Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Kurben » 2023-02-02 20:32

Prylen som jag inte visste fanns som löser mitt problem med att min nya projektor som klarar HDR men har en AVR som inte gör detta... Jag vill inte byta min Marantz sr7009 som har några år på nacken men som har stöd för alla ljudformaten, men samtidigt vill jag ju kunna se på HDR!


Delivers audio from the TV (internal tuner or apps) and the 3 HDMI sources to the soundbar, supports audio formats stereo, Dolby Digital 2.0 / 5.1, DTS 5.1, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, Dolby MAT, DTS-HD, DTS-X, multichannel PCM up to 7.1

Supports Ultra-HD resolution up to 4K 60Hz as well as HDR10, Dolby Vision, suitable for any TV or projector with HDMI input (no eARC or ARC connection required)



Det finns två varianter :

En som har en liten växel vilket jag kommer att beställa.
https://feintech.eu/en/products/feintech-vax04101-hdmi-earc-pass-switch-4x1-for-soundbar#gbaid182060

Bild





Samt en mindre för bara en pryl (Källa)
https://feintech.eu/en/collections/hdmi-audio-extractor/products/vax01202-hdmi-earc-audio-extractor-splitter

Bild

Kollat lite video reviews på Youtube och den verkar fungera som utlovat. Kostar 1800:- på Amazon.se

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Kurben » 2023-02-20 09:38

Köpte en Vax04101 och testade med min anläggning som består av en Epson EH-TW7100 projektor, Marantz AVR SR7009 samt en Nvidia Shield som källa.

Får det inte att fungera, har mailat Feintech om hur eller varför det inte fungerar. Blir nog till att skicka tillbaka.

Synd för det hade annars inneburit att man skulle slippa uppgradera AVR för att få HDR till projjen... :cry:

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Frisk » 2023-02-26 00:01

Jag kör en HD-fury Vertex mellan, tror den kan göra vad du är ute efter?

Själv har jag en projektor som inte klarar HDR enligt spec men kan dra viss nytta av att få in hela HDR- spannet så lurar källan att projektorn klarar HDR och har annan färgprofil.

Men kan även splitta ljud och bild på olika vis.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Conan » 2023-02-26 07:02

Kurben skrev:Synd för det hade annars inneburit att man skulle slippa uppgradera AVR för att få HDR till projjen... :cry:


Du behöver väl en HDMI-splitter och inte en switch?

IN: Källa med HDR (Bluray, mediabox etc.)
UT: Receiver för ljudet + HDR till projektor

Den där HD-fury Vertex som Frisk tipsade om verkar ju kunna göra just det.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Kurben » 2023-02-26 19:30

Den ovan är en splitter, men det visade sig efter kontakt med feintech att jag valt fel modell. Det ska vara denna istället: https://feintech.eu/en/collections/hdmi-splitter/products/vsw04202-hdmi-switch-4x1-hd-audio-extractor-splitter-atmos-7-1

Denna skall klara det jag är ute efter.
Returnerade den förra och den nya varianten kommer imorgon. Återkommer med resultat.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ny HDR projektor/TV med nöjd med ljudet?

Inläggav Kurben » 2023-03-01 13:29

Har nu testat den nya modellen som dessutom var betydligt billigare och den funkar klockrent!
Nu har jag HDR till projjen och alla ljudformat till min Marantz!.

Kan verkligen rekommendera för er som har ny tv/proj och en äldre AVR som inte klara de nya HDR formaten eller 4k.



Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster