Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav olaume » 2022-12-04 00:30

Att konservera sina vinylskivor låter ju som en bra idé. Annars kan man bli gråhårig av tanken på att de blir lite sämre varje gång man spelar dem. Men funkar verkligen vinylkonservering med LAST-droppar? Vad jag inte förstår är hur man ska kunna fördela så mikroskopiska mängder som det är fråga om (annars blir man ruinerad, en burk med enstaka centiliter kostar 600 kr) över en hel skiva så att det verkligen hamnar i spåren. Intressant recension med mätningar och allt i Stereophile. Men ska man tro på det?
https://www.stereophile.com/content/last-record-preservation-treatment

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav hifikg » 2022-12-04 00:33

Klart det gör... eh!?
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-04 10:22

Om vinyl var mitt stora intresse. Då skulle jag aldrig våga smeta på något på skivorna som inte är framtaget på vetenskapliga grunder och väl utprovat. Du vet inte hur det påverkar dina skivor eller din pickup på lång sikt. Leif Johannsen på Ortofon menar att vissa vätskor kan lösa upp klistret som håller fast diamanten. Eller till och med krypa upp i din pickup genom kapillärkraften och förstöra den inifrån.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Calleberg » 2022-12-04 11:31

Det spelar faktiskt ingen roll om det funkar eller inte.
Produkten och den ursprungligs artikeln i SP verkar vara från ca 1983.
Det var ett tag sedan.

Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav olaume » 2022-12-04 11:36

Calleberg skrev:Det spelar faktiskt ingen roll om det funkar eller inte.
Produkten och den ursprungligs artikeln i SP verkar vara från ca 1983.
Det var ett tag sedan.

Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.

Vilka sätt tänker du på då? (inte digitalisering hoppas jag)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Calleberg » 2022-12-04 11:40

olaume skrev:
Calleberg skrev:Det spelar faktiskt ingen roll om det funkar eller inte.
Produkten och den ursprungligs artikeln i SP verkar vara från ca 1983.
Det var ett tag sedan.

Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.

Vilka sätt tänker du på då? (inte digitalisering hoppas jag)

Jomenvisst :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav pLudio » 2022-12-04 17:21

olaume skrev:
Calleberg skrev:Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.

Vilka sätt tänker du på då? (inte digitalisering hoppas jag)

Du behöver inte ens 16 bitar för att arkivera dina vinylskivor så du kan köra lossyWAV på dem och spara diskplats. Källan låter dessutom likadant vid varenda uppspelning.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav paa » 2022-12-04 17:57

Om skivspelare och pickup är helt perfekta så kan man säkert digitalisera sina vinylskivor med gott samvete. Men om det finns bättre tonarmar och pickuper att hitta idag eller i morgon så blir det ju fler variabler i ekvationen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav pLudio » 2022-12-04 19:20

Bättre att digitalisera vinylskivorna med det man har än att slita ut dem. Repetera efter uppgradering vid behov.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav RJohan » 2022-12-05 10:10

En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.

Jag överför dem digitalt (24/44, vadå 'spara diskplats' i dessa tider av TB-diskar för typ ingenting?), sen kan man efterbehandla knäppar i Audacity eller liknande. Jag är dessutom 'lite' petig med centrering, då behöver jag bara fixa det en gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Calleberg » 2022-12-05 11:15

RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.


Såklart, men det klientel som kontemplerar ormoljekonservering av sina vinyler har säkert skapliga don.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav dewpo » 2022-12-05 14:12

Vad är det för musik som ni måste digitalisera för att den inte står att finna i digital-format? Jag förstår mig faktiskt inte på det här med att digitalisera vinyl :? Rullar vinyl gör man ju för att man vill åt ritualen och få den genuina tidstypiska känslan i kroppen :D Och att spela rippad vinyl ger ju bara nackdelarna med vinyl utan att man får behålla någon av fördelarna :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kalle_H
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Kalle_H » 2022-12-05 14:21

Tyvärr finns många album bara i dynamiklösa sönderkomprimerade utgåvor på digitala format.
Vinylutgåvorna kan var bättre (mindre förstörda). I de fallen brukar jag ofta lyssna på en digitaliserad LP.

Självklart är det bakvänt att göra så, när skivbolagen hade kunnat sälja en högdynamisk digital kopia direkt istället, men nu ser inte branschen ut så.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-05 14:53

Ja håller me dewpo!

De e ju nåt speciellt m hela ritualen.

/
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-05 14:57

Jag är inte alls intresserad av "ritualen". Långt ifrån allt finns inte återutgivet i digitala format och det är därför man vill digitalisera en del vinyler. Svårare än så är det inte i min värld.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav pLudio » 2022-12-05 15:01

Man kan hålla i vinylskivan och spela CD rippen. Finns VST-insticksprogram för svaj och knaster om man saknar det.

Det finns överdimensionerade, toppmatade CD-spelare också och Naim har en liten puck för känslan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav peterh » 2022-12-05 16:44

dewpo skrev:Vad är det för musik som ni måste digitalisera för att den inte står att finna i digital-format? Jag förstår mig faktiskt inte på det här med att digitalisera vinyl :? Rullar vinyl gör man ju för att man vill åt ritualen och få den genuina tidstypiska känslan i kroppen :D Och att spela rippad vinyl ger ju bara nackdelarna med vinyl utan att man får behålla någon av fördelarna :evil:

Vinyler "från förr" har kvar ljudkvaliteten som var möjlig. De omarbetade versionerna man hittar på CD och strömmat är
nästan alltid förstört av klåfingriga.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Conan » 2022-12-06 07:15

dewpo skrev:Och att spela rippad vinyl ger ju bara nackdelarna med vinyl utan att man får behålla någon av fördelarna


Precis!

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-06 09:44

Man kan konstatera att det finns många åsikter och olika anledningar att lyssna på vinyl. Men en sak kan vi väl vara överens om. En välbyggd vinylsvarv i trä, stål och mässing. Med en välkonstruerad arm och en fin pickup är en fröjd för ögat. Hantering av vinylfodralen är ju också intressant jämfört med CD-fodralen. Som för övrigt är rena katastrofen med sina billiga plastfodral. Som jag tror var en av orsakerna att CD som media dog ut, dom billiga plastfodralen. Kändes aldrig som man ägde något fint och värdefullt. Utan snarare något slit och släng som åkte in i handskfacket i bilen eller upp i solskyddet. Vinyl är en avancerad konstform som tveklöst talar till både öga och öra trots sina brister. Att då digitalisera vinyl är ett helgerån enligt mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Bill50x » 2022-12-06 12:23

hifi_nirvana skrev:Att då digitalisera vinyl är ett helgerån enligt mig.

Mjae. Har man värdefulla vinyler kanske man inte har lust att slita på dem för slölyssning. Vinylen sprarar man till mysiga kvällar med en findryck i handen och koncentrerad lyssning.

Det gäller även fodralet/omslaget som ju även det ska hållas i skick.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-06 12:57

Bill50x skrev:
hifi_nirvana skrev:Att då digitalisera vinyl är ett helgerån enligt mig.

Mjae. Har man värdefulla vinyler kanske man inte har lust att slita på dem för slölyssning. Vinylen sprarar man till mysiga kvällar med en findryck i handen och koncentrerad lyssning.

Det gäller även fodralet/omslaget som ju även det ska hållas i skick.

/ B

Ett bra argument. Men varför slölyssna på värdefulla vinyler. Spara nöjet helt ”till mysiga kvällar med en findryck i handen och koncentrerad lyssning”. Till slölyssning duger både Tidal och Spotify.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav pLudio » 2022-12-06 13:16

Alltid en champagne i kylen och en vinyl på tallriken?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav Bill50x » 2022-12-07 00:28

pLudio skrev:Alltid en champagne i kylen och en vinyl på tallriken?

Japp!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav olaume » 2022-12-08 22:22

Jag är ingen riktig vinylnörd. Visst är det en viss känsla i att lägga på en vinyl, men den känslan motverkas oftast av den motsatta känslan av att reta sig på knaster trots noggrann rengöring med två dyra maskiner. Jag ser istället mer praktiskt på det hela. Jag har cirka 2000 vinylskivor. Vet inte det exakta antalet eftersom jag köpte en stor samling på hyllmeter! Att ge sig på att rengöra och digitalisera alla skulle ta åratal. Förmodligen skulle jag då dessutom drabbas av perfektionism och rengöra dem in absurdum timvis före digitalisering, men sedan ändå svära över kvarvarande knaster i form av repor och pressfel. Det skulle kosta massor med svett och tårar, men mest av allt tid. Troligast kommer jag ändå aldrig hinna lyssna på alla. Tjusningen med vinylsamlingen för mig är att jag kan stoppa in handen i hyllan och dra fram en skiva som jag inte visste att jag hade och uppleva något nytt. Kanske blir det en som jag vill spela igen, oftast inte, men det är i vilket fall en ny upplevelse. Visst skulle jag kunna digitalisera just favoriterna, men sannolikheten är i så fall stor att samma inspelning redan är digitaliserad och kan skaffas på annat sätt (utan knaster), och jag är i vilket fall inte sugen på att hålla reda på olika system, räcker gott med vinyl och CD för mig.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav peterh » 2022-12-08 23:04

olaume skrev:Jag är ingen riktig vinylnörd. Visst är det en viss känsla i att lägga på en vinyl, men den känslan motverkas oftast av den motsatta känslan av att reta sig på knaster trots noggrann rengöring med två dyra maskiner. Jag ser istället mer praktiskt på det hela. Jag har cirka 2000 vinylskivor. Vet inte det exakta antalet eftersom jag köpte en stor samling på hyllmeter! Att ge sig på att rengöra och digitalisera alla skulle ta åratal. Förmodligen skulle jag då dessutom drabbas av perfektionism och rengöra dem in absurdum timvis före digitalisering, men sedan ändå svära över kvarvarande knaster i form av repor och pressfel. Det skulle kosta massor med svett och tårar, men mest av allt tid. Troligast kommer jag ändå aldrig hinna lyssna på alla. Tjusningen med vinylsamlingen för mig är att jag kan stoppa in handen i hyllan och dra fram en skiva som jag inte visste att jag hade och uppleva något nytt. Kanske blir det en som jag vill spela igen, oftast inte, men det är i vilket fall en ny upplevelse. Visst skulle jag kunna digitalisera just favoriterna, men sannolikheten är i så fall stor att samma inspelning redan är digitaliserad och kan skaffas på annat sätt (utan knaster), och jag är i vilket fall inte sugen på att hålla reda på olika system, räcker gott med vinyl och CD för mig.

Nu är det inte så mycket tid det går åt att digitalisera en vinyl, 2 timmar är nog en rimlig gissning inklusive rip-ning och efterföljande
eleminering av knaster och knäppar. Sedan har man en digital kopia att lyssna på, med mycket bättre kvalitet än du kan köpa.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav RJohan » 2022-12-14 10:25

Calleberg skrev:
RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.


Såklart, men det klientel som kontemplerar ormoljekonservering av sina vinyler har säkert skapliga don.


Vad jag menade var att om man har en hyggligt stor skivsamling kostar det inte mer att byta upp sej till en bättre skivspelare än att kleta in all fonogrammen med nåt geggigt medel med diskutabla kvaliteer. I min ungdom förstörde jag ett antal skivor med något som hette Permostat. Det var dumt.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav peterh » 2022-12-14 15:59

RJohan skrev:
Calleberg skrev:
RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.


Såklart, men det klientel som kontemplerar ormoljekonservering av sina vinyler har säkert skapliga don.


Vad jag menade var att om man har en hyggligt stor skivsamling kostar det inte mer att byta upp sej till en bättre skivspelare än att kleta in all fonogrammen med nåt geggigt medel med diskutabla kvaliteer. I min ungdom förstörde jag ett antal skivor med något som hette Permostat. Det var dumt.

Permostat ja. Har för mig att det gick att tvätta bort med Yes och svordomar.
Det var beroendeframkallande, så länge skivorna var blöta av medlet fungerade det men om de torkade blev det oväsen.

Sådana här berättelser skall tas som varning för framtida likartade medel.
Bästa sättet att skydda skivorna är att digitalisera dem till CD eller hårddisk.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinylkonservering - fungerar eller ormolja?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-15 17:38

Jag har en del skivor behandlade med Permostat. Det motverkade statisk uppladdning men verkar sätta sig en del på pickupnålen. Knaster har jag inte märkt av de få gånger jag plockat fram vinyler. En fråga är om de där ultraljudsrengörarna avlägsnar Permostat?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 18 gäster