När hör ni distorsion och skillnad i dB? Testa här...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Joro
Semesterfirare

När hör ni distorsion och skillnad i dB? Testa här...

Inläggav Joro » 2022-12-12 00:17

____
Screenshot_2022-12-11_225721.jpg
Screenshot_2022-12-11_225721.jpg (513.85 KiB) Visad 916 gånger

Testa här:
https://www.audiocheck.net/blindtests_level.php?lvl=1

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: När hör ni distorsion och skillnad i dB? Testa här...

Inläggav PerStromgren » 2022-12-12 14:58

Jag är väldigt besviken på valet av musik, eller rättare sagt instrumentering. Musiken saknar mycket av akustistiska instrument övertoner, vilket gör det svårt att veta hur det ska låta. Med testtoner var det klart bättre! En ensam akustisk gitarr hade varit bättre som musikexempel.
... tycker jag!

Per

Joro
Semesterfirare

Inläggav Joro » 2022-12-12 17:16

PerStromgren skrev:Jag är väldigt besviken på valet av musik, eller rättare sagt instrumentering. Musiken saknar mycket av akustistiska instrument övertoner, vilket gör det svårt att veta hur det ska låta. Med testtoner var det klart bättre! En ensam akustisk gitarr hade varit bättre som musikexempel.

Det hade varit kul med flera olika exempel på musik men jag misstänker att det inte är så lätt att använda musik på Youtube på grund av detta med rättigheter. Jag har också läst att Youtube , säkert via effektivare algoritmer och med mer datakraft, blivit tuffare på att stänga ned de som använder sig av musik, som de inte har rättigheter till.

I vilket fall, runt 8% för min del med musik när jag lyssnade på paddan, med den kassa paddhögtalaren. Dessutom vred jag då upp volymen rejält på paddan så började det låta skit innan jag hörde distorsionen i testet. 8O Det kanske var den lilla förstärkaren i paddan som började klippa, eller någon digital klippning vad vet jag. Hemskt illa lät det i vilket fall. Jag ska testa med HiFi-anläggningen istället. Både via högtalare och hörlurar för att se om det blir någon skillnad. :)

Här ett annat test:
Screenshot_2022-12-12_160430.jpg
Screenshot_2022-12-12_160430.jpg (276.49 KiB) Visad 747 gånger

Om man vill testa själv så är länken till det testet här:
https://www.klippel.de/listeningtest/

Tillägg:
Vad man sedan gör de resultat man får av dessa tester vet jag inte riktigt. Lite insikt kanske det ger, vad vet jag. Annars kan man väl mest se det som att det är kul i sig att testa. :)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-12-12 19:51

Meningslöst musikexempel. Det låter ju distat redan från början.
Som det säkerligen är också.

Joro
Semesterfirare

Inläggav Joro » 2022-12-12 22:18

AlbertHall skrev:Meningslöst musikexempel. Det låter ju distat redan från början.
Som det säkerligen är också.

Möjligt att så är fallet. Du kan testa med sinustonen istället: :)
Screenshot_2022-12-12_211452.jpg
Screenshot_2022-12-12_211452.jpg (381.48 KiB) Visad 647 gånger

Eller så kan du pröva de andra två testerna jag länkade till, om du känner för det. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 16:09

Jag har svårt att känna förtroende för testet även med sinussignaler, när testexemplet med musik är så uppenbart illa valt. Att klaga på upphovsrätt räcker inte, akustisk musik finns fritt att tillgå.

Men ingen skugga må falla på dig, Joro, sånt här gillar vi!
... tycker jag!

Per

Joro
Semesterfirare

Inläggav Joro » 2022-12-13 22:20

PerStromgren skrev:Jag har svårt att känna förtroende för testet även med sinussignaler, när testexemplet med musik är så uppenbart illa valt. Att klaga på upphovsrätt räcker inte, akustisk musik finns fritt att tillgå.

Men ingen skugga må falla på dig, Joro, sånt här gillar vi!

Men Klippel borde inte slarva. :mrgreen: Fast man vet ju aldrig. 8O
Skämt åsido, de borde ha kunskapen att göra detta hyfsat test, kan jag tycka. :)

Testet jag länkade till ovan. Om du vill testa det:

WELCOME TO THE KLIPPEL LISTENING TEST!
This is a double blind A/B test, which is used to find the lowest distortion level where you can hear a difference between the reproduced sound and the original stimulus.

Benefits for you:
Determine your audibility threshold and compare it with the results of other participants.
Train your ear and your capabilities for more carefully assessing sound.
Hear typical signal distortion generated by nonlinearities and other defects of loudspeakers and other audio systems. You can select the particular device under test (DUT).
If you're interested in learning more, you can read our detailed explanation on how the Listening Test works.

Länk till deras test:
https://www.klippel.de/listeningtest/

Deras hemsida:

https://www.klippel.de/index.html
Bilagor
Screenshot_2022-12-13_211739.jpg
Screenshot_2022-12-13_211739.jpg (531.77 KiB) Visad 521 gånger

Återgå till Generellt om hifi