Såg denna postad på ASR.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1334416
Vad tycker ni? Bra eller overkill?
Moderator: Redaktörer
Hypex Ncore: 250W RMS Subwoofer, 100W RMS Midrange, 75W RMS Tweeter
Max_Headroom skrev:Hypex Ncore: 250W RMS Subwoofer, 100W RMS Midrange, 75W RMS Tweeter
Effekt angivet i RMS... Max Headroom antar att det är vad förstärkarna kan ge precis just innan dom brinner upp, typ.
Jag vibar att den reellt användbara effekt är betydligt mer blygsam.
Jag gillar inte runda hörn heller, men det är i sammanhanget en mindre detalj.
goat76 skrev:Jag tycker det verkar vara som så att lurendrejarna i HiFi-branschen har bytt till en annan grupp och inriktning i.o.m den växande fokuseringen på objektiv mätdata, mycket tack vare ASRs växande populäritet. Missförstå mig inte, det är jättebra att de värsta lurendrejarna avslöjas och att de där kablarna för tiotusentals kronor inte alls låter bättre än billigare varianter, eller att en DAC kanske inte behöver kosta hundra tusen kronor för att prestera på topp, iallafall vad gäller hörbar prestanda.
MEN(!), har det inte blivit allt vanligare med företag som så uppenbart fokuserar nästan helt uteslutande på att uppnå perfekta och raka mätkurvor, främst då för just de parametrar som är lättast att tolka för den halvinsatte, eller andra parametrar som av någon anledning fått oproportionerlig vikt.
Var går egentligen gränsen för hörbarhet vad gäller sinad, 80-90?
Vissa företag har vad det verkar som upptäckt att om deras produkter placerar sig högt på denna ranking-lista för högsta sinad-värde uppåt 120, så innebär det troligtvis att de kommer sälja betydligt fler av dessa prylar, trots att de inte behövt lägga något krut på vare sig hållbarhet, garantier eller service.
Att uppnå en spikrak mätkurva kan nog de flesta tillverkare av högtalare uppnå med tillräckligt många ingrepp med hjälp av DSP.
MEN(!), som Jonasp här ovan nämner, låter högtalaren som en distbomb när man drar på lite på musiken och vilka andra parametrar har man offrat bara för att uppnå något som ser bättre ut på de "viktigaste" mätparametrarna?
Det är ju tur som f-n att det där med att faktiskt lyssna på produkterna numera anses vara i pricip helt överflödigt.
Användare som besöker denna kategori: Kalle_H och 30 gäster