HEM 2023

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3852
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav pingvinen » 2023-01-20 20:40

Eller guldpläterade startkablar… 8O

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-01-20 20:51

pingvinen skrev:
FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Svindyrt och svindyrt... Vad vill att de ska dema, FBK? Har dessa utställare något som är billigt i folks ögon? En bilmässa visar också helst upp det dyra.

Allt möjligt, ifrån vanliga högtalare som första gångs köpare köper för 5-6 tusen till högtalare som kostar en årslön. Som det var förr. Har du varit på en husbilsmässa ? Ställer de bara ut de dyraste de har i sortimentet, nej.
Jag bryr mig inte så mycket om det längre eftersom jag ändå inte har råd numera att köpa som jag gjorde förr, men när butikerna kommer försvinna då lär inte folk bli så glada. Det kommer börja snart..... Och tänk själv om tex Hifi Kit skulle gå i graven, hur många på det här forumet blir glada då ? De här mässorna borde uttryckligen ge budskapet att vi inriktar oss på dyr HighEnd.(numera) Jag läser på innan jag går på något, därav så kommer jag aldrig mer gå på mässa mer. Det finns något som heter mångfald, hört talas om det ? Det verkar som många här inte har det och det kommer bli butikernas undergång. Jag förstår inte att en del återförsäljare är förbannade på den här utvecklingen.... Det är deras undergång.

Nu har jag aldrig varit på en husbilsmässa och kommer troligen aldrig att gå på någon, men menar du att de ställer ut både bilar för 5-6 tusen och en årslön? Jag trodde alla husbilar kostade flera årslöner. :wink:

ha ha ha Men de ställer ut" allt möjligt som finns" och inte bara husbilarna som kostar flera miljoner.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-15 23:29

Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-16 00:00

paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]


Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-16 10:00

hifikg skrev:
paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]


Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.

JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-16 18:48

FBK skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]


Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.

...Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare...


Va!? Har OA52 gått upp så mycket!? Det var det jä...igaste.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 19:03

FBK skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Verkar inte vara så mycket intresse för mässan, men dom här skulle jag nog tycka varit kul att lyssna på:

[ Bild ]


Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.

JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.

Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 19:18

Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-16 22:01

hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Det var som fanken... sedan att skillnaden mellan rik och fattig bara ökar har man sett länge nu. Nu är det ju supertydligt med alla prisökningar som aldrig varit så kraftiga som denna vinter. Nu råkar man ju själv vara i facket fattig numera och det känns varje månad och är en enorm skillnad emot hur det var förr i plånboken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-16 22:27

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Det var som fanken... sedan att skillnaden mellan rik och fattig bara ökar har man sett länge nu. Nu är det ju supertydligt med alla prisökningar som aldrig varit så kraftiga som denna vinter. Nu råkar man ju själv vara i facket fattig numera och det känns varje månad och är en enorm skillnad emot hur det var förr i plånboken.

Jag kan väl inte heller påstå att jag tillhör den gruppen som har stort överskott på pengar. Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar och billig fläskfilé från Tyskland. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HEM 2023

Inläggav Nattlorden » 2023-02-16 23:05

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

Det var som fanken... sedan att skillnaden mellan rik och fattig bara ökar har man sett länge nu. Nu är det ju supertydligt med alla prisökningar som aldrig varit så kraftiga som denna vinter. Nu råkar man ju själv vara i facket fattig numera och det känns varje månad och är en enorm skillnad emot hur det var förr i plånboken.

Jag kan väl inte heller påstå att jag tillhör den gruppen som har stort överskott på pengar. Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar och billig fläskfilé från Tyskland. :)


Instämmer. Vet inte vilket år jag senast köpte en bit oxfilé... Blivit en hel del kaffepaket-som-tappat-vacuumet för halva priset på sista tiden med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HEM 2023

Inläggav MacBruce » 2023-02-16 23:06

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Verkar inte vara något för vanliga rum, av "inredningen" att döma.

JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.

Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.


Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-16 23:32

MacBruce skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:JBL är de ända som inte tar i så de skiter på sig i massor när det gäller priset. Kolla vad andra tar. https://www.hembioconsult.se/high-end-hogtalare Men som jag sagt förr, det behövs inte mer än 200.000kr för att få ruggigt bra golvare. JBL Synthesis 4367 Men vill man ha "världsklass" så köper man ett par Carlsson OA51.N (eller annan valfri modell) och fixar ett lyssningsrum med dem och IÖ:s basmoduler x8 och sedan kan man sitt lugn i båten tills man dör.
Glömde, och sedan en sådan där "trollerilådan" som jag kallar det och superfeta vanliga AB steg till basarna och något riktigt bra och trevligt till Carlsson burkarna.

Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.


Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...


Målet är väl att aldrig komma försent!? eh?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-16 23:59

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Som en liten parantes så tittade jag på Allabolag på Marten Högtalare. Dom har fördubblat sin omsättning från 2020 till 2021. Omsättning 18 milj. till 36 milj. Så det är tokiga tider just nu. Dom som har pengar gör mer pengar och dom fattiga blir fattigare.

...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)

Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 00:08

paa skrev:Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?

Ställt in i år, för första gången på länge, pga envis förkylning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2023

Inläggav petersteindl » 2023-02-17 00:12

Jag köpte en hel oxfilé på 1,25 kg förra veckan. 199 kr per kilo samt ytterligare storköpsrabatt på 10 %. Det var några år sedan jag köpte oxfilé senast.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: HEM 2023

Inläggav juanth » 2023-02-17 00:35

paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)
:D
Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?


Jag, Chris71 & radelius ses Lördag 12.00 på Sheraton. En mässa är ju vad den är och väldigt sällan så får jag nån större ljudupplevelse då förutsättningarna i rummen brukar vara usla.

Men det är alltid trevlig att träffa lite folk och särskilt faktisktianer. Så hojta till med ett pm så kan vi byta telefonnummer och mötas. (Det gäller alla som läser detta)

Edit/ Eller så löser ni denna rebus: noll sju 3 ____987___nollåttafyrtio5

Fika, en bit mat, lite samvaro och gemensamt gnäll på utställarna.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-17 01:41

juanth skrev:
paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
:D
Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?


Jag, Chris71 & radelius ses Lördag 12.00 på Sheraton. En mässa är ju vad den är och väldigt sällan så får jag nån större ljudupplevelse då förutsättningarna i rummen brukar vara usla.

Men det är alltid trevlig att träffa lite folk och särskilt faktisktianer. Så hojta till med ett pm så kan vi byta telefonnummer och mötas. (Det gäller alla som läser detta)

Edit/ Eller så löser ni denna rebus: noll sju 3 ____987___nollåttafyrtio5

Fika, en bit mat, lite samvaro och gemensamt gnäll på utställarna.

Glöm inte att ta bilder på alla fina kablar :D :wink: som förhoppningsvis ligger på sina ståtliga kabellyftare. 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Conan » 2023-02-17 07:28

paa skrev:Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?


Ska gå! Dom där feta JBL:arna ska bli kul att höra. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-17 08:37

Jag hoppas på och räknar med att besöka mässan tillsammans med en polare och svärsonen. Svärsonen är "påläggskalv". Han behöver se något annat än ljudlimpor :)
Vi kommer besöka Sheraton, Audioconcept och ytterligare någon butik, då någon av dem som vi inte besökt tidigare. För att slippa stå i kö utanför Sheraton börjar vi troligen i någon av butikerna. Ingen exakt tidplan, men befinner vi oss runt Sheraton vid lunchtid så kanske vi ansluter till diskussionen om vi hittar er. Ser ni, som känner mig, oss så hojta gärna, jag har en förmåga att missa människor i stora samlingar, tycker att jag känner igen var o varannan mässbesökare utan att kunna placera alla. Det blir nog så efter så många mässbesök, det är ju ändå samma gäng liksom. Kamera eller inte kamera återstår att besluta om. Shazam kommer att gå varm.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HEM 2023

Inläggav Morello » 2023-02-17 10:21

Vore trevligt om vi kunde samlas över en faktiskt-öl i baren på Sheraton.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 11:27

Jag tycker att köttfärssås med spaghetti är minst lika gott som oxfilé.
Varför "måste" den styckningsbiten som är minst och därmed blir dyrast, och därmed kanske dessutom blir extra marginal-höjd, också vara den som är godast, för övrigt? Förgivettaganden?

Paprikan kostade 89 kronor kilot på Willys igår. Det gick bort, inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte vill betala det priset.
Just paprika har en ganska låg specifik vikt, för övrigt...

Samtidigt som priserna stiger på såväl varor, energi som lån, så åker kolleger på New York-resa. Människor tatuerar sig, fixar naglar, friserar sig, intalar sig att de "måste" ha en bil för en halv mille et cetera.

Jag köpte mig en Grand Seiko för över femtio papp i höstas. Jag behövde den inte, men jag ville ha den. Inte för att den är bättre än köttfärssås, men för att jag tycker den är fin. Jag beklagar mig inte och lever inte vare sig på marginalen eller i överflöd.
En kaxig miljardär skulle nog se annorlunda på min ekonomiska situation, såväl som en ytterst obemedlad skulle göra detsamma.

En del som knappt har pengar för hela månadens nödvändigheter lägger likafullt pengar på onödvändigheter, samtidigt som de klagar på såväl ökade "klyftor" som på att allt blivit så dyrt. Klyftorna är oväsentliga.
Jag kostar på mig att ogilla den attityden på grund av att jag ogillar mitt eget beteende då jag själv befann mig i den situationen.

Jag tycker att det är bra att den där högtalartillverkaren har ökat sin omsättning.

Jag köper en hel del onödigheter. Jag vill ha dem likafullt. De är inte vare sig rationellt motiverbara eller på annat sätt försvarbara ur ens ett livskvalitets-perspektiv.
Jag kan lika gärna öka min livskvalitet genom att skruva på min attityd som att lägga en massa pengar på saker.
Jag försöker göra både och, men ur ett rationellt perspektiv borde jag enbart skruva på min attityd.
Att titta på fåglarna vid fågelbordet kan vara minst lika tillfredsställande som att ta en promenad eller köpa sig ett par randsydda skor eller en ny förstärkare. Det handlar om attityder och värderingar.

Jag är såpass rationell att jag inser att jag inte är särskilt rationell.
Jag har försökt, men inte lyckats att bli avundsjuk.
Att bli nedlåtande mot de som har det svårt/sämre har jag inte försökt med, så där har jag ingen aning om huruvida jag skulle nå framgång.
Senast redigerad av Strmbrg 2023-02-17 11:47, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 11:40

paa skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:...Jag tittar allt på matpriserna när jag handlar och det blir inte oxfilé eller lax sju dagar i veckan precis. Snarare fiskpinnar ... :)

Fiskpinnar kostar väl runt 100:- per kg nu. Men det är inte jättesvårt att hitta lax som är lite billigare än så. Det snuskiga är dock priset på torsk!

Men är det ingen som ska gå på HEM-mässan, eller är det bara en massa som inte ska gå?

Nu skall du inte hänga upp dig ordagrant att jag skrev fiskpinnar istället för lax. Eller billig fläskfilé från Tyskland i istället för oxfilé. Utan det skrevs med glimten i ögat för att poängtera hur matpriserna har stigit. Därav smileyn i slutet på inlägget. Dessutom blir det svårt för andra att förstå sarkasmen när du citerar mig och klipper bort halva mitt inlägg. Då är det bättre att du fetmarkerar om du vill påpeka något du tycker är viktigt i ett inlägg. :wink:

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 11:53

Strmbrg skrev:Jag tycker att köttfärssås med spaghetti är minst lika gott som oxfilé.
Varför "måste" den styckningsbiten som är minst och därmed blir dyrast, och därmed kanske dessutom blir extra marginal-höjd, också vara den som är godast, för övrigt? Förgivettaganden?

Paprikan kostade 89 kronor kilot på Willys igår. Det gick bort, inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte vill betala det priset.
Just paprika har en ganska låg specifik vikt, för övrigt...

Samtidigt som priserna stiger på såväl varor, energi som lån, så åker kolleger på New York-resa. Människor tatuerar sig, fixar naglar, friserar sig, intalar sig att de "måste" ha en bil för en halv mille et cetera.

Jag köpte mig en Grand Seiko för över femtio papp i höstas. Jag behövde den inte, men jag ville ha den. Inte för att den är bättre än köttfärssås, men för att jag tycker den är fin. Jag beklagar mig inte och lever inte vare sig på marginalen eller i överflöd.
En kaxig miljardär skulle nog se annorlunda på min ekonomiska situation, såväl som en ytterst obemedlad skulle göra detsamma.

En del som knappt har pengar för hela månadens nödvändigheter lägger likafullt pengar på onödvändigheter, samtidigt som de klagar på såväl ökade "klyftor" som på att allt blivit så dyrt. Klyftorna är oväsentliga.
Jag kostar på mig att ogilla den attityden på grund av att jag ogillar mitt eget beteende då jag själv befann mig i den situationen.

Jag tycker att det är bra att den där högtalartillverkaren har ökat sin omsättning.

Jag köper en hel del onödigheter. Jag vill ha dem likafullt. De är inte vare sig rationellt motiverbara eller på annat sätt försvarbara ur ens ett livskvalitets-perspektiv.
Jag kan lika gärna öka min livskvalitet genom att skruva på min attityd som att lägga en massa pengar på saker.
Jag försöker göra både och, men ur ett rationellt perspektiv borde jag enbart skruva på min attityd.
Att titta på fåglarna vid fågelbordet kan vara minst lika tillfredsställande som att ta en promenad eller köpa sig ett par randsydda skor eller en ny förstärkare. Det handlar om attityder och värderingar.

Jag är såpass rationell att jag inser att jag inte är särskilt rationell.
Jag har försökt, men inte lyckats att bli avundsjuk.
Att bli nedlåtande mot de som har det svårt/sämre har jag inte försökt med, så där har jag ingen aning om huruvida jag skulle nå framgång.

Grand Seiko, nu talar vi hantverk på hög nivå.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 12:00

"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg
IMG_1330.jpg (170.94 KiB) Visad 1047 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 12:09

Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg

Tjusig och deras spring drive verk är också lite kul.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: HEM 2023

Inläggav jansch » 2023-02-17 12:19

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
hifi_nirvana skrev:Det finns oerhört många personer som har kopiöst med pengar. Titta på klockor som Rolex och Patek Philippe. Dom kan du inte köpa utan det är väntetid på minst ett år idag på dom. Även en vanlig stål Rolex som kostar 90 000 är det minst ett års väntetid på. Dessutom så krävs det i regel att du har varit kund i butiken tidigare för att få köpa en finare klocka. Så högtalare för några hundra tusen säljer som smör idag.


Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...


Målet är väl att aldrig komma försent!? eh?


Klockmarknaden är väl väldigt lik hifi-marknaden men framförallt high end marknaden.
Mycket bling och tjafs och konstruktioner som inte har med optimal primärfunktion att göra.

Klockmarknaden verkar dock vara mer seriös - ormoljeriet verkar vara obefintligt.

Vore kul att se en klockarbands - reklam från t.ex Rolex.
"Med detta klockarmband i guld med syrefria inlägg i platinaPL kommer tiden inte bara att gå fortare utan också lugnare och feläsning på klockan minskar.......)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 12:29

jansch skrev:
hifikg skrev:
MacBruce skrev:
Man kan ju också fråga sig vilka behov den har, som lägger sådana pengar på – ett armbandsur...


Målet är väl att aldrig komma försent!? eh?


Klockmarknaden är väl väldigt lik hifi-marknaden men framförallt high end marknaden.
Mycket bling och tjafs och konstruktioner som inte har med optimal primärfunktion att göra.

Klockmarknaden verkar dock vara mer seriös - ormoljeriet verkar vara obefintligt.

Vore kul att se en klockarbands - reklam från t.ex Rolex.
"Med detta klockarmband i guld med syrefria inlägg i platinaPL kommer tiden inte bara att gå fortare utan också lugnare och feläsning på klockan minskar.......)

Dom har många likheter men i en sak skiljer det radikalt. Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka. Den stiger i värde oerhört. Inte som hifi som sjunker 50% direkt du lämnar butiken

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HEM 2023

Inläggav Nattlorden » 2023-02-17 14:09

hifi_nirvana skrev: Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka.


Jodå... du förlorar mer pengar på en finare klocka när den ligger kvar på restaurangbordet när du går för att du tog av den... och X andra exempel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 15:19

Nattlorden skrev:
hifi_nirvana skrev: Du kan inte förlora pengar på att köpa en finare klocka.


Jodå... du förlorar mer pengar på en finare klocka när den ligger kvar på restaurangbordet när du går för att du tog av den... och X andra exempel.

Undrar vad mina arbetskamrater hade sagt om vi diskuterat den kraftiga värdeökning som är på finare klockor och att det inte går att förlora på ett köp. Om jag då hade ropat ut att det går vist att förlora på klockor. Man kan glömma den på restaurangen. Misstänker att mina arbetskamrater hade tittat lite konstigt på mig då. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster