Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Och signalkabel LeifB, annars blir det inget ljud. Sedan är ju plats 6 på kablar fel också utan det som måste ingå är ju förstärkare,högtalare, källa och kablar så allt borde rankas som plats 1. Sedan kan man tänka på det andra.
eljulio skrev:FBK skrev:Och signalkabel LeifB, annars blir det inget ljud. Sedan är ju plats 6 på kablar fel också utan det som måste ingå är ju förstärkare,högtalare, källa och kablar så allt borde rankas som plats 1. Sedan kan man tänka på det andra.
Nu var det ju betydelsen för att det ska bli välljud som avsågs enligt första inlägget. Inte att inte kablar behövs. Tyckte jag var tydlig med det?
Almen skrev:eljulio skrev:FBK skrev:Och signalkabel LeifB, annars blir det inget ljud. Sedan är ju plats 6 på kablar fel också utan det som måste ingå är ju förstärkare,högtalare, källa och kablar så allt borde rankas som plats 1. Sedan kan man tänka på det andra.
Nu var det ju betydelsen för att det ska bli välljud som avsågs enligt första inlägget. Inte att inte kablar behövs. Tyckte jag var tydlig med det?
Du var tydlig.Annars måste man ju börja med 1. Ett universum. 2. Ett solsystem. 3. En planet. 4. Uppkomsten av liv. 5. Etc.
Själv är jag inte tillräckligt insatt i, och har inte hört något övertygande exempel på övergripande DSP, så jag vill nog ranka dem i ordningen 2, 3, 4, 1, 5.
BellsnWhistles skrev:Jag håller med din rangordning eljulio, under förutsättning att det behövs mixtras med tokurva och/eller fas, som du kan göra med en DSP.
Om allt stämmer innan så tillför ju en DSP nada, jag vet ett par rum/anläggningar som i mina öron låter helt invändningsfritt utan digital manipulation, men i de allra flesta fallen så blir det nog som du skriver.
Om vi tittar utanför apparaterna och rum så är lyssnarens eget tillstånd av högsta vikt. Förkylning t.ex. kan göra det helt omöjligt att lyssna på musik, inte p.g.a. lomhördhet utan för att det låter apa, distat. Gäller i alla fall mig.
eljulio skrev:Om en liknande tråd redan finns, så hänvisa till den så raderar jag.
I alla fall. Med mina nyfunna erfarenheter så ser jag så här på saken angående recept på välljud oavsett prisnivå. I rangordning:
1: Digital signalhantering. Alla rum har olika förutsättningar vilket påverkar slutresultatet. Digital signalhantering är lösningen på detta problem.
2. Rummets kvalitet såsom lagom lång efterklang och diffusion.
3. Högtalares kvalitet såsom låg distorsion, vettig spridning mm.
4. Signalförstärkare som inte tillför hörbar distorsion.
5. Uppspelningsutrustning av tillräcklig kvalitet. För skivspelare är detta sannolikt rejält dyrt om det ska vara någorlunda vettig återgivning.
Plats 6-100. Kablar och annat nödvändigt för att koppla ihop ovan.
Tankar?
Kronkan skrev: ....sökande efter perfektion kan snarare utgöra ett hinder.
Calleberg skrev:List- trådar är för fjortisar...
Väx upp.
För sakens skull så var det ingen lista från min sida, utan en prioriteringsordning. Duh!![]()
![]()
eljulio skrev:Calleberg skrev:List- trådar är för fjortisar...
Väx upp.
För sakens skull så var det ingen lista från min sida, utan en prioriteringsordning. Duh!![]()
![]()
FBK skrev:De flesta audiofiler är vettiga personer som inte behöver pekpinnar, men kanske inte alla.
Calleberg skrev:FBK skrev:De flesta audiofiler är vettiga personer som inte behöver pekpinnar, men kanske inte alla.
Du skämta på mig aprillo?...
juanth skrev:Som jag ser det så spelar inget av de åtgärder som nämnts någon roll om inte mediet som spelas upp håller bra kvalitét. Idag är det tyvärr ingen självklarhet att artister man lyssnat med välbehag på tidigare fortsätter leverera. #loudnesswar![]()
Det verkar tyvärr bara bli värre och värre.. suck.
Jag tvingades alldeles nyss hålla för öronen periodvis när jag såg på dokumentären om David Bowie. Vissa delar av musiken var extremt komprimerad. Mestadels från Ziggy Stardust perioden märkligt nog. Mycket bra film annars.
Imperial-Blomman skrev::D![]()
![]()
låter som att de e för bra för att va sant...
Användare som besöker denna kategori: MPE och 41 gäster