Jag tänkte be om lite råd angående auto-EQ i min befintliga setup. Jag är medveten om att många (majoriteten?) här rekommenderar manuell PEQ, men jag har inte riktigt tid och ork att peta med det i nuvarande livssituation.
I dagsläget har jag en Yamaha RX-V860 som försteg (samt slutsteg åt surround och center), en Atoll IN100SE som agerar slutsteg åt frontarna (Wharfedale Linton 85th) och en BK Elec XLS200DF subwoofer. Subben är auto-EQ:ad med en DSPeaker Anti Mode och jag är väldigt nöjd med resultatet. Resten av registret är auto-EQ:at med förstegets YPAO-kalibrering, och det är jag mindre nöjd med. Vad jag skulle vilja ha är en Dirac Live-kalibrering, om inte fullregister så åtminstone hela basregistret (inte bara subbasen).
Enklaste lösningen, men också dyraste, är att köpa ett nytt försteg/AVR med inbyggd Dirac Live, men jag utforskar gärna (de billigare) alternativen. En småkrånglig lösning jag överväger är att köpa en MiniDSP DDRC-24 och sätta den på pre-outen för frontarna. I AVR:ens EQ-inställningar kan man köra pass-through på frontarna och på så vis skulle jag kunna få till en setup där frontarna är EQ:ade med MiniDSP:n, subben med DSPeaker och center och surround med Yamahans YPAO. Yamahan kommer också ställa in rätt avstånd/delay för alla högtalare. Detta känns dock lite spretigt och jag hade gärna haft någon device som åtminstone kunde EQ:a både frontar och sub. Men någon miniDSP med tre ingångar verkar inte finnas för överkomligt pris.
Vad tror ni om ovan tänka lösning - skulle det kunna funka? Eller finns det något enklare/smartare/bättre som inte kostar skjortan? Börjar priset springa iväg alltför långt så köper jag hellre en ny (eller begagnad) AVR med inbyggd Dirac Live...