Kassettband

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Kassettband

Inläggav heliac » 2022-11-15 08:20

Har länge funderat på ett kassettdäck och nu hittade jag ett av "drömdäcken" från tonårstiden till salu så då blev det affär. Men utbudet på tomma nya kassetter är ganska glest verkar det som. Det enda vettiga jag kan hitta är ATR-magnetics på Thomann och då får man hosta upp bortåt 300 spänn för ett Chromeband. Jag vill minnas att "normalband" inte dög på tiden det begav sig så då gör dom ju knappast det idag heller :)

Sedan har man ju hört talas om att gamla band kan "blöda" och orsaka igensättning av tonhuvud och andra delar, hur vanligt är det på vanliga kassettband? Hade en rullbandare för några år sedan och råkade ut för det. Finns ju gott om begagnade band på tradera, även nya (fast gamla) frågan är om man vågar köpa pga risk för blödning?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Kassettband

Inläggav STDI » 2022-11-15 08:39

Jag har inget svar på din fråga. Men jag har själv råkat ut för samma sak (antar jag även om vi använder olika ord för det). Mer att läsa om det finns här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=34363&p=871361
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 08:59

STDI skrev:Jag har inget svar på din fråga. Men jag har själv råkat ut för samma sak (antar jag även om vi använder olika ord för det). Mer att läsa om det finns här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=34363&p=871361

Ok. Har oxå läst runt lite och får ett intryck av att "blödande" band är vanligare bland rullband än vanliga konsumentkassetter. Kanske lika bra att köpa splitter nya band för att vara på den säkra sidan.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-11-15 09:14

Ebay.

Blödning vet jag inget om.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-15 10:42

Du kan ju prova att köpa några. Chrome Maxima II i 60 minuters variant körde jag nästan uteslutande med. De verkade tåla stryk bäst av alla.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 10:43

Calleberg skrev:Du kan ju prova att köpa några. Chrome Maxima II i 60 minuters variant körde jag nästan uteslutande med. De verkade tåla stryk bäst av alla.

Är det BASF?

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2022-11-15 10:58

Jag har kört kassett band i min verkstad sedan 90-talet.
Har massa olika band ,utan åtskillnad. Har kasserat ett tiotal
pga tekniska problem. "Blödning" har jag aldrig råkat ut för på
kassetter däremot på ett rullband.
Nuvarande kassettdäck
Nachamichi SR-202
BIC två hastighets

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 11:12

Digitaliserade en del kassettband för 11-12 år sedan, de äldsta var från 1978. Lite skillnad var det allt på olika fabrikat men TDK, Maxell och Denon var klart bättre än AGFA. Allra sämst var de svenska Track. Det är som vanligt svårt att få ut maximalt från kassettband inspelade på ett annat däck. Ett avmattad diskant tyckte jag det var trots att samma däck användes vid in- och avspelning i de flesta fallen. Nu ligger två Nakamichi-däck i garaget sedan länge och Denon-däcket är bortskänkt.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 11:50

RogerGustavsson skrev:Digitaliserade en del kassettband för 11-12 år sedan, de äldsta var från 1978. Lite skillnad var det allt på olika fabrikat men TDK, Maxell och Denon var klart bättre än AGFA. Allra sämst var de svenska Track. Det är som vanligt svårt att få ut maximalt från kassettband inspelade på ett annat däck. Ett avmattad diskant tyckte jag det var trots att samma däck användes vid in- och avspelning i de flesta fallen. Nu ligger två Nakamichi-däck i garaget sedan länge och Denon-däcket är bortskänkt.

Jag hade ett ganska stort musikintresse tidigt vilket gjorde att kompisarna hängde hos mig och spelade in mycket band. Sen märkte man ju att det lät sämre hemma hos vissa, till vi kom på att man kunde skruva på tonhuvudet :)

Så mitt däcks azimuthvinkel (tror jag att det heter) fick bli kvarterets referens :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 12:09

Ja, det var ett evigt skruvande på en del kassettdäck, inte minst de i bilar. Sedan var det där med olika frekvensgång i avspelningselektroniken. Få följde normen, inte Nakamichi heller som hade en egen (men som var trimbar).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-11-15 12:13

RogerGustavsson skrev:Ja, det var ett evigt skruvande på en del kassettdäck, inte minst de i bilar. Sedan var det där med olika frekvensgång i avspelningselektroniken. Få följde normen, inte Nakamichi heller som hade en egen (men som var trimbar).

Kassetter i bilar har väl aldrig låtit bra?

Beträffande azimuth-justering vill jag minnas att Nakamichi hade ett avancerat däck, som med en knapptryckning kunde optimera azimuth vid avspelning av en kassett. Motor som skruvade och maximering av diskantnivån gissar jag var algoritmen. Det tyckte jag då lät som en bra finess, men jag hade inte råd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 12:20

Det är riktigt att Nakamichi hade sådana däck t.ex. Dragon som var superdyrt. Fanns några enklare där samma sak kunde göras manuellt. Kassettdäck i bilar som lät bra fanns också, hade ett från Pioneer. Dock var det ett autoreverse där det lät sämre på ena hållet, även med ett band för inställning av tonhuvudet.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 12:29

Ja det fanns ju diverse trix...spela in med dolby och spela upp utan tex.

Hade länge en Pioneer KEX-900 bilbandare, ångar att jag sålde den. Kostar 10ggr mer idag än vad jag fick.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-15 13:18

RogerGustavsson skrev:Det är riktigt att Nakamichi hade sådana däck t.ex. Dragon som var superdyrt. Fanns några enklare där samma sak kunde göras manuellt. Kassettdäck i bilar som lät bra fanns också, hade ett från Pioneer. Dock var det ett autoreverse där det lät sämre på ena hållet, även med ett band för inställning av tonhuvudet.

Nad hade ett kassettdäck med en variabel tonkontroll speciellt avpassad för att kunna justera diskanttapp p.g.a. mindre goda kassetter, eller att bandet var inspelat på ett däck med en azimuthvinkel som inte var exakt samma som på Nad:en.

Vet inte hur det fungerade i praktiken men jag tycker det var en smart "budgetlösning" jämför med t.ex. Nakamichis svindyra mekaniskt justerbara tonhuvuden.

Jag har förövrig flera hundra kassetband kvar i en kartong, har inte hjärta att slänga dem. De flesta band har en historia som kommer upp i minnet när jag ser dem.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 13:24

BellsnWhistles skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är riktigt att Nakamichi hade sådana däck t.ex. Dragon som var superdyrt. Fanns några enklare där samma sak kunde göras manuellt. Kassettdäck i bilar som lät bra fanns också, hade ett från Pioneer. Dock var det ett autoreverse där det lät sämre på ena hållet, även med ett band för inställning av tonhuvudet.

Nad hade ett kassettdäck med en variabel tonkontroll speciellt avpassad för att kunna justera diskanttapp p.g.a. mindre goda kassetter, eller att bandet var inspelat på ett däck med en azimuthvinkel som inte var exakt samma som på Nad:en.

Vet inte hur det fungerade i praktiken men jag tycker det var en smart "budgetlösning" jämför med t.ex. Nakamichis svindyra mekaniskt justerbara tonhuvuden.

Jag har förövrig flera hundra kassetband kvar i en kartong, har inte hjärta att slänga dem. De flesta band har en historia som kommer upp i minnet när jag ser dem.

Undrar om det bara var en diskantboost? I så fall borde man ju dra med brusgolvet upp om man försöker hissa diskant som egentligen inte finns.

Har inte lika många band sparade..men visst blir man nostalgisk när man rotar bland dem. Vissa minns man faktiskt vilken butik man köpte dem i :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-15 13:56

Azimuthproblematiken drev mig nästan till galenskap eftersom jag ville att banden skulle låta någorlunda vettigt även med Sony Walkman. Det var nästan omöjligt att få avspelningen stabil över tid. Hur som helst var även de allra bästa kassettdäcken riktigt usla återgivare: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/measurements-of-nakamichi-dragon-cassette-deck.5595/ (även om man inte vet vilket skick maskinen är i)

Man började alltså med källor som vinyl eller FM-radio och spelade in detta mög på de ännu uslare kompaktkassetterna. Om man kopierade kassettband fick man skylla sig själv. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 14:03

I-or skrev:Azimuthproblematiken drev mig nästan till galenskap eftersom jag ville att banden skulle låta någorlunda vettigt även med Sony Walkman. Det var nästan omöjligt att få avspelningen stabil över tid. Hur som helst var även de allra bästa kassettdäcken riktigt usla återgivare: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/measurements-of-nakamichi-dragon-cassette-deck.5595/

Man började alltså med källor som vinyl eller FM-radio och spelade in detta mög på de ännu uslare kompaktkassetterna. Om man kopierade kassettband fick man skylla sig själv. :mrgreen:

Klart att det inte är jämförbart med CD eller streaming, men nog var det skillnad på däck och vilken kassettkvalite man använde. Jag hade aldrig någon bättre vinylspelare i tonåren men minns att jag tyckte radio hade den bästa återgivningen hemma hos mig iaf. Sveriges radio använde nog kompression/multibandskompression, kanske var därför man upplevde det som bättre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-15 14:08

Jodå, skillnaden mellan olika enheter var mycket stor och Nakamichis bättre däck stod oftast i särklass och även banden hade stor betydelse. Oavsett kvaliteten på källan var dock återgivningsfelen från kompaktkassettsystemet alltid tydliga.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 14:16

I-or skrev:Jodå, skillnaden mellan olika enheter var mycket stor och Nakamichis bättre däck stod oftast i särklass och även banden hade stor betydelse. Oavsett kvaliteten på källan var dock återgivningsfelen från kompaktkassettsystemet alltid tydliga.

Jo så är det ju, men samtidigt var det vad man hade att tillgå på den tiden, iaf jag. Köpte min första cd-spelare 1989 när jag fyllde 15 och sålde samtidigt min första stereo av märket Schneider, som var riktigt riktigt dålig. Högtalarna hade 8-tums bredbandselement och jag tog farsans dosfräs och körde ett hål i ryggen på varje låda för att få mer bas. :) Sedan levde jag med en Luxmanstärkare (LV-90) med ett par lite större JWS högtalare vilket givetvis var ett stort lyft, även om det var skräp det med.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-15 14:19

Dock var man som tonåring glad att man kunde köpa kassettband för några tior och spela in favoritlåtar från egna och lånade vinylplattor på s.k. blandband. Musiken var dyr och återgivningen svag på den tiden, men det var så det var. Jag hade ett flertal ovanligt odåliga kassettdäck, bl.a. Nakamichi, och lade ned en hel del pengar på de relativt sett högpresterande metallbanden när de blev tillgängliga.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 14:24

I-or skrev:Dock var man som tonåring glad att man kunde köpa kassettband för några tior och spela in favoritlåtar från egna och lånade vinylplattor på s.k. blandband. Musiken var dyr och återgivningen svag på den tiden, men det var så det var. Jag hade ett flertal ovanligt odåliga kassettdäck, bl.a. Nakamichi, och lade ned en hel del pengar på de relativt sett högpresterande metallbanden när de blev tillgängliga.

Ja intresset för bättre kassettband kom först när Schneidern åkte ut...innan dess snodde man föräldrarnas Vikingarna-band å satte en tejp över "hålet" så att man kunde spela över dem :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-15 17:23

heliac skrev:
BellsnWhistles skrev:Nad hade ett kassettdäck med en variabel tonkontroll speciellt avpassad för att kunna justera diskanttapp p.g.a. mindre goda kassetter, eller att bandet var inspelat på ett däck med en azimuthvinkel som inte var exakt samma som på Nad:en.

Undrar om det bara var en diskantboost? I så fall borde man ju dra med brusgolvet upp om man försöker hissa diskant som egentligen inte finns.

Jovisst var det det, men jag tror att kurvan på denna "diskantkontroll" var anpassad efter hur kassettband brukade tappa i toppen, beroende på skiftande kassettdäck och dålig bandkvalitet. Jag förutsätter att man analyserat en mängd mer eller mindre dåligt ljudande band för att sedan hitta en någorlunda generell antikurva.
Vet som sagt inte alls om det funkade bra.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-15 17:35

heliac skrev:
Calleberg skrev:Du kan ju prova att köpa några. Chrome Maxima II i 60 minuters variant körde jag nästan uteslutande med. De verkade tåla stryk bäst av alla.

Är det BASF?

Har påven en lustig hatt? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-15 17:45

PerStromgren skrev:Beträffande azimuth-justering vill jag minnas att Nakamichi hade ett avancerat däck, som med en knapptryckning kunde optimera azimuth vid avspelning av en kassett. Motor som skruvade och maximering av diskantnivån gissar jag var algoritmen. Det tyckte jag då lät som en bra finess, men jag hade inte råd.

Nakamichi Dragon ställde in azimuten automatiskt, utan knapptryckning, såvitt jag vet. Detta eftersom spelaren kunde reversera bandet (vilket bara gick vid avspelning) och eventuellt vinkelfel på huvudet blev ju dubbelt när bandet spelade "baklänges". Den spelaren hade inte jag heller råd med, vill minnas att den låg nära 20 tusen under 80-talet, Idag är dom väl ännu dyrare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakamichi_Dragon

Bild

Såvitt jag minns rekommenderade Nakamichi TDK till sina spelare och detta med metallram är väl bland de häftigare?

Bild

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2022-11-15 17:50, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 17:48

BellsnWhistles skrev:
heliac skrev:
BellsnWhistles skrev:Nad hade ett kassettdäck med en variabel tonkontroll speciellt avpassad för att kunna justera diskanttapp p.g.a. mindre goda kassetter, eller att bandet var inspelat på ett däck med en azimuthvinkel som inte var exakt samma som på Nad:en.

Jovisst var det det, men jag tror att kurvan på denna "diskantkontroll" var anpassad efter hur kassettband brukade tappa i toppen, beroende på skiftande kassettdäck och dålig bandkvalitet. Jag förutsätter att man analyserat en mängd mer eller mindre dåligt ljudande band för att sedan hitta en någorlunda generell antikurva.
Vet som sagt inte alls om det funkade bra.

Några däck från NAD och Yamaha hade sådana diskantkontroller. Ingen erfarenhet av dem. Nu är det väl så att justeringar av den typen ska finnas tidigt i kedjan, i varje fall innan ev. Dolby-kretsar som kan göra felen större. Jag modifierade en Denon-spelare så att man kunde få ett lyft i kurvan.

Nakamichi Dragon är ett undantag med sin sofistikerade azimutinställning som jag tror var aktiv hela tiden.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2022-11-15 17:56

ct-a9d (1).jpg
ct-a9d (1).jpg (29.31 KiB) Visad 1527 gånger

Dragon må vara ett bra däck men det har aldrig tilltalat mig estetiskt.

Pioneer A9X tycker jag är snyggt. Men smaken är ju som baken :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-11-15 17:57

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Beträffande azimuth-justering vill jag minnas att Nakamichi hade ett avancerat däck, som med en knapptryckning kunde optimera azimuth vid avspelning av en kassett. Motor som skruvade och maximering av diskantnivån gissar jag var algoritmen. Det tyckte jag då lät som en bra finess, men jag hade inte råd.

Nakamichi Dragon ställde in azimuten automatiskt, utan knapptryckning, såvitt jag vet. Detta eftersom spelaren kunde reversera bandet (vilket bara gick vid avspelning) och eventuellt vinkelfel på huvudet blev ju dubbelt när bandet spelade "baklänges". Den spelaren hade inte jag heller råd med, vill minnas att den låg nära 20 tusen under 80-talet, Idag är dom väl ännu dyrare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nakamichi_Dragon

[ Bild ]

/ B

Jag hade ett lite bättre Pioneerdäck med "Super Auto BLE" det spelade in några korta testtoner på kassetten och justerade samtidigt automatiskt "Bias Level & EQ" för att anpassa däcket efter kassetten. Jag tror det funkade rätt bra, upplevde i vart fall inga större konstigheter när de inspelade banden spelades upp på andra bandare.
Senast redigerad av Calleberg 2022-11-15 18:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 18:04

Fanns andra Nakamichi som inte såg ut som "husfasader". Denna var väl ett snäpp upp från Dragon?

Nakamichi-700ZXE_1.jpg
Nakamichi-700ZXE_1.jpg (100.13 KiB) Visad 1524 gånger

Jag har bl.a. en sådant här.

76ce-DSC_4125-0-1-1200x800.jpg
76ce-DSC_4125-0-1-1200x800.jpg (112.52 KiB) Visad 1524 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-15 20:43

RogerGustavsson skrev:
Några däck från NAD och Yamaha hade sådana diskantkontroller.

Någon koll på vilka Yamahamodeller som hade det?
Inte de som var aktuella på min tid i alla fall tror jag, i mitten på 80-talet och början på 90-talet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-15 20:54

Nej, ingen koll men funktionen tror kallades "playtrim".

Nästa

Återgå till Generellt om hifi