Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-kanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gammal är du ? Hur se återväxten på forumet för riktig Hifi i 2-kanal, år vi utdöende ?

Omröstningen slutade 2023-09-15 22:15

18-30år
2
1%
31-40 år
27
15%
41-50år
43
25%
51-60år
53
30%
61-70år
41
23%
71-80år
8
5%
81-90år
1
1%
 
Antal röster : 175

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-05 22:39

Lyssnar på TriCycle o undrar varför jag inte lyssnar oftare på den :)
Har även albumet "Neon" i samlingen och fick plötsligt en längtan efter att inneha deras första album, som bara utkommit på vinyl, trots att det är digitalt inspelat. Någon borde komma på den lysande idén att ge ut det som DSD!
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav jansch » 2022-10-05 23:01

Strmbrg skrev:Kan inte avgöra huruvida det är inbillning eller ej, men jag upplever att dipoler medger ganska bra hörbarhet av riktning i basen. Mina referenser här är nästen enbart "klassisk musik", eftersom det är det jag lyssnar på. Gissningsvis beror det på att en (tillräckligt) stor del av bassignalen når mig utan påverkan från rummet.


Nejdå.... det är enklare än så.
Du lyssnar på klassisk musik och ALLA instrument som nyttjas inom klassisk musik har antingen rejält med övertoner och eller transienter med brett spektrum.
Riktningen skapar övertonerna och "låser" därefter hörseln oavsett om alla övertoner klingar ut och endast lågbas är kvar så länge hörseln anser att ljudet kommer från samma instrument.

I normalstora rum kommer alla bastoner under Shröderfrekvensen att vara utan riktning. Hörseln hinner helt enkelt inte med att identifiera riktning innan det är för sent. Dessutom är övertoner/transienter så totalt dominanta avseende riktning att det inte spelar någon roll att bastonerna finns där.
T.ex ligger bastonen då i vänster kanal och övertoner/transienter i höger kanal uppfattas riktningen fullt höger. Nu finns väl det ingen musik som är så korkat inspelad.....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav I-or » 2022-10-06 22:24

E skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:@KG!
Frågar du mig, eller I-or?

Ni får gärna svara båda två :)

Jag kan svara för I-or :mrgreen: :
Flim & The BB's
Michael Ruff
RAM (i någon obskyr, ostympad utgåva som jag inte har)

Mvh E*


Nä, Daft Punks Random Access Memories är ingen särskilt bra inspelning ens i den ostympade utgåvan, men här är några exempel på album ur olika genrer som faktiskt håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt:

Michael Ruff - Speaking in Melodies (Sheffield Lab)
Pat Coil - Just Ahead (Sheffield Lab)
Dick Hyman - Swing is Here (Reference Recordings)
Minnesota Orchestra / Eiji Oue - Respighi, Various Works (Reference Recordings)
Cincinnati Pops / Erich Kunzel - Round-Up (Telarc)
John O'Conor - Beethoven, Piano Sonatas Vol 2 (Telarc)
Scottish Chamber Orchestra / Mackerras - Mozart, Die Zauberflöte (Telarc)

För övrigt finns det massor av audiofil-inspelningar som i grunden är bra, men som behöver ekvaliseras mer eller mindre för en vettig klangbalans. Problemet här är att audiofilljudteknikerna vägrade ekvalisering eftersom det (felaktigt) påstods vara djävulens påfund, vilket ledde till oerhörda svårigheter med att få till både ljudsceneri och klangbalans.

Det är extremt ovanligt med inspelningar från standardbolag, vilka håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt eftersom alla olinjära processer som är inblandade alltid låter ganska illa för röster och akustiska instrument, men det finns ändå en hel del inspelningar fram till 90-talet eller så som låter någorlunda bra totalt sett. Inte sällan har man fått till några enstaka låtar hyggligt, bara för att ratta bort sig bland pryttlarna för albumet som helhet. Det är märkligt att dessa s.k. proffs inte hör att klangen ofta är totalt olika från låt till låt, vilket har stört mig ända sedan jag gick ned mig i detta träsk i 15-årsåldern.

Om jag orkar någon gång ska jag sätta ihop en riktig brakarsamling med audiofilspår, där jag även slänger in en del audiofilbolags- och standardbolagsmaterial som är ommastrat av I-or Productions för att musiken förtjänar det. Man kan dock glömma sönderkomprimerat skräp, en toppfaktor om allra minst 18 dB får sägas vara ett krav här. Detta leder naturligtvis till att inga normala popproduktioner från de senaste 30 åren eller så kan komma i fråga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sprudel » 2022-10-06 23:28

Där har vi en del gemensamt I:or. Michael Ruff, Dick Hyman, Eiji Oue o Minnesota ingår i min lilla lista för utvärdering. Dock lyssnar jag på mycket annat, inte för ljudet utan musiken. Pink Floyd/Roger Waters, Dylan, Bowie, Genesis, Angel Olsen, Steely Dan, Billy Eilish, Daniel Norgren, Rickie Lee,
Tom Waits, Waterboys, Lana del Ray osv.
Analys av ljud sker antagligen i större omfattning när det gäller fågelläten, faktiskt. Det är kul som f-n! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav goat76 » 2022-10-06 23:56

Alltid kul med exempel på musik I-or, sen ska det dock falla in med ens musiksmak också vilket gör det hela lite svårare. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav juanth » 2022-10-07 00:00

sprudel skrev:Där har vi en del gemensamt I:or. Michael Ruff, Dick Hyman, Eiji Oue o Minnesota ingår i min lilla lista för utvärdering. Dock lyssnar jag på mycket annat, inte för ljudet utan musiken. Pink Floyd/Roger Waters, Dylan, Bowie, Genesis, Angel Olsen, Steely Dan, Billy Eilish, Daniel Norgren, Rickie Lee,
Tom Waits, Waterboys, Lana del Ray osv.
Analys av ljud sker antagligen i större omfattning när det gäller fågelläten, faktiskt. Det är kul som f-n! :)


Daniel Norgren, en underbar artist. :!:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav I-or » 2022-10-07 00:02

Det är inte direkt så att jag enbart lyssnar på ovanstående 7 album på repeat. :mrgreen:

Audiofilbolagens inspelningar utgör en försvinnande liten andel av den musik som jag lyssnar på, men dessa album sätter ribban för vad som går att åstadkomma rent ljudkvalitetsmässigt. Det är som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, varför jag inte går in på detta överhuvudtaget. Musik från alla genrer kan dock låta mer eller mindre spatiellt naturtroget, klangligt välbalanserat, rent, dynamiskt, effektimponerande* o.s.v.

De flesta album från Telarcs klassiska katalog (dock bara fåtalet från jazzkatalogen och knappast något från blueskatalogen) låter för övrigt någonstans mellan mycket bra och utmärkt efter ekvalisering, vilket även gäller för RR:s och Sheffield Labs alster oavsett genre. Jag har sållat stenhårt bland audiofilbolagens inspelningar och det finns mängder av inspelningar som bara är en hårsmån ifrån att komma med ovan, men som faller på någon liten detalj här eller där. Dessutom finns det en hel del standardbolagsproduktioner som låter fullt dugligt, speciellt efter ekvalisering (där man allt som oftast i olika hög grad får kompensera för presning och inte sällan för frånvaro av ordentlig bas under 50 Hz eller så) och mest bara saknar det sista i renhet p.g.a. all processning.


*Jag lyssnar när jag skriver detta på Roger Waters album Amused to Death, vilket är ett utmärkt exempel på det senare och dessutom uppvisar en relativt god ljudkvalitet i allmänhet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sprudel » 2022-10-07 07:55

Amused to death rullade här också, efter att jag skrivit. Funkar inte som bakgrund hos mig, har för svag karaktär för att inte låta mig dras in. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-07 08:21

Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav goat76 » 2022-10-07 08:30

hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.


Med tanke på att du skriver ganska mycket här på forumet så innebär väl det att du inte lyssnar så mycket på musik?, får jag då antaga. :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav nuffe » 2022-10-07 08:42

goat76 skrev:
hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.


Med tanke på att du skriver ganska mycket här på forumet så innebär väl det att du inte lyssnar så mycket på musik?, får jag då antaga. :)


Ahh ajaj, knockout på första slaget :twisted:

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav BellsnWhistles » 2022-10-07 09:31

I-or skrev:Om jag orkar någon gång ska jag sätta ihop en riktig brakarsamling med audiofilspår, där jag även slänger in en del audiofilbolags- och standardbolagsmaterial som är ommastrat av I-or Productions för att musiken förtjänar det. Man kan dock glömma sönderkomprimerat skräp, en toppfaktor om allra minst 18 dB får sägas vara ett krav här. Detta leder naturligtvis till att inga normala popproduktioner från de senaste 30 åren eller så kan komma i fråga.


Detta vore jätteintressant, givetvis från fler än I-or, från personer som lagt ner tid och energi på att faktiskt finna juvelerna.
Nu lyssnar jag själv allt som oftast på musik för musikens skull (vilket nog de allra flesta gör) men ibland vill man ha en lista att plocka from för utvärdering och demostration.
Jag har flera gånger nästan fallit platt när folk frågat typ "spela något så får jag höra hur det låter" och jag samtidigt är inne i en Bowie-, Kate Busch-, Mike Oldfield- eller vad som helst- period.....
Brukar bli någon slumpmässigt cd från Sheffield hos mig men vore som sagt kul at ha lite mer.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-07 16:49

nuffe skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:Finns inget som funkar som bakgrund förutom tystnad!
Slår mig ofta ner för att läsa H&M i lyssningsrummet. Brukar inte ens få av plasten om jag slår igång musiken först.


Med tanke på att du skriver ganska mycket här på forumet så innebär väl det att du inte lyssnar så mycket på musik?, får jag då antaga. :)


Ahh ajaj, knockout på första slaget :twisted:


Skriver i bilen, på raster, på toa, medan frugan shoppar, framför TV’n o just nu hos frisören. Medan ett fonogram snurrar skriver jag inte. Medan jag hämtar mig från den virtuella knockout som fonogram understundom levererar kan jag nedteckna mina intryck, i förhoppning om att det kan glädja någon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-07 18:13

I-or skrev:
E skrev:
hifikg skrev:Ni får gärna svara båda två :)

Jag kan svara för I-or :mrgreen: :
Flim & The BB's
Michael Ruff
RAM (i någon obskyr, ostympad utgåva som jag inte har)

Mvh E*


Nä, Daft Punks Random Access Memories är ingen särskilt bra inspelning ens i den ostympade utgåvan, men här är några exempel på album ur olika genrer som faktiskt håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt:

Michael Ruff - Speaking in Melodies (Sheffield Lab)
Pat Coil - Just Ahead (Sheffield Lab)
Dick Hyman - Swing is Here (Reference Recordings)
Minnesota Orchestra / Eiji Oue - Respighi, Various Works (Reference Recordings)
Cincinnati Pops / Erich Kunzel - Round-Up (Telarc)
John O'Conor - Beethoven, Piano Sonatas Vol 2 (Telarc)
Scottish Chamber Orchestra / Mackerras - Mozart, Die Zauberflöte (Telarc)

För övrigt finns det massor av audiofil-inspelningar som i grunden är bra, men som behöver ekvaliseras mer eller mindre för en vettig klangbalans. Problemet här är att audiofilljudteknikerna vägrade ekvalisering eftersom det (felaktigt) påstods vara djävulens påfund, vilket ledde till oerhörda svårigheter med att få till både ljudsceneri och klangbalans.

Det är extremt ovanligt med inspelningar från standardbolag, vilka håller högsta klass ljudkvalitetsmässigt eftersom alla olinjära processer som är inblandade alltid låter ganska illa för röster och akustiska instrument, men det finns ändå en hel del inspelningar fram till 90-talet eller så som låter någorlunda bra totalt sett. Inte sällan har man fått till några enstaka låtar hyggligt, bara för att ratta bort sig bland pryttlarna för albumet som helhet. Det är märkligt att dessa s.k. proffs inte hör att klangen ofta är totalt olika från låt till låt, vilket har stört mig ända sedan jag gick ned mig i detta träsk i 15-årsåldern.

Om jag orkar någon gång ska jag sätta ihop en riktig brakarsamling med audiofilspår, där jag även slänger in en del audiofilbolags- och standardbolagsmaterial som är ommastrat av I-or Productions för att musiken förtjänar det. Man kan dock glömma sönderkomprimerat skräp, en toppfaktor om allra minst 18 dB får sägas vara ett krav här. Detta leder naturligtvis till att inga normala popproduktioner från de senaste 30 åren eller så kan komma i fråga.

När man läser detta så tänker man på att det är mycket musik som man gillar men som inte är bra inspelat, därav så tänker jag ofta att kan vara bra med några olika högtalare hemma med olika "sound" så man kan spela all musik utan att öronen ramlar av huvudet av ren smärta. En helt 100% neutral högtalare är inte för min del den optimala högtalaren för då går det inte att spela all slags musik utan att det gör ont i öronen, så jag kommer nog ha 2 kanske 3 olika högtalare till slut. Men jag skriver kanske för jag vet inte hur OA50 med SB kommer låta med all musik. Skulle något bli för jobbigt så blir det inköp av något som spelar annan musik på ett mer tilltalande sätt. (Även om den färgar) Men jag är ju inte fast i den helt neutral fåran där högtalarna man har "måste" vara helt neutrala, sedan att en del musik är jobbigt att lyssna på verkar inte vara ett problem för dem som måste ha en helt neutral högtalare till alla skivor. Men för mig är det ett problem för jag kan inte njuta av den då det gör ont i öronen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-07 18:16

Kanske inte flera olika högtalare men något "effektrack" att koppla in vid behov.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-07 19:01

RogerGustavsson skrev:Kanske inte flera olika högtalare men något "effektrack" att koppla in vid behov.

Men jag föredrar en högtalare med ett annat sound när inspelningar blir för "problematiska" Det brukar fattas bas och mellanregister och för skrikig topp.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-07 20:17

Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-07 20:23

Han får snart fart på sina Carlsson
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav Ted_B » 2022-10-07 20:28

Skivor som jag inte gärna spelar högt på mina Pi60s lyssnar jag gärna på på mina Oa52 och tycker det låter bra :o
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-07 20:29

hifikg skrev:Han får snart fart på sina Carlsson

:mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-07 20:30

Ted_B skrev:Skivor som jag inte gärna spelar högt på mina Pi60s lyssnar jag gärna på på mina Oa52 och tycker det låter bra :o

8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-07 22:24

Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... 8O :D Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter... :? :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav BellsnWhistles » 2022-10-07 23:03

RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.


Har du egen positiv erfarenhet av att det fungerar?
Jag har intill förbannelse provat att skruva (= justera i en dsp), mäta, skruva, mäta... efter olika kurvor (t.ex. olika diskopucklar vid 50-60 Hz) men aldrig fått till samma eller ens liknande sound som klassiska högtalare som brukar betecknas ha ett visst sound.

Det kan omöjligt vara så enkelt.

Jag hade ett par Cervin Vega 215-någonting hemma en period (dubbla 15" bl.a.) och jag mätte upp dem skapligt noggrannt (utomhus + inne på lyssningsplats).
Sedan eq:ade jag min pi120s + infra Y-6 till snarlik frekvenskurva och tänkte att jag skulle få samma "slam" och tryck.
Nix. Inte samma sak. Säger inte att det är sämre, snarare tvärtom, men "det där" infanns sig inte, oavsett hur jag meckade med tonkurvan.

Har gjort en liknande sak, dock inte lika noggrannt, med ett par stora JBL också med samma resultat.

Så oavsett hur de på faktiskt.se rådande vindarna blåser just nu så är jag ganska övertygad om att det är mer komplicerat än bara tonkurva (och distorsion, spridning eller hur nu ordningen var).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-07 23:49

FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... 8O :D Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter... :? :mrgreen:


För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt ;) )
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav distad » 2022-10-08 00:23

hifikg skrev:
FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... 8O :D Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter... :? :mrgreen:


För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt ;) )

Trodde att du skulle våg berömma dem lite offentligt för att göra lite reklam för de jobb som "folk lagt ner helt gratis för att få OA50 att låta bra" , OM de nu lät bra enligt dig. Jadå då blir det ingen resa, utan de får stanna i Stockholm. :( Jag har egentligen inte behov att åka omkring med dem, utan jag tycker folket som lägger ner tid helt gratis för att bygga nya modeller som ger glädje ute i stugorna kunde få lite beröm.... De tar inte ens betalt för det jobb som de lägger ner :o som "stiftelsen gör" och det tycker jag är storartat. :) Men vi lägger ner den här diskussion då den inte leder någonstans då vi är i olika världar som jag ser det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sammel » 2022-10-08 09:41

Nu har jag gjort en spellista i Tidal som heter I-ors referenslista.
Lyssnade på Michael Ruff lät riktigt bra, många har tipsat om den skivan, men den har inte fastnat förrän nu
den lät verkligen bra, sen tyckte jag att jag kände igen trummisen på spelet,
var tvungen att kolla jo men visst, Per Lindwall på alla utom låt 2 o 10 :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sprudel » 2022-10-08 09:49

Michael Ruff kan man lira så att det blir en genuint fysisk upplevelse! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sprudel » 2022-10-08 09:50

BellsnWhistles skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför tror du inte att det soundet kan rattas in med ett effektrack? Det du efterlyser borde väl ett sådant kunna leverera? Det blir ett evigt riggande om man ska släpa fram högtalare med passande sound.


Har du egen positiv erfarenhet av att det fungerar?
Jag har intill förbannelse provat att skruva (= justera i en dsp), mäta, skruva, mäta... efter olika kurvor (t.ex. olika diskopucklar vid 50-60 Hz) men aldrig fått till samma eller ens liknande sound som klassiska högtalare som brukar betecknas ha ett visst sound.

Det kan omöjligt vara så enkelt.

Jag hade ett par Cervin Vega 215-någonting hemma en period (dubbla 15" bl.a.) och jag mätte upp dem skapligt noggrannt (utomhus + inne på lyssningsplats).
Sedan eq:ade jag min pi120s + infra Y-6 till snarlik frekvenskurva och tänkte att jag skulle få samma "slam" och tryck.
Nix. Inte samma sak. Säger inte att det är sämre, snarare tvärtom, men "det där" infanns sig inte, oavsett hur jag meckade med tonkurvan.

Har gjort en liknande sak, dock inte lika noggrannt, med ett par stora JBL också med samma resultat.

Så oavsett hur de på faktiskt.se rådande vindarna blåser just nu så är jag ganska övertygad om att det är mer komplicerat än bara tonkurva (och distorsion, spridning eller hur nu ordningen var).


Yes! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

adagio
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav adagio » 2022-10-08 09:56

Hur kan man lista vad man lyssnar på?
Då skulle jag ha att göra en hel dag och ingen skulle ens orka skumma igenom det. Lyssnar på allt, utom dansband, schlager och psalmer och liknade religöst frikyrkotrams. Däremot har jag inget emot religös musik från 1300-1800-tal.
Men som sagt allt. Bara 2-kanal
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav hifikg » 2022-10-08 11:07

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Och filtret ska granskar rejält när det är klart.... jag har två kunniga personer till hjälp så de kommer granska filter kittet så det kommer bli ruggigt bra, det är jag mycket säker på. Mina OA50 ska bli en OA52.2 killer.... 8O :D Har skickat en förfrågan till en ägare av OA52.2 om en match, men ej fått svar så han kanske har fått kalla fötter... :? :mrgreen:


För min del räcker det med att mina 52:or killar mina musiknerver och om någon har något som levererar lika bra är jag den första att gratulera (även om jag kanske inte gör det offentligt ;) )

Trodde att du skulle våg berömma dem lite offentligt för att göra lite reklam för de jobb som "folk lagt ner helt gratis för att få OA50 att låta bra" , OM de nu lät bra enligt dig. Jadå då blir det ingen resa, utan de får stanna i Stockholm. :( Jag har egentligen inte behov att åka omkring med dem, utan jag tycker folket som lägger ner tid helt gratis för att bygga nya modeller som ger glädje ute i stugorna kunde få lite beröm.... De tar inte ens betalt för det jobb som de lägger ner :o som "stiftelsen gör" och det tycker jag är storartat. :) Men vi lägger ner den här diskussion då den inte leder någonstans då vi är i olika världar som jag ser det.


Jag har inte hört OA50 på år o dar, var det mig du menade från början? En sådan inbjudan har jag missat!
Eller jo, att du vill hälsa på har jag noterat, men inte att det var en "match" :)
Senast redigerad av hifikg 2022-10-08 11:53, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster