Kräftgång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Kräftgång?

Inläggav Magnuz » 2022-09-23 09:54

goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning. :)


Nja, det är nog inte ointressant för den likaledes mycket lilla traditionella hifi-marknaden. Att jämföra med vad svensson lyssnar på som bakgrundsbrus blir inte relevant.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-09-23 09:59

Om man utgår ifrån faktisktianernas lyssningsvanor så kan man lugnt konstatera att strömningstjänster och CD dominerar ordentligt vad gäller musikkonsumtion även för audiofiler idag. Vinyl är även här ett format på marginalen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kräftgång?

Inläggav goat76 » 2022-09-23 10:35

Magnuz skrev:
goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning. :)


Nja, det är nog inte ointressant för den likaledes mycket lilla traditionella hifi-marknaden. Att jämföra med vad svensson lyssnar på som bakgrundsbrus blir inte relevant.


Den här tråden handlar om den nutida allmänhetens syn på vad stereo är, och i synnerhet synen på vad traditionella stereosystem är, alltså ett ljudsystem bestående av två högtalare, förstärkare och någon form av spelare. Vi kan även konstatera att det förr om åren var standard bland denna allmänhet (Svenssons) att i princip alla hade ett traditionellt stereosystem i sina hem, men att det nu inte längre ens är vanligt förekommande.


Så då till grundfrågan, hur skulle den stora skaran Svenssons kunna lockas tillbaka till att återigen införskaffa sig ett traditionellt stereosystem?

Av någon outgrundlig anledning verkar några av er fastna i tänket att det visst är många människor, i relation till den nuvarande lilla HiFi-marknaden, som kanske tack vare det lilla uppsvinget av vinylformatet möjligtvis kan lockas tillbaka. Men jämförelsen ligger inte där, jämförelsen bör göras mot den totala mängden musiklyssnare som faktiskt finns där ute, alltså den stora skaran människor som förr faktiskt hade ett traditionellt stereosystem i hemmet.

De vi kallar Svenssons är just de vi talar om och vad tråden handlar om. Några av er verkar ha tappat tråden så att säga.:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kräftgång?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-23 11:24

Tror inte den stora skaran Svenssons kan definiera vad stereoåtergivning är för något. En stereo var helt enkelt en anläggning för att återge ljud/musik hemmavid. Inte satt den stora massan i sweetspot och lyssnade som de flesta här på detta forum gör. Som redan nämnts lyssnas det på stereo i lurar, inte minst våra ungdomar. Min son fick klagomål på musicerande och musiklyssning i sin lägenhet. Nu kör han mest lurar eller en bluetooth-högtalare....

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Kräftgång?

Inläggav eljulio » 2022-09-24 10:20

I-or skrev:
FBK skrev:Så allt som medlemmar här har och som inte kostar en massa pengar duger inte som musikåtergivare enligt dig ? Man måste köpa något som mäter korrekt och kostar 100.000kr.
Jag som då har ett par högtalare som kostar 4000kr nya är bara skräp då och kan jämföras emot en JBL Boombox 3 för 5400kr ? Eller ett par piP osv. Jag hade förut ett par studio (Adam Audio) högtalare för 15.000kr som lät mycket bra för pengen i mina öron. Hur de mätte vet jag inte, men bra lät de. Det verkar som vanligt folk med vanliga plånböcker som inte kan köpa högtalare för 100.000kr får nöja sig med voodoo, möbelfinish osv. Det är inga riktiga högtalare för 2-kanals återgivning. Att lyssna på musik på ett korrekt sätt utan voodoo, möbelfinish osv. har blivit jätte dyrt, så nu vet vi det. Bra att du klargjorde det I-or så vi vet vad vi har. De allra flesta sitter med undermåliga högtalare på forumet. Bara att börja svälta i 1-2år så vi kan köpa något som har hög prestanda och som verkligen duger som musik återgivare.


Budgetalternativ finnes NATURLIGTVIS också, här har vi ett par hemstudioprodukter med i relation till priset goda prestanda:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.20711/

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17338/

Hemmabioprodukt med goda prestanda som förvisso bör kombineras med ekvalisering i basen eller helst en basmodul:

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/arendal_1961_tower/

En och annan HiFi-högtalare ger även bra valuta för pengarna:

https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153


KRK har jag faktiskt hört hemma hos grannen som gör musik själv (elektronisk). Han hade KRK ett tag som studiomonitorer. Blev förvånad över hur bra de faktiskt lät. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kräftgång?

Inläggav Harryup » 2022-09-24 10:52

I-or skrev:Om man utgår ifrån faktisktianernas lyssningsvanor så kan man lugnt konstatera att strömningstjänster och CD dominerar ordentligt vad gäller musikkonsumtion även för audiofiler idag. Vinyl är även här ett format på marginalen.


Tror faktiskt att man kan stryka rätt ordentligt på CD också, även ibland hard core hifi-intresserade. Folk har CD-avspelningsmöjlighet och skivorna kvar men spellistor är inte lätta att göra på annat sätt än via streaming.
Så streaming och vinyl börjar bli standard för audiofiler också.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-09-24 11:22

Om man vill vara noggrann så handlar det om strömning, hårddisk eller digital plastskiva för den absoluta majoriteten av audiofilavspelning. Med det första och andra alternativet är förstås spellistorna vanliga. Ganska många audiofiler har möjlighet till vinylavspelning, men nyttjar denna sällan.

Detta gäller alltså de utrotningshotade audiofilerna. Om man istället tittar på musikkonsumtionen generellt så har den sedan länge varit fullt koncentrerad till strömning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kräftgång?

Inläggav E » 2022-09-24 14:10

Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]

Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kräftgång?

Inläggav Kronkan » 2022-09-24 17:29

E skrev:
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]

Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?

Mvh E*


Tekniskt kan det vara så men i praktiken är detta undantag.

I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.

Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kräftgång?

Inläggav goat76 » 2022-09-24 17:58

Kronkan skrev:
E skrev:
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi […]

Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?

Mvh E*


Tekniskt kan det vara så men i praktiken är detta undantag.

I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.

Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.


Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kräftgång?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-24 19:21

goat76 skrev:Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.


Nej, alla versioner finns då inte från de streamingtjänster jag abonnerar på. Man får hålla till godo med senaste, ofta dynamikreducerade, version av nästan allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kräftgång?

Inläggav goat76 » 2022-09-24 19:24

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.


Nej, alla versioner finns då inte från de streamingtjänster jag abonnerar på. Man får hålla till godo med senaste, ofta dynamikreducerade, version av nästan allt.


Vad är det som hindrar mig från att ha vilken version som helst lagrad på min hårddisk? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kräftgång?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-24 19:39

Inget utom att det skulle kosta en del.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kräftgång?

Inläggav E » 2022-09-24 20:30

Och om man vill ha kompaktskivor i obruten förpackning kanske man
går bet.

Det dåliga utbudet av originalutgåvor gäller såväl strömningstjänster
som icke begagnade kompaktskivor.

Men HiFi är det väl även när en söndermastrad utgåva återges i all sin
dynamikfattiga prakt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kräftgång?

Inläggav goat76 » 2022-09-24 20:39

RogerGustavsson skrev:Inget utom att det skulle kosta en del.


Vänta nu, trodde du att jag menade att någon ska införskaffa sig all musik som existerar? :lol:

För de allra flesta räcker det nog säkert med att lagra den musik och de versioner man gillar. :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kräftgång?

Inläggav Kronkan » 2022-09-25 07:36

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
E skrev:Varför skulle inte strömmat (från hårddisk eller strömningstjänster)
kunna vara HiFi?

Mvh E*


Tekniskt kan det vara så men i praktiken är detta undantag.

I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.

Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.


Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.


Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kräftgång?

Inläggav Strmbrg » 2022-09-25 08:32

Har inte läst allt här ovan, men om det finns skillnader mellan CD, nedtankat-och strömmat som jag inte kan förnimma vid jämförelse - och viktigare: som jag inte distraheras av vid icke-jämförande lyssning... Spelar de skillnaderna då någon roll?
Nä, inte för min del. Åtminstone inte om rollspelandet syftar till att spisa lite musik.
Vi dyker enligt mitt förmenande alldeles för ofta och mycket ner i för helheten meningslösa detaljer, samtidigt som vi kanske ej så mycket reflekterar över annat som kan vara avsevärt mer väsentligt. Jag är själv absolut inte något komplett undantag från detta fenomen, men det ändrar inte på min uppfattning om att det förhåller sig så.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kräftgång?

Inläggav goat76 » 2022-09-25 09:58

Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Kronkan skrev:
Tekniskt kan det vara så men i praktiken är detta undantag.

I praktiken har väl snarare det blivit sämre förutsättningar för high fidelity. Begreppet fanns till och med innan stereo kom.

Den behandling som numera används på musik bl a genom att dynamiken begränsas innebär ju avsteg från den inremeningen med detta begrepp.


Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.


Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.


Då antar jag att du nu har förstått att man kan streama precis alla de kvalitetsutgåvor man har i sin ägo, och att streaming inte är bunden till någon specifik kvalitet och är därmed precis lika mycket HiFi som allt annat. Ditt initiala uttalande att streaming inte har något att göra med HiFi stämmer alltså inte.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kräftgång?

Inläggav Kronkan » 2022-09-25 18:03

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Precis alla versioner av alla skivor som någonsin släppts finns att streama från hårddisk eller streamingtjänster, och utöver det finns det format för streaming med högre kvalitet än vad både cd och vinyl klarar av.


Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.


Då antar jag att du nu har förstått att man kan streama precis alla de kvalitetsutgåvor man har i sin ägo, och att streaming inte är bunden till någon specifik kvalitet och är därmed precis lika mycket HiFi som allt annat. Ditt initiala uttalande att streaming inte har något att göra med HiFi stämmer alltså inte.


Läsa vad jag skriver. Självklart kan goda utgivningar spelas över streaming och uppspelad på en hyggligt kompetent stereoanläggning. Digitaliseringen har dock inneburit både kraftig kvalitetssänkning gällande produktion liksom generellt av uppspelning.

Sedan att det finns små grupper av undantag varav en del häckar här samt att det givetvis finns artister, tekniker och producenter med höga kvalitetskrav.

Men det är ju mindre öar i en ocean.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kräftgång?

Inläggav Strmbrg » 2022-09-25 18:46

Som jag förstår det så har de som lyssnar på "annat än "klassiskt"" ganska stora problem med en ganska stor del av det de skulle vilja lyssna på.
För egen del så består - som jag upplever det åtminstone - problemen snarast av att ganska många av de "klassiska inspelningarna", främst kanske inom delmängden storskalig, mång-instrumentell musik inte verkar vara vettigt genomförda i inspelningsskedet. Klantig mikrofonhantering eller helt enkelt avsaknad av känsla för hur det ska låta. Mycket är tjockt, bullrigt, kompakt och utan någon större grad av verklighets-illusionsskapande kvaliteter. Man får anstränga sig (måhända utan att direkt tänka på det) och blir lite rastlös, okoncentrerad och trött.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Kräftgång?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-25 19:21

Kronkan skrev:
goat76 skrev:
Kronkan skrev:
Självklart går det till och med att på sin egen hårddisk lagra vad man själv valt som kvalitetsutgåvor. Men det är ju undantaget som bekräftar regeln. Då är det perfektionister typ Sprudel som både har viljan och kompetensen. Det är inte speciellt många av den kalibern. Samtliga få har här också en kompetent stereoanläggning. Det är en del av överlevande från hifins guldålder.


Då antar jag att du nu har förstått att man kan streama precis alla de kvalitetsutgåvor man har i sin ägo, och att streaming inte är bunden till någon specifik kvalitet och är därmed precis lika mycket HiFi som allt annat. Ditt initiala uttalande att streaming inte har något att göra med HiFi stämmer alltså inte.


Läsa vad jag skriver.


Ja, du skrev detta (första fetade meningen. Inte undra på att du får invändningar.
Det lyssnas som aldrig förr på musik. Med otrolig kvalitet jämfört med förr då hifi var inne på allvar - på 70-talet. Under 80-talet droppade intresset.
Kronkan skrev:Att lyssna på streamat handlar ju absolut inte om hifi och man kan möjligtvis reducera frågan till stereo vilket det nog ofta inte är. För lyssnade man framförallt på radio och sedan kom ju också tv vilket ju inte bara var prat. Det fanns innan vinylen 78 varvare/stenkakor. Bilradio hade man tidigt. En del hade ju bandspelare. Så musiklyssning, dans, musicerande vid strandkanten med gitarr o s v. Gänget jag var med i hade ju en rockband samtidigt sjöng man visor. Man hade batteriradio.

En del på den tiden hade också intresse i återgivningsdelen. En del hänger väl här.

Om man nu spelar musikså verkar det vara över en högtalare.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Kräftgång?

Inläggav Kronkan » 2022-09-25 21:30

Jovisst Sportis, jag spetsade till det något. Medges.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kräftgång?

Inläggav music4ever » 2022-09-27 23:46

goat76 skrev:Tycker du på riktigt att det är svårt att förstå hur extremt liten vinylmarknaden är bland dagens konsumenter av musik i stort? Den lilla skara människor som eventuellt lockas till att köpa en HiFi-anläggning p.g.a vinylens lilla uppsving är så liten att det är totalt ointressant, och ja, man behöver bara sunt förnuft för att förstå det utan att ens behöva leta fram en enda undersökning. :)


Bevisligen så är det inte du som förstår.
Hifi-marknaden är extremt liten, alltså är den total ointressant enligt din logik.
UHD marknaden är extremt liten, alltså är den totalt ointressant enligt din logik.
Välljud-marknaden är extremt liten, så varför är du på ett forum när det är totalt ointressant.

Om man som du, bara verkar bry dig om de största Marvel filmerna, bara de största artisterna och allt annat som alla andra också konsumerar, så kan man fråga sig vad du gör här? Diskuterar saker som 99,9% av alla människor skiter fullständigt i.

Förra året såldes ca 82 000 nya skivspelare sålts i USA (då är inte begagnade och skivspelare som sålts utanför statistiken med). Om bara en eller ett par procent av dessa kunden valt att skaffa bättre stereoprylar så blir det 820-1640 st ny personer som bryr sig mer om ljudet än något brus ur en mobiltelefon/limpa. När detta sker varje år för år så blir det till slut en hel del nya personer som bryr sig mer om välljud. Och med tanke på hur få så bryr sig om välljud så är varje ny person en bra ökning.

Vilket är vad man också ser på Youtube videos, där många som startat med vinyl för första gången köper en stereo från att bara haft en limpa, datorhögtalare eller i värsta fall bara mobilen innan som ljud. Men visst det är inte lika många som går och kollar på senaste Marvel skräpet så det är väl inte värt något i din värld.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-09-28 00:06

Man kan väl alltid konstatera att hobbyområdet är litet utan att förneka att det är intressant? HiFi är ett alltmer ovanligt intresse och vinylavspelning är betydligt mindre ändå i en värld som ironiskt nog konsumerar enormt mycket mer musik idag än för bara ett par decennier sedan.

Det är uppenbart att ganska många vanliga dödliga gärna vill ha god ljudkvalitet, dock utan att vara beredda på att ge upp heminredningsplanerna, användarvänligheten eller sin utstyrsel/frisyr/huvudbonad (hörlurar). Märkligt nog så är man ofta beredda att lägga ned relativt omfattande pengar inom området bara man inte behöver kompromissa på dessa tre punkter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kräftgång?

Inläggav paa » 2022-10-13 22:44

Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kräftgång?

Inläggav E » 2022-10-13 23:35

3 står för hur många ton miljöboven väger med passagerare.

Vägslitaget skall väl betalas via höjd bensinskatt, antagligen. :roll:

Har den CD-spelare? 8) Nej, men strömma i 24/192 kan den säkert! :wink:
När uppkoppling finns.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-10-13 23:44

paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.


Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kräftgång?

Inläggav hifikg » 2022-10-14 00:04

Vår Toyota är ett rejält nedköp vad gäller ljudanläggning. V70'n är så mycket bättre på den punkten och den förra var ännu bättre, men det är mest frugan som rattar Toyotan o hon är mest glad att slippa tanka. Själv kör jag ändå med Airpods djupt in i öronen o brusreduceringen gör att jag slipper höra mottrafikanternas elaka signalerande :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Kräftgång?

Inläggav jonasp » 2022-10-14 06:52

I-or skrev:
paa skrev:Thomas Ingenlath, ceo på Polestar, sade ungefär så här vid lanseringen av Polestar 3, när han talade om musik i bilen: I hemmet har ljudanläggningen blivit nergraderad till en bluetooth högtalare, antagligen placerad i köket, och: "It's not stereo anymore, and honestly, who cares!"
Men i Polestar 3 är det i alla fall 25 högtalarelement för stereon (och tre för billvarseljudet) drivet med en 28 kanals Dolby Atmos-förstärkare på totalt 1750W.


Men den gode Thomas blir såklart en riktig audiofil när det handlar om ljudet i Polestar-bilarna eftersom biltillverkarna tjänar enorma pengar på sådan extrautrustning. Det är ganska intressant att ljudanläggningen i bilen är en riktig statussymbol (ju mer exklusivt gammalt HiFi-varumärke, desto bättre) medan motsvarigheten i hemmet nästan är bortglömd idag.


Till yttermera visso har nog många mer tid att lyssna på musik i bilen än i hemmet idag. Men jag delar din observation.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kräftgång?

Inläggav I-or » 2022-10-14 10:42

Ja, många påstår att de inte har tid att lyssna fokuserat i hemmet, men detta beror naturligtvis bara på att man prioriterar annat. Hur många "har inte tid" att titta på serier eller film hemma?

En Dirac-försedd Harman Kardon-anläggning sitter i bilen för egen del, höjd till skyarna i något tyskt test och bra att ha speciellt på långfärd, men inte mycket att komma med om man jämför med en hemanläggning. Dessutom är ju bakgrundsnivån om ca 55-75 dBA ett visst problem...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jogr och 36 gäster