Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-02-03 18:17

SigbergAudio skrev:Dette synes jeg er en merkelig tråd. Mitt inntrykk er motsatt, veldig mye inkludert det meste av nyere pop har god lydkvalitet og god produksjon (også på Spotify). Hvis man må "utenfor allfarveg" for å finne noe med god kvalitet har man enten veldig spesiell smak eller så bør man mistenke lokale problemer. :)


Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-02-03 18:35

Harryup skrev:
I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.


Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.


Då återstår det bara att bevisa att Spotify i allmänhet utnyttjar sämre versioner än andra strömningstjänster. MasVis kan vara en bra utgångspunkt här även om jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att finna några avgörande skillnader. Vad diverse tyckare anser sig höra ger jag inte så mycket för.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-03 18:58

slasktratt skrev:
steveo1234 skrev:Godmorgon allihopa!
Jag har en ganska bred musiksmak och avlyssnar i stort sett all musik via Spotify nuförtiden. Men, det slår mig att praktiskt taget allt jag VILL lyssna på låter ganska illa, rent objektivt.

Så, är det Spotifys fel, eller min musiksmak som ställer till det?
Finns det något spår/skiva som låter riktigt bra på Spottan? Ge förslag!


Mina bidrag härunder från en ytterst glad amatör ut i fingerspetsarna :)
Trevlig helg! :D

Nnenna Freelon
https://open.spotify.com/album/3kT5YnMi ... PNTVM-_6og

Harry James - King james version
https://open.spotify.com/album/3tAyvTed ... iz02Vy2YIg

Eva Cassidy - live at blues alley
https://open.spotify.com/album/6VGfHsVS ... mAdbUfY60g


Harry James albumet lades ut från en vinylkopia vid något tillfälle (Tidal och Qobuz har det fortfarande så). Den digitala versionen togs bort. Är det fortfarande så? Köpte Dubbel-CD:n från discogs.com

Användarvisningsbild
SigbergAudio
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-16

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav SigbergAudio » 2023-02-03 20:30

I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.


Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.

Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der. :) (vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.no)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav pLudio » 2023-02-03 20:40

SigbergAudio skrev:(vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )



:-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Belker » 2023-02-03 23:22

I-or skrev:
Harryup skrev:
I-or skrev:Om man hör tydliga skillnader så handlar det alltid om vilka versioner av inspelningarna som strömningstjänsten har valt att lägga upp och definitivt inte om snålkodning (320 kb/s, lägre datahastigheter är mer tveksamma). Så vitt jag vet har ingen av strömningstjänsterna bättre generell selektion här än någon annan.


Ja precis, vilken codec det är spelar igen roll när det inte låter bra. Det är verkligen inte få som tycker att spotify har en generellt för låg lägsta nivå på musiken. Har inget med kostnaderna att göra och spotify har ju ett klart bättre gränssnitt i många avseende men tyvärr, i längden helt ointressant. Dom har fått en hel del chanser. Har dessutom ett abonnemang för min adventslista och ibland så används det för barnvisor också.


Då återstår det bara att bevisa att Spotify i allmänhet utnyttjar sämre versioner än andra strömningstjänster. MasVis kan vara en bra utgångspunkt här även om jag ställer mig mycket skeptisk till att man kommer att finna några avgörande skillnader. Vad diverse tyckare anser sig höra ger jag inte så mycket för.

När Spotify tillfälligt strömmade lossless testade jag en del filer mot Tidal, Qobuz, Deezer och egenrippade CD. Allt jag testade var bitidentiskt. Numera har Spotify enbart lossy och Tidal spårar ur helt med MQA, även på redbook. Inte för att jag tror det hörs, förutsatt att uppspelningskedjan i övrigt är lika.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-02-04 00:58

Tack, då kan vi slutgiltigt förpassa den audiofilmyten till det runda kabinettet också.

Detta betyder naturligtvis inte att versionerna med säkerhet alltid är identiska, men åtminstone att det inte finns några systematiska skillnader värda att orda om. Audiofiler är nästan alltid notoriskt opålitliga, dessutom alldeles för ofta svaga lyssnare, och det vore bra om detta uppmärksammades i högre grad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-02-04 01:16

SigbergAudio skrev:
I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.


Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.

Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der. :) (vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )


Låten ifråga är säkert inspelad i en garderob, liksom en hel del av alstren på Topp 50 Sverige-listan, vilken jag av professionella skäl sedan länge följer ganska noggrant. Utan överdrift vill jag påstå att jag inte har noterat en enda låt som har hållit genomgående hög klass de senaste 10 åren eller så. En mindre andel låtar uppvisar förvisso hygglig renhet och god klangbalans och har därför en början till välljud, men är tyvärr fruktansvärt överkomprimerade och dessutom ofta illa toppklippta (en del låtar pumpar t.o.m. hörbart av all kompression).

Musiker är i 99 fall av 100 totalt hopplösa när det gäller ljudkvalitet (hur kan Michael Ruff släppa igenom sådant mög efter att 29 år 8O tidigare ha hört albumet Speaking in Melodies?) och i dagens läge med bortrationaliserade ljudtekniker har den sista någorlunda hyggliga utposten för ljudkvalitet fallit. Vanliga dödliga bryr sig dessutom ännu mindre om ljudkvalitet än musiker, så man bör inte förvänta sig alltför mycket av HiFi framöver.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav 2-ch » 2023-02-10 18:11

I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw

Den tackar jag för :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav jansch » 2023-02-10 23:47

SigbergAudio skrev:
I-or skrev:Nja, snarare ett par öron utan hörselskador. Jag vet inte hur det står till med detta i Norge, men det verkar vara lite tveksamt på den fronten. 8)

Jämför t.ex. denna audiofilinspelade låt https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=c6054cb2b2fc4fec med denna nästan helt färska standardinspelade låt med samma artist https://open.spotify.com/track/7ErLtvntLyPe2l97EdRH7g?si=82dfd52f731f4c1b. Om man tycker att den senare inspelningen är i klass med den tidigare så kan jag bara beklaga.


Ja, den siste var ikke så imponerende, men den var også dårligere enn det meste annet jeg har hørt på en stund.

Jeg hørte fort gjennom toppen av "Topp 50 -Sverige" på Spotify, og det meste, inkludert (den sikkert fremtidige klassikeren) "rid mig som en dalahäst" hadde mer åpen lyd enn den der. :) (vi har den type låter på norsk topp 50 også 8O , så ingen kritikk fra meg! :lol: )


Det finns några bra inspelningar med Sigvart Dagland...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav pLudio » 2023-03-08 22:06

Enligt https://www.stereophile.com/content/bri ... dac-page-2 låter Spotify bättre än andra strömningstjänster. :-)

Finns många guldkorn i den artikeln.

Bytte de namn till SpotikTok idag?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav JBjorkman » 2023-03-08 23:01

Då ett stort problem är att skivbolagen vill ha upp sina senaste remastrade alster så är ett knep att söka på skivbolag som man "litar på".

Exempelvis: sök på "label: Telarc" så får du upp deras katalog.
Sen har jag tyvärr inte så bra koll på skivbolag och har inte riktigt ork att upptäcka nytt just nu så jag har inte kommit mycket längre :p

Varför skivbolagen/streamingtjänsterna inte kan låta både gammal och ny master samexistera fattar jag inte. Hur kan det skada profiten att ha båda tillgängliga?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav steveo1234 » 2023-03-09 09:21

2-ch skrev:
I-or skrev:Och det ljudkvalitetsmässigt legendariska albumet Speaking in Melodies med Michael Ruff (pop/fusion) kan man förstås inte undanhålla faktisktianerna: https://open.spotify.com/album/3aQ5IPvKNFMXOq12KHOGx2?si=7Jz-Mv4HTUGf9lX-gihMKw

Den tackar jag för :)


Japp, den höll riktigt god kvalitet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav STDI » 2023-03-09 09:22

JBjorkman skrev:Då ett stort problem är att skivbolagen vill ha upp sina senaste remastrade alster så är ett knep att söka på skivbolag som man "litar på".

Exempelvis: sök på "label: Telarc" så får du upp deras katalog.
Sen har jag tyvärr inte så bra koll på skivbolag och har inte riktigt ork att upptäcka nytt just nu så jag har inte kommit mycket längre :p

Varför skivbolagen/streamingtjänsterna inte kan låta både gammal och ny master samexistera fattar jag inte. Hur kan det skada profiten att ha båda tillgängliga?

Menar du att jag i Spotify kan skriva in "label: Telarc" i sökrutan och få upp Telarcs katalog? Jag lyckas inte. Kan du förklara mer?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-09 10:54

Sökning på bolag fungerar i Qobuz men inte i Tidal. Spotify vet jag inte.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav STDI » 2023-03-09 10:58

RogerGustavsson skrev:Sökning på bolag fungerar i Qobuz men inte i Tidal. Spotify vet jag inte.


Rubriken talar om Spotify och JBjorkman skriver ju inget annat. Det är därför jag undrar om han menar Spotify.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-03-09 12:36

För Spotify, skriv label: Telarc i sökrutan och välj sedan album så kommer rubbet upp. För längre namn på bolaget som t.ex. Reference Recordings får man skriva label: "Reference Recordings".

Det finns dock tyvärr en hel del skräp även från dessa bolag, men många inspelningar är mycket bra och de bästa är fantastiskt bra. Andra bolag att kolla upp för den ljudkvalitetsintresserade är t.ex. Sheffield Lab, Chesky och DMP.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav STDI » 2023-03-09 13:39

Ok, jag gjorde så även tidigare men klickade inte vidare på Album. På första sidan ser man inte att det har något med Telarc att göra. Men klickar man på ett visst album så kan man längst ner se bolag. Men t ex Power of Pontchartrain med Tab Benoit så står det Concord Music Group, Inc längst ner. Letar jag upp den på Discogs så står det Telarc. Så det funkar väl. Tackar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav I-or » 2023-03-09 13:47

Concord Records köpte Telarc 2005.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav JBjorkman » 2023-03-09 21:17

Precis som I-or skriver så måste man vara väldigt precis när man skriver, består namnet av flera ord behöver man sätta det inom citationstecken, om man inte använder desktop-versionen för då ska man tydligen använda bindestreck istället.
https://community.spotify.com/t5/Your-L ... -p/5339037

Man kan även jobba med AND och NOT (eller + och - om man föredrar det).

Exempel:
Metallica NOT Anger – visar alla Metallica-spår utom de med ordet ”Anger” i titeln

Sök efter en rad år men uteslut några – year:1989-2013 NOT year:1993


Nu hittar jag inte det sökresultatet på Google men "någon" påtalade problemet med skivbolag som byter namn, om än bara officiellt och inte i folkmun, så behöver man anpassa sin sökning efter vilken tid man är ute efter.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav pLudio » 2023-03-15 20:24

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 15:53

Om man inte lyssnar väldigt noga kanske 320 kan vara okidoki, men...

Jag bara slölyssnade lite halvlojt häromdagen två gånger på en relativt mainstream-poplåt via två olika enheter.
Spotify och CD. (dock genom samma DA)
Mitt i ljudbilden kommer ett beat med fingerknäppar. (osäker på om de är "autentiska" eller fabricerade - troligen det senare)
Utan minsta koncentrationsöron påkopplade insåg jag ändå att jag bör nog sluta lyssna via Spotify.

:roll:

Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2023-03-16 16:25, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav STDI » 2023-03-16 16:10

Ogjort skrev:Om man inte lyssnar väldigt noga kanske 320 kan vara okidoki, men...

Jag bara slölyssnade lite halvlojt häromdagen två gånger på en relativt mainstream-poplåt via två olika enheter.
Spotify och CD. (dock genom samma DA)
Mitt i ljudbilden kommer ett beat med fingerknäppar. (osäker på om de är "autentiska" eller fabricerade)
Utan minsta koncentrationsöron påkopplade insåg jag ändå att jag bör nog sluta lyssna via Spotify.

:roll:

Anders O.

Intressant. Kan du inte berätta vad du lyssnade på? Och ange tidpunkt då det ska höras.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:19

STDI skrev:Intressant. Kan du inte berätta vad du lyssnade på? Och ange tidpunkt då det ska höras.


Det ligger genom stora delar av låten.

https://open.spotify.com/track/0uKrhHBD ... 3099cf4cdb

BreatheBild.jpg
BreatheBild.jpg (115.36 KiB) Visad 1542 gånger


Bör nog finnas på t.ex. Qobuz utan snålkodning.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:27

Inbillar mig (?) också att knäppet "maskas" olika beroende på vad som sker runtikring...
(men det kan vara hjärnspöken nu när jag blivit medveten om att något händer)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 16:43

Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 16:51

PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.


Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...
Men... skivknastret är SÅ vackert och används här o var genom hela plattan på ett långt mer kreativt sätt än gängse.
(rytmiserat, etc... och det är ju inte alls statiskt, finns där på vissa ställen bara)
Både Angel Milk och Genetic World är rena rama skolböckerna i produktion (arr), vill jag hävda. Delvis genialiskt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 18:00

Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.


Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...


Men då vet du ju inte vilken som är korrekt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav goat76 » 2023-03-16 18:20

PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:Jag lyssnade nyss. Fingerknäppningarna är processade, om det nu är riktiga från början. Jag skulle gissa på konstgjort. Kan inte avgöra om det låter som det ska via Spotify, så kritiska öron har jag inte.

PS. Däremot hör jag det konstgjorda skivknastret som jag hatar sedan jag fick digital återgivning.


Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...


Men då vet du ju inte vilken som är korrekt! :D


Men om man först säkerställer att det rör sig om samma version och inspelning, och därefter konstaterar att man hör en ljudmässig skillnad så kan man nog vara rätt säker på att det inte är den snålkodade varianten som är mer korrekt. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Musik med bra ljud på spotify - finns det?

Inläggav Ogjort » 2023-03-16 20:05

goat76 skrev:
PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:
Jo nog är knäppen syntetiska. Fast hur de "ska låta" kan man ju inte avgöra genom att lyssna EN väg.
Det är ju vid jämförelse som något uppenbarar sig...


Men då vet du ju inte vilken som är korrekt! :D


Men om man först säkerställer att det rör sig om samma version och inspelning, och därefter konstaterar att man hör en ljudmässig skillnad så kan man nog vara rätt säker på att det inte är den snålkodade varianten som är mer korrekt. :)


Instämmer med föregående talare :)
Alltid svårt att i ord beskriva lyssningsintryck - men knäppet liksom "öppnade sig" och fick en tydligare egen "placering" i ljudbilden.
Men den första reaktionen kom vid slölyssnande under pulande med annat i köket. Så jag sökte inte ens efter nån slags skillnad.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo, Fytrius och 15 gäster