Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-kanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gammal är du ? Hur se återväxten på forumet för riktig Hifi i 2-kanal, år vi utdöende ?

Omröstningen slutade 2023-09-15 22:15

18-30år
2
1%
31-40 år
27
15%
41-50år
43
25%
51-60år
53
30%
61-70år
41
23%
71-80år
8
5%
81-90år
1
1%

Antal röster : 175

Användarvisningsbild
sammel

Re: Ålder på medlemmrna på forumet. Hur är intresset för 2-k

Inläggav sammel » 2022-09-18 08:55

sammel skrev:Är mellan 51 o 60 drygt år till, lyssnar på Stereo.
Relativt ofta.1-2 tim dag.

Min äldste son är 33 år och han har inte visat några större tecken på ljudintresse
Men så för kanske för 5-6 år sen så började han intressera sig för bra kvalitets-hörlurar
att ha på jobbet, så där sedan efter några år började han leta ljudlimpor för att förbättra
TV-ljudet, han fick tag i en med häftiga suroundeffekter från bara limpan, det var imponerande
sedan kom övergången till separata högtalare efter att han ställde den magiska frågan om jag tror
att det blir bättre ljud med separata suroundhögtalare vilket jag bekräftade att jag ansåg.
Sedan har det blivit mycket högtalare hos honom, men han lyssnar,
både på stereo och suround fast i samma anläggningar. Ja han har två, en uppe och en nere :)

Ja så kan det gå :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2022-09-18 09:42

sammel skrev:Min äldste son är 33 år och han har inte visat några större tecken på ljudintresse
Men så för kanske för 5-6 år sen så började han intressera sig för bra kvalitets-hörlurar
att ha på jobbet, så där sedan efter några år började han leta ljudlimpor för att förbättra
TV-ljudet, han fick tag i en med häftiga suroundeffekter från bara limpan, det var imponerande
sedan kom övergången till separata högtalare efter att han ställde den magiska frågan om jag tror
att det blir bättre ljud med separata suroundhögtalare vilket jag bekräftade att jag ansåg.
både på stereo och suround fast i samma anläggningar. Ja han har två, en uppe och en nere :)

:D Så önskar jag det går med mina också, som är 23 respektive 20 nu.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-18 11:33

matssvensson skrev:
sammel skrev:Min äldste son är 33 år och han har inte visat några större tecken på ljudintresse

:D Så önskar jag det går med mina också, som är 23 respektive 20 nu.

Min dotter har belagt mina OA52.2 med säljförbud (något som annars bara skulle ske över min döda kropp). Barnbarnet uttryckte en gång sin uppskattning för ESL 63, men det förnekar hon sedan hon blev tonåring, he he.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-18 11:43

gflar skrev:Dryga 60 och lyssnar endast 2-kanal. Tyvärr har min hörsel blivit riktig dålig nu på senare år, så det blir inte mer än några få timmars lyssning per vecka. .

Trist!
Olycka eller jobbskada?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2022-09-18 13:22

sportbilsentusiasten skrev:
gflar skrev:Dryga 60 och lyssnar endast 2-kanal. Tyvärr har min hörsel blivit riktig dålig nu på senare år, så det blir inte mer än några få timmars lyssning per vecka. .

Trist!
Olycka eller jobbskada?

Jag har Tinnitus sedan många år tillbaka, det kan vara jobbrelaterat. Eller så beror det på för mycket lyssning på hög volym.
Men det som har blivit sämre på senare år är nog av ärftlig natur, båda föräldrarna har/hade nedsatt hörsel på äldre dar.

Kan ju fortfarande lyssna och njuta av musik, men det får bli på lägre volym än tidigare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-18 22:10

Hittills är det skrämmande siffror..... 61% är över 51år på forumet och räknar vi med 41-50år så är siffran 87%, alltså så är folk på forumet mellan 41-80år uppe 87% och 31-40 är då 13% och ingen under 31år.

När man då läser Ogjort:s tråd viewtopic.php?f=9&t=73418 så inser man ju snabbt att det finns ingen återväxt inom bra 2-kanalsåtergivning och när jag säger bra 2-kanalsåtergivning så innebär det inte svindyra grejer utan en 2-kanals anläggning för kanske 10.000kr högtalare/förstärkare/Dac och streama ifrån en datorn som alla har idag och som de allra flesta med arbete har råd till. Min nerbantade begagnade 2-kanals med CD-spelare har kostat drygt 4000kr och den kan man njuta av musik på.
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Lever på samhällets botten och tror på kablar, dvs. det är viktigt med kablar.
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-19 00:27

Är man på rätt humör och i rätt sällskap kan man njuta av musik via en IKEA Eneby också. Eller två, om man vill ha stereo. En av mina största jazzupplevelser, ja den som fick mig att börja lyssna på jazz överhuvudtaget, skedde i en gammal Opel med en enda högtalare i instrumentbrädan. Och då var jag ensam i bilen.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2022-09-19 10:14

Jag gillar bara 2-kanaler. Men sedan några år dras jag med en hörselskada så jag jobbar numera nästan bara "med musik" via mikrofon.
Hörselskadan är en mycket svår tinnitus som förvärras av att lyssna på musik.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/

pontareee

Inläggav pontareee » 2022-09-19 10:51

37år, blir många timmar filmer och serier, därefter spelar fru och dotter en hel del på anläggningen och dagtid kör jag musik 2-kanal medans jag jobbar.

Intresset är stort, har så länge jag minns lyssnat på musik. Började på pappas Sonab anläggning med OA5 högtalare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2022-09-19 17:59

Magnuz skrev:Jag var inte 30 fyllda när jag blev medlem. 8O :D

Jag var 25 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-09-19 18:44

Av en slump såg jag att jag varit medlem precis halva mitt liv I år.

Blev medlem när jag var 18 för 18 år sedan :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2022-09-19 18:46

Dubbelpost*
Senast redigerad av smile 2022-09-19 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-19 18:47

Det är värt att poängtera två gånger! Om jag ska vara medlem här i halva mitt liv så måste jag leva... läääänge

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-09-20 17:47

62 inom hyfsat kort. Fullständigt ointresserad av mångkanal, oavsett det gäller enbart ljud eller ljud och bild. Enbart stereo. Bara ensamlyssning. Bara klassiskt. Bara fokuserad lyssning, aldrig som bakgrundsmusik. Skittråkig, helt enkelt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2022-09-20 18:16

63 är om en månad. Tidigare lyssnat både på två- och multikanal men de senare nu helt avvecklade. Mest ensamlyssning men inte enbart. Flitig konsertbesökare.

Blev jätteglad då 26- åriga dottern i förra veckan i pausen under Carmina Burana utbrast " vad bra att du snart är klar med bygget av mina högtalare, i helgen ville vi lyssna på fransk Jazz och tvingades sätta på TV:n vilket lät för djävligt!"
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-20 20:59

Strmbrg skrev:62 inom hyfsat kort. Fullständigt ointresserad av mångkanal, oavsett det gäller enbart ljud eller ljud och bild. Enbart stereo. Bara ensamlyssning. Bara klassiskt. Bara fokuserad lyssning, aldrig som bakgrundsmusik. Skittråkig, helt enkelt.

Tycker det låter som ett bra musikliv. Lyssnar mest ensam jag med och bara fokuserat. Lite bredare musikurval dock. Jag skulle kunna klara mig på enbart klassiskt jag med om jag var tvungen. Också 62 inom hyfsat kort (november).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-20 23:10

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:62 inom hyfsat kort. Fullständigt ointresserad av mångkanal, oavsett det gäller enbart ljud eller ljud och bild. Enbart stereo. Bara ensamlyssning. Bara klassiskt. Bara fokuserad lyssning, aldrig som bakgrundsmusik. Skittråkig, helt enkelt.

Tycker det låter som ett bra musikliv. Lyssnar mest ensam jag med och bara fokuserat. Lite bredare musikurval dock. Jag skulle kunna klara mig på enbart klassiskt jag med om jag var tvungen. Också 62 inom hyfsat kort (november).

Nej, det skulle inte gå..... Du lyssnar ju för guds skull mest på jazz. Att bara lämna något som man älskar skulle göra dig olycklig... :(
Och jag kommer inte på besök om inte jag få höra hela skivan Beat, så det så. :lol: Du måste ju få mig att älska jazz, det har du ju länge sagt. Men jag skulle också uppskatta om du spelade klassiskt musik som är en bra inkörtsport till den världen. Du om någon är en bra vägledare på musikområdet. Nej, nu låter jag lite för fjäskig... :mrgreen: När jag varit hos juanth så har han spelat så konstig jazz så öronen drar ihop sig på något sätt... :?
Men avr7000 demo musik har varit riktigt trevlig att höra på OA51N :P
Psykfall,Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. ofta i affekt kan man säga och sjuk i MS.
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-20 23:28

Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare. Det är en av de saker jag är riktigt ledsen för, att jag aldrig berättade det för mannen som introducerade mig till musiken. Före det lyssnade jag på "skvalmusik" i familjens transistorradio och minns en del låtar av Siwan o Sofia Dansar Go-Go mfl, fast dem hade jag kunnat vara utan. Eller kanske inte, barndomsminnen ju...
Numera lyssnar jag mest på jazz, men den klassiska musiken är en stor njutning de gånger jag verkligen tar mig tid. Så om jag bara fick välja en genre skulle jag välja Kjazziskt :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-20 23:30

För övrigt så skall väl jag också tala om mig själv och vanorna inom hobbyn. 52år Normalt när jag hade allt uppkopplat så var det ca: 60% film och 40% musik. Och jag lyssnade faktiskt lite mer på musik i min dator stereo som jag hade förut då den lät bra. Nu blir det mest musik i hörlurar vid datorn och lite musik i lilla riggen i rummet några gånger i veckan så jag lyssnar lite mindre nu än förr. Och film blir det bara lite av då jag ej har någon Hemmabio nu utan det finns gott om film som jag sparar att se till jag bor så jag kan koppla upp allt igen. För mig är ljudet viktigt när man ska njuta av en bra film. Så man kan säga att jag går på sparlåga lite grand, men så är det när man ej har eget boende.
Mvh lorten

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2022-09-21 08:09

Vad konstigt det kändes att välja 31-40 år! Jag var 14 när jag började hänga på hifi-relaterade forum :roll:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-21 12:57

Fyller 70 i slutet av detta år. Lyssnar enbart 2-kanal och alldeles för lite numera. Är sambo sedan 12 år tillbaka och musiksmaken är inte helt kompatibel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-09-21 15:46

Bill50x skrev:Fyller 70 i slutet av detta år. Lyssnar enbart 2-kanal och alldeles för lite numera. Är sambo sedan 12 år tillbaka och musiksmaken är inte helt kompatibel.

/ B

Är också sambo sedan en massa år tillbaka.
Sammanflyttandet förutsatte nog i praktiken en stor bostad, typ den vi valde, enär - bland annat - mitt musikintresse inte lirar sådär jättebra med sambons. Yttermera, om vi så hade samma musiksmak så skulle det nog likafullt skita sig, enär hon förmodligen inte alls vill lyssna på musik när jag vill göra det.
Det krävs därför en hyfsat läckagefri ljudhåla för att det skall fungera för båda parter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-09-21 17:21

Jag arbetar på att dra ner snittet, men inte lätt då man själv blir äldre :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-09-21 17:47

Ni som har tinnitus, har ni kollat med läkare om hörselhjälpmedel? Har själv tinnitus och har sen ett år mycket stor hjälp av mina Phonak hörhjälpmedel.
Är som natt o dag att lyssna med vs utan hjälpmedel.

Henrik

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-09-21 17:52

Strmbrg skrev:Yttermera, om vi så hade samma musiksmak så skulle det nog likafullt skita sig, enär hon förmodligen inte alls vill lyssna på musik när jag vill göra det.

Så ni går aldrig på konsert då?

Hoppas att ni är mindre inkompatibla när det kommer till mat, film och annat.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2022-09-21 18:00

nuffe skrev:Ni som har tinnitus, har ni kollat med läkare om hörselhjälpmedel? Har själv tinnitus och har sen ett år mycket stor hjälp av mina Phonak hörhjälpmedel.
Är som natt o dag att lyssna med vs utan hjälpmedel.

Henrik

hur fungerar det? har tinnitus, men hörseln är ok iaf

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-09-22 09:23

hifikg skrev:Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare.

Sonab 85 S månne? En sådan anläggning växte jag upp med (och har fortfarande kvar i min ägo, även om skivspelaren för tillfället är utlånad).

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2022-09-22 09:30

E skrev:
Strmbrg skrev:Yttermera, om vi så hade samma musiksmak så skulle det nog likafullt skita sig, enär hon förmodligen inte alls vill lyssna på musik när jag vill göra det.

Så ni går aldrig på konsert då?

Hoppas att ni är mindre inkompatibla när det kommer till mat, film och annat.

Mvh E*

Jag och min sambo, sen 4 år, har väldigt lika musiksmak vilket inte är något jag varit van vid i tidigare förhållanden. Vi brukar klara av 40-50 konserter, några festivaler och nån opera varje år
(ja inte i pandemitider förstås..) Jag kan nog säga att det tillför en extra dimension till förhållandet som jag inte visste fanns. När vi träffades hade hon en blåtand-högtalare som hon bar runt
i lägenheten. Nu har hon fattat vad en hygglig tvåkanalsanläggning tillför så nu vill hon inte tillbaks.. Vi är dock inte så kompatibla när det kommer till fotboll - hon håller på IFK och jag på GAIS :)

MVH / Daniel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-22 09:56

Jag och madame är rätt kompatibla när det gäller musik, inte till 100% men rätt nära. Dock lyssnar vi lite olika, även på konserter. Madame är mera "musikteknisk" och jag mer "klanglyssnare". En sida av min musiksmak som inte tilltalar henne är mera "fri" musik inom jazz eller annat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-22 11:34

Magnuz skrev:
hifikg skrev:Min första "kärlek" till musik var klassiskt, Mozart och Beethoven via ett par Carlssonhögtalare (!) och en Sonab R4000 o någon skivspelare.

Sonab 85 S månne? En sådan anläggning växte jag upp med (och har fortfarande kvar i min ägo, även om skivspelaren för tillfället är utlånad).

Med tanke på resten så ligger det i farans riktning, men jag klurade aldrig på prylarna på den tiden, hade under den perioden ingen ambition att skaffa en egen ljudanläggning, jag bara njöt av Luddes femma (pianokonserten då) och Mozart 23 o 24 mfl symfonier. Egentligen besökte jag honom inte alls för att lyssna på musik, han hjälpte mig med min bågskytteutrustning och medan han visade hur man tillverkade strängar, monterade fjädrar/fenor och nockar på nykapade pilar spelades det musik. Långt senare i livet förstod jag vad jag lyssnat på för hårdvara. Och att det handlade om ganska dyra grejor med den tidens mått.

RIP Tore

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi