ABX tests in audio are simply silly because …

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

ABX tests in audio are simply silly because …

Inläggav hcl » 2023-01-28 17:03

”… short-term memory, …”

https://twitteringmachines.com/the-finite-capacity-of-short-term-memory-or-why-abx-tests-in-hifi-are-silly/

Ni som funderat mycket på just objektiva lyssningstester har säkert synpunkter på denna text?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Re: ABX tests in audio are simply silly because …

Inläggav hcl » 2023-01-28 17:06

För egen del tycker jag det är svårt att hålla intresset uppe tillräckligt för att genomföra dylika tester. Jag tröttnar helt enkelt när man väl hört vad som finns att höra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-29 10:56

hcl skrev:För egen del tycker jag det är svårt att hålla intresset uppe tillräckligt för att genomföra dylika tester. Jag tröttnar helt enkelt när man väl hört vad som finns att höra.

Ja, jag har inte så mycket att grunda mitt instämmande på. Men det lilla jag ägnat åt att engagera mig i jämförelselyssning överhuvudtaget (dvs oavsett typ av den) så har jag tröttnat innan jag ens börjat fokusera på jämförandet eller vad det nu är för slags analys det rör sig om.

Såsom varandes en "lite småflummig" jämförelse-skeptiker, så är mitt fokus lagt på att bedöma huruvida jag lyssnar odistraherat.
Distraktionen kan självklart orsakas av allt möjligt, och inte på långa vägar enbart av det som kommer ur anläggningen, men om det ständigt föreligger en distraktion när jag lyssnar på anläggningen - oavsett sinnesstämning yttre störningar mm - så är det kanske värt att fokusera på just anläggningen.

Att leta skillnader mellan två återgivanden, typ A och B, kan rimligtvis under goda förutsättningar leda till att skillnaderna uppenbaras och kanske dessutom kan beskrivas.
Men, risken med detta skillnads-fokus kanske i ogynnsamma fall kan leda till att helhetsfokuset uteblir.
Vad som skiljer blir identifierat.
Huruvida det alls skiljer blir utrett.
Men, hur det låter i sin helhet - och utan att alls jämföra - blir det kanske inte så mycket fokus på.

All uppmärksamhet kanske läggs på skillnadsletandet.
Det skiljer, men både A och B låter "skit".
8O

Jag säger inte att det MÅSTE bli så som jag beskriver här ovan, men det KAN kanske bli så.

Ponera att alla återgivningsalternativen har brister. Men fokus var att hitta skillnader dem emellan.
Vad innebär det?
Vad var syftet med processen?
Om syftet med "testet" var att identifiera skillnader så är det väl okay alltsammans.

Men om man går vidare, och ställer sig frågan:
Vad - i sin tur - var syftet med DET då?

Var hamnar vi då i resonemangen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-01-29 11:06

De ABX-test jag försökt engagera mig i där man ska jämföra datareducerade musikfiler mot ursprunglig kvalitet har alla varit otroligt tråkiga att göra, till den grad att jag inte kan fokusera särskilt länge och den valda musiken är alltid ofarligt tråkig och ointressant. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-29 14:52

ABX-tester måste inte innebära korta lyssningar! Man skulle kunna lyssna på A en vecka, B en vecka och X en tredje! För det är ju så man utvärderar apparater, fast man oftast utesluter X.

Om inte minnet räcker ens några sekunder, hur ska man då kunna höra skillnader över huvud taget?

Själv använder jag test för att inte köpa för dyra apparater. Jag provade ett antal DAC och jämförde mot min CD-spelare från 80-talet och upptäckte att jag inte behövde någon extern DAC.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-29 15:28

PerStromgren skrev:Om inte minnet räcker ens några sekunder, hur ska man då kunna höra skillnader över huvud taget?

Precis! Längre lyssning ger tillvänjning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-29 16:27

PerStromgren skrev:Jag provade ett antal DAC och jämförde mot min CD-spelare från 80-talet och upptäckte att jag inte behövde någon extern DAC.

Det tror du bara. Eller har du ingen shopping-gen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-29 17:41

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jag provade ett antal DAC och jämförde mot min CD-spelare från 80-talet och upptäckte att jag inte behövde någon extern DAC.

/ B

Det kan mycket väl vara så att det inte går att förnimma några skillnader mellan ganska många olika DAC:ar.
Fokuserar man dessutom på att förnimma väsentliga skillnader och dessutom på att någon av skillnaderna skall vara en "bra" skillnad, så kan det bli än större sannolikhet att slutsatsen blir att DAC-valet alltid är hugget som stucket.
Jag har själv dragit sådana slutsatser vid egna försök till jämförelser.

Numera är min slutsats att de allra flesta DAC:ar låter såpass lika att jag kan klassa dem som helt lika.
Men, att det ändå finns en och annan som låter annorlunda än det absoluta flertalet.
Och av dessa fåtalet annorlunda-låtande, så låter några "sämre" än alla de likalåtande, några låter "bättre" än alla de likalåtande.
Och av de som låter "bättre" så kan det finnas någon enstaka som låter väsentligt mycket "bättre".
Senast redigerad av Strmbrg 2023-01-29 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-29 17:53

Bill50x skrev:

/ B

Nej, det är en brist jag har! :)
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi