LeifB skrev:Jag har inte tagit upp blindtester.
Vill inte göra det heller.
Tycker det är upp till var och en att dra slutsatser om kablar. Det enda som jag ville ha sagt om det påståendet att han sa att det var Världens bästa högtalarkabel.
Har tyvärr inte hört någon kommentar om det.
LeifB,
Det största misstaget man gör är nog att se högtalarkabel som en på djupet tekniskt utforskad produkt med avseende på optimerad signalöverföring. Det är ur marknadsföringssynvinkel en konsumentförpackad produkt.
Ungefär som ett hopprep. Tillverkaren vänder sig till ett företag som tillverkar plastöverdragen lina, väljer kanske unik färg och monterar 2 hantag på avklippta längder.
Eller schampoflaskor, man säljer på flaskans utseende, varumärke, doft och pris där priset inte relaterar till tillverkningskostnad utan istället kundkategori. Man marknadsför sedan basala egenskaper och unikhet med vad kundkategorin vill höra/läsa. Typ - "mer livfullt hår".
Känns det igen? "Mer livfullt hår" eller "mer livfullt ljud" Båda uttlandena skall ju väcka samma känsla.
Då "högtalakabel" är en så tekniskt enkel produkt där ett stort antal standardkablar kan fungera som lösning skapar man en specifik produkt med speciella egenskaper av mer praktisk natur.
T.ex
- en kant eller färg-rand så man kan identifiera + och -.
- Väljer styvhet med antal kardeler
- Anpassar isolationstjocklek för drag/nötning
- mm
Kostnadsoptimering har då skett och i detta skede kan man fortfarande fösvara produkten rent tekniskt.
I och med det bildas också ett helt nytt produktområde ( högtalarkabeln) och en/flera kundgrupper går att definiera.
Då kan "schampospecialisterna" komma in och förädla(?) och anpassa produkten till specifika kundgrupper där kabelns egenskaper inte bara är "mer livfullt ljud" utan också kanske "luftigt och detaljrikt".
Ungefär som Wash & Go, 2in1 schampo, "det stärker hårets naturliga egenskaper och rengör djupet".
Så vad har allt det här att göra med "världens bästa högtalarkabel" som du undrar över?
Jo, Youtubekillen är en riktigt urusel "schampoexpert" vars uttalande inte ens skulle klara Konsumentverkets granskning.