Mina Quadar är hemma igen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Mina Quadar är hemma igen!

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 14:27

Jag lämnade in mina Quad 2912 till Lennart på Hifi-punkten för att han skulle fixa en trasig ESL-panel på den ena högtalaren och kolla att allt var OK med den andra. Jag tänkte först beställa tid så att jag kunde åka dit, turista en dag i Trollhättan, hämta och åka hem. Han kunde inte bestämma något datum, sa' han, utan att det var bättre att jag lämnade in dem så han kunde sticka emellan med det när han fick tid över. Så gjorde jag.

Detta var 14 juni, i morgon 6 månader sedan.

Känner någon honom och vet om detta är typiskt?

Ibland känner jag för att kolla om det finns något lokalt MC-gäng jag kan skicka dit, men jag är ju i händerna på honom och det dräller inte av folk som byter paneler på Quad-högtalare. Dessutom gillar jag inte våld.

Det hör till saken att jag påmint honom ett antal gånger, men han har haft en massa saker som "kommit emellan".

Jag vet ju att många av er väntat länge på Ino-leveranser, men det tröstar inte mig!

Råd, någon?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Känner du (till) Lennart på Hifi-punkten i Trollhättan?

Inläggav Almen » 2022-12-13 15:07

Soundbrigade bor i Trollhättan, du kan ju se om du får tag i honom. Har inte kommunicerat med honom på ett par år nu, men han lever väl fortfarande, hoppas jag?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 15:33

Almen skrev:Soundbrigade bor i Trollhättan, du kan ju se om du får tag i honom. Har inte kommunicerat med honom på ett par år nu, men han lever väl fortfarande, hoppas jag?

Det ska vi hoppas! Tanken har slagit mig också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2022-12-13 16:24

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Soundbrigade bor i Trollhättan, du kan ju se om du får tag i honom. Har inte kommunicerat med honom på ett par år nu, men han lever väl fortfarande, hoppas jag?

Det ska vi hoppas! Tanken har slagit mig också.

Soundbrigade/Huggbävern hänger inte här längre och ej heller på Hififorum.
Testa Svenska Elektronikforumet eller du har kanske en mailadress?
Senast redigerad av solhaga 2022-12-13 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 16:30

Jag har fått kontakt med en av hans kompisar som torrt konstaterar att mannen jag frågar om inte är snabb... Jo, det visste jag ju!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-12-13 16:53

Du får väl skaffa ett ESL-par till så du kan rotera dem. ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 17:00

pLudio skrev:Du får väl skaffa ett ESL-par till så du kan rotera dem. ;-)

:twisted:

Vrid om kniven, bara! Gör det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2022-12-13 17:05

AVR-7000 kan du säkert be dyka förbi.
Känner jag han rätt så är han säkert där 3-4 ggr/ vecka oavsett :mrgreen:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-12-13 19:47

PerStromgren skrev:

Vill man inte göra det själv så finns det väl inte en uppsjö, men HiFiKG har någon som brukar se till hans ESL'er så det kan ju vara värt att kolla, Själv tänkte jag beställa en sats material och göra det själv. blir väl runt 4000kr när grejerna väl är i sverige för 1 par med alla paneler.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-12-13 20:20

Wolfie skrev:AVR-7000 kan du säkert be dyka förbi.
Känner jag han rätt så är han säkert där 3-4 ggr/ vecka oavsett :mrgreen:

Exakt. ARV7000 känner säkert dem och kanske kan skynda på det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-12-13 21:33

Pratade med Lennart nyss....
Högtalarna skall fungera nu (paneler) men man väntar på dammskyddsfolie från England.

(jag hörde högtalarna själv förra veckan)

Enligt Lennart hade det kommunicerats att det kan ta tid och att man har mycket att göra vid inlämning.

Sedan är det så att HiFi-punkten inte har en "serviceverkstad" med personal som jobbar med detta hela tiden, Lennart är den som utför det mesta servicearbetet man tar in och han sköter samtidigt affären med kunder etc. (inte sällan ensam). När annan personal sköter affären jobbar Lennart i en annan lokal med Rauna.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-13 22:07

avr7000 skrev:Pratade med Lennart nyss....
Högtalarna skall fungera nu (paneler) men man väntar på dammskyddsfolie från England.

Enligt Lennart hade det kommunicerats att det kan ta tid och att man har mycket att göra vid inlämning.

Sedan är det så att HiFi-punkten inte har en "serviceverkstad" med personal som jobbar med detta hela tiden, Lennart är den som utför det mesta servicearbetet man tar in och han sköter samtidigt affären med kunder etc. (inte sällan ensam). När annan personal sköter affären jobbar Lennart i en annan lokal med Rauna.

Stefan

Tack, Stefan!

Jo, att det skulle kunna ta tid var jag medveten om, men kanske inte av den omfattningen.

Skönt att höra att de är på gång, ändå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-12-14 01:03

PerStromgren skrev:

Stefan

Tack, Stefan!

Jo, att det skulle kunna ta tid var jag medveten om, men kanske inte av den omfattningen.

Vi får vara glada över att det finns folk som kan laga och fixa också :) , sedan att det tar tid få man leva med *kanske*
Bra butik annars då jag köpt några smågrejer av dem och de har varit hjälpsamma och smidiga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-12-14 12:29

Bor man i södra Sverige är nog ReHiFi ett bra alternativ för reparationer...
Jag har för mig att de har "fast" personal som sysslar med detta hela tiden bort i bak i butiken.

De har fixat 2 st Sentec PA9 till mig en gång.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-14 13:32

ReHiFi är ett alternativ, var flera reparatörer igång när jag var där för ett år sedan. Vet inte om de fixar elektrostater men Vinylcalle har ju själv Quad ESL...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-12-14 18:11

Chris71 skrev:
PerStromgren skrev:

Vill man inte göra det själv så finns det väl inte en uppsjö, men HiFiKG har någon som brukar se till hans ESL'er så det kan ju vara värt att kolla, Själv tänkte jag beställa en sats material och göra det själv. blir väl runt 4000kr när grejerna väl är i sverige för 1 par med alla paneler.

Jag känner till hifikg:S doktor, jag har själv använt honom för ett par usla 989 som jag gav upp till slut.

Berätta gärna hur det går att själv byta paneler!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-15 00:11

Dr Jerker är medlem här på Faktiskt, men har långt kvar till 30000 inlägg. Då och då dyker han upp i trådarna. Just nu befinner sig mina 63:or i hans ömma vård, de behövde mer omfattande hjälp än han trodde, att blåsa på med maxeffekt från en 208:a är det inte många högtalare som pallar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-12-15 00:33

PerStromgren skrev:
Chris71 skrev:
PerStromgren skrev:

Jag känner till hifikg:S doktor, jag har själv använt honom för ett par usla 989 som jag gav upp till slut.

Berätta gärna hur det går att själv byta paneler!

Jag ber att får återkomma när temperaturen i verkstan överstiger dagens -25, men jag har studerat 3 olika metoder för panelrenovering så jag hoppas att det skall kunna gå vägen, den som säljer materialet är lite förtegen om val av metod för sträckning av Mylarfilmen men har många positiva reviews och beskriver på ett ingående och trovärdigt sätt utmaningen med framtagandet av den konduktiva coating som tidigare har varit lite bökig att få till.

Annars har en holländare som bygger egna ESL membran beskrivit en felsöker metod som dock är lite omständigare men en backup om annat skulle uppvisa brister.
Men innan jag beställer så skall jag riva och titta då mina uppvisar symptomen av torkat lim, om man orkar så går det att rengöra och limma om plattorna utan att behöva byta membranen men det är en lite riskablare process som är lite pillig och tidskrävande men då behåller man ju original panelen avstämningsmässigt så jag har ett beslut att fatta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-22 13:07

PerStromgren skrev:

Stefan

Tack, Stefan!

Mer än så, nu; de är hemma igen!

Jag och fru S gjorde en utflykt till Trollhättan och hämtade hem dem i fredags. Vi åt en mycket god lunch på "The New Place" vid torget, som inte alls gjorde skäl för namnet; inredningen var gammal och snygg! God var maten också.

Att baxa in två fullstora elektrostater i vår familjekombi var ingen barnlek, men vi har gjort det en gång förr, så det gick mha en massa kuddar till utemöbler plus remmar som höll högtalarna på plats.

Nu står de där igen och låter precis som de ska!

DSC00785.JPG
Quad 2912 hemma hos Per
DSC00785.JPG (490.39 KiB) Visad 1787 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-22 13:16

Har kvalitén på Quad ändrats sedan de görs i Kina? Vem är importör av Quad numera?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-22 13:26

RogerGustavsson skrev:Har kvalitén på Quad ändrats sedan de görs i Kina? Vem är importör av Quad numera?

Beträffande kvalitén från de kinatillverkade Quad har jag hört flera saker. Ett är att de blev klart sämre när de flyttade dit, de andra att de löst problemen, och det skulle inträffat i och med den serien jag har. Jag vet inte vad jag ska tro om den saken. Jag ägde ett par beggade 989, tillverkade i Huntingdon såvitt jag vet, som var helt usla. Go figure, som det heter.

Jag brukade alltid försvara Quad, eftersom jag aldrig hade problem med 63:orna som jag ägde i väldigt många år utan panelproblem. Jag bytte en HF-enhet, det var allt. Numera är jag inte så kaxig över Quad längre...

Sverige verkar inte ha någon generalagent längre, eller åtminstone inte någon med adress i Sverige. Jag tittade just in på https://www.quad-hifi.co.uk/global-partners/ , där anger de https://hifi-freaks.se/, som rent fysiskt finns i Danmark.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-22 13:36

Härligt Per, jag ska hämta mina 63:or vilken dag som helst nu. De har varit ur funktion ett par år tror jag. Ser fram mot att återhöra dem. Hoppas bara att jag klarar att ta ett beslut om att skiljas från dem, uppenbarligen behöver jag dem inte. Någon med rymlig våning och intresse för god återgivning utan excesser i form av infrabas kan få möjlighet att införskaffa en komplett, svensktillverkad, rör-rigg av ultrahög kvalitet ihop med världens bästa engelska högtalare. Hen kan välja källa mellan en rejält kompetent CD-spelare och/eller dito DAC. Sen kan vederbörande sitta nöjd. Nästan så jag börjar fundera på sommarstuga. Hmm...

Edit: Audioconcept brukar ha gott om Quadhögtalare och elektronik i sin butik, kan de vara någon slags representant?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-22 13:45

Roger, hifikgs 63:or är garanterad byggda i England och har besökt doktorn rätt många gånger, efter vad jag förstått. Det är en känslig konstruktion att hålla liv i, helt enkelt. Detta oavsett var den tillverkas, uppenbarligen.

PS. Jag har hört en massa historier om NAD 208 som liknar de problem som vi Quad ESL-ägare har ... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-22 15:25

PerStromgren skrev:Roger, hifikgs 63:or är garanterad byggda i England och har besökt doktorn rätt många gånger, efter vad jag förstått. Det är en känslig konstruktion att hålla liv i, helt enkelt. Detta oavsett var den tillverkas, uppenbarligen.

PS. Jag har hört en massa historier om NAD 208 som liknar de problem som vi Quad ESL-ägare har ... :)

För att inte tala om alla historier om engelska bilar... he he... fast sista gången var det ett plötsligt utbrott av maxvolym från en 208:a som dödade ena 63:an, det hade inte många högtalare överlevt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-22 15:54

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Roger, hifikgs 63:or är garanterad byggda i England och har besökt doktorn rätt många gånger, efter vad jag förstått. Det är en känslig konstruktion att hålla liv i, helt enkelt. Detta oavsett var den tillverkas, uppenbarligen.

För att inte tala om alla historier om engelska bilar... he he... fast sista gången var det ett plötsligt utbrott av maxvolym från en 208:a som dödade ena 63:an, det hade inte många högtalare överlevt.

Enligt manualen ska mina klara det. Men jag tänker inte testa...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Mina Quadar är hemma igen!

Inläggav Kronkan » 2023-01-22 17:56

Grattis Per!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-22 18:04

Hoppas de håller nu!
Grattis till återtåget

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-22 21:09

Grattulerar till att ha dom tebax. Max föreslår firande med att spela "Second Comming" med The Stone Roses. Brittisk musik på brittiska högtalare. Unna dig någon brittisk dricka när du ändå är igång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-23 08:06

Kul!
Snygg liten rosa fåtölj förresten! Malmsten?

Har inte dina Quadar varit på sjukan en gång tidigare också? Eller var det en tidigare modell du hade?

Med all respekt för att Quadarna må ha sina kvaliteter, men de verkar lite väl opålitliga/känsliga för såväl rumsklimat som konstruktionstoleranser och förändringar över tid.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-23 11:04

Strmbrg skrev:Kul!
Snygg liten rosa fåtölj förresten! Malmsten?

Har inte dina Quadar varit på sjukan en gång tidigare också? Eller var det en tidigare modell du hade?

Med all respekt för att Quadarna må ha sina kvaliteter, men de verkar lite väl opålitliga/känsliga för såväl rumsklimat som konstruktionstoleranser och förändringar över tid.

För att börja med fåtöljen, Jo, det är Malmstens "Lillasyster" från mitten på 50-talet. Vi flyttar omkring dem (vi har två) där de behövs när vi har gäster.

Ack, ja, dessa Quad-elektrostater. Som jag skriver ovan, inte ens jag försvarar dem riktigt helhjärtat längre. De som åkte fram och tillbaka till doktorn var 989, ett beggat par som jag inte hade så länge. Jag köpte dessa 2912 i ilskan över att 989 aldrig höll, i tron att NU ska alltid bli så bra. Nå, vi får se hur länge det dröjer. Sköra som barn (?) är de i alla fall. Och det handlar inte om att jag spelar sönder dem, det är samma musik och nivåer som du kör hemma. Mest konstmusik och jazztrio.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi