Världens bästa!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 19:14

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?


https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-31 19:23

Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 19:32

RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.

Vilka?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-31 19:33

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?


https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-31 19:47

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.

Vilka?


Han använde inte samma kedja av apparater. Jag har inte orkat igenom videon (som är precis lika tröttsam som många andra amerikaner som överdriver). Det är ju inte precis någon kontrollerad lyssning han gör! Pajas skulle jag kalla honom... OCD HI-Fi Guy är en annan.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-31 19:48

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Var hittar jag den testen?….och vad är en ”standardkabel”?


https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 20:21

hifi_nirvana skrev:
Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.

Ja så kan det ju vara. Synd då att Amir inte gjorde ett blint lyssningstest.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-31 20:26

Panelguy skrev:
hifi_nirvana skrev:
Panelguy skrev:Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.

Ja så kan det ju vara. Synd då att Amir inte gjorde ett blint lyssningstest.

Amir är vettig med sina mätningar. Även om dom inte är helt perfekta så är det på rätt väg.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 20:30

hifi_nirvana skrev:
Panelguy skrev:
hifi_nirvana skrev:Du kan inte lita det allra minsta på dom som håller på med Youtuberecensioner. Dom har alltid en länk under videon där du kan köpa det dom recenserar. Därför är det sällan dom ger dåliga recensioner då dom får provision på det som tittarna köper. Dom sista åren har det accelererat ofantligt. Den nytta du har av att titta på en Youtuberecension är enbart om du vill få reda på vilka funktioner en pryl har. Så fort det kommer till tyckande är dom helt ointressanta.

Ja så kan det ju vara. Synd då att Amir inte gjorde ett blint lyssningstest.

Amir är vettig med sina mätningar. Även om dom inte är helt perfekta så är det på rätt väg.

Mätningar i all ära men det är trots allt hur det låter som är det viktiga.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 20:40

hifi_nirvana skrev:
Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
https://youtu.be/dLghg0QXPzs

Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.


Det handlar ju om vad man VILL tro på:

-antingen litar man på resultat genom världens absolut bästa testutrustning (Audio Precision) för analog mätteknik inom audiobandet och upp till 200kHz.

-eller så litar man på blindtest av en person (Cheap Audioman).

För mej är det ofattbart att att lita på en människas förmåga att höra skillnader där testutrustning har över 1000ggr bättre känslighet än någon människa på denna jord.
Att man dessutom hör kraftigare/bättre bas på en kabel där fysiken/naturlagar inte alls kan stödja ett sådant uttalande överhuvudtaget - det blir helt enkelt tomtar och troll av ett sådant uttalande.

Man kan undra över hur dom resonerar i andra fall där inte hörselns bevisliga oförmåga/bias är inblandad.

Tycker dom det är naturligt att en kabel ligger på golvet eller är dom rädda för att kabeln skall ramla upp i taket?
Tycker dom det är naturligt att en sten med större massa känns tyngre eller är det naturligt för dom att stenen blir lättare om man slår in den i gladpack?

VIlka naturlaga gäller INTE för dessa människor? Eller är det bara naturlagar som berör hifi som inte gäller?

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-31 21:05

jansch skrev:
hifi_nirvana skrev:
Panelguy skrev:Lyssnade när han jämförde en nätkabel från AQ mot en ”standardkabel”. Mätningarna kunde inte visa på några skillnader men inga lyssningstest alls.
”Cheap Audioman” jämförde samma kablar i ett blint lyssningstest vilket jag tyckte var mer intressant……och nej, han tyckte inte den dyrare kabeln var bättre på alla parametrar. Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.

Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.


Det handlar ju om vad man VILL tro på:

-antingen litar man på resultat genom världens absolut bästa testutrustning (Audio Precision) för analog mätteknik inom audiobandet och upp till 200kHz.

-eller så litar man på blindtest av en person (Cheap Audioman).

För mej är det ofattbart att att lita på en människas förmåga att höra skillnader där testutrustning har över 1000ggr bättre känslighet än någon människa på denna jord.
Att man dessutom hör kraftigare/bättre bas på en kabel där fysiken/naturlagar inte alls kan stödja ett sådant uttalande överhuvudtaget - det blir helt enkelt tomtar och troll av ett sådant uttalande.

Man kan undra över hur dom resonerar i andra fall där inte hörselns bevisliga oförmåga/bias är inblandad.

Tycker dom det är naturligt att en kabel ligger på golvet eller är dom rädda för att kabeln skall ramla upp i taket?
Tycker dom det är naturligt att en sten med större massa känns tyngre eller är det naturligt för dom att stenen blir lättare om man slår in den i gladpack?

VIlka naturlaga gäller INTE för dessa människor? Eller är det bara naturlagar som berör hifi som inte gäller?

Kan bara konstatera att du har fullkomligt rätt och att jag delar din åsikt till 110%.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-31 21:18

Strmbrg skrev:Spara en del av de där pengarna.
Köp en strömtillsnyggare istället, det har jag gjort.
MYCKET mer "pryl" för pengarna!


Ja, har man redan en Upscaler så... finns risk för att en Upscaler blir min sista hifi-pryl. Ever. Kanske.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Världens bästa!?

Inläggav AlbertHall » 2023-01-31 22:06

hifi_nirvana skrev:
jansch skrev:
hifi_nirvana skrev:Kan ju va någon som inte förstår så därför så tar jag upp det. Att Cheap Audioman säger följande ”Den bidrog dock till en kraftigare/bättre bas.” Det är ju så enkelt att det är precis vad alla vill ha i sin ljudanläggning, kraftigare och bättre bas. Därför säger han det för då vet han att nu kommer folk och köpa denna kabeln och han får sin kommission.


Det handlar ju om vad man VILL tro på:

-antingen litar man på resultat genom världens absolut bästa testutrustning (Audio Precision) för analog mätteknik inom audiobandet och upp till 200kHz.

-eller så litar man på blindtest av en person (Cheap Audioman).

För mej är det ofattbart att att lita på en människas förmåga att höra skillnader där testutrustning har över 1000ggr bättre känslighet än någon människa på denna jord.
Att man dessutom hör kraftigare/bättre bas på en kabel där fysiken/naturlagar inte alls kan stödja ett sådant uttalande överhuvudtaget - det blir helt enkelt tomtar och troll av ett sådant uttalande.

Man kan undra över hur dom resonerar i andra fall där inte hörselns bevisliga oförmåga/bias är inblandad.

Tycker dom det är naturligt att en kabel ligger på golvet eller är dom rädda för att kabeln skall ramla upp i taket?
Tycker dom det är naturligt att en sten med större massa känns tyngre eller är det naturligt för dom att stenen blir lättare om man slår in den i gladpack?

VIlka naturlaga gäller INTE för dessa människor? Eller är det bara naturlagar som berör hifi som inte gäller?

Kan bara konstatera att du har fullkomligt rätt och att jag delar din åsikt till 110%.


Kan bara instämma. YouTube vimlar av otroligt tröttsamma amerikaner som recenserar olika produkter. De är så otroligt korkade och snackar en jävla massa dravel. Dravlet finns också på en mängd sk "audiofila" forum. Vi har i Sverige ett helt igenom sanslöst sådant forum, som jag inte tänker namnge. Deltagarna där hör stoora skillnader, inte bara på kablar, utan och också på switchar, nätverkskablar och säkringar. Säkringarna måste såklart vara vända rätt.

Där kan man läsa om hur musikaliska vissa kablar är, om hur "innerligt" musik återges sedan man bytt till en "audiofil" nätverksswitch.

Förmodligen fungerar dessa människor relativt felfritt i arbetslivet eftersom hobbyn inte är gratis, men så fort det gäller ljud leveterar de från allt vad logik och vetenskap heter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-31 22:09

De kanske blir Euforiska av sin upplevelse :)
Tänkte bläddra i senaste H&M, där kan det också finnas beskrivningar som trotsar de flesta av naturens lagar. Nr 11 2018 rekommenderas inte för den som har svaga nerver.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Världens bästa!?

Inläggav AlbertHall » 2023-01-31 22:14

Nä, jag kan bara ana.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-31 22:26

Panelguy skrev:Mätningar i all ära men det är trots allt hur det låter som är det viktiga.


Det är ett väldigt trubbigt verktyg det där hörselsinnet. I princip kan de skillnader vi hör mätas.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-31 22:29

Man får helt enkelt läsa på forum och i tidningar med glimten i ögat filosofin. Se det som underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten. Dom som hör skillnad på diverse obskyra saker ljuger säkert inte utan placeboeffekten är så stark och övertygande för dessa guldöron. Att då påvisa att det inte kan vara någon skillnad blir som att tala för döva öron. Det är bara att acceptera att alla är vi olika och tror på olika saker.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-31 23:05

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Mätningar i all ära men det är trots allt hur det låter som är det viktiga.


Det är ett väldigt trubbigt verktyg det där hörselsinnet. I princip kan de skillnader vi hör mätas.


I "princip" är lite vekt uttryck - tycker jag.
Att kunna mäta med 100 -1000 ggr bättre känslighet än hörseln är den krassa verkligheten.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Världens bästa!?

Inläggav Panelguy » 2023-01-31 23:36

hifi_nirvana skrev:Man får helt enkelt läsa på forum och i tidningar med glimten i ögat filosofin. Se det som underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten. Dom som hör skillnad på diverse obskyra saker ljuger säkert inte utan placeboeffekten är så stark och övertygande för dessa guldöron. Att då påvisa att det inte kan vara någon skillnad blir som att tala för döva öron. Det är bara att acceptera att alla är vi olika och tror på olika saker.

Det finns säkerligen de som tycker att faktiskt är underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten också.
Ett HiFi forum där NAD-förstärkare från 90-talet ses som end game ses nog som lika märkligt och underhållande av de på Euphonia som vissa på faktiskt anser att Euphoniafolkets syn på switchar är.
Som sagt, alla är vi olika och tror på olika saker.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Världens bästa!?

Inläggav AlbertHall » 2023-02-01 00:00

Panelguy skrev:
hifi_nirvana skrev:Man får helt enkelt läsa på forum och i tidningar med glimten i ögat filosofin. Se det som underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten. Dom som hör skillnad på diverse obskyra saker ljuger säkert inte utan placeboeffekten är så stark och övertygande för dessa guldöron. Att då påvisa att det inte kan vara någon skillnad blir som att tala för döva öron. Det är bara att acceptera att alla är vi olika och tror på olika saker.

Det finns säkerligen de som tycker att faktiskt är underhållning och en stunds flykt ifrån verkligheten också.
Ett HiFi forum där NAD-förstärkare från 90-talet ses som end game ses nog som lika märkligt och underhållande av de på Euphonia som vissa på faktiskt anser att Euphoniafolkets syn på switchar är.
Som sagt, alla är vi olika och tror på olika saker.


Det är väl ingen här som hävdar att NAD208 är slutspelet.
Det finns ju ett antal förstärkare som är mer förfinade och som många här har. Det handlar mindre här om tro olika saker. De flesta här är inriktade på fakta.

Det här ser jag inte som ett forum där allt är lika rätt. Fakta är, oavsett tro och tyckande, ledstjärnan för majoriteten här tror jag. Sedan är vi säkert oense om en jävla massa saker. Styrkan här är att vi inte slätar över det och låtsar att allt är lika rätt. Gör man det så lever vi i en farlig värld.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Världens bästa!?

Inläggav Bill50x » 2023-02-01 00:01

jansch skrev:Att kunna mäta med 100 -1000 ggr bättre känslighet än hörseln är den krassa verkligheten.

Utan att veta tror jag att vi kan mäta de flesta relevanta parametrarna.

Svårigheten är nog själva analysen tillsammans med "cocktail-effekten". Hur låter 2 dB sänkning vid 5 kHz tillsamman med ett dåligt fyrkantsvar (som ju egentligen är en taskig frekvensgång) och med 0,15 % IM?

Och hur mycket av detta kan klaras ut med en 4cl whisky?

Alltså, ibland låter det bara fördjäkligt hemma, och nästa dag helt OK. Tror det beror lika mycket på strömleverantören som på mig själv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-02-01 00:07

H&M har avsatt en sida för switchar i sitt senaste nummer. De är bara tio gånger dyrare än standardswitchar, dvs långt från de allra idiotdyraste varianterna, bara 6-7.000. Sålde själv switchar för 10-20.000 en gång i tiden, undrar hur de var för hifi? Kan ha någon liggande på vinden. NOS... yeah!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Världens bästa!?

Inläggav Strmbrg » 2023-02-01 08:06

Visst, det finns säkert en relevans i det där om vad man VILL tro på.
Allt handlar "sannolikt" inte om beslut eller insikter grundade på vetenskap. Mycket är grundat i känsla eller något snarlikt.
Inte minst den socialiserande aspekten spelar in. "Vi på det här internetforumet tycker..." "De på det där forumet menar att..."

Själv kan jag skaffa mig en pryl UTAN att låta mig påverkas av vad andra säger.
Åtminstone så försöker jag undvika att styras av det - men kan likafullt ta del av utsagor från andra. Alltifrån "Så här ligger det till..." till "Jag upplever att...".
Någonting som kan vara rätt fascinerande är att det kan "ligga till" på flera olika och motstridiga sätt, beroende på vem som åberopar "till-liggandet". Inget unikt för hifi, såklart. :)
Vad jag vill komma till är att en viss ödmjukhet kan vara lämplig, inte minst i syfte att vara öppen för att man kan ha missat någon "parameter", utan att för den skull det specifika man åberopar är fel.

Apropå det man VILL tro på (eller kanske snarare apropå någotslax diffus känslostyrd beslutsprocess):
Jag har snackat lite med några tjänstebilsinnehavande kollegor om det där med att köpa en laddbox, men det tar vi i den här tråden:
viewtopic.php?f=11&t=73742
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-02-01 15:56

Strmbrg skrev:Visst, det finns säkert en relevans i det där om vad man VILL tro på.
Allt handlar "sannolikt" inte om beslut eller insikter grundade på vetenskap. Mycket är grundat i känsla eller något snarlikt.

Inte minst den socialiserande aspekten spelar in. "Vi på det här internetforumet tycker..." "De på det där forumet menar att..."

Själv kan jag skaffa mig en pryl UTAN att låta mig påverkas av vad andra säger.
Åtminstone så försöker jag undvika att styras av det - men kan likafullt ta del av utsagor från andra. Alltifrån "Så här ligger det till..." till "Jag upplever att...".
Någonting som kan vara rätt fascinerande är att det kan "ligga till" på flera olika och motstridiga sätt, beroende på vem som åberopar "till-liggandet". Inget unikt för hifi, såklart. :)
Vad jag vill komma till är att en viss ödmjukhet kan vara lämplig, inte minst i syfte att vara öppen för att man kan ha missat någon "parameter", utan att för den skull det specifika man åberopar är fel.

Apropå det man VILL tro på (eller kanske snarare apropå någotslax diffus känslostyrd beslutsprocess):
Jag har snackat lite med några tjänstebilsinnehavande kollegor om det där med att köpa en laddbox, men det tar vi i den här tråden:
viewtopic.php?f=11&t=73742


Det där är komplicerat.
Det finns en mängd forskning genom åren som visar att man bara undantagsvis enbart tar beslut på rent logiska grunder.

T o m när LOU (lagen om offentlig upphandling) gäller spelar magkänsla/humör/bias etc roll. Detta trots att lagens syfte är objektivitet, skydda för korruption, logiska val, mm. Även om man om bortser förmågan att skriva en korrekt kravspec.
Enbart vägning mellan olika krav t.ex prestanda kontra pris är färgat av subjektivitet.

Att t.ex du upplever att du du kan köpa en pryl utan att påverkas av andra funkar inte. Jo, det kan kanske fungera om man blundande går in i en affär, pekar åt något håll och säger "den där köper jag". Fast å andra sidan har man redan gjort ett subjektivt val genom att välja affär(som man tror har den "profil" som man är ute efter).

Det är ingen skillnad i grunden att påverkas av t.ex en produkts design eller informationstext (behöver inte vara marnadsföringstext) eller vad människor tycker i sin omgivning. Och då är vi tillbaka till ruta ett - som du skriver: det handlar om vad man vill tro på.

Detta innefattar ju också sådant som du beskriver som "missat någon parameter". Vi väljer omedvetet bort "parametrar" som inte skapar upplevd logik i vårt beslutande, som går emot vår magkänsla.

Egentligen skriver jag samma sak som du gör fast med annan vinkling.....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Världens bästa!?

Inläggav distad » 2023-02-01 20:59

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Där finns en hel del förbehåll i kommentarerna som inte kan bortses från.

Vilka?


Han använde inte samma kedja av apparater. Jag har inte orkat igenom videon (som är precis lika tröttsam som många andra amerikaner som överdriver). Det är ju inte precis någon kontrollerad lyssning han gör! Pajas skulle jag kalla honom... OCD HI-Fi Guy är en annan.

Instämmer verkligen. Inte ett ord ur honom ska man lyssna på då han bara är ute efter att tjäna pengar. Tyvärr så har han fått så pass mycket folk som glor på honom så han har blivit inbjuden till tillverkare på mässor där borta och har hoppat på det tåget, så nu sitter han med fingrarna i sylt burken :mrgreen: Sitter med sin kaffemugg och tycker en massa.. Inget som någon ska lyssna på, då är det bättre att söka info här hemma.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Världens bästa!?

Inläggav BobHallon » 2023-03-21 12:33

Go middag

Lite tidsfördriv lyssning på olika kablar använda vid inspelning :
nedladdning från https://trptk.com/do-cables-really-make ... -yourself/

Mvh magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster