Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 09:10

Gjorde ett experiment och spelade in min röst som sedan spelades i vänster högtalare, båda högtalarna (mono) och höger högtalare och spelade in signalen med öronmikrofoner sittandes i min favoritposition som är rakt framför vänster högtalare. Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.

Vad hör ni? Är detta ovanligt?

https://www.dropbox.com/s/mpowxs4rotthk ... r.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav petersteindl » 2022-09-13 12:54

Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.

Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.

Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.

För dig bör det fungera alldeles utmärkt.

Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 13:10

petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.

Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.

Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.

För dig bör det fungera alldeles utmärkt.

Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.

Mvh
Peter


Det är visserligen sant. Ser man till lokalisering höjd och djup är det dock inte så mycket att analysera ens för mig, eftersom det saknas en del jämfört med live. Möjligen kan jag säga att det åtminstone inte skiftar till att låta bakom mig, utan snarare framför med viss höjd.

Frågan är dock enklare än så och det är om någon kan höra skift i bredd och vad ljudkällan ungefärligt placerar sig (vänster, mitt eller höger). Om det är helt olika bland lyssnarna här eller om det blir ungefär som jag hör det. Den närmaste högtalaren borde väl ta över lokalisering när jag lyssnar på båda högtalarna, men jag lyckas inte hör det. Det blir istället någonstans mellan högtalarna där TV-skärmen placerar sig.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav petersteindl » 2022-09-13 14:49

Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.

Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.

Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.

För dig bör det fungera alldeles utmärkt.

Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.

Mvh
Peter


Det är visserligen sant. Ser man till lokalisering höjd och djup är det dock inte så mycket att analysera ens för mig, eftersom det saknas en del jämfört med live. Möjligen kan jag säga att det åtminstone inte skiftar till att låta bakom mig, utan snarare framför med viss höjd.

Frågan är dock enklare än så och det är om någon kan höra skift i bredd och vad ljudkällan ungefärligt placerar sig (vänster, mitt eller höger). Om det är helt olika bland lyssnarna här eller om det blir ungefär som jag hör det. Den närmaste högtalaren borde väl ta över lokalisering när jag lyssnar på båda högtalarna, men jag lyckas inte hör det. Det blir istället någonstans mellan högtalarna där TV-skärmen placerar sig.


Thomas_A skrev:Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.


Då du spelar in akustiskt ljud med små mikrofoner i öronen så borde det vid avspelning med hörlurar låta som irl d v s lika som att lyssna direkt. Så har jag förstått att det gör för dig i ditt experiment.

Om du istället skulle spela in i ekofri miljö, så skulle det också bli lika vid uppspelning med lurar som irl., men med den skillnaden att en monosignal inte på samma sätt skulle bli förskjuten mot mitten.

Om du beskriver avstånden mellan högtalarna och lyssningsavståndet till den vänstra högtalaren så kan man troligtvis konstatera att du lyssnar utanför rumsradien. Då påverkar reflexerna en hel del på totalupplevelsen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 15:02

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:Det är i princip enbart med dina egna öron som resultatet blir enligt konceptet för binaural inspelning/uppspelning.

Du har gjort en inspelning där det är din egen HRTF d v s din egen kod för lokalisation av ljudkällor läggs ovanpå den akustiska insignalen till ditt huvud.

Resultatet vid uppspelning av din inspelning kommer med stor sannolikhet bli olika för olika personer.

För dig bör det fungera alldeles utmärkt.

Prova med att sätta dig i mitten och med huvudet vänt från högtalarna. Högtalarna blir då som bakkanalshögtalare.

Mvh
Peter


Det är visserligen sant. Ser man till lokalisering höjd och djup är det dock inte så mycket att analysera ens för mig, eftersom det saknas en del jämfört med live. Möjligen kan jag säga att det åtminstone inte skiftar till att låta bakom mig, utan snarare framför med viss höjd.

Frågan är dock enklare än så och det är om någon kan höra skift i bredd och vad ljudkällan ungefärligt placerar sig (vänster, mitt eller höger). Om det är helt olika bland lyssnarna här eller om det blir ungefär som jag hör det. Den närmaste högtalaren borde väl ta över lokalisering när jag lyssnar på båda högtalarna, men jag lyckas inte hör det. Det blir istället någonstans mellan högtalarna där TV-skärmen placerar sig.


Thomas_A skrev:Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.


Då du spelar in akustiskt ljud med små mikrofoner i öronen så borde det vid avspelning med hörlurar låta som irl d v s lika som att lyssna direkt. Så har jag förstått att det gör för dig i ditt experiment.

Om du istället skulle spela in i ekofri miljö, så skulle det också bli lika vid uppspelning med lurar som irl., men med den skillnaden att en monosignal inte på samma sätt skulle bli förskjuten mot mitten.

Om du beskriver avstånden mellan högtalarna och lyssningsavståndet till den vänstra högtalaren så kan man troligtvis konstatera att du lyssnar utanför rumsradien. Då påverkar reflexerna en hel del på totalupplevelsen.


Det stämmer nog att den lyssninmgspositionen rakt framför högtalaren är utanför rumsradien. Jag vet ju om jag närmar mig högtalaren från samma position mitt framför den att den avslöjar sig. Då är ju frågan om, för en fantomprojektion för stereo att fungera bättre vid olika positioner i längsled, vad som är "bra" lyssningspositioner, alternativt vilka reflexer som är till nytta alt skada för att fortsatt placera en monokälla mot mitten i fantombilden.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 15:14

Ett tillägg är ju att högtalarna är relativt bredspridande åtminstone till 8 kHz och invinklade nästan 45 grader. När jag spelade in rosa brus så blir det inte bara en positionsändring men också klanglig ändring vid sagda lyssningsposition för vänster-mono-höger uppspelning.

https://www.dropbox.com/s/2n101v33aj58y ... t.wav?dl=0

samma signal filtrerad med 1 kHz HP:

https://www.dropbox.com/s/7vzlefx03qyoq ... t.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav I-or » 2022-09-13 18:16

Jag läste det första inlägget och konstaterade direkt att detta är helt omöjligt om inte högtalarna är kraftigt invinklade, vilket de sedermera visade sig vara. 8)

Jag har inte lyssnat på inspelningarna, men nivåskillnaden för vänster och höger högtalare via riktverkan kompenserar väl för Haas precedenseffekt och hörseln tolkar det hela som en fantomprojektion ungefär mitt mellan högtalarna. Mikrofonerna registrerar på ett liknande sätt (dock långt ifrån identiskt) som öronen och därför blir även inspelningen hyggligt rättvisande med hörlurar.

Klangbalansen kommer dock att påverkas kraftigt, eftersom den närmaste högtalaren får ett ordentligt högfrekvenstapp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 19:44

En viss klangbalansskillnad blir det med så pass invinklade högtalare och en lyssningsposition som ligger långt utanför sweetspot. För höger öra som exponeras mest är skillnaden mest över 6-8 kHz.

Så här såg det ut för vänster öronmikrofon:
Bild

Och för höger öronmikrofon
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 19:58

Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-13 20:12

Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?


Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).

Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.

Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 20:19

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?


Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).

Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.

Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.


Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-13 20:55

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Vore intressant om någon lyssnade också och gav intryck av position. Fungerar det?


Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).

Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.

Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.


Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?


Jag kan försöka förtydliga det där. :)

Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.

Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".

Jag lyssnade via högtalare, inte hörlurar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 20:58

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Positionen för "left speaker playing" ligger ungefär mitt emellan vänster högtalare och mittpunkten (mellan högtalarna).

Positionen för "both speakers playing" ligger nästan i mittpunkten men har ungefär en 10-procentig kantring mot vänster högtalare.

Positionen för "right speaker playing" ligger ungefär 25% från mittpunkten åt höger högtalare.


Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?


Jag kan försöka förtydliga det där. :)

Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.

Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".

Jag lyssnade via högtalare, inte hörlurar.


Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-13 21:09

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
Ok tack! Blir lite luddigt men lättast är att utgå från om ljudet kommer vänster mitt eller höger relativt mittpunkten i "hörslursfältet"? Är det så jag ska tolka det?


Jag kan försöka förtydliga det där. :)

Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.

Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".

Jag lyssnade via högtalare, inte hörlurar.


Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).


En binaural inspelning kommer naturligtvis låta bättre i hörlurar, men att avgöra var rösten kommer ifrån i stereofältet så blir det lättare att använda högtalare vid lyssningen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-13 22:00

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Jag kan försöka förtydliga det där. :)

Om man tar vanlig panorering där 0% panorering är den absoluta mittpunkten i stereobilden, 100% vänster är längst ut till vänster och 100% höger är längst ut till höger.

Så... då uppfattar jag din röst vara panorerad 50% till vänster när du säger "left speaker playing", ungefär 10% panorerad till vänster när du säger "both speakers playing", och omkring 25% panorerat till höger när du säger "right speaker playing".

Jag lyssnade via högtalare, inte hörlurar.


Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).


En binaural inspelning kommer naturligtvis låta bättre i hörlurar, men att avgöra var rösten kommer ifrån i stereofältet så blir det lättare att använda högtalare vid lyssningen.


Nja, jag skulle hävda tvärtom. Det blir kaka på kaka om du använder konventionella stereohögtalare. Men tack ändå för intrycken.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-14 11:18

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
Ok! Det kommer nog inte fungera särskilt bra med högtalare då det är en binaural inspelning. (Min fråga var mest utifrån att du nämnde högtalarpositioner, då jag i detta försök satt rakt framför vänster högtalare och inte i sweetspot).


En binaural inspelning kommer naturligtvis låta bättre i hörlurar, men att avgöra var rösten kommer ifrån i stereofältet så blir det lättare att använda högtalare vid lyssningen.


Nja, jag skulle hävda tvärtom. Det blir kaka på kaka om du använder konventionella stereohögtalare. Men tack ändå för intrycken.


Som jag nämnde så kommer inspelningen naturligtvis låta bättre utan den "kaka på kaka"-effekten som ofrånkommligen sker om en binaural inspelning avlyssnas via högtalare. Men nu handlade inte din frågeställning om hur det låter, utan var din röst uppfattas komma ifrån i stereobilden, och för att avgöra det med större precision så är högtalare vida överlägsna hörlurar. Om du ägnar några år åt att mixa musik så kommer det framgå väldigt tydligt, det är av den anledningen som Sonarworks m.fl ägnar sig åt att ta fram program med avancerade crosstalk-funktoner för att råda bot för dessa tillkortakommanden hörlurar besitter.

Du kan ju plussa på några procent på den panoreringen jag nämnde att jag hör din röst ifrån på din inspelning, ifall du vill få lite marginal för den eventuella crosstalk som kanske påverkar den uppfattade panoreringen i min lyssning med högtalare. Det ger ändå en mycket högre precision än lyssningen via hörlurar där du i stort sett bara kan avgöra att din röst kommer någonstans från vänster eller höger i stereofältet. Men å andra sidan handlar väl din jämförelse om hur det låter från dina högtalare i ditt lyssningsrum, så frågan är då om hörlurslyssningen verkligen är mycket mer representativ, eller om den obefintliga crosstalken via hörlurar tar det ännu längre ifrån hur det faktiskt låter i ditt rum från den position du befinner dig i?

Du kan väl göra en ytterligare lyssning på din inspelning via dina högtalare, och därefter avgöra om även du uppfattar ljudet komma från de positioner jag upplever dem komma ifrån. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-14 12:09

Som sagt det blir fel att använda högtalare såvida du inte eliminerar överhörning i systemet. Meningen är att ljudet ska presenteras så nära originalhändelsen som möjligt och då ska inga ytterligare reflexer eller överhörningar läggas på det befintliga.

. Binaural recording is intended for replay using headphones and will not translate properly over stereo speakers.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-14 13:21

Thomas_A skrev:Som sagt det blir fel att använda högtalare såvida du inte eliminerar överhörning i systemet. Meningen är att ljudet ska presenteras så nära originalhändelsen som möjligt och då ska inga ytterligare reflexer eller överhörningar läggas på det befintliga.

. Binaural recording is intended for replay using headphones and will not translate properly over stereo speakers.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording


Jag vet det där.

Det jag försöker påpeka för dig är att hörlurar är ett så ofantligt dåligt verktyg för att avgöra riktningar, så även om högtalare är ”fel typ av lyssning” för en binaural inspelning så ger högtalarna en mycket bättre (eller mindre dålig) precision för den frågeställning du har ställt.

Det var bara det jag ville säga, men du kanske bara vill veta om ljudet upplevs komma från vänster, mitten eller höger och på den frågan har jag svårt att se att någon med en stereolyssning skulle höra något annat än just det. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-14 15:04

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Som sagt det blir fel att använda högtalare såvida du inte eliminerar överhörning i systemet. Meningen är att ljudet ska presenteras så nära originalhändelsen som möjligt och då ska inga ytterligare reflexer eller överhörningar läggas på det befintliga.

. Binaural recording is intended for replay using headphones and will not translate properly over stereo speakers.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording


Jag vet det där.

Det jag försöker påpeka för dig är att hörlurar är ett så ofantligt dåligt verktyg för att avgöra riktningar, så även om högtalare är ”fel typ av lyssning” för en binaural inspelning så ger högtalarna en mycket bättre (eller mindre dålig) precision för den frågeställning du har ställt.

Det var bara det jag ville säga, men du kanske bara vill veta om ljudet upplevs komma från vänster, mitten eller höger och på den frågan har jag svårt att se att någon med en stereolyssning skulle höra något annat än just det. :)


För mig fungerar det utmärkt med en binaural inspelning att peka ut en riktning i horisontalplanet med hörlurar, dvs om ljudet upplevs komma vänster, mitt eller höger. Några exakta gradtal är svårt utan en gradskiva, men ljudet som ska komma rakt framifrån (left speaker playing) upplevs som några grader förskjuten till vänster. Det kan bero på att mitt huvud var något vridet till höger vid inspelningen. Idealt ska det ljudet upplevas rakt framifrån.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav goat76 » 2022-09-14 17:28

Det vore säkert roligt för Thomas_A om fler lyssnar på hans inspelning och kommenterar var ni upplever hans röst komma ifrån. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-14 17:58

Ja det vore roligt. Undersökningen kan ju ge viss indikation på hur väl HRTF och riktningsbestämmelse för en individ fungerar på andra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Bill50x » 2022-09-14 18:07

Thomas_A skrev:Gjorde ett experiment och spelade in min röst som sedan spelades i vänster högtalare, båda högtalarna (mono) och höger högtalare och spelade in signalen med öronmikrofoner sittandes i min favoritposition som är rakt framför vänster högtalare. Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.

Vad hör ni? Är detta ovanligt?

https://www.dropbox.com/s/mpowxs4rotthk ... r.wav?dl=0

Vet inte vad som är vanligt eller ej, men rösten hörs i första fallet lite till vänster om mitten, sedan i mitten och därefter lite till höger. Absolut inga extremer, ibland hör man ju ljud till vänster om vänster högtalare men inget sådant här.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-14 18:38

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Gjorde ett experiment och spelade in min röst som sedan spelades i vänster högtalare, båda högtalarna (mono) och höger högtalare och spelade in signalen med öronmikrofoner sittandes i min favoritposition som är rakt framför vänster högtalare. Lyssnar jag av detta med hörlurar så kan jag höra vänster högtalare tydligt ganska rakt fram, något till vänster. Mono-signalen blir dock förskjuten till höger och stämmer bra med mitt intryck "live", alltså att vänstra högtalaren försvinner ur ljudbilden och jag får en fantombild som placeras mitt emellan högtalarna.

Vad hör ni? Är detta ovanligt?

https://www.dropbox.com/s/mpowxs4rotthk ... r.wav?dl=0

Vet inte vad som är vanligt eller ej, men rösten hörs i första fallet lite till vänster om mitten, sedan i mitten och därefter lite till höger. Absolut inga extremer, ibland hör man ju ljud till vänster om vänster högtalare men inget sådant här.

/ B


Tack! Med hörlurar eller högtalare?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Bill50x » 2022-09-14 23:08

Thomas_A skrev:Tack! Med hörlurar eller högtalare?

Datorhögtalare. Kan lyssna i lurar och "stereon" imorgon torsdag om så önskas.
Första gången spelade jag filen direkt från Dropboxen, andra gången från en nedladdad fil. Märkligt, men det kändes som om vänster och höger tal låg närmare mitten när jag spelade den nedladdade filen. Ska kolla nivåer lite mer imorgon, det är ju olika spelare vid direktspelning och spelning från nedladdad fil. Men de låter faktiskt olika tonalt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-14 23:52

Tack. Det jag är ute efter är hur det uppfattas genom hörlurslyssning.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Bill50x » 2022-09-15 17:09

Thomas_A skrev:Tack. Det jag är ute efter är hur det uppfattas genom hörlurslyssning.

Har lyssnat genom ett par Koss Porta Pro. Samma intryck som med datorgögtalarna, svagt till vänster, i mitten och svagt till höger. Det som är i mitten låter aningen högre.

I stereon låter det som om allt ljud kommer från mitten, eller nästintill i alla fall.

Lite lustigt, det låter inte som panorerad mono utan mer som om man vridit på hela scenen. Eller hur jag nu ska förklara det hela.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Ovanlig fantomprojektion eller inte?

Inläggav Thomas_A » 2022-09-15 18:33

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Tack. Det jag är ute efter är hur det uppfattas genom hörlurslyssning.

Har lyssnat genom ett par Koss Porta Pro. Samma intryck som med datorgögtalarna, svagt till vänster, i mitten och svagt till höger. Det som är i mitten låter aningen högre.

I stereon låter det som om allt ljud kommer från mitten, eller nästintill i alla fall.

Lite lustigt, det låter inte som panorerad mono utan mer som om man vridit på hela scenen. Eller hur jag nu ska förklara det hela.

/ B


Tack det var kul att du testade. Jag sitter ju ganska snett mot ”scenen” så det borde inte vara så konstigt
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster