HEM 2023

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 794
Blev medlem: 2012-07-15

Re: HEM 2023

Inläggav Chris71 » 2023-02-19 23:10

HerrD skrev:Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

Störst besvikelse: JBL. Fladdereko och avsaknad av djupbas. Obehagligt och bristfälligt över lag.
Störst överraskning: Svenska högtalarna (se bild) i äldre stil som spelade med dCS. Lät bra utan större fel och var heller inte overkligt dyra. Kul!
Trevligast: Samtala med LTS och bli medlem :)
Overkligast: Klipsch, vem vill ha högtalare som ger sångare en 3m bred mun?

Det blev även en sväng till Audio Concept där några svarta skapelser spelade och lät bra. Ingen ytterligare info.
Perfect Sense fick också ett besök där högtalare i aluminium spelade, lät fint utom toppen som blev jobbig samt en avsaknad av botten.

Kändes mest som dödsryckningar i en branch som inte kan leverera. Allt blir galet dyrt och för dåligt tyvärr, med undantag för vissa ljusglimtar.

[ Bild ]


Högtalaren du gillade är av fransk härkomst och heter ATALANTE 5.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: HEM 2023

Inläggav juanth » 2023-02-19 23:47

Chris71 skrev:
HerrD skrev:Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

Störst besvikelse: JBL. Fladdereko och avsaknad av djupbas. Obehagligt och bristfälligt över lag.
Störst överraskning: Svenska högtalarna (se bild) i äldre stil som spelade med dCS. Lät bra utan större fel och var heller inte overkligt dyra. Kul!
Trevligast: Samtala med LTS och bli medlem :)
Overkligast: Klipsch, vem vill ha högtalare som ger sångare en 3m bred mun?

Det blev även en sväng till Audio Concept där några svarta skapelser spelade och lät bra. Ingen ytterligare info.
Perfect Sense fick också ett besök där högtalare i aluminium spelade, lät fint utom toppen som blev jobbig samt en avsaknad av botten.

Kändes mest som dödsryckningar i en branch som inte kan leverera. Allt blir galet dyrt och för dåligt tyvärr, med undantag för vissa ljusglimtar.

[ Bild ]


Högtalaren du gillade är av fransk härkomst och heter ATALANTE 5.



De bygger sin egen 3,5” mid fick jag veta.
Snygga klassiska lådor. Jag blev inte helt klok på hur de skulle kunna låta i ett mindre rum men de var trevliga och musikaliska utan att ha något direkt störande beteende. Det är alltid trevligt när man som lyssnare snabbt släpper det analytiska förhållningssättet och bara lyssnar på musiken.

Någon som minns vad de kostade?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-20 00:46

Lite väl porrigt ljus i dessa förstärkare, möjligen? Dom drev de stora JBL-lådorna med två sådana steg.

Bild


Två KEF-modeller, från olika serier demades:

Bild


Den större, Reference 1 Meta, som förvisso drevs av en avsevärt större och dyrare förstärkare, lät oväntat mycket bättre än den mindre "budgetmodellen", (inte så konstigt egentligen med tanke på att den är flerfaldigt dyrare) och inte så dumt alls faktiskt. Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-20 04:14

Det är uppenbart när man läser inläggen att folk uppskattade olika demos olika och det ser jag som att det ännu finns något som heter ljudsmak och att vi alla har olika öron som jag brukar säga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2023

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 10:50

juanth skrev:
Chris71 skrev:
HerrD skrev:Besökte mässan idag med en kompis. Totala intrycket är att det var mindre än tidigare, färre och äldre besökare samt utställare. Men även att det ljud som presterades i rummen var klart sämre än vad jag hört tidigare.

Störst besvikelse: JBL. Fladdereko och avsaknad av djupbas. Obehagligt och bristfälligt över lag.
Störst överraskning: Svenska högtalarna (se bild) i äldre stil som spelade med dCS. Lät bra utan större fel och var heller inte overkligt dyra. Kul!
Trevligast: Samtala med LTS och bli medlem :)
Overkligast: Klipsch, vem vill ha högtalare som ger sångare en 3m bred mun?

Det blev även en sväng till Audio Concept där några svarta skapelser spelade och lät bra. Ingen ytterligare info.
Perfect Sense fick också ett besök där högtalare i aluminium spelade, lät fint utom toppen som blev jobbig samt en avsaknad av botten.

Kändes mest som dödsryckningar i en branch som inte kan leverera. Allt blir galet dyrt och för dåligt tyvärr, med undantag för vissa ljusglimtar.

[ Bild ]


Högtalaren du gillade är av fransk härkomst och heter ATALANTE 5.



De bygger sin egen 3,5” mid fick jag veta.
Snygga klassiska lådor. Jag blev inte helt klok på hur de skulle kunna låta i ett mindre rum men de var trevliga och musikaliska utan att ha något direkt störande beteende. Det är alltid trevligt när man som lyssnare snabbt släpper det analytiska förhållningssättet och bara lyssnar på musiken.

Någon som minns vad de kostade?


60000-65000 kr verkar det som. https://www.referenceaudio.se/produkt/r ... atalante-5



FBK skrev:Det är uppenbart när man läser inläggen att folk uppskattade olika demos olika och det ser jag som att det ännu finns något som heter ljudsmak och att vi alla har olika öron som jag brukar säga.


Något åt det hållet. Lite beroende på vilken typ av musik man lyssnar på blir det. I en del gengrer vill man ju att det ska låta stort om t.ex. sångsolisten medans det i andra blir knas om sångsolisten breder ut sig över en alltför stor del av ljudpanoramat. Har lite med att göra om man är van vid tillställningar utan PA eller ej.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: HEM 2023

Inläggav E » 2023-02-20 17:10

paa, byt ut HTTP mot HTTPS så syns bilderna direkt i tråden!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-20 18:18

Test:
Lite väl porrigt ljus i dessa förstärkare, möjligen? Dom drev de stora JBL-lådorna med två sådana steg.

Bild


Två KEF-modeller, från olika serier demades:

Bild


Den större, Reference 1 Meta, som förvisso drevs av en avsevärt större och dyrare förstärkare, lät oväntat mycket bättre än den mindre "budgetmodellen", (inte så konstigt egentligen med tanke på att den är flerfaldigt dyrare) och inte så dumt alls faktiskt. Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Bild

Och Technics basport, så nära en Roozen-port man kan komma:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: HEM 2023

Inläggav E » 2023-02-20 19:08

Ser bra ut!
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-20 20:08

Och så har den ju fått mycket tjockare kablar!

Exakt, det var det som gjorde skillnaden, säger förbundet. :D :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-20 23:45

En av de första låtarna jag hörde på årets mässa kom från den mest, eller näst mest välljudande riggen på HEM 23. De båda riggarna stod i samma rum, i en källarvåning på Södra Agnegatan.
Big Bad John lät verkligen imponerande. Tänk vad man kan få för ett par miljoner! O så river jag av den på min egen humbla rigg och inser att musiken har större ståpälsfaktor i min källare!
Och det med ett minimum av röda kablar!

Hur gör den sig hos dig?
Bilagor
bigbadjohn.png
bigbadjohn.png (589.17 KiB) Visad 712 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-03-08 05:31

Framtidens mässa kanske ? på YouTube. Man slipper höra hur dåliga rummen är och ingen trängsel. https://www.youtube.com/watch?v=v91se8O ... rfectSense
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster