Surrande ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-10-29 18:56

Har en NAD C298 som surrar. Är det något man får acceptera?

Ett svagt surrande/brummande ljud som är såpass irriterande att när det är tyst på annat ljud så orkar jag inte med ljudet utan stänger av förstärkaren.

Vad man man förvänta sig? Skall en förstärkare vara helt tyst?

Eller får man förvänta sig lite "elektroniksurr" ljud?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Surrande ljud

Inläggav paa » 2022-10-29 21:19

Är det i högtalarna du hör surret, eller från förstärkaren själv?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-10-29 22:29

paa skrev:Är det i högtalarna du hör surret, eller från förstärkaren själv?


Förstärkaren.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3374
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Surrande ljud

Inläggav eljulio » 2022-10-30 09:44

Alla kringljud är distraherande/störande. Min USB-hårddisk låter lite ibland när den indexerar. Funderar nästan på SSD (tror jag det är) som laddar snabbare.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Surrande ljud

Inläggav Belker » 2022-10-30 10:10

Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-10-30 12:15

Belker skrev:Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?


Jodå, garanti har jag. Har bara haft den nån månad... Får väl blir en tur ner till hifiklubben och se vad dom säger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19060
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Surrande ljud

Inläggav Max_Headroom » 2022-10-30 17:41

kirilian skrev:
Belker skrev:Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?


Jodå, garanti har jag. Har bara haft den nån månad... Får väl blir en tur ner till hifiklubben och se vad dom säger.


Hifiklubben: "Techno music.."

Nja, skämt åsido, en del apprater brummar mer om kontakten är "felvänd". Inte bra om det är så, men prova att vända på den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-10-30 18:42

Max_Headroom skrev:
kirilian skrev:
Belker skrev:Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?


Jodå, garanti har jag. Har bara haft den nån månad... Får väl blir en tur ner till hifiklubben och se vad dom säger.


Hifiklubben: "Techno music.."

Nja, skämt åsido, en del apprater brummar mer om kontakten är "felvänd". Inte bra om det är så, men prova att vända på den.



Nej ingen effekt om man vänder på kontakten. Det låter som en 50Hz ton och kör jag en frekvensanalysatorapp (hur exakta dom nu är...) så tycker jag mig se en liten peak runt 50Hz.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Surrande ljud

Inläggav Conan » 2022-10-30 21:30

kirilian skrev:
Belker skrev:Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?


Jodå, garanti har jag. Har bara haft den nån månad... Får väl blir en tur ner till hifiklubben och se vad dom säger.


Självklart oacceptabelt med hörbart surr. Låter surret även om du endast har slusteget inkopplat med el-sladden?

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-10-30 22:32

Conan skrev:
kirilian skrev:
Belker skrev:Oacceptabel defekt. Den modellen är rätt ny, du har inte garanti kvar?


Jodå, garanti har jag. Har bara haft den nån månad... Får väl blir en tur ner till hifiklubben och se vad dom säger.


Självklart oacceptabelt med hörbart surr. Låter surret även om du endast har slusteget inkopplat med el-sladden?


Jepp, det surrar med bara strömkabel och inget annat...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Surrande ljud

Inläggav Bill50x » 2022-10-30 23:20

kirilian skrev:Jepp, det surrar med bara strömkabel och inget annat...

En del apparater har "transformatorsurr", kanske vanligast på slutsteg och integrerat. Men det är inget man ska acceptera, det är en felaktighet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2022-11-08 23:50

Bill50x skrev:
kirilian skrev:Jepp, det surrar med bara strömkabel och inget annat...

En del apparater har "transformatorsurr", kanske vanligast på slutsteg och integrerat. Men det är inget man ska acceptera, det är en felaktighet.

/ B


Dom tog in den på service i alla fall. Hoppas det går att fixa...

kirilian
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2022-09-24

Re: Surrande ljud

Inläggav kirilian » 2023-03-26 11:47

Tack för alla svar, en uppdatering.

Den var inne på service en gång och kom tillbaka med samma, eller i alla fall liknande surr. Då ville dom ha in den igen och skicka till service gång nummer två. Efter lite funderande så insåg dom med lite hjälp att det är ingen idé att göra samma sak igen om det inte hjälpte gång nummber ett. Så jag fick ett helt nytt exemplar. Som även den surrade. Men mycket mindre. Så när jag väl petat in den i musikmöbeln så hördes inte surret mer än kanske en halvmeter. Då orkade jag inte hålla på längre och bestämde att det inte blir bättre än så. Så i praktiken inget problem. Men är du petig så skulle du nog bli störd.

Men annars grym förstärkare, ljudet är det inget fel på. Och som bonus är det helt ok att peta in den i en möbel för den blir inte speciellt varm.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Large och 15 gäster