HEM 2023

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 15:45

Om vi talar om rationalitet och slika aspekter på saker och ting:

En klocka i mobilen visar tiden. En klocka för femti papp visar tiden. Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några går igång på extremt noggranna kvartsur som felar mindre än fem sekunder per år.
Andra förkastar det och framhåller fjärrstyrd ackuratess som en mycket smartare metod för tidsprecision.
Ytterligare andra ser inte syftet med att kunna veta mer än på minuten när, vad klockan är.

En enkel musikanläggning spelar upp Beethovens fjärde symfoni. En anläggning för femti eller trehundra papp spelar upp Beethovens fjärde symfoni.
Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några kräver en viss verifierad prestandanivå för lyssningsupplevelsen, andra inte.

Några förlöjligar det som de själva inte ser någon mening i, eller som de menar är rent dumt.
Andra tar då illa upp, eller kan åtminstone inte låta bli att reagera.

Gaggandet får hela tiden näring, utan att någon överhuvudtaget vare sig kommer någonvart, eller har någon som helst vinning i att få andra att ändra sitt tänkesätt till sitt eget. Vilket dessutom aldrig sker. Åtminstone inte via ett erkännande.

Är det svårare än så alltsammans?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-17 16:00

Det är i alla fall tur att det finns en armbandsurstråd på forumet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: HEM 2023

Inläggav juanth » 2023-02-17 18:23

Morello skrev:Vore trevligt om vi kunde samlas över en faktiskt-öl i baren på Sheraton.


Sväng förbi till Sheraton vid 12.00 så ser vi hur det går att styra upp det hela. Nu är det ett gäng som dyker upp då så varför inte en öl?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 18:27

Ser att mässan pågår nu i helgen.
Då får jag glädja er med att ni slipper träffa på mig även denna gång.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 18:54

hifikg skrev:Jag tror att det är lika mycket snack o däcksparkande från den som köper en billig rigg till den som investerar sexsiffrigt, så ska man driva butik med hyror o löner etc så är det nog lönsammast att satsa på den delen av kunderna. Kryddar man med dyrkablar och guldfärgade säkringar, med enorma marginaler, kanske man klarar en säsong till. Samtidigt så kan andra se fram mot ett bättre utbud av begagnat. Ser många apparater som en gång i tiden var "oöverkomliga" till riktigt rimliga priser, det är väl positivt? Några få objekt är "värdesäkrade" åtminstone efter att de fallit från höga nypriser.


Snack och däcksparkande är det säkert en hel del av.
Själv brukar jag bara beställa utan att snacka eller stå och sparka däck. Däri ingår mitt dilemma:
-Prylen jag är intresserad av finns inte tillgänglig. Den måste ofta tas hem från utlandet.
-Under de omständigheterna blir det omöjligt att vare sig göra en meningslös provlyssning i butik eller låna hem för en kanske något meningsfullare provlyssning.
-M-Scalern fick jag låna hem, Den fanns i butiken och jag behövde inte ens lägga pant för hemlånet (trots att jag inte känner handlaren).
-Men i övrigt har jag fått beställa svindyra apparater från Japan, förbinda mig till köp, lägga handpenning och vänta ett antal månader.

Snacka apparater förstår jag inte hur man gör. Vare sig det sker på en mässa eller med en handlare.
Jag har försökt men får inte ut något av det.

:|
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2023

Inläggav hifikg » 2023-02-17 19:07

Jo, vi är några som är sådana också, därför blir jag så trött på "däcksparkare" de få gånger jag försöker kränga iväg något överblivet. Oftast blir grejorna stående och skänks bort emellanåt när någon visar intresse. Har reducerat mitt innehav av kassettdäck rejält på det viset t ex och några stora slutsteg med vansinnigt upplysta VU-metrar har fått gå till någon som bytt mot en flaska vin eller bara glada tillrop, förstår inte hur jag tänkte när jag skaffade hit dem. Lyckades bli av med en grymt stor o tung bioreceiver härförleden, jag bara lämnade den hos någon, inklusive tre (!) fjärrkontroller och drog. Då slapp jag däckspark och det finns inga pengar att kräva tillbaka. Som han som köpte min DAC o ville att köpet skulle gå tillbaka för att fjärrkontrollen inte fungerade. Föreslog batteribyte. Det funkade ändå inte för honom. Så han fick sina pengar tillbaka o jag åkte hem o vände ett batteri och nu fungerar den utmärkt. Och nu lär den bli stående i sitt hörn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-17 19:24

Strmbrg skrev:Om vi talar om rationalitet och slika aspekter på saker och ting:

En klocka i mobilen visar tiden. En klocka för femti papp visar tiden. Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några går igång på extremt noggranna kvartsur som felar mindre än fem sekunder per år.
Andra förkastar det och framhåller fjärrstyrd ackuratess som en mycket smartare metod för tidsprecision.
Ytterligare andra ser inte syftet med att kunna veta mer än på minuten när, vad klockan är.

En enkel musikanläggning spelar upp Beethovens fjärde symfoni. En anläggning för femti eller trehundra papp spelar upp Beethovens fjärde symfoni.
Några går igång på det senare. Andra tycker att det senare är galet.
Några kräver en viss verifierad prestandanivå för lyssningsupplevelsen, andra inte.

Några förlöjligar det som de själva inte ser någon mening i, eller som de menar är rent dumt.
Andra tar då illa upp, eller kan åtminstone inte låta bli att reagera.

Gaggandet får hela tiden näring, utan att någon överhuvudtaget vare sig kommer någonvart, eller har någon som helst vinning i att få andra att ändra sitt tänkesätt till sitt eget. Vilket dessutom aldrig sker. Åtminstone inte via ett erkännande.

Är det svårare än så alltsammans?

Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 19:28

Strmbrg skrev:Ser att mässan pågår nu i helgen.
Då får jag glädja er med att ni slipper träffa på mig även denna gång. :)

Håller på och repar mig efter långvarig förkylning och lägger eventuellt krut på ett besök hos Studio Blue i Sandsborg på söndagens öppna hus (14-17). Ska bli intressant att höra hur Öhmans monitorer låter där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 19:30

paa skrev:Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....


Åfan!
Jag får väl säga som en del andra brukar säga:
Jag menar precis det som där står.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 19:36

Strmbrg skrev:
paa skrev:Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....


Åfan!
Jag får väl säga som en del andra brukar säga:
Jag menar precis det som där står. :)

Sällar mig till kören. Vad vill du ha sagt?

"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" - eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 19:45

Jag tycker inte att det är dunkelt.
Jag vill inte ha sagt någonting annat än det jag skrev.
Inget underförstått påstående eller budskap alls.
Det var bara en reflexion.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: HEM 2023

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-17 20:46

Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-17 20:57

hifi_nirvana skrev:Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Hmm, det kanske är så. Men jag tycker ändå inte om en del av orden. Lite ödmjukhet är bra även om inte alla inser det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 21:40

hifi_nirvana skrev:Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:


Åfan!
Det var skryt som hamnade i fokus?
Nåja, jag betalar en ohemul massa pengar för vissa saker, men är förmodligen löjligt snål beträffande andra saker.

Och, jepp!
Filosofisk krönika var bra etiketterat! Då förstår jag varför jag kan missförstås - eller o-förstås - emellanåt.
Man kanske inte är inkalibrerad på filosofiska inlägg från avsändaren, och då blir det säkert lite sprakigt hos mottagaren.
:)

Tack för kommentaren!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-17 21:44

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Ni får läsa herr Strmbrgs inlägg som en filosofisk krönika. Även om herr Strmbrg nu älskar att berätta hur mycket han har betalat för alla sina saker i nästan varje inlägg. Så får ni bortse från det när ni läser inläggen. Lite skryt har ingen dött av att läsa. :wink:

Hmm, det kanske är så. Men jag tycker ändå inte om en del av orden. Lite ödmjukhet är bra även om inte alla inser det.


Ber om ursäkt om du tar illa upp. Det var inte mitt syfte och dessutom vet jag inte riktigt vad du specifikt tänker på.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-17 22:19

Strmbrg skrev:
paa skrev:Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....


Åfan!
Jag får väl säga som en del andra brukar säga:
Jag menar precis det som där står.

:)

Jag tänkte först att du menade att vi skulle sjunga "we shall overcome" men sen skriver du de nya inläggen om däckssparkare osv. Det blir förvirrat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: HEM 2023

Inläggav juanth » 2023-02-17 22:28

Nu förstår jag inte vad som var så stötande i den filosofiska betraktelsen. Inte ska man behöva be om ursäkt för något sådant?
Att skriva off topic däremot…. :mrgreen: :wink:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-17 22:56

paa skrev:
Strmbrg skrev:
paa skrev:Jag försyår inte vad du menade med det inlägget....


Åfan!
Jag får väl säga som en del andra brukar säga:
Jag menar precis det som där står.

:)

Jag tänkte först att du menade att vi skulle sjunga "we shall overcome" men sen skriver du de nya inläggen om däckssparkare osv. Det blir förvirrat.

:mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HEM 2023

Inläggav MacBruce » 2023-02-18 04:29

Strmbrg skrev:[...]
Paprikan kostade 89 kronor kilot på Willys igår. Det gick bort, inte för att vi inte har råd, utan för att vi inte vill betala det priset.
Just paprika har en ganska låg specifik vikt, för övrigt...


"I går" har just övergått till "i förrgår", ser jag. Då kostade paprikan på lokala ICA (styckvis) 79:95/kg enligt kvittot. Viss arbetsinsats för att hitta en acceptabel individ krävdes dessutom, förstås.

Har försökt med att söka på "paprika" hos övriga, lokala förmågor – den enda "stormarknaden" i övrigt här i Hjo, är Coop. De ligger, från mitt boställe, så långt från ära och redlighet, att man måste räkna in tidsåtgång för cykeltur, om man färdas som jag inom sta'n, annars också bränslekostnader. På deras hemsida dirigeras jag till "hemleverans i Stockholm" när jag söker på "pris paprika". Enligt fotot kostar då en frukt om 160 gr 25:95 kr/st, (162:19 kr/kg), jämfört med min 210-grammare för 16:79 på lokala ICA. (Min var EKO, skall påpekas – huvudsakligen därför att annat inte stod att finna)...

Det kan alltså löna sig att utmana "lågpriskedjor", när man komponerar sina veckoinköp. I övrigt håller jag med om det mesta du skriver till den grad, att jag inte finner någon anledning att kommentera det. :wink:
Bilagor
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 02.45.12.jpeg
Skärmavbild 2023-02-18 kl. 02.45.12.jpeg (153.44 KiB) Visad 1058 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: HEM 2023

Inläggav MacBruce » 2023-02-18 04:43

Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg


Kan nog "levlas upp" med "ledur från Hermès". :wink:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-18 08:47

Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg

Ser ut som den drabbats av tennpest eller vitmögel på urtavlan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 09:30

paa skrev:
Strmbrg skrev:"Snikmodell" utan glasbaksida, men försedd med alligatorrem i knas-orange.
IMG_1330.jpg

Ser ut som den drabbats av tennpest eller vitmögel på urtavlan.


:lol: :lol: :lol:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: HEM 2023

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 13:19

FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (121.5 KiB) Visad 933 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 13:52

Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.


Vad är det där?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: HEM 2023

Inläggav Chris71 » 2023-02-18 14:32

Strmbrg skrev:
Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.


Vad är det där?


Vet inte men skulle gissa att strömmen renas via magi sen kan man nog plocka ut ett par kablar till sina apparater om man har kablar och kabel torn så att det räcker.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: HEM 2023

Inläggav Strmbrg » 2023-02-18 15:11

Chris71 skrev:
Strmbrg skrev:
Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.


Vad är det där?


Vet inte men skulle gissa att strömmen renas via magi sen kan man nog plocka ut ett par kablar till sina apparater om man har kablar och kabel torn så att det räcker.


Fult var det åtminstone.
Finns den för jämförande lyssningsförsök på mässan?
Hade jag en sån så skulle jag gömma den bakom högtalaren. Ungefär som jag redan gjort med min stora, fula strömtillsnyggare.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2023

Inläggav distad » 2023-02-18 15:27

Chris71 skrev:
Strmbrg skrev:
Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.


Vad är det där?


Vet inte men skulle gissa att strömmen renas via magi sen kan man nog plocka ut ett par kablar till sina apparater om man har kablar och kabel torn så att det räcker.

Snygg låda, men riktigt fula kabellyftare...som "håller i kabeln" så den inte försvinner.... :evil: :mrgreen: Rydberg lade upp snygga kabellyftare i någon tråd... var Tyskt. :mrgreen: Tog ni fler bilder ? JBL, hur lät det ? Det märket brukar göra bra ifrån sig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: HEM 2023

Inläggav radelius » 2023-02-18 18:02

Dynaudio stod för upplevelsen detta år. Deras Focus 50 är en riktigt bra produkt och med tanke på att det inkluderar förstärkare streamer etc inte oskäligt dyrt

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: HEM 2023

Inläggav jansch » 2023-02-18 19:20

Chris71 skrev:FBK, jag hittade en centraldammsugare i din smak hos Svalander.


Usch!
Nackhåren reser sig när jag ser sådan skit. Var trollfe'n där och välsignade produkten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: HEM 2023

Inläggav paa » 2023-02-18 19:23

JBL-burkarna verkade ha potential när det gäller torr bas och separering av olika ljud i mixen, men resonanserna i rummet var extremt störande, speciellt på instrument som spelar längre toner och klanger. Snabba toner och förlopp hann inte bygga upp rummets drone-effekt så farligt mycket och imponerade desto mer. Tråkigt att det blev så här!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jooe och 11 gäster