Världens bästa!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Världens bästa!?

Inläggav Almen » 2023-01-30 08:28

hifi_nirvana skrev:
LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Fördelen med tvinning och flätning är att kabeln blir okänslig för den form av störning som inducerar olikfasigt i ledarna. Drar man isär ledarna ökar arean som magnetfält kan gå genom.

Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området. :)
chrome_f288G13Riu.png

Papegoja eller troll? Borde fått "Trollpapegoja" i stället. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 623
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Världens bästa!?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-30 09:32

Hahaha,nu blev det jobbigt :mrgreen: :mrgreen:

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-30 14:14

Almen skrev:
hifi_nirvana skrev:
LeifB skrev:Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.
Fördelen med tvinning och flätning är att kabeln blir okänslig för den form av störning som inducerar olikfasigt i ledarna. Drar man isär ledarna ökar arean som magnetfält kan gå genom.

Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området. :)
chrome_f288G13Riu.png

Papegoja eller troll? Borde fått "Trollpapegoja" i stället. :)


Det är ju i sig inte fel att googla eller leta upp information från t.ex gamla trådar.
Det som bekymrar mej mest och känns tragiskt är när människor som inte har kunskap i ett visst ämne* nyttjar info/teknisk info som "faen läser bibeln".
Att man dessutom samtidigt hävdar att man hör sådant som inte är mätbart är "skojigt".

Ta exemlet med LeifB:s citerade text.
En bashögtalare har en induktans på sådär 0,5mH, en diskant på sådär 0,05mH och en filterspole för bas 0,5mH. Nu tog jag bara erfarenhetssiffror, vem som helst kan hitta andra värden ( "min diskant NN har bara 0,027mH" osv). Dessutom är det ju högtalarens kompletta impedanskurva som är intressant. Alltså detta är bara för att få lite perspektiv på verkligheten.

En högtalarkabel av normalsort och längd har en självinduktans i mikroHenry området.

Högtalarkabeln är alltså "en fis i rymden" i detta sammanhang och att då påstå att självsvängning eller ringningar uppstår p g a kabeln är helt enkelt felaktigt.
För övrigt skall man nog oroa sig för kapacitiv last när det gäller vanliga slutsteg/högtalare om man skall oroa sig överhuvud taget.
Dock ett slutsteg borde ha en fasmarginal på över 90grader och då kan man sluta fundera över sådant - framförallt kablar.

Än en gång, se ovanstående som ett enkelt resonemang och läs det inte "som faen läser bibeln".

Summering: "glöm" induktansen i högtalarkabeln om det är en "vanlig" kabel.
Dock, om man satsar på kabell av sådan typ som FBK visade bild på är åtminstonde jag fundersam, jag vet inte ens hur man skulle kunna räkna ut induktansen....men man kan ju mäta....

*jag pekar inte ut någon, definierar bara en grupp människor

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-30 15:41

jansch skrev:
Almen skrev:
hifi_nirvana skrev:Tror LeifB kopierat texten från ett gammalt inlägg från 2006. Tror inte LeifB förstår innebörden av det utan han vill bara leka lite kunnig på området. :)
chrome_f288G13Riu.png

Papegoja eller troll? Borde fått "Trollpapegoja" i stället. :)


Det är ju i sig inte fel att googla eller leta upp information från t.ex gamla trådar.
Det som bekymrar mej mest och känns tragiskt är när människor som inte har kunskap i ett visst ämne* nyttjar info/teknisk info som "faen läser bibeln".
Att man dessutom samtidigt hävdar att man hör sådant som inte är mätbart är "skojigt".

Ta exemlet med LeifB:s citerade text.
En bashögtalare har en induktans på sådär 0,5mH, en diskant på sådär 0,05mH och en filterspole för bas 0,5mH. Nu tog jag bara erfarenhetssiffror, vem som helst kan hitta andra värden ( "min diskant NN har bara 0,027mH" osv). Dessutom är det ju högtalarens kompletta impedanskurva som är intressant. Alltså detta är bara för att få lite perspektiv på verkligheten.

En högtalarkabel av normalsort och längd har en självinduktans i mikroHenry området.

Högtalarkabeln är alltså "en fis i rymden" i detta sammanhang och att då påstå att självsvängning eller ringningar uppstår p g a kabeln är helt enkelt felaktigt.
För övrigt skall man nog oroa sig för kapacitiv last när det gäller vanliga slutsteg/högtalare om man skall oroa sig överhuvud taget.
Dock ett slutsteg borde ha en fasmarginal på över 90grader och då kan man sluta fundera över sådant - framförallt kablar.

Än en gång, se ovanstående som ett enkelt resonemang och läs det inte "som faen läser bibeln".

Summering: "glöm" induktansen i högtalarkabeln om det är en "vanlig" kabel.
Dock, om man satsar på kabell av sådan typ som FBK visade bild på är åtminstonde jag fundersam, jag vet inte ens hur man skulle kunna räkna ut induktansen....men man kan ju mäta....

*jag pekar inte ut någon, definierar bara en grupp människor

Ibland kan det vara en fördel och känna till att man eldar för kråkorna. :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-30 17:55

Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Världens bästa!?

Inläggav Bill50x » 2023-01-30 18:06

LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?

Priset. Ju dyrare den är, ju bättre låter den.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Världens bästa!?

Inläggav Strmbrg » 2023-01-30 18:08

LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?


Frågan är väl till att börja med om ens den sak som påverkar ljudet mest i en kabel påverkar särskilt mycket.
Det vill säga: Även det som hamnar högst upp i den rankingen kanske är tämligen verkanslöst. Såpass verkanslöst att en ranking är fullständigt meningslös att engagera sig i. :)

Här har vi ett exempel på en ranking där man mer eller mindre tar för givet att "bäst är lika med bra". (Eller till och med väldigt bra.) Vilket tycks mig vara ett mycket vanligt sätt att tänka. Eller snarare ett mycket vanligt förgivettagande, dvs man kanske inte tänker alls, utan bara tar för givet utan reflexion. (Vad vet jag...)
Eller i just det här fallet: "mest påverkan är lika med mycket påverkan". Mest kan ju vara pyttelite...

Att bedöma utifrån ranking kan vara MYCKET vilseledande. Och då såklart helt oavsett om det handlar om hifi, småkakor, försäkringar eller precis vad som helst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-30 18:23

Bill50x skrev:
LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?

Priset. Ju dyrare den är, ju bättre låter den.

/ B

Tyvärr inget alternativ. Ja priset kan ha delvis rätt när det gäller val av matrial och tillverkningskostnaden.
Men är inte avgörande. Många kablar är överprisatta.
Många är nöjda med en enkel kopparkabel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-30 18:42

LeifB skrev:Många är nöjda med en enkel kopparkabel.


Enkel koppar är vad i princip all kabel består av. Det är väl knappast så att tillverkarna av kabel själva tar fram kopparn?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-30 19:01

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Många är nöjda med en enkel kopparkabel.


Enkel koppar är vad i princip all kabel består av. Det är väl knappast så att tillverkarna av kabel själva tar fram kopparn?

De flesta billiga kablar använder koppar. T.o.m. de dyra.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-30 20:27

LeifB skrev:Vilka saker i en kabel förändrar ljudet mest?
Matrialet på tråden-uppbyggnaden-skärmen-antal ledare-diametern på ledarna.
Vad gissar ni på?


Låt mej först konstatera, jag "gissar" inte.

Som jag tidigare skrivit, en kabel med liten area resulterar i lite mindre dist i högtalar elementen bevisligen då den skapar resistans mellan slutsteg/högtalare. Detta gäller för halvledarslutsteg men inte för rörslutsteg då utgångstrafon ändå har ett högre Ri. Å andra sidan blir högtalaren lite strömdriven och lite frekvensavvikelser kan uppstå.
(En dynamisk högtalares motor är i grunden strömdriven, allt enligt formeln F=BxIxl ).
Dessa avvikelser är dock så små att jag väljer att inte bränna effekt i kabeln = lite tjockare kabel.

För kablar i rimlig längd (upp till sådär 10meter), normal inomhusmiljö och som inte skall kopplas i/ur mer än några gånger per år är nedanstående en bra avvägning:

- korta kablar så att det blir praktiskt bra och inga onödiga kabelhärvor ligger på golvet. Alltså att tillverka kablar själv till lämpliga längder. Skäl: det är helt onödigt att förlänga en transmissionsledning i onödan*.
- fler eller mångtrådig . Skäl: för att vara hanterbar och framförallt för att inte belasta kontakter i onödan. Entrådig (typ EK) är teoretiskt försvarsbart men inte i praktiken.
- kopparkabel OFC (finns det nåt annat?) utan försilvring/guld eller något annan metall. Skäl: Den ska vara perfekt att löda och minimala galvaniska strömmar.
- 1,5mm2 för 8ohms högtalare och 2,5mm2 för 4 ohms högtalare och runda ledare. Skäl: jag väljer låg resistans före marginell dist.
- Ingen tjock isolering som ökar tjocklek bredd i onödan. följsam utan att vara sladdrig. Skäl: praktiskt och elektriskt försvarsbart.
- bra kontakter, helst bananer, av erkänd kvalitet. Fjädrande är A o O!, helst typ Hirschmann med många "fjädrar". Samma metall beläggning som uttaget, t.ex guld. Behöver inte vara guldtjocklek som typ Lemokontakter som är utvecklade för daglig i/urdragning. Skäl: Guld är plasiskt, det "flyter" och fjädrande kontakter ger bekymmersfri kontakt.
Gafflar går bort då de fjädrande egenskaperna i förbandet är minimala.
- Banankontakter lödes! Skruvade bananer ger osäkra skarvar då även koppar är plastiskt.

Sedan kan man förse kabeln med diverse tingeltangel av typ elegant strumpa, krympslang mm. Försämring av egenskaper? Beror på permittivitet men försumbarti alla normala fall.

Man skall dock undvika "skärmning" Skäl: tillför inget i hemmiljö, risk för att skapa problem.
Tvinning/flätning tillför ökad resistans,kapacitans etc helt i onödan.

Slutligen, inga kabelhärvor.

Ja just det! du frågade om vilka egenskaper som var viktigast, (som inte förändrar ljudet) - icke glappande kontakter.

* En konstruktörs bästa "ledstjärna" : Tillför aldrig något som inte behövs, ju fler längre lednigar/komponenter/designgrejor/mm man tillför är en risk för försämring.

LeifB, jag vet att ovanstående inte är det du vill höra, men det ger en optimal lösning.
Senast redigerad av jansch 2023-01-30 20:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-30 20:30

Bra sammanfattning!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Världens bästa!?

Inläggav distad » 2023-01-30 20:45

jansch skrev:- korta kablar så att det blir praktiskt bra och inga onödiga kabelhärvor ligger på golvet. Alltså att tillverka kablar själv till lämpliga längder. Skäl: det är helt onödigt att förlänga en transmissionsledning i onödan*.
- fler eller mångtrådig . Skäl: för att vara hanterbar och framförallt för att inte belasta kontakter i onödan. Entrådig (typ EK) är teoretiskt försvarsbart men inte i praktiken.
- kopparkabel OFC (finns det nåt annat?) utan försilvring/guld eller något annan metall. Skäl: Den ska vara perfekt att löda och minimala galvaniska strömmar.
- 1,5mm2 för 8ohms högtalare och 2,5mm2 för 4 ohms högtalare och runda ledare. Skäl: jag väljer låg resistans före marginell dist.
- Ingen tjock isolering som ökar tjocklek bredd i onödan. följsam utan att vara sladdrig. Skäl: praktiskt och elektriskt försvarsbart.
- bra kontakter, helst bananer, av erkänd kvalitet. Fjädrande är A o O!, helst typ Hirschmann med många "fjädrar". Samma metall beläggning som uttaget, t.ex guld. Behöver inte vara guldtjocklek som typ Lemokontakter som är utvecklade för daglig i/urdragning. Skäl: Guld är plasiskt, det "flyter" och fjädrande kontakter ger bekymmersfri kontakt.
Gafflar går bort då de fjädrande egenskaperna i förbandet är minimala.
- Banankontakter lödes! Skruvade bananer ger osäkra skarvar då även koppar är plastiskt.

Sedan kan man förse kabeln med diverse tingeltangel av typ elegant strumpa, krympslang mm. Försämring av egenskaper? Beror på permittivitet men försumbarti alla normala fall.

Man skall dock undvika "skärmning" Skäl: tillför inget i hemmiljö, risk för att skapa problem.
Tvinning/flätning tillför ökad resistans,kapacitans etc helt i onödan.

Slutligen, inga kabelhärvor.

Ja just det! du frågade om vilka egenskaper som var viktigast, (som inte förändrar ljudet) - icke glappande kontakter.

+1 :) Ungefär som jag tänkt mig när jag hitta den kabel som passar mig och sedan bra kontakter och lödda.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-30 23:41

Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?
Bilagor
magnum_transparent.png
magnum_transparent.png (558.73 KiB) Visad 1043 gånger
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 00:39

hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?


Är det där någon sorts lavemangpump?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-31 00:47

jansch skrev:
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?


Är det där någon sorts lavemangpump?


Nä, det bara känns så, när räkningen ska betalas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Världens bästa!?

Inläggav Magnuz » 2023-01-31 01:17

Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Håller också med om att priserna på ”dessa besynnerliga HiFi kablar” ofta är helt uppåt väggarna men en skillnad är det allt som oftast. Om skillnaden sedan är en förbättring, försämring eller bara annorlunda är väl upp till var och en bedöma.
Att bestämma sig för att all dyr high-end bara är dyr och inte bättre än nittiotalets mid-fi kan ju självklart vara bra för ekonomin men man går ju miste om det välljud riktigt bra prylar kan leverera.


Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.

Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Världens bästa!?

Inläggav Strmbrg » 2023-01-31 07:17

Finns det inget annat att "småprata" om så kan man småprata om kablar.
62 gånger till.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Världens bästa!?

Inläggav petersteindl » 2023-01-31 07:43

hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?

Mycket bra kabel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-31 10:06

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?

Mycket bra kabel.

Det är otroligt att dom kan sälja en sådan kabel till det priset i mängder.
Jag man behöva vara en oljeshejk föe att ha råd?
Många kabeltillverkare ska ha top of the line..

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Världens bästa!?

Inläggav Calleberg » 2023-01-31 10:16

LeifB skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?

Mycket bra kabel.

Det är otroligt att dom kan sälja en sådan kabel till det priset i mängder.
Jag man behöva vara en oljeshejk föe att ha råd?
Många kabeltillverkare ska ha top of the line..


De säljer inga/mycket få sådana där kablar. Den kabelns primära syfte är att få dig att tro att en kabel för 100 000 är helt rimlig...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Världens bästa!?

Inläggav goat76 » 2023-01-31 10:33

Det fina är då att man får 14 par kablar för ungefär samma pris.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Världens bästa!?

Inläggav petersteindl » 2023-01-31 15:08

LeifB skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Fast utan låda på magen kan väl ingen kabel vara seriös?

Mycket bra kabel.

Det är otroligt att dom kan sälja en sådan kabel till det priset i mängder.
Jag man behöva vara en oljeshejk föe att ha råd?
Många kabeltillverkare ska ha top of the line..

Det som är bra är ju naturligtvis för säljaren, att den ger mycket klirr i kassan. :|
. . . om man nu skulle lyckas sälja någon sådan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Världens bästa!?

Inläggav Strmbrg » 2023-01-31 15:41

Spara en del av de där pengarna.
Köp en strömtillsnyggare istället, det har jag gjort.
MYCKET mer "pryl" för pengarna!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 17:17

Magnuz skrev:
Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Håller också med om att priserna på ”dessa besynnerliga HiFi kablar” ofta är helt uppåt väggarna men en skillnad är det allt som oftast. Om skillnaden sedan är en förbättring, försämring eller bara annorlunda är väl upp till var och en bedöma.
Att bestämma sig för att all dyr high-end bara är dyr och inte bättre än nittiotalets mid-fi kan ju självklart vara bra för ekonomin men man går ju miste om det välljud riktigt bra prylar kan leverera.


Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.

Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?


Det värsta är väl att en hel del "dyr/audiofilkablar" är SÄMRE än en standardkabel, dom kunde väl åtminstone vara lika bra?
Amir har ju testat några, bl.a en kabel med "låda på magen" och t o m med batterier. Kolla den testen. Skrämmande.

Mitt råd: Köp inte audiofilkablar då dom riskerar att försämra anläggningen, kanske inte hörbart men ändå.....

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 17:20

Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
Köp en strömtillsnyggare istället, det har jag gjort.
MYCKET mer "pryl" för pengarna!


Javisst, då får man åtminstone lite komponenter som är värda något och ett designat hölje.....
Dessutom att den inte förstör allt för mycket av nätströmmen, så att nätdelen i förstärkaren (eller vad man nu har) kan fixa till matningen ändå.

Värre med högtalarkablar då det inte finns nådon reglering/filter efteråt som kan "städa upp".
Senast redigerad av jansch 2023-01-31 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 17:25

jansch skrev:
Magnuz skrev:
Panelguy skrev:Kan hålla med om att skillnaden mellan olika kablar ibland är väldigt liten men kan också vara allt annat än subtil.
Håller också med om att priserna på ”dessa besynnerliga HiFi kablar” ofta är helt uppåt väggarna men en skillnad är det allt som oftast. Om skillnaden sedan är en förbättring, försämring eller bara annorlunda är väl upp till var och en bedöma.
Att bestämma sig för att all dyr high-end bara är dyr och inte bättre än nittiotalets mid-fi kan ju självklart vara bra för ekonomin men man går ju miste om det välljud riktigt bra prylar kan leverera.


Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.

Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?


Det värsta är väl att en hel del "dyr/audiofilkablar" är SÄMRE än en standardkabel, dom kunde väl åtminstone vara lika bra?
Amir har ju testat några, bl.a en kabel med "låda på magen" och t o m med batterier. Kolla den testen. Skrämmande.

Mitt råd: Köp inte audiofilkablar då dom riskerar att försämra anläggningen, kanske inte hörbart men ändå.....

Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 17:32

jansch skrev:
Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
Köp en strömtillsnyggare istället, det har jag gjort.
MYCKET mer "pryl" för pengarna!


Javisst, då får man åtminstone lite komponenter som är värda något och ett designat hölje.....
Dessutom att den inte förstör allt för mycket av nätströmmen, så att nätdelen i förstärkaren (eller vad man nu har) kan fixa till matningen ändå.

Värre med högtalarkablar då det inte finns nådon reglering/filter efteråt som kan "städa upp".

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 17:41

Panelguy skrev:
jansch skrev:
Magnuz skrev:
Men om det nu är så att all dyr high-end bara är dyr då? Då går man ju inte miste om något förutom en tom plånbok. Diverse informationstexter från och intervjuer med high-end tillverkare brukar ju inte direkt ge något förtroendeingivande intryck.

Vad skulle det förresten bero på när skillnaden mellan kablar är ”allt annat än subtil”? Magi?


Det värsta är väl att en hel del "dyr/audiofilkablar" är SÄMRE än en standardkabel, dom kunde väl åtminstone vara lika bra?
Amir har ju testat några, bl.a en kabel med "låda på magen" och t o m med batterier. Kolla den testen. Skrämmande.

Mitt råd: Köp inte audiofilkablar då dom riskerar att försämra anläggningen, kanske inte hörbart men ändå.....

Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?


"Do fancy audio cables make difference" är en av testerna, det finns flera kabeltester som Amir gjort. Amir med bl.a sin Youtube kanal "Audio ScienceReview". Kul och beklämmande att titta på
Han berättar/visar själv vilka generiska ("standard")kablar han jämför med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-31 18:02

Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?


https://youtu.be/dLghg0QXPzs

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eljulio och 30 gäster