ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav dewpo » 2022-09-18 10:46

Som alla vet så finns det två typer av musik lyssnare. De som fortfarande är på jakt efter en "fungerade" uppspelnings kedja i streaming djungeln :roll: Och det som hitta rätt och lyssnar funktions rikt och oproblematiskt via ROON :twisted: Själv brukade jag tillhöra första skaran och jag tror att jag provat i princip alla andra mindre välfungerade system på marknaden :oops: Men tillslut så tog jag mig i kragen och började lyssna via ROON, ett beslut jag aldrig ångrat :D Efter det har jag som strössel på glassen lagt till en HQPlayer DSP lösning som gör driften av ett aktivt system enklare, även det något jag aldrig ångrat!

Och nu så fick jag på mailen ett meddelande att den 20:e var det stora saker på gång i ROON som skall revolutionera mitt lyssnade :P Så nu så sitter jag på spänn i förväntansfull väntan. Så vad tror ni övriga ROON användare på forumet vad är det för nyheter i ROON 2.0 vi väntar på?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Belker » 2022-09-18 10:58

Jag antar mobil streaming? Vad skulle annars kunna vara revolutionerande?

F.ö håller jag med om första stycket!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav hifikg » 2022-09-18 11:28

Jag har fortfarande inte förstått vad ROON gör som jag inte kan göra själv, men det kanske är multirumslösningar och liknande som jag inte alls är intresserad av. Kan man streama Apple Music, högupplöst, via ROON? Så exalterad är jag inte, borde jag vara det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav dewpo » 2022-09-18 11:56

hifikg skrev:Jag har fortfarande inte förstått vad ROON gör som jag inte kan göra själv?

Du har förstås rätt, ROON gör inget åt dig som du inte kan göra själv!

Det ROON gör är däremot att du slipper göra en massa saker själv och istället kan njuta av musiken 8)

ROON hjälper dig att hitta ny musik att lyssna på
ROON ger dig bakgrundsinformation om låtar, album, artister, kompositörer mm
ROON ger dig sångtexter om du känner för att nynna med
ROON är en fungerade uppspelningskedja man slipper bråka med
ROON kan driva ett aktivt system (om man bråkar lite med det :| )
ROON har integrerad DSP
ROON integrerar din musik samling med strömmat (Qobuz eller Tidal)
ROON spelar nästan alla ljudformat
ROON presenterar musiken på ett snyggt och lättöverskådligt sätt
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav hifikg » 2022-09-18 12:12

De tre första punkterna ordnar Apple Music.
Bråkar aldrig, åtminstone sällan, med min "uppspelningskedja" den är förvisso väldigt kort, från hårddisk till DAC och försteg och via slutsteget till högtalarna varpå magi uppstår.
Integrerad DSP, hur fungerar det? Som en gammaldags equalizer? Isåfall fixar Apple Music det också, även om jag aldrig använt det.
Har varken Qobuz eller Tidal, använder Apple Music väldigt sparsamt, ska försöka bli bättre på det så slipper jag en massa plast.
Får konvertera från FLAC, begriper inte varför Apple inte släpper på den kranen, men det har blivit en rutin. Dessutom erbjuder nästan alla köp i aiff direkt.
Integrationen mellan egenrippat material och streamat kunde vara lite bättre i Apple Music. Å andra sidan ligger jag lite efter, så det kanske redan är det.
Presentationen i Apple Music eller Musik har jag inte så mycket att invända mot. Speciellt som jag släcker ner skärmen när musiken börjar ljuda :)
Är det inte försteget som driver ett aktivt system?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav juanth » 2022-09-18 12:28

Vad behövs för att Roon ska fungera?
Räcker det med en dator och sedan direkt till Dac/Försteg?
Det finns peq-möjligheter förstår jag. Går det även att dela aktivt?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav dewpo » 2022-09-18 12:53

juanth skrev:Vad behövs för att Roon ska fungera?
Räcker det med en dator och sedan direkt till Dac/Försteg?

Ja om din DAC fungerar ihop med din dator.
juanth skrev:Det finns peq-möjligheter förstår jag. Går det även att dela aktivt?

Ja om du har en DAC med flera kanaler. Det är dock bökigare att få det att fungera i ROON än det är i HQPlayer.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav solhaga » 2022-09-18 12:55

Det är kanske Roon Remote som äntligen kommer, det vill säga att kunna lyssna på ditt bibliotek ”on the go” med mobilen?
JRiver har ju haft det ett tag nu.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav solhaga » 2022-09-18 13:06

dewpo skrev:
juanth skrev:Det finns peq-möjligheter förstår jag. Går det även att dela aktivt?

Ja om du har en DAC med flera kanaler. Det är dock bökigare att få det att fungera i ROON än det är i HQPlayer.

Dock går det ju att använda Convolver i Roon, den fixar både kanalkonfigurationen och PEQ , det senare via FIR-filter genererade av gratisprogrammet rePhase.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav goat76 » 2022-09-18 13:47

solhaga skrev:Det är kanske Roon Remote som äntligen kommer, det vill säga att kunna lyssna på ditt bibliotek ”on the go” med mobilen?
JRiver har ju haft det ett tag nu.


Den funktionen har så länge jag vet fungerat via den NAS jag har, men jag tycker det känns ganska onödigt då jag lika gärna kan ha tillräckligt mycket musik lagrad i telefonens minne, eller lyssna via Qobuz.

Än så länge har jag inte haft något behov av ROON, Linn Kazoo gör allt det jag ser som väsentligt vilket är att samla allt som eget musikbibliotek, streamingtjänster och internetbaserad radio under samma gränssnitt.

ROON verkar annars vara en snygg lösning vilken jag möjligtvis införskaffar mig om jag någongång får för mig att jag "villhöver" det. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav juanth » 2022-09-18 14:15

solhaga skrev:
dewpo skrev:
juanth skrev:Det finns peq-möjligheter förstår jag. Går det även att dela aktivt?

Ja om du har en DAC med flera kanaler. Det är dock bökigare att få det att fungera i ROON än det är i HQPlayer.

Dock går det ju att använda Convolver i Roon, den fixar både kanalkonfigurationen och PEQ , det senare via FIR-filter genererade av gratisprogrammet rePhase.


Tack
dewpo och solhaga.
Jag hittade en guide som verkar lovande för Convolution.

https://community.roonlabs.com/t/a-guid ... ters/90990
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav solhaga » 2022-09-18 14:56

Annars så tröskade vi i genom det här.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Zzombie » 2022-09-18 19:43

Dyrt och tungrott. LMS fungerar lika bra och är gratis. Testade Roon men tog bort det.

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-09-18 21:51

Zzombie skrev:Dyrt och tungrott. LMS fungerar lika bra och är gratis. Testade Roon men tog bort det.


Vad är LMS?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Mirage » 2022-09-18 21:58

Logitech Media Server
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Ronnie » 2022-09-18 22:18

Jag har ingen aning om vad som kommer.
Hoppas på en monoknapp och ett balansreglage; högst användbart när man jagar destruktiva reflexer i rummet. Om man kunde få en funktion för att loopa bara en liten snutt ur en låt vore det guld värt också.
P.S. Det vore fint om appen slutade krascha då och då också, på min antika iPad. D.S.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav E » 2022-09-18 22:53

Ronnie skrev:Om man kunde få en funktion för att loopa bara en liten snutt ur en låt vore det guld värt också.

Perfekt när man övar på gitarrsolon. Måste fixa en sådan funktion med
Tasker och Spotify nån dag. (Har redan gjort en "stop after current" för
uppspelning av ett spår i taget.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Ronnie » 2022-09-18 23:06

E skrev:
Ronnie skrev:Om man kunde få en funktion för att loopa bara en liten snutt ur en låt vore det guld värt också.

Perfekt när man övar på gitarrsolon. Måste fixa en sådan funktion med
Tasker och Spotify nån dag. (Har redan gjort en "stop after current" för
uppspelning av ett spår i taget.)

Mvh E*


Sant. Fast för mig vore det nog bra att inte härma solon istället för att lära mig vilka toner som sitter var på gitarrhalsen t ex. :lol:

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav jonasz » 2022-09-19 01:04

Zzombie skrev:Dyrt och tungrott. LMS fungerar lika bra och är gratis. Testade Roon men tog bort det.


Tycker tvärtom, LMS är buggigt och opålitligt. Allt kanske beror på vilken hårdvara man har?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Zzombie » 2022-09-19 06:59

jonasz skrev:
Zzombie skrev:Dyrt och tungrott. LMS fungerar lika bra och är gratis. Testade Roon men tog bort det.


Tycker tvärtom, LMS är buggigt och opålitligt. Allt kanske beror på vilken hårdvara man har?


Har du använt det dagligen i över tio år? Det har jag, inte alls buggigt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-19 08:24

Hittade rätt för typ 20 år sedan. 8)

LMS, Squeezebox

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav jonasz » 2022-09-19 09:54

Mina Squeezeboxar funkar bättre med Roon. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Zzombie » 2022-09-19 09:57

jonasz skrev:Mina Squeezeboxar funkar bättre med Roon. :)

När jag testade det gick det inte att blanda slumpuppspelning från lokala filer och t ex Tidal.
Har dom fixat det?

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Lassej » 2022-09-19 23:19

Roon är suveränt. Infon som finns om artist, musiker, producent m.m. och de klickbara länkarna har fått mig att hitta massor av ny musik.
Nyheten tror jag absolut är mobil streaming.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav solhaga » 2022-09-20 18:16

Roon 2.0 innebar Roon ARC:
Whether you’re working out at the gym, heading into the office, or traveling thousands of miles from home – Roon ARC gives you remote access to your complete library of artists, albums, playlists, and tags.

Som många av oss hade gissat.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Lassej » 2022-09-21 00:30

Precis, det var väl vad de flesta gissade. Gick enkelt och smidigt att uppdatera remote och core till roon 2.0 samt att installera Roon ARC appen som smidigt och snabbt kopplade upp mot core. Ska testa ARC i bilen i morgon.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav ottovonkopp » 2022-09-21 08:02

Lassej skrev:Precis, det var väl vad de flesta gissade. Gick enkelt och smidigt att uppdatera remote och core till roon 2.0 samt att installera Roon ARC appen som smidigt och snabbt kopplade upp mot core. Ska testa ARC i bilen i morgon.


CarPlay!? Precis som Plex (PlexAmp) då?

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Lassej » 2022-09-21 22:17

ottovonkopp skrev:
Lassej skrev:Precis, det var väl vad de flesta gissade. Gick enkelt och smidigt att uppdatera remote och core till roon 2.0 samt att installera Roon ARC appen som smidigt och snabbt kopplade upp mot core. Ska testa ARC i bilen i morgon.


CarPlay!? Precis som Plex (PlexAmp) då?


Hann aldrig med att testa i bilen. Satt i telefon hela vägen både till kontoret och hem…
Jag kör en ny Volvo med CarPlay och Spotify, Tidal och Qobuz funkar alla fint så spännande att kolla ARC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav Harryup » 2022-09-24 10:39

Köpte Roon direkt då den kom ut med livstidslicens. Är 2.0 så speciell? Eftersom det går att spela Tidal och Qobuz i mobilen redan så ser jag inte det som någon skillnad. Har en massa gamla CD lokalt som jag spelar hellre när jag är hemma. Men skillnaden mellan en omastrad och en ommastrad skiva är för min del inte gigantisk i bilen.
Däremot kan jag tycka att ökad snabbhet och kanske ett bättre gränssnitt är det som är trevligt.
Så exalterad, nja. Om Roon spelade video så man kunde spara ihop videos eller länkar ifrån nätet i en bra förpackning ihop med de vanliga 2-kanal källorna vore något att bli exalterad för. Så att Roon blev en bra multirums J-River, då skulle det bli lite gåshud.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: ROON 2.0 kommer 20:e, är ni exalterade?

Inläggav solhaga » 2022-09-24 10:50

Ja, JRIver är mer komplett som musik- och videouppspelare och de har haft "on the go" och radio (spela andras lokala spellistor) i åratal.
Men tyvärr så vägrar de gränsytor mot Qobuz och Tidal med flera. Deras motivering är att dessa bara är tillfälliga flugor.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HerrD, Neanderthal och 20 gäster