hoppar igång när TVn startar (om Du har TVn ut via optisk). Har nog några fler finesser än Du kräver, bl a HDMI o bluetooth, se det som "framtidssäkring". Ej streaming. Inbyggda dac:en är knappast state-of-the-art. 5300 på klubben, ca 3000 begagnad. V1 TROR jag inte har "auto-sense", oklart m HDMI, men är mycket billigare beg, ca 1500 inte ovanligt.

NAD D3045; lika som ovan, typ, fast mer effekt, 2x60w, och fler finesser, dock ej streaming TROR jag. 8500 på klubben, inte särskilt vanlig begagnad.

NAD C368; inte på långa vägar lika smutt men mer kompetent. Klass D. Går att bygga ut rejält med moduler, ex vis HDMI o Bluesound, men då blir det dyrt. 2x80watt. Den rena effektförstärkaren, C268, gillades av ASR (for what it is worth) (dessa två går att bryggkoppla). Ny 12-13, rätt vanlig beg 6-8.

ps
Jobbar EJ på hifiklubben eller intressen där. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-30 17:18

Lilla NAD 3020 verkar vara vad jag är ute efter, 30W 8 Ohm. Det bör funka.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav dewpo » 2022-08-30 17:29

Canton Smart Amp 5.1 AirPlay 2.0 känns som ett alternativ, om du vill säkra upp för att uppgarderingsdjävulen tar dig :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

JohBro01
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2019-11-01
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav JohBro01 » 2022-08-30 17:54

WXA-50 Streaming Amp kanske kan vara något för din setup?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7964/

Med vänlig hälsning,
Johan
OA50.Satori + OA50 med aktiv delning

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Large » 2022-08-30 18:27

sprudel skrev:Lilla NAD 3020 verkar vara vad jag är ute efter, 30W 8 Ohm. Det bör funka.

Jag kör NAD 3020 v2 tillsammans med piP till min tv och det fungerar ok. Jag har dock inte pressat den så hårt och rummet är inte idealiskt, så det är svårt för mig att ge något mer omfattande betyg.
I mitt tycke så behöver man dock en del tålamod med NAD:en då den är rätt slö i både uppstart, vid ingångsbyte och när man försöker ändra volym. Fjärrkontrollen lämnar också en hel del att önska...

F.ö. så finns en 3020 på hifitorget just nu:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 161074.htm
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Bill50x » 2022-08-30 18:53

Intressant tråd.
För min egen del vill jag sköta hela TV-setupen med en enda fjärr. Finns det någon TV där man kan reglera en digital utgång med fjärren, eller att det finns en analog utgång att koppla till förstärkare? Hemma har vi helt sonika kopplat hörlursuttaget till en aktiv högtalare, på så sätt sköts allt via TV'ns fjärr - även om det inte är optimalt ljudmässigt så låter det ändå OK.

Finns det någon bättre idé trots att man inte vill ha/använda flera fjärrkontroller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-30 18:59

Bill50x skrev:Intressant tråd.
För min egen del vill jag sköta hela TV-setupen med en enda fjärr. Finns det någon TV där man kan reglera en digital utgång med fjärren, eller att det finns en analog utgång att koppla till förstärkare? Hemma har vi helt sonika kopplat hörlursuttaget till en aktiv högtalare, på så sätt sköts allt via TV'ns fjärr - även om det inte är optimalt ljudmässigt så låter det ändå OK.

Finns det någon bättre idé trots att man inte vill ha/använda flera fjärrkontroller?

/ B



Elac-grunkan jag länkade till kan regleras med TVs fjärrkontroll. Likadant för den Harman Kardon som nämns.

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Kermit116 » 2022-08-30 20:20

Bill50x skrev:Intressant tråd.
För min egen del vill jag sköta hela TV-setupen med en enda fjärr. Finns det någon TV där man kan reglera en digital utgång med fjärren, eller att det finns en analog utgång att koppla till förstärkare? Hemma har vi helt sonika kopplat hörlursuttaget till en aktiv högtalare, på så sätt sköts allt via TV'ns fjärr - även om det inte är optimalt ljudmässigt så låter det ändå OK.

Finns det någon bättre idé trots att man inte vill ha/använda flera fjärrkontroller?

/ B


Vet inte hur det funkar med D3020v2 men med C368 (och den kraftigare C388) finns en "inlärningsfunktion" som gör att man kan lära förstärkaren att ta kommando från TVns fjärrkontroll, oaktat fabrikat. På http://www.nadelectronics.com kan du söka efter C368 och då finna en nedladdningsbar manual på svenska där detta beskrivs. Aldrig testat själv då jag inte är ngn stor TV-tittare men ska funka. Både C368 o C388 har autosense på en av de två optiska ingångarna, funkar smidigt.

Fjärrkontrollerna till C368/388 tycker jag är bra och prylarna reagerar snabbt, dom styr även de mesta annan NAD-utrustning, såväl äldre som nyare.

Ps
Har inga intressen i NAD heller.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav sprudel » 2022-08-30 21:21

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Intressant tråd.
För min egen del vill jag sköta hela TV-setupen med en enda fjärr. Finns det någon TV där man kan reglera en digital utgång med fjärren, eller att det finns en analog utgång att koppla till förstärkare? Hemma har vi helt sonika kopplat hörlursuttaget till en aktiv högtalare, på så sätt sköts allt via TV'ns fjärr - även om det inte är optimalt ljudmässigt så låter det ändå OK.

Finns det någon bättre idé trots att man inte vill ha/använda flera fjärrkontroller?

/ B



Elac-grunkan jag länkade till kan regleras med TVs fjärrkontroll. Likadant för den Harman Kardon som nämns.


Tydligen fungerar Yamahans analoga ingångar så att de ad-omvandlas och därefter tar den interna da hand om signalen. Funkar elac likadant kanske?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Large » 2022-08-30 22:18

Jag styr volymen på 3020 med AppleTV-fjärren. På(/Av) på 3020 görs med dess egen fjärr, men det är bara på grund av att jag (ännu) inte kopplat in den så att den triggas igång av TV'n. Sen stänger den av sig själv efter typ 15 minuters inaktivitet.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav nijo » 2022-08-30 22:52

Bill50x skrev:Intressant tråd.
För min egen del vill jag sköta hela TV-setupen med en enda fjärr. Finns det någon TV där man kan reglera en digital utgång med fjärren, eller att det finns en analog utgång att koppla till förstärkare? Hemma har vi helt sonika kopplat hörlursuttaget till en aktiv högtalare, på så sätt sköts allt via TV'ns fjärr - även om det inte är optimalt ljudmässigt så låter det ändå OK.

Finns det någon bättre idé trots att man inte vill ha/använda flera fjärrkontroller?

/ B


Till min Sony TV kan man välja om man vill att lågnivåsignal ska vara fast eller nivåreglerad (eller vara en subutgång). Fast just nu använder jag en (gammal) hemmabioförstärkare och styr den via CEC/arc. Förstärkaren slår av och på automatiskt och volym ändras ha tv:s fjärr.

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Kermit116 » 2022-08-31 12:31

Kermit116 skrev:NAD D3020 v2? "Smutt sak" om Du frågar mig. Klass D, 2x30w, har "auto-sense" på en av de optiska ingångarna vilket gör att den hoppar igång när TVn startar (om Du har TVn ut via optisk). Har nog några fler finesser än Du kräver, bl a HDMI o bluetooth, se det som "framtidssäkring". Ej streaming. Inbyggda dac:en är knappast state-of-the-art. 5300 på klubben, ca 3000 begagnad. V1 TROR jag inte har "auto-sense", oklart m HDMI, men är mycket billigare beg, ca 1500 inte ovanligt.

NAD D3045; lika som ovan, typ, fast mer effekt, 2x60w, och fler finesser, dock ej streaming TROR jag. 8500 på klubben, inte särskilt vanlig begagnad.

NAD C368; inte på långa vägar lika smutt men mer kompetent. Klass D. Går att bygga ut rejält med moduler, ex vis HDMI o Bluesound, men då blir det dyrt. 2x80watt. Den rena effektförstärkaren, C268, gillades av ASR (for what it is worth) (dessa två går att bryggkoppla). Ny 12-13, rätt vanlig beg 6-8.

ps
Jobbar EJ på hifiklubben eller intressen där. :-)

RÄTTELSE
D3020v2 saknar HDMI-anslutning
D3045 har HDMI.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav pLudio » 2022-08-31 12:38

Kan man justera ljudvolymen via HDMI eARC likt Bluetooth AVRCP?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Förstärkare till TV-setup?

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-31 15:15

sprudel skrev:Förslag på en liten smutt sak önskas. :)

Om nuvarande är en BRIK och du önskar en liten smutt uppgradering förefaller alternativ som HK Citation eller D3020 skjuta lite över målet, kanske? Du skriver inget om budget. Eftersom vi nu också ska "lägga undan" 50 papp till vinterns elräkningar vill jag föreslå följande:
På mitt kontor har jag en SMSL AD18 som driver ett par (tröga) Dynaudio i piP-storlek. Den driver dom med lätthet med bra dynamik och tryck. Är ju nästan gratis, och med diverse bra-att-ha-features på köpet:

https://www.soundimports.eu/en/smsl-ad1 ... hiEALw_wcB

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster