Audiofil!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är jag en audiofil?

Ja, absolut!
16
48%
Tveksamt.
8
24%
Nej absolut inte.
6
18%
Har ingen aning vad en audiofil är.
3
9%

Antal röster : 33

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Audiofil!

Inläggav LeifB » 2023-01-01 16:57

Finns det några som betraktar sig själva som äkta audiofiler?
Intressant ämne.
Senast redigerad av LeifB 2023-01-02 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Audifiler!

Inläggav Calleberg » 2023-01-01 23:33

Äger numer bara en Audi så... nej ingen Audifil
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-02 01:01

LeifB skrev:Finns det några som betraktar sig själva som äkta audiofiler?
Intressant ämne.

Om du rättar rubriken ska jag överväga att svara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-01-02 11:31

Audiofil - hell yeah! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-02 11:40

Är det gräddfiler för endast Audi? Väldigt orättvist, i sådana fall - jag är starkt emot!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-02 13:10

Ja, absolut utifrån att jag älskar välljud och har svårt för oljud. När det gäller musik via musikanläggning kan jag till och med njuta av musik jag egentligen inte gillar (inom vissa gränser) om det låter riktigt "bra" och ogilla att lyssna på sådant jag egentligen gillar om det låter "dåligt". Vad gäller livemusik så hör jag till dem som blir provocerade när akustisk musik mickas och körs genom ett mediokert PA.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-02 14:27

MichaelG skrev:Ja, absolut utifrån att jag älskar välljud och har svårt för oljud. När det gäller musik via musikanläggning kan jag till och med njuta av musik jag egentligen inte gillar (inom vissa gränser) om det låter riktigt "bra" och ogilla att lyssna på sådant jag egentligen gillar om det låter "dåligt". Vad gäller livemusik så hör jag till dem som blir provocerade när akustisk musik mickas och körs genom ett mediokert PA.

Jag känner igen mig helt med dig.
Låter det illa eller är det en dålig inspelning så är det inget jag kan njuta av. Lyssnar jag på musik från TV eller radio så går det mesta att lyssna till. Dessvärre inte någon njutning.
Conan:
Underbart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-02 14:30

MichaelG skrev:Ja, absolut utifrån att jag älskar välljud och har svårt för oljud. När det gäller musik via musikanläggning kan jag till och med njuta av musik jag egentligen inte gillar (inom vissa gränser) om det låter riktigt "bra" och ogilla att lyssna på sådant jag egentligen gillar om det låter "dåligt". Vad gäller livemusik så hör jag till dem som blir provocerade när akustisk musik mickas och körs genom ett mediokert PA.

Det ligger en hel del i detta och det krävs alltid extra bra musik för att jag ska stå ut med en riktigt dålig inspelning. Användning av PA-system borde alltid förbjudas när det inte är absolut nödvändigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-02 14:41

I-or skrev:

Det ligger en hel del i detta och det krävs alltid extra bra musik för att jag ska stå ut med en riktigt dålig inspelning. Användning av PA-system borde alltid förbjudas när det inte är absolut nödvändigt.

Jag kunde nog nästan gissa att du var en audiofil. :D
Finns inte många som går in i detaljnivå som du.
Kul! :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2023-01-02 19:30

I-or skrev:Användning av PA-system borde alltid förbjudas när det inte är absolut nödvändigt.

Och då borde de kanske förbättras med ett extra A.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Återgå till Generellt om hifi