Äckliga gubbar i källare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-02 22:04

Tänk att "stereo" måste förklaras på nytt. Det måste väl ha varit i början av 60-talet som det var en utmaning förra gången...

https://www.hifiklubben.se/inspiration/stereohifi/lyfta-fram-stereo/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav distad » 2023-02-02 23:48

Vilken rubrik..... 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-03 00:19

FBK skrev:Vilken rubrik..... 8O


Du förstår om du orkar titta på filmen i länken :)
Kunde ha dragit till med "luktar illa" också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav distad » 2023-02-03 00:28

Är vi så illa.... 8O Jag som trodde jag var trevlig och luktade gott. :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-03 00:49

Ett par klipp

audiofilagubbar.jpg
audiofilagubbar.jpg (113.95 KiB) Visad 1702 gånger


gubbe.jpg
gubbe.jpg (72.6 KiB) Visad 1701 gånger


Så ser folk på folk med stereo... vojne
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-03 00:58

FBK skrev:Är vi så illa.... 8O Jag som trodde jag var trevlig och luktade gott. :(


Jag har både dusch och pool i lyssningsrummet, så va f-n...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav kodapa » 2023-02-03 10:38

Hur såg vi själva på 40+ när vi var <20? Man var ju typ död när man var 40+.
Det är ju mest 40+ och raggare som bryr sig om ljud idag, så det stämmer ju.

Att de sedan lägger in lite förnedringsord ger en extra tvist av förakt för ålder och landsbygd, ganska osmaklig kampanj där de skiter på sina "stamkunder".
Förövrig lyssnar GenZ på steroljud typ dygnet rund genom sina iPods så jag vet inte riktigt vad det är de försöker säga?
De dumförklarar ungdomar (genom sitt urtöntiga exempel) och förnedrar "raggare" och "audiofiler".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav paa » 2023-02-03 12:55

Det är otroligt klantigt att dom inte använt möjligheten att börja med presentationen i mono och sedan gått över till stereo.
Dom har nästan förtjänat en stor skämskudde!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav Kermit116 » 2023-02-03 13:35

Jag tycker det är bra att dom försöker förklara för dagens och morgondagens (20-åringarna kommer så småningom att bli både 40 och 60+) köpare av ljudprylar poängen med stereo.

Musikintresset finns hos de yngre generationerna, konsertindustrin har ju inte packat ihop helt så där måste ju finnas ett intresse av att få hem ett så trovärdigt ljud som möjligt i vardagsrummet. Yngste sonen, drygt 20, konstaterade för en kort tid sedan, och då inte med förakt i rösten; "Pappa, jag förstår Ditt nörderi, du lyssnar ju efter andra detaljer i musiken än vad jag gör.".

VD'n för Hifiklubben är dock fullständigt omdömeslös som kör motorsåg utan skyddsbyxor, en högtalare innehåller rimligtvis fler saker som kan ge upphov till plötsliga hugg och kast än en normal trästock. Idiot!
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav Bill50x » 2023-02-03 13:54

De "unga vuxna" som jag drabbas mest av iom sambons barn (30-40 år), lyssnar normalt inte på "stereo". En av dem har högtalare kopplade till TV'n för lite häftigare ljud men annars är det någon fristående (BT) högtalare i det rum man befinner sig när man vill ha lite musik.

De som är ännu yngre lyssnar mest i hörlurar kopplade till mobilen. Det blir ju förstås stereo, om man inte delar en lur med kompisen.

Men det är bra att HiFi-Klubben försöker gjuta liv i stereolyssnandet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav distad » 2023-02-03 15:22

Bill50x skrev:De "unga vuxna" som jag drabbas mest av iom sambons barn (30-40 år), lyssnar normalt inte på "stereo". En av dem har högtalare kopplade till TV'n för lite häftigare ljud men annars är det någon fristående (BT) högtalare i det rum man befinner sig när man vill ha lite musik.

De som är ännu yngre lyssnar mest i hörlurar kopplade till mobilen. Det blir ju förstås stereo, om man inte delar en lur med kompisen.

Men det är bra att HiFi-Klubben försöker gjuta liv i stereolyssnandet.

/ B

Men det är för sent. Så vi "äckliga gubbar" är de sista som uppskattar Stereo :twisted:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav RJohan » 2023-02-04 09:26

När jag var ung på 70-talet skulle alla unga grabbar ha 'en stereo', ofta inköpt efter ett sommarjobb. Jag har inga siffror, men det var nog en verkligt liten procent av dessa som brydde sig det minsta om stereofonisk återgivning (som vi audiofiler tyecker är viktigt). Några av dessa sitter idag med påkostade anläggningar nere i sin källare och hänger på forum där ämnet (sjukdomen?) audiophili avhandlas.

Några av dagens ungdomar kommer också att avsluta sina liv som inbitna HiFi-dårar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-04 11:24

RJohan skrev:När jag var ung på 70-talet skulle alla unga grabbar ha 'en stereo', ofta inköpt efter ett sommarjobb. Jag har inga siffror, men det var nog en verkligt liten procent av dessa som brydde sig det minsta om stereofonisk återgivning (som vi audiofiler tyecker är viktigt). Några av dessa sitter idag med påkostade anläggningar nere i sin källare och hänger på forum där ämnet (sjukdomen?) audiophili avhandlas.

Några av dagens ungdomar kommer också att avsluta sina liv som inbitna HiFi-dårar.


Klart att det var STEREO man skulle ha, man sa t o m att "jag ska köpa en stereo" lite motsägelsefullt, men på den tiden förstod alla. Det var en receiver, en skivspelare ett kassettdäck och två högtalare. Så klart. Eller, om man bodde trångt som jag, ett par hörlurar. Köpte inte mina första högtalare (OD11) innan jag flyttade hemifrån, men det gjorde jag å andra sidan ganska tidigt. Däremot kanske inte alla lusläste hifinormen och kontrollerade att utrustningen uppnådde high-fidelity. Men det kanske t o m Philips Jetset gjorde!? Den normen är ganska klen med dagens mått mätt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav Nattlorden » 2023-02-04 15:12

Och på 80-talet var det en stack i mindre bredd man skulle ha i ett rack, gärna med sotad glasdörr. Sanyo blev det för min del och det var en del som såg ut som tre, och så separat vinylspelare och cd-spelare som var sprillans ny som komplement, så den fick kopplas in som "AUX" vill jag minnas...

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-02-04 15:14

Ja har en skuta på 29m å en bra å stökig lödhörna där.
Alla som varit där har tappat hakan.
Hytten e på ca 7m2 å har stor arbetsbänk å vedeldad kamin.

Musiken förmedlas via 4x15" i basen å lägre midden via 12" å övre mid 2" driver m horn å toppen e 1" driver.
Bryggade Lab SS1000 t bas å 10W rörsteg t nedre mid å 2W rörsteg t disknt å övre mid.

De va jävligt coolt å köra dompa på +100dB.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav Ogjort » 2023-02-06 03:23

paa skrev:Det är otroligt klantigt att dom inte använt möjligheten att börja med presentationen i mono och sedan gått över till stereo.
Dom har nästan förtjänat en stor skämskudde!


Japp om de tänkt sig målgruppen som huvudsakligen mobilhörlurslyssnare, hade de verkligen kunnat spejsa till själva den rumsliga ljudupplevelsen
på massor med omtumlande vis.

(Kan lägga till att 24-åriga dotterns kompisar närmast vallfärdar hem till henne för att lyssna på musik i en kompetent anläggning,
även "pimpad" med det knaspopulära retromediet vinyl. Så när ungdomar väl HÖR, så verkar det uppskattas alltjämt.)


Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav DVD-ai » 2023-02-11 18:11

Jag tillhör kull 89 och även hos mina vänner och bekanta i samma men ålder (även yngre) så är det glasklart att alla uppskattar att lyssna på musik hos mig.
Så bra ljud uppskattas helt klart, jag har fattat att en sak som sätter käppar i hjulet för dom flesta är just möjligheten att spela starkt och med upplevt låg disst.
Det får man med hörlurar, men sällan med en typisk anläggning i ett rum, då kan det föredras att lyssna vidare med lurar.
Och jag kan förstå det :)

Disst, rum som lever rövare och grannar som klagar är väldigt väldigt tråkiga faktorer...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äckliga gubbar i källare

Inläggav hifikg » 2023-02-11 19:27

Ja, du e ju ingen riktig gubbe o inte har du din ljudanläggning i en källare heller. Ditt lyssningsrum är riktigt trevligt. Blev imponerad av ytterglasen som dämpade rejält. Det hade jag monterat om jag använt lägenheten för lyssning. Har nästan gjort det i vardagsrummet. Vi byggde en stor balkong som vi glasade in, den dämpar ljudet från gatan rejält. Just nu sitter jag i min mörka grotta o försöker motivera mig att flytta min lekamen till lägenheten, he he. Har lovat laga mat, så det är väl dags misstänker jag.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster