Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Strmbrg » 2023-01-05 19:02

Svarade i en annan tråd att jag "är framme" vad anläggningen beträffar.
Presentationen av den huvudsakligen storskaliga "klassiska musik" - vilken är det enda jag lyssnar på - på är såpass tillfredsställande och realism-framkallande att några distraktioner inte tar mitt fokus från musiklyssningen.
Hur sådan musik som jag inte vill lyssna på presenteras, bryr jag mig inte om och är inte ens nyfiken på att ens en gång undersöka.
Pryleriet kan betraktas som ett avklarat delfokus. Åtminstone om syftet med pryleriet är "ljudförbättring".

Numera köper jag bara någon pryl någon gång om året kanske, på sin höjd. Och då bara för att jag tycker att det är kul, trots att det egentligen inte är så kul som jag tycker att jag tycker att det är...

Jag har exempelvis bytt streamer (sådan där utan dac och grejor i) ett par, tre gånger. Egentligen utan att det behövdes.
Kanske mest för att just streamern är en av de prylar som har den absolut minsta inverkan på ljudet av alla prylar. Jag har en viss liten lockelse åt att lägga pengar på dumheter. Fast jag gör det alltså medvetet. Jag var till och med galen nog att samtidigt med streamern köpa till den separata nätdelen.
Brydde mig inte ens om att försöka utröna om den hade någon ljudmässig inverkan. Har inte heller skiftat mellan den inkluderade nätdelen och den tillköpta låddan när grunkorna väl kommit hem.

Den nuvarande streamern tror jag förresten har en DAC inbyggd, men minns inte säkert. Dessutom har den en CD-rippningsfunktion, men den kan inte direktspela CD. Jag vill minnas att jag rippat en CD. Det kändes tämligen meningslöst, eftersom mina CD finns på Qobus och där finns nästan alltid andra, bättre inspelningar av de verk jag vill lyssna på, än de inspelningar jag har på CD.
Streamern ger via Qobus möjlighet till att förse efterföljande uppsamplare och DAC med "FLAC 24-Bit up to 192 kHz". Det medför att uppsamplaren kan mata DAC:en med upp till 768 kHz, vilket den senare kan hantera.

Härom året beställde jag den kostbaraste apparaten hittills. Ett Accuphase C-2150 försteg. Fick en kronmässigt bra rabatt med den gick nog på typ 80 papp likafullt.
Provlyssning innan köp? Glöm det. Prylar som inte finns inom praktiskt geografisk räckvidd får man helt enkelt bara förbinda sig att köpa via beställning och seg leveranstid.

Trots att det kan vara kul att skaffa saker med tveksamt prisvärde, så är det svårt att komma på något att kasta bort pengar på för närvarande.

Pja, alltid retar det väl någon.
Och kanske det stör någon till, om jag dessutom hävdar att såväl uppsamplingsmöjligheterna som det dyra försteget medger en fascinerande ökning av klarheten mot tidigare. *)
Så kan det ju inte vara och just därför är det lite kul att hävda att det är så ändå och att jag påstår det utan att ha undersökt saken vetenskapligt.

*) Fast samtidigt med stor reservation mot prisvärdet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Forello
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Forello » 2023-01-05 20:01

Man kan ju va lite taskig och säga att du hör knappast det dina apparater sprutar ut: 192 khz….det är det du betalar för, både för dac och qobuz. Jag undrar hur stor del av highres materialet på qobuz och Tidal som bara är fusk. Men psykologiskt känns det väl rätt förstås.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav jansch » 2023-01-05 21:50

Jag har mängder av onödiga prylinköp.....eller hur är det egentligen? Vad uppfattas som onödigt?
De enda onödiga prylinköp jag har gjort är väl de jag/man ångrar?

Eller vad går gränsen eller hur ser referensramen ut?
Handlar det om ev. överlevnad eller "utifall att" eller helt enkelt egoistisk, personlig tillfredsställelse och att prioritera efter ekonomiska förutsättningar?

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-06 11:51

Rannsakade mig själv noga och kom fram till följande slutsats. De flesta av alla mina onödiga prylinköp bottnar i ren nyfikenhet och upptäckarlust. Den andra slutsatsen som jag kom fram till och som motiverade alla mina onödiga prylinköp var. Livet är för kort för att dö nyfiken.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 12:00

Jag har gjort ett medvetet onödigt prylköp. Jag hade en Sony blu-ray-spelare för CD, SACD, DVD och blu-ray, men det var litet opraktiskt eftersom den saknade display. Jag visste alltså aldrig vilket "spår" jag spelade. Då köpte jag en Reavon multispelare i stället. Jag fick egentligen inget annat än en liten display för 11 Tkr. Men jag är nöjd ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Bill50x » 2023-01-07 12:19

MichaelG skrev:Jag har gjort ett medvetet onödigt prylköp. Jag hade en Sony blu-ray-spelare för CD, SACD, DVD och blu-ray, men det var litet opraktiskt eftersom den saknade display. Jag visste alltså aldrig vilket "spår" jag spelade. Då köpte jag en Reavon multispelare i stället. Jag fick egentligen inget annat än en liten display för 11 Tkr. Men jag är nöjd ändå.

Det är är väl ett typiskt ställe för uttrycket "villhöver"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Kronkan » 2023-01-07 12:22

Jag blir väl knappast bekymrad över TS köpglädje. Finns det pengar så finns det och så länge det inte skadar andra med obetalda räkningar är det väl resandes ensak.

Hifi och musik inklusive livemusik är ett oskyldigt sätt att konsumera på.

Vi har flyttat och hustrun har väl inte klagat men det var mycket apparater och absorbenter/diffusorer. Så bland annat så såldes ett rörförsteg samt två monoblock och bytes mot en integrerad sak från EAR.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav hifikg » 2023-01-07 13:20

Blev lite mycket i slutet av 2022, men prylarna liksom hoppade på mig och 2023 ska jag göra mig av med fler prylar än jag inhandlar. Det är planen. Ofta kan jag inte sälja sådant jag gillar och absolut inte sådant jag inte gillar... fast jag har gjort ett försök med de falska popboxarna, men texten är kanske inte tillräckligt säljande. Fick rådet att höja priset för att öka intresset. För övrigt är jag med på TS filosofi, om jag gillar något i min anläggning så är det så. Det handlar numera som så små nyanser att den som inte brukar lyssna på min rigg, i mitt rum, knappast förmår uppfatta dem, även om helheten brukar uppskattas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav avr7000 » 2023-01-09 02:10

Herr Strmbrg har fått mig att göra ett "onödigt" prylköp en gång...

Det talades varmt om Chord M-scaler och Chord Dac så när tillfälle uppenbarade sig kunde jag inte låta bli att köpa en M-scaler och en Hugo TT2 DAC...

Jag får tillstå att de hade sina företräden och speciellt M-Scaler gjorde något med musiken. 98% bättre och 2% sämre...

Hur som helst besinnade jag mig och sålde båda utan att förlora några pengar (köpte dem beg.) då jag intalat mig att min vanliga DAC var nääääästan lika bra.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-09 02:38

Jag drömmer om en TOPPING DX3 PRO+, men hur bra är Toppings nya TOPPING DX1 ? Och sedan undra man ju över FX-AUDIO DAC-X4... DX3 kan man ju testa som försteg också och se hur den klarar emot mina gamla Linn. :)
Finns gott om saker man funderar över...... :? Men jag behöver en hörlurstärkare till. Köpte en äldre Topping A30 till dator lurarana som kom innan märket blev poppis här och den var bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-09 05:36

Ja har köpt på mej aldeles för mycket rör högtalar elamen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Strmbrg » 2023-01-09 07:26

avr7000 skrev:Herr Strmbrg har fått mig att göra ett "onödigt" prylköp en gång...

Det talades varmt om Chord M-scaler och Chord Dac så när tillfälle uppenbarade sig kunde jag inte låta bli att köpa en M-scaler och en Hugo TT2 DAC...

Jag får tillstå att de hade sina företräden och speciellt M-Scaler gjorde något med musiken. 98% bättre och 2% sämre...

Hur som helst besinnade jag mig och sålde båda utan att förlora några pengar (köpte dem beg.) då jag intalat mig att min vanliga DAC var nääääästan lika bra.

Stefan


Ja, prisvärda kanske man svårligen kan säga att de där sakerna är. Särskilt inte om man ser till "pryl för pengarna".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Harryup » 2023-01-09 12:18

Är väl en hobby, och som sådan så kostar den pengar. Är det nödvändigt att köpa en äkta Rembrant, behöver man en KönigsÄgg eller klarar man sig med en enklare Ferrari?
Ser väl hobbyn som rätt så oskyldig när det gäller ångra köp. Tror inte att man mår så mycket bättre av att ångra något beslut man gjorde efter den information man hade då.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-09 13:06

Hela tiden faktiskt... :oops:
Harjaggjortbortmignuigen.png
Harjaggjortbortmignuigen.png (564.34 KiB) Visad 1452 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-09 14:30

Jaså, du är en sådan där dunka dunka kille..... 8O :D 15-tummare i skuffen på Epa-traktorn liksom :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-09 14:58

FBK skrev:Jaså, du är en sådan där dunka dunka kille..... 8O :D 15-tummare i skuffen på Epa-traktorn liksom :mrgreen:


Det beror på applikationen, man kan tex, bygga en pytteliten sluten låda på ca 30-40 liter netto (t,ex i form av en kub med yttermått 38X38x38) för att palla upp sånna där kattsandslådehögtalare med :)

Och det för endast ca 150kr mer per styck än dina favoritåttatummare från SB :wink:
Senast redigerad av Calleberg 2023-01-09 15:03, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-09 15:01

Calleberg skrev:
FBK skrev:Jaså, du är en sådan där dunka dunka kille..... 8O :D 15-tummare i skuffen på Epa-traktorn liksom :mrgreen:


Det beror på applikationen, man kan tex, bygga en pytteliten sluten låda på ca 30-40 liter netto (t,ex i form av en kub med yttermått 38X38x38) för att palla upp sånna där kattsandslådehögtalare med :)

kattsandslådehögtalare he he he..... Och en sådan där i så liten låda lär behöva mer pryttlar *som kostar* :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-09 15:14

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:Jaså, du är en sådan där dunka dunka kille..... 8O :D 15-tummare i skuffen på Epa-traktorn liksom :mrgreen:


Det beror på applikationen, man kan tex, bygga en pytteliten sluten låda på ca 30-40 liter netto (t,ex i form av en kub med yttermått 38X38x38) för att palla upp sånna där kattsandslådehögtalare med :)

kattsandslådehögtalare he he he..... Och en sådan där i så liten låda lär behöva mer pryttlar *som kostar* :roll:


Nja 87dB vid en watt 8 Ohm, -3dB vid 40Hz -6dB vid 31Hz, så går nog att köra finfint "Au naturel" :) med tex två PA9 eller nån billig TPA 3255 historia...

Jag kan skruva ihop ett par och åka till hifikg så kan vi prova. :twisted:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav LeifB » 2023-01-09 15:25

Varför skulle man medvetet gör onödiga prylköp???
Ja det undrar man.
En del vill prova något nytt. Grönare på andra sidan staketet?
Många prova nytt och finner att det inte var grönare.
Dessa misstag kan bli väldig dyrt men kanske ännu en erfarenhet.
Har man en bra ekonomi kan man göra oftare utflykter i sökandet av det perfekta ljudet.
En del blir aldrig nöjd. En del nöjer sig efter att utvärderat ganska mycket. En del är fortfarande nöjd med sin första stereo.
De som sitter nöjd behöver inte leta längre. Om dom kan stilla från nya saker som kommer ut.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav hifikg » 2023-01-09 20:08

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
Det beror på applikationen, man kan tex, bygga en pytteliten sluten låda på ca 30-40 liter netto (t,ex i form av en kub med yttermått 38X38x38) för att palla upp sånna där kattsandslådehögtalare med :)

kattsandslådehögtalare he he he..... Och en sådan där i så liten låda lär behöva mer pryttlar *som kostar* :roll:


Nja 87dB vid en watt 8 Ohm, -3dB vid 40Hz -6dB vid 31Hz, så går nog att köra finfint "Au naturel" :) med tex två PA9 eller nån billig TPA 3255 historia...

Jag kan skruva ihop ett par och åka till hifikg så kan vi prova. :twisted:


De funkar nog bra med 2x8W, eller tänkte du att den skulle vara i V70´n? Det är det närmaste EPA jag kommer f n. I Toyotan får den inte ens rum (i bakluckan alltså).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-10 03:34

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
Det beror på applikationen, man kan tex, bygga en pytteliten sluten låda på ca 30-40 liter netto (t,ex i form av en kub med yttermått 38X38x38) för att palla upp sånna där kattsandslådehögtalare med :)

kattsandslådehögtalare he he he..... Och en sådan där i så liten låda lär behöva mer pryttlar *som kostar* :roll:


Nja 87dB vid en watt 8 Ohm, -3dB vid 40Hz -6dB vid 31Hz, så går nog att köra finfint "Au naturel" :) med tex två PA9 eller nån billig TPA 3255 historia...

Jag kan skruva ihop ett par och åka till hifikg så kan vi prova. :twisted:

Jag sparar den här tråden i en mapp där viktiga saker ligger, om du förstår. :) :wink: Något borde gå få ihop någon dag, när den kommer får vi se. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-10 03:36

Såg en sådan där TOPPING DX3 PRO+ beg, men 1399kr + frakt.... Då köper jag hellre en ny.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-10 09:55

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:kattsandslådehögtalare he he he..... Och en sådan där i så liten låda lär behöva mer pryttlar *som kostar* :roll:


Nja 87dB vid en watt 8 Ohm, -3dB vid 40Hz -6dB vid 31Hz, så går nog att köra finfint "Au naturel" :) med tex två PA9 eller nån billig TPA 3255 historia...

Jag kan skruva ihop ett par och åka till hifikg så kan vi prova. :twisted:

Jag sparar den här tråden i en mapp där viktiga saker ligger, om du förstår. :) :wink: Något borde gå få ihop någon dag, när den kommer får vi se. :D


Låter bra. Om jag nu skulle råka skruva ihop ett par låddor vad är det för Bredd och Djup på kattsandslådorna?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-10 12:16

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
Nja 87dB vid en watt 8 Ohm, -3dB vid 40Hz -6dB vid 31Hz, så går nog att köra finfint "Au naturel" :) med tex två PA9 eller nån billig TPA 3255 historia...

Jag kan skruva ihop ett par och åka till hifikg så kan vi prova. :twisted:

Jag sparar den här tråden i en mapp där viktiga saker ligger, om du förstår. :) :wink: Något borde gå få ihop någon dag, när den kommer får vi se. :D


Låter bra. Om jag nu skulle råka skruva ihop ett par låddor vad är det för Bredd och Djup på kattsandslådorna?

Vi får nog ta ett telefonsamtal... är du hemma i helgen ? så ringer jag då. Ska över till någon och mäta lite grand då jag inte har dem hemma och så vill jag veta måtten på Cris71 projekt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 14:02

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:Jag sparar den här tråden i en mapp där viktiga saker ligger, om du förstår. :) :wink: Något borde gå få ihop någon dag, när den kommer får vi se. :D


Låter bra. Om jag nu skulle råka skruva ihop ett par låddor vad är det för Bredd och Djup på kattsandslådorna?

Vi får nog ta ett telefonsamtal... är du hemma i helgen ? så ringer jag då. Ska över till någon och mäta lite grand då jag inte har dem hemma och så vill jag veta måtten på Cris71 projekt.


Jag svarar jämt i telefon, även i veckorna... :D
kattmynta.png
kattmynta.png (765.32 KiB) Visad 1213 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav distad » 2023-01-11 17:50

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
Låter bra. Om jag nu skulle råka skruva ihop ett par låddor vad är det för Bredd och Djup på kattsandslådorna?

Vi får nog ta ett telefonsamtal... är du hemma i helgen ? så ringer jag då. Ska över till någon och mäta lite grand då jag inte har dem hemma och så vill jag veta måtten på Cris71 projekt.


Jag svarar jämt i telefon, även i veckorna... :D
kattmynta.png

8O De där kan nog flytta lite luft.........
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-11 17:54

Ytterligare ett onödigt prylköp bara :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav grannilsson » 2023-01-12 09:07

Imperial-Blomman skrev:
Ja har köpt på mej aldeles för mycket rör högtalar elamen.


Har du kvar 4683 (AD1) rören du köpte av mig för en massa år sedan ?,
det är den enda HiFi relaterade produkt jag ångrar att jag sålde.

Mvh Göran

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Strmbrg » 2023-01-13 19:00

Vad säger ni om en bättre begagnad strömtillsnyggargrunka?
Onödig, nödig eller nördig?
Den kan emellertid inte betraktas som onödig om man vill reta upp sina med- och motmänniskor.
Vilket i sin tur såklart kan vara jävligt onödigt att hålla på med.

Bildnedladdning by Lars Strömberg, on Flickr
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Att medvetet göra "onödiga" prylköp mm

Inläggav Calleberg » 2023-01-13 19:08

Strmbrg skrev:Vad säger ni om en bättre begagnad strömtillsnyggargrunka?
Onödig, nödig eller nördig?
Den kan emellertid inte betraktas som onödig om man vill reta upp sina med- och motmänniskor.
Vilket i sin tur såklart kan vara jävligt onödigt att hålla på med.

[ Bild ] nedladdning by Lars Strömberg, on Flickr


Om du köpt den begagnat så kanske du kan få tillbaka merparten om du hittar nån lika nördig som du?
Då kanske man kan se det som en sorts lätt misslyckad pengaplacering bara. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster