Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-01-16 12:23

Hej!
Är det läge att sälja av hifin?
Eller är för sent?
Våra surt intjänade pengar i hifi kan vara bortkastade.
Dom som är äldre (mig med) kanske får skänka bort våra prylar eller behålla dom till vi dör.
Hur tänker ni?
Jag ser att Rehifi får in mer och mer grejer. Kanske för att det är svårare och svårare att sälja...
Troligtvis är vi ett utdöende släkte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Nattlorden » 2023-01-16 12:26

Kan vara för att ekonomin är mer kärv man vill sälja... men då köper heller inte de som också fått kärv ekonomi. Och försöker man spara el så kanske man inte heller är i köptagen?

Goda tider för de med god ekonomi att fynda lite framöver.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 12:32

Kan även vara så att intresset för hifiprylar är dalande nu när yngre tar vid. Det är inte många i min bekantskapskrets som har kvar vettiga musikåtergivare i hemmen. Jag har samlat på mig en del genom åren och jag tror de blir svårsålda. Tur att nästan allt är köpt begagnat till rimliga priser.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav distad » 2023-01-16 13:14

Nattlorden skrev:Kan vara för att ekonomin är mer kärv man vill sälja... men då köper heller inte de som också fått kärv ekonomi. Och försöker man spara el så kanske man inte heller är i köptagen?

Goda tider för de med god ekonomi att fynda lite framöver.

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav distad » 2023-01-16 13:14

RogerGustavsson skrev:Kan även vara så att intresset för hifiprylar är dalande nu när yngre tar vid. Det är inte många i min bekantskapskrets som har kvar vettiga musikåtergivare i hemmen. Jag har samlat på mig en del genom åren och jag tror de blir svårsålda. Tur att nästan allt är köpt begagnat till rimliga priser.

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-16 13:32

Ja har märkt av mycket sämre rörförsäljning än tidigare.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Strmbrg » 2023-01-16 14:00

Kan inte säga att jag har någon bra bild av om det blivit svårare att sälja. Det är ju mycket som spelar in:
Tid på året, tid i månaden, vad man dragit till med för pris, hur många andra som råkar vilja sälja samma eller snarlika grunkor samtidigt.
På det: Privatekonomin nu, oron för privatekonomin sen, möjligen elkostnaden. Men det senare känns irrationellt sett ur hushållets totalförbrukning, fast några är kanske lite irrationella.
Intresset för hifi dalar sannolikt, men det borde inte innebära något snabbt fall över kort tid just nu.

Det är för övrigt svårt även att KÖPA hifi. Det beror på att grejor man vill köpa inte finns att köpa. Åtminstone inte inom landet.
Jag har flera gånger "tvingats" lägga beställning hos en handlare, förbinda mig till köp och vänta i månader på leverans.
Även det har såklart med ett dalande intresse, minskande marknad, stort "katalog-utbud", litet lagerutbud, dyr lagerhållning, dyrbara produkter mm att göra.

Ungefär:
"Hej! Jag skulle vilja att ni beställer hem en XXX (75.000 kr) så att jag kan låna hem den och se om den är något för mig!"
"Du, den finns inte inom landet, importören tar inte hem utan skarp order, just den modellen säljer ungefär 0,7 st per år i hela landet... så glöm det...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav peterh » 2023-01-16 15:15

Imperial-Blomman skrev:Ja har märkt av mycket sämre rörförsäljning än tidigare.

Det kan bero på att jag säljer mycket mera rör, en stor ökning inder 2022.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Kermit116 » 2023-01-16 18:12

Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris. Flera av grejorna har gått riktigt snabbt vilket istället talar för att jag varit för feg när jag satt utgångspris.

Den som köpte nytt för något/några år sedan och tror att hen i princip ska få igen pengarna kan glömma detta, så långt har inflationen inte gått. Gissar att prisutvecklingen är som på begagnade bilar, d v s i princip en halvering på tre år, sämsta prisutvecklingen gissar jag att bioförstärkare har där utvecklingen av nya standarder gör många riktigt bra grejor snabbt obsoleta för den som söker de senaste finesserna.

Grejor som med tiden visat sig vara bättre, eller visat sig vara osedvanligt robusta, än många än många av oss kanske upplevde när grejorna var nya tappar väl inte lika mycket i värde. Gissar att exempelvis ett NAD 208-steg i nominella termer betalas nästan lika mycket som när det var nytt, samma med en del populära högtalarkonstruktioner, i Sverige och på faktiskt.io exempelvis Carlsson. Ett par OA-12 i renoverat orginalutförande säljs väl för 3 000 - 4 500 sek vilket jag gissar är mer än vad det kostade på 70-talet. Sålde för några år sedan en Harman Kardon 430 som jag, nominellt räknat, nog fick ungefär samma peng som jag betalade sommaren 1978.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-16 18:21

Kermit116 skrev:Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris.


Jag tror det har hänt en del nu på sistone, folk håller i sina pengar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav distad » 2023-01-16 18:50

RogerGustavsson skrev:
Kermit116 skrev:Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris.


Jag tror det har hänt en del nu på sistone, folk håller i sina pengar.

+1 Det har hänt och det kommer fortsätta, var så säker på det. Man ser ju att det är lägre priser då och då på grejer som gick dyrare för bara ett 1/2 år sedan. Sedan finns det gott om folk som inte lever i verkligheten och tror att det ska få det grejerna sätts ut för. Och framförallt så tror jag att de som inte är i behov av pengarna för att tex byta stärkare låter sin stärkare stå tills den här skiten är över för de vill inte behöva dumpa för att bli av med den. Sedan tycker jag då personligen att Kermit116 fick bra betalat för sina OA50 och Juanth dåligt för sina OA51N och jag minns inte riktigt hur många månader det var mellan de 2 försäljningarna så det gäller att hitta rätt köpare och ha tur samtidigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Strmbrg » 2023-01-16 19:17

Jag klarar inte av att ha koll på prisutvecklingen. Inte ens i grova drag.

Kanske beroende på att när jag söker så memorerar jag inte priser som ändå inte är intressanta.
Emellertid har den här Chord-DAC:en legat på Hifitorget bra länge nu. Har för mig att priset gått ner marginellt från 75 papp sedan jag först såg annonsen för kanske över ett år sedan. Nu är det ju kanske en ganska extrem manick åtminstone prismässigt. Dyker det upp en för hälften kanske det kan vara värt att kontakta säljaren, men det gör det nog inte.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 165517.htm
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Kermit116 » 2023-01-16 19:21

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:
Kermit116 skrev:Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris.


Jag tror det har hänt en del nu på sistone, folk håller i sina pengar.

+1 Det har hänt och det kommer fortsätta, var så säker på det. Man ser ju att det är lägre priser då och då på grejer som gick dyrare för bara ett 1/2 år sedan. Sedan finns det gott om folk som inte lever i verkligheten och tror att det ska få det grejerna sätts ut för. Och framförallt så tror jag att de som inte är i behov av pengarna för att tex byta stärkare låter sin stärkare stå tills den här skiten är över för de vill inte behöva dumpa för att bli av med den. Sedan tycker jag då personligen att Kermit116 fick bra betalat för sina OA50 och Juanth dåligt för sina OA51N och jag minns inte riktigt hur många månader det var mellan de 2 försäljningarna så det gäller att hitta rätt köpare och ha tur samtidigt.

Juanth lade ut sina 51.N i andra halvan av oktober och jag lade ut mina 50:or (som var i "Near Mint Condition") i början av december. Mina 50:or såldes på fyra dagar utan att jag behövde pruta (begärt för lite igen!).

Jag TROR att när det gäller Carlssonhögtalare så söker köparna "orginal" och även om vi alla som lyssnat på OA-51.N vet att dom är väl värda kostnaden för uppgraderingen, all-in-all säg 7tsek, över ett par OA-51 Gen1 så är alla därute inte upplysta om detta. Sen tror jag mig veta att Juanth menar att det är stor skillnad mellan vad det går att sälja Carlssonhögtalare i mycket gott externt skick jämfört med såna som är i halvdant externt skick.

Under senaste två månaderna så påstår jag tvärtom att när det gäller OD-11, OA-12 och OA-14 (inklusive OA-50 även om det inte just nu finns några såna på blocket eller torget) så har prisbilden gått upp något och där det, ska jag villigt erkänna, dock finns enstaka högtalare av dessa modeller som bjuds ut för rena fantasipriser, typ 8k+. Kikar vi på trender inom inredning så TROR jag att det just nu sveper en 70-talstrend bland alla sk-tnödiga och att det kanske kan ha en betydelse. Sen är det bra högtalare, och vad avser OD-11 och OA-12 mycket lättmöblerade, som i princip aldrig kan nå upp till sitt rätta värde men det är en annan sak.

Under våren-sommaren och tidig höst så minns jag också att jag och STDI i ett samtal konstaterade en något sänkt prisbild på de nämnda modellerna och OA-50 och 52. När det gäller 52 så är dessa fortfarande nedtryckta i pris och enligt min uppfattning i regel är prisvärda även om skicken skiljer sig mycket åt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-16 21:57

Som med klockor, jag köper men säljer inte. Ger bort till släkt och gamla kompisar.
Har dock sålt några hifiprylar för många år sedan.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-01-16 22:09

sportbilsentusiasten skrev:Som med klockor, jag köper men säljer inte. Ger bort till släkt och gamla kompisar.
Har dock sålt några hifiprylar för många år sedan.

Känner igen mig. Har så svårt för att sälja.
För mig rör det sig inte om så mycket pengar.
Tycker fortfarande att det var värt varenda krona.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav Kermit116 » 2023-01-26 13:20

Kermit116 skrev:Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris. Flera av grejorna har gått riktigt snabbt vilket istället talar för att jag varit för feg när jag satt utgångspris.

Den som köpte nytt för något/några år sedan och tror att hen i princip ska få igen pengarna kan glömma detta, så långt har inflationen inte gått. Gissar att prisutvecklingen är som på begagnade bilar, d v s i princip en halvering på tre år, sämsta prisutvecklingen gissar jag att bioförstärkare har där utvecklingen av nya standarder gör många riktigt bra grejor snabbt obsoleta för den som söker de senaste finesserna.

Grejor som med tiden visat sig vara bättre, eller visat sig vara osedvanligt robusta, än många än många av oss kanske upplevde när grejorna var nya tappar väl inte lika mycket i värde. Gissar att exempelvis ett NAD 208-steg i nominella termer betalas nästan lika mycket som när det var nytt, samma med en del populära högtalarkonstruktioner, i Sverige och på faktiskt.io exempelvis Carlsson. Ett par OA-12 i renoverat orginalutförande säljs väl för 3 000 - 4 500 sek vilket jag gissar är mer än vad det kostade på 70-talet. Sålde för några år sedan en Harman Kardon 430 som jag, nominellt räknat, nog fick ungefär samma peng som jag betalade sommaren 1978.

Vill med denna post ge ett exempel på att rätt prisförväntan hos säljaren är avgörande för att få grejor sålda rimligt snabbt.

I tråden "Hifi-fynd..." så uppmärksammade jag i tisdags kväll en NAD-receiver som när den kom ny 2017 kostade 6-8tsek, typ och nu kostar ca 15. Den fanns i Ljungby och hade i drygt en vecka legat ute för ca 7 och annonserades i tisdags ut igen och då för 6 500. Annonsen är borta nu, säljaren kan ha kommit på bättre tankar, men mer troligt är att den är såld. Totalt försäljningstid cirka tio dagar på blocket varav cirka två dygn med en sjuprocentig prutning tycker inte jag känns som en trög marknad.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav distad » 2023-01-26 16:57

Kermit116 skrev:
Kermit116 skrev:Jag har under senare år sålt av lite grejor och tycker inte det går särskilt trögt bara man hittar rätt utgångspris. Flera av grejorna har gått riktigt snabbt vilket istället talar för att jag varit för feg när jag satt utgångspris.

Den som köpte nytt för något/några år sedan och tror att hen i princip ska få igen pengarna kan glömma detta, så långt har inflationen inte gått. Gissar att prisutvecklingen är som på begagnade bilar, d v s i princip en halvering på tre år, sämsta prisutvecklingen gissar jag att bioförstärkare har där utvecklingen av nya standarder gör många riktigt bra grejor snabbt obsoleta för den som söker de senaste finesserna.

Grejor som med tiden visat sig vara bättre, eller visat sig vara osedvanligt robusta, än många än många av oss kanske upplevde när grejorna var nya tappar väl inte lika mycket i värde. Gissar att exempelvis ett NAD 208-steg i nominella termer betalas nästan lika mycket som när det var nytt, samma med en del populära högtalarkonstruktioner, i Sverige och på faktiskt.io exempelvis Carlsson. Ett par OA-12 i renoverat orginalutförande säljs väl för 3 000 - 4 500 sek vilket jag gissar är mer än vad det kostade på 70-talet. Sålde för några år sedan en Harman Kardon 430 som jag, nominellt räknat, nog fick ungefär samma peng som jag betalade sommaren 1978.

Vill med denna post ge ett exempel på att rätt prisförväntan hos säljaren är avgörande för att få grejor sålda rimligt snabbt.

I tråden "Hifi-fynd..." så uppmärksammade jag i tisdags kväll en NAD-receiver som när den kom ny 2017 kostade 6-8tsek, typ och nu kostar ca 15. Den fanns i Ljungby och hade i drygt en vecka legat ute för ca 7 och annonserades i tisdags ut igen och då för 6 500. Annonsen är borta nu, säljaren kan ha kommit på bättre tankar, men mer troligt är att den är såld. Totalt försäljningstid cirka tio dagar på blocket varav cirka två dygn med en sjuprocentig prutning tycker inte jag känns som en trög marknad.

Inte för inte som tråden heter Hifi-"fynd" med betoning på det sista. Prisförväntan har ingen råd med som måste sälja för att täcka andra utgifter, man få ta det som man får. Antingen var han tvungen att sälja för att ha råd att byta, eller så behövde han pengarna som många andra som det inte har fett. De som inte behöver sälja och har en grej som då kanske inte går direkt ner i pris som denna Nad skulle ha gjort när den blev ytterligare 1år gammal, som tex ett par Carlsson då hade kanske ställt undan och väntat i 1år. Därav de mindre antalet annonser och en trögare försäljning som är "uppenbar" i mina ögon. Titta på Tradera, där försöker folk sälja sådant som de skulle ha kastat för ett 1år sedan. Och det är inget konstigt, det ÄR tuffa tider och kommer bli ännu värre för både privatpersoner och företag. Vi har ju haft den högsta prisökningarna någonsin i mitt 52åriga liv och sedan dessa elräkningar på det så att detta inte skulle märkas vore ju konstigt då de "flesta" inte har sådan marginaler att de inte" känner av" när allt blir mycket dyrare. ICA har tex tappat så mycket kunder så nu håller de på att försöker ragga tillbaka dem med reklam för prissänkningar som inte kommer i närheten av det de lade på i prisökningskarusellen... :roll: :( som drabbat mig hårt personligen, men så har jag inga marginaler alls. Så nej, jag håller inte med dig Kermit116 i denna fråga. Om du frågat mig hur länge det skulle ta att få ihop pengar till ett filterbygge förra året så hade jag räknat med att ha det nu ungefär men det var innan prisökningskarusellen. Har inte kunnat lägga undan något ännu så det blir inga dyra komponenter, jag som hoppats på dyra kondingar och foliespolar.... :mrgreen: (Hoppas en viss herre inte läser detta) Som det "säkert" sitter i dina fina OA51P....ja ja, där är det säkert det ena fina efter det andra.. :evil: :mrgreen: :wink:
Jag sade till IB igår, eftersom det inte blir dyra grejer i mitt så ska jag ändå ha fina motstånd och inte de där ur-fula vita fyrkantiga då de förfular filtret och han skrattade :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-01-26 19:07

Det är kul att det säljs.
Många grejer till försäljning, om de är eftertraktade så kan det gå fort. Många som ligger kvar i veckor eller säljs till Rehifi. Är väl inte konstigt då dom tar emot kvalitetsgrejer. Vet inte vad dom ger. Men det verkar som att det är skäligt. Priserna är lite högre där än på andra säljsiter men de ger 3 mån garanti.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 09:00

Det är lättare att hitta beg hifi nu.
Det säljs i mängder. Tuffare tider?
Ja det verkar så..
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-18 10:10

Jag misstänker att det en del i stugorna som folk samlat på sig och ingen i nästa generation är beredd att ta över. Det ser ut så hos flera i bekantskapskretsen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 10:45

Ja så ser det ut här också.
Trist men allt ändras tyvärr som det bör göra.
Vi är ett utdödende släkte... :|
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav hifikg » 2023-03-18 11:23

Det svåraste med att sälja hifi är att bli av med prylar som jag egentligen tycker om. Sådant jag inte tycker om säljer jag inte o det jag tycker om vill jag inte sälja (fast ibland blir det för mycket av det goda, av olika skäl har jag just nu tre uppsättningar elektronik). Det tog tid att bli av med mina "popboxar" t ex.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 11:31

Popboxar.. Svårt sälja. Hua, yngre vet knappt om att de finns. Vi äldre förstår värdet av äldre prylar.
Några äldre vill upptäcka 60-70 talet igen. Nostalgi.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav hifikg » 2023-03-18 11:49

LeifB skrev:Popboxar.. Svårt sälja. Hua, yngre vet knappt om att de finns. Vi äldre förstår värdet av äldre prylar.
Några äldre vill upptäcka 60-70 talet igen. Nostalgi.


Notera att det var "popboxar". Jag lade ut dem för fem kronor o sen sänkte jag priset. I en av annonserna erbjöd jag högtalarna + en flaska vin till den som befriade mig från dem, inte ens det hjälpte. När jag skrev "Bytes mot vad som helst" var det till slut en vänlig själ som förbarmade sig och bytte dem mot några kondensatorer och banankontakter :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 12:11

hifikg skrev:
LeifB skrev:Popboxar.. Svårt sälja. Hua, yngre vet knappt om att de finns. Vi äldre förstår värdet av äldre prylar.
Några äldre vill upptäcka 60-70 talet igen. Nostalgi.


Notera att det var "popboxar". Jag lade ut dem för fem kronor o sen sänkte jag priset. I en av annonserna erbjöd jag högtalarna + en flaska vin till den som befriade mig från dem, inte ens det hjälpte. När jag skrev "Bytes mot vad som helst" var det till slut en vänlig själ som förbarmade sig och bytte dem mot några kondensatorer och banankontakter :)


Mördande reklam har man ju hört.
Nästan självmord att ge bort dom för några kondensatorer och banankontakter.
Kul att du aåg det som en befriande att bli av med dom. Ja har man inte plats för dom längre så..
Det finns ju soptippar med... :wink:
Senast redigerad av LeifB 2023-03-18 13:35, redigerad totalt 1 gång.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav hifikg » 2023-03-18 13:25

Det handlade inte om plats. De gav mig näsblod, svindel och kraftigt illamående (vilket jag skrev i annonsen). Lådorna var ganska snygga, om man gillar såna och med rätt handlag går det säkert att få in både element och delningsfilter för att göra ljudet uthärdligt. Köparen är mycket nöjd, inte de första högtalarna han återupplivar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 13:38

hifikg skrev:Det handlade inte om plats. De gav mig näsblod, svindel och kraftigt illamående (vilket jag skrev i annonsen). Lådorna var ganska snygga, om man gillar såna och med rätt handlag går det säkert att få in både element och delningsfilter för att göra ljudet uthärdligt. Köparen är mycket nöjd, inte de första högtalarna han återupplivar.

Härlig historia. Måste kännas skönt att bli av med dom.
Mår du bättre nu?

Den har fått bra recensioner.
https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... /popboxen/
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-18 13:55

Recensioner för en högtalare med så många år på nacken skulle jag ta med en rejäl nypa salt. Det har hänt rätt mycket sedan dess och popboxarna var inte direkt high end ens när de var nya.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav LeifB » 2023-03-18 14:16

RogerGustavsson skrev:Recensioner för en högtalare med så många år på nacken skulle jag ta med en rejäl nypa salt. Det har hänt rätt mycket sedan dess och popboxarna var inte direkt high end ens när de var nya.

Jag tror dig, men dom fick bra recensioner och såldes i massor. Det har väl skett lite i utvecklingen av högtalare sedan 1964. Men mycket är likt trots alla försök att förbättra. Elektrostater, Magneplanar, har också några år på nacken. Om man ska vara kritisk så har det inte hänt mycket på högtalar fronten.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Har ni märkt av att det är svårare att sälja hifi?

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-18 14:18

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Recensioner för en högtalare med så många år på nacken skulle jag ta med en rejäl nypa salt. Det har hänt rätt mycket sedan dess och popboxarna var inte direkt high end ens när de var nya.

Jag tror dig, men dom fick bra recensioner och såldes i massor. Det har väl skett lite i utvecklingen av högtalare sedan 1964. Men mycket är likt trots alla försök att förbättra. Elektrostater, Magneplanar, har också några år på nacken. Om man ska vara kritisk så har det inte hänt mycket på högtalar fronten.


Han nämnde ju även att han tyckte de renoverade lät väldigt bra.
Så det borde ju vara lyssningsintryck mer i närtid så att säga.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster