HEM 2023

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

HEM 2023

Inläggav paa » 2022-12-21 14:24

Blir det någon HEM 2023?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-01-10 16:01

Nu har det dykt upp info på hemsidan om mässan 2023, den 18-19/2:
https://highendmassan.se/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-10 16:16

Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav pLudio » 2023-01-10 17:42

Det är inte närvaroplikt, FBK.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-10 18:46

Men mycket åka kan det bli.

Orutinerat att inte ha ändrat rubriken på 2023 sidan.
Annars är väl mässbesök mest för att få en fridag i huvudstaden, lite tips på bra mässjazz och för att kunna åka hem o sitta nöjd, än har ingen Snövit tagit över ;)

Fast Stockholm i februari…
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-10 18:52

pLudio skrev:Det är inte närvaroplikt, FBK.

Ohh, vad skönt. Mitt MP hjärta( :mrgreen: )gick i bitar när jag såg att det var utspritt över hela stan
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-01-10 19:08

FBK skrev:Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.

Men det är väl bara på Sheraton i år?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2023

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 19:35

paa skrev:Men det är väl bara på Sheraton i år?


Inte enligt hemsidan för tillställningen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-10 21:07

paa skrev:
FBK skrev:Vem vill åka runt i hela Stockholm och lyssna på svindyra grejer... blir roligare och roligare. Bättre att besöka dem för egen demo och lyssna på det man vill lyssna på. Det blir väl för dyrt att hyra rum, det är där skon skaver. Var ju dåligt med besökare förra året.

Men det är väl bara på Sheraton i år?

Sheraton OCH 4 butiker...... Det gick dåligt förra året som jag sade. Jag har varnat för det här att Hifi branschen gräver sin egen grav med att BARA dema svindyrt, men ingen tror ju på vad jag säger.
Eller så har branschen fattat läget och försöker nu bra dra in stora summor istället. Man behöver ju inte sälja många ex emot vad man måste med billigare grejer. Någon som börjar inse att Hifi är på utdöende...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-10 21:11

Nä, det var nog en heeeelt ny tanke :)
Jag trodde hifi var lika livskraftigt som intresset för amatörradio!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2023

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-10 22:38

Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav pLudio » 2023-01-11 00:00

En mässa säljer drömmar.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-11 01:13

pLudio skrev:En mässa säljer drömmar.

Som nästan inga har råd med, glömde du skriva.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-11 01:53

RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-11 08:47

Jag tror att det är lika mycket snack o däcksparkande från den som köper en billig rigg till den som investerar sexsiffrigt, så ska man driva butik med hyror o löner etc så är det nog lönsammast att satsa på den delen av kunderna. Kryddar man med dyrkablar och guldfärgade säkringar, med enorma marginaler, kanske man klarar en säsong till. Samtidigt så kan andra se fram mot ett bättre utbud av begagnat. Ser många apparater som en gång i tiden var "oöverkomliga" till riktigt rimliga priser, det är väl positivt? Några få objekt är "värdesäkrade" åtminstone efter att de fallit från höga nypriser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 12:21

Att besöka (hifi-)mässor är lite som att besöka kyrkan på söndagar förr i tiden. Man träffar bekanta och får de senaste nyheterna - samt lite religiös förkunnelse på köpet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: HEM 2023

Inläggav LeifB » 2023-01-11 12:38

Det var roligt att gå på hifimässor förr.
Man ville höra hur bra det kunde bli oberoende vad det kostade. Jag måste säga att man blev besviken på varenda mässa. Förklaringarna duggade tätt mellan utställarna. För litet rum, för mycket spring, dåliga utformningar av rummet. För lite tid att optimera.
Den finns många förklaringar.
När man kom hem efter ett mässbesök så tyckte man att det inte lät så dåligt hemma iallafall.
Så effekten blev inte så postiv som utställarna säkert vill.
Kanske ni också har liknande upplevelser?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HEM 2023

Inläggav Harryup » 2023-01-11 12:41

Har aldrig hört att det låtit så bra på en mässa som det som bäst kan göra hemma. Har egentligen inte hört det i butker heller. Allt är kompromisser publikt och sen blir man hemmablind för de fel man har hemma så att slå det som man tror man har hemma är inte så lätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Bill50x » 2023-01-11 13:02

LeifB skrev:Det var roligt att gå på hifimässor förr.
Man ville höra hur bra det kunde bli oberoende vad det kostade. Jag måste säga att man blev besviken på varenda mässa. Förklaringarna duggade tätt mellan utställarna. För litet rum, för mycket spring, dåliga utformningar av rummet. För lite tid att optimera.
Den finns många förklaringar.
När man kom hem efter ett mässbesök så tyckte man att det inte lät så dåligt hemma iallafall.
Så effekten blev inte så postiv som utställarna säkert vill.
Kanske ni också har liknande upplevelser?

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2023

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-11 13:11

Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: HEM 2023

Inläggav LeifB » 2023-01-11 13:18

RogerGustavsson skrev:Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Sweetspot kunde jag ofta vänta tills jag fick chansen till. Kunde dröja ibland. Vissa rum gick bara inte.
Man insåg nästan direkt om det var förutsättningar för välljud. Ibland kunde man bli lite förvånad när det lät bra. Men de var få ggr.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: HEM 2023

Inläggav Panelguy » 2023-01-15 11:18

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Har hört det låta bra på mässor men det är förstås inte i majoritet. Som redan nämnts är det kul att träffa andra med liknande intresse. Det finns också en del utställare som får till det trots mindre bra förutsättningar. Tror det har mycket med erfarenhet att göra hur det ska riggas efter förutsättningarna. Det är meningslöst att trycka in bautasystem till högtalare i små hotellrum eller tvärtom köra pyttesmåhögtalare i stora salar, ändå händer det på mässor. I princip blir det lite galet när man ska spela för en större grupp, sweetspot är aldrig stor.

Sweetspot kunde jag ofta vänta tills jag fick chansen till. Kunde dröja ibland. Vissa rum gick bara inte.
Man insåg nästan direkt om det var förutsättningar för välljud. Ibland kunde man bli lite förvånad när det lät bra. Men de var få ggr.


Blir ofta förvånad över var folk tycker att sweet spot är. Många gånger på mässor med stora system uppställda springer folk så fort de får chansen och sätter sig på första raden……ett par meter framför (de ofta stora) högtalarna?! I min värld ungefär lika vansinnigt som att välja första raden i en stor biosalong.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HEM 2023

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-15 11:33

Sedan blir det lite knas när det ska spelas i ett rum fullpackat med folk. Dels är störnivån ofta hög och musiken blir vald därefter. Ju fler lyssnare, desto mera får det dras på. Det gynnar starkspelande riggar som kan ha andra mindre bra egenskaper. Det är annan sak hemma hos folk i stugorna. Har man tur har anläggningens ägare hittat rätt med placeringar och inställningar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-01-15 13:35

Som jag har gaggat om tidigare:
De där mässorna ger mig ingenting.

Jag blir matt. I viss mån beror det nog på mig själv och inte allena på att mässorna har någon allmänt utmattande "egenskap".

Musiken är oftast ointressant, den illusoriska realismen uteblir (Nåja, den infann sig ganska påtagligt när jag lyssnade på Steindls ägg för ett tiotal år sedan på Sheraton.)
Mitt prylintresse (särskilt för konventionella prylar) är minimalt. Att bara titta på och snacka om prylarna är bedövande tråkigt.

Det är för mycket folk. Visst, en mässa ska ju dra folk, men jag trivs inte med att baxa mig fram bland människor, där baxandet tar fokus över det jag vill fokusera på.

Träffa likasinnade kan vara en rimlig sidoaspekt, men då skall det helst bli en dialog lite mer på djupet än på ytan för att det skall ge något. Mingla kan man ju göra med lite vilka somhelst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-15 19:03

Det vore kul att träffa dig vid tillfälle :)
Tror vi har lite lika filosofi angående ljud, är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. Sen må andra höra störande inslag från mitt rum eller något annat, men de är inte här när jag lyssnar så...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-01-15 19:41

hifikg skrev:Det vore kul att träffa dig vid tillfälle :)
Tror vi har lite lika filosofi angående ljud, är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. Sen må andra höra störande inslag från mitt rum eller något annat, men de är inte här när jag lyssnar så...


Ja, det vore kul! Du skriver "...är det bra så är det bra, dvs om jag inte hör något som stör mig så sitter jag nöjd. .."
Det är väl ganska snarlikt hur jag själv tänker. Om inget distraherar mig så är det bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-20 17:21

Noterar att High Fidelity på Karlavägen är en mässlokal, det var längesen jag blev utkastad därifrån. Kanske dags att säga hej :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-01-20 17:35

hifikg skrev:Noterar att High Fidelity på Karlavägen är en mässlokal, det var längesen jag blev utkastad därifrån. Kanske dags att säga hej :)

Hur lyckades du med det?
Jag har inte ens lyckats komma in.
Men tror det snarast beror på att jag aldrig har försökt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3862
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav pingvinen » 2023-01-20 17:41

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.

Nu har jag aldrig varit på en husbilsmässa och kommer troligen aldrig att gå på någon, men menar du att de ställer ut både bilar för 5-6 tusen och en årslön? Jag trodde alla husbilar kostade flera årslöner. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-01-20 18:35

pingvinen skrev:
FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.

Nu har jag aldrig varit på en husbilsmässa och kommer troligen aldrig att gå på någon, men menar du att de ställer ut både bilar för 5-6 tusen och en årslön? Jag trodde alla husbilar kostade flera årslöner. :wink:


Nä, men du kan köpa en förgylld tandborstmugghållare för 6000, något för alla m a o
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster