miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 06:55

RogerGustavsson skrev:Finns en del info även på https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.39941/

Är väl lite synd att lådan inte är större så kontaktdonen baktill hade fått plats typ XLR för alla linjeutgångar.


Jo lådan hade kunnat få vara aningen större kan man tycka, men samtidigt är det väldigt trevligt med en så smidig burk.
Jag uppskattar formatet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 07:05

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.
Så nu sköter den själv allting. :)

Jag har fått till en delning som låter roligt riktigt fantastiskt bra!
Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!


DVD-ai skrev:Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.
Om någon skulle vara intresserad :)


Jag fyller på med lite fler observationer:

Viktigt att veta att denna enhet kräver ganska mycket ändrande av inställningar i början för att få den att bete sig så som man önskar, om målet är att nyttja den så som jag gör.
Att sätta sig ner och verkligen läsa manualen rekommenderas!

För att ändra tonalitet i det viktiga området 80-150Hz så krävs att man justerar på 2st olika punkter.
1: Q på LP delens 12dB/okt filter vid 125Hz, i detta fallet så påverkar denna primärt området ca 60-100Hz pga inverkan från de andra ingreppen längre upp.
2: nivå på LP delens Notch satt på 250Hz, denna påverkan primärt området ca 80-150Hz genom att ändra brantheten på flanken.

Detta görs dock relativt smidigt så snart man lärt sig uppbyggnaden på menyerna. :)


Jag har nu lyssnat massor med RME, jag kan absolut inte uppfatta något försämring jämfört med Benchmark.
Tvärtom så upplevs en liten liten förbättring i hela registret, något som jag tillskriver avsaknaden av Ino cr80es i signalkedjan.

Jag har alltid tyckt att något händer med hur "öppen" ljudbilden upplevs om cr80 kopplas in/ur.
Dessutom har jag fått till en upplevt ytterligare bättre integrering mellan toppar och basar, troligen har jag lyckats pricka lite mera rätt nu med alla justeringsmöjligheter i RME och delning i digital domän.
Så en liten ljudmässigt förbättring blev det också, och inte bara en anläggning med färre olika burkar och smidigare handhavande. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-03-22 08:54

Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

pLudio gör väl något liknande?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav sprudel » 2023-03-22 09:02

@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav pLudio » 2023-03-22 10:13

Belker skrev:Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

Ja. Vet inte hur smidigt det är. Återkommande ämne i trådarna för åttakanalersomvandlarna på ASR.

Belker skrev:pLudio gör väl något liknande?

Nej, jag rumskorrigerar i datorn men har inte aktiv delning och bara tvåkanalersomvandlare över tio meter Toslink.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-03-22 10:20

pLudio skrev:
Belker skrev:Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

Ja. Vet inte hur smidigt det är. Återkommande ämne i trådarna för åttakanalersomvandlarna på ASR.

Belker skrev:pLudio gör väl något liknande?

Nej, jag rumskorrigerar i datorn men har inte aktiv delning och bara tvåkanalersomvandlare över tio meter Toslink.


Aha, ok. Men vem är det som delar aktivt i HQPlayer? Dewpo?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 11:20

sprudel skrev:@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)


För mig är det en dröm som gick i uppfyllelse :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Morello » 2023-03-22 11:27

sprudel skrev:@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)


Kanske dax för ett rörbestyckat GDS-filter. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav oa51 » 2023-03-22 15:58

Jag tycker både RME ADI-2/4 Pro SE och miniDSP SHD Studio ser- intressanta ut, ffa miniDSP som ju kan agera Roon Endpoint. Är det ett problem att köra två parallella DAC:ar av olika fabrikat, en för bas <80hz och en för övrigt register? Den digitala versionen av Flex blir ju billigare men då måste jag behålla streamern - ytterligare en låda, nätdel och diverse sladdar :(
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 17:47

Det är lite olika produkter med olika mål, men man får kolla av möjligheterna dom erbjuder och välja den som passar en bäst.
Men RME känns som en säkrare och mer genomarbetad produkt och såväl extremt låg fördröjning (ca 0.1ms som mest) som mycket bra ADC/2xDAC i samma låda.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Calleberg » 2023-03-22 17:53

oa51 skrev:...men då måste jag behålla streamern - ytterligare en låda, nätdel och diverse sladdar :(


Att ha streamern i separat låda ser jag närmast som en fördel. Samma sak med t.ex en blåtandsmottagare. Rätt som det är dyker det upp "nya" skojjiga format som ens gamla prylar inte stödjer som t.ex DSD & LDAC....
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav sprudel » 2023-03-22 23:44

Morello skrev:
sprudel skrev:@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)


Kanske dax för ett rörbestyckat GDS-filter. :)


Försteget Gustaf, försteget är rätt plats för rören. Man ska inte röra till det i onödan. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-24 15:04

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.
Så nu sköter den själv allting. :)

Jag har fått till en delning som låter roligt riktigt fantastiskt bra!
Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!


DVD-ai skrev:Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.
Om någon skulle vara intresserad :)


Jag fyller på med lite fler observationer:

Viktigt att veta att denna enhet kräver ganska mycket ändrande av inställningar i början för att få den att bete sig så som man önskar, om målet är att nyttja den så som jag gör.
Att sätta sig ner och verkligen läsa manualen rekommenderas!

För att ändra tonalitet i det viktiga området 80-150Hz så krävs att man justerar på 2st olika punkter.
1: Q på LP delens 12dB/okt filter vid 125Hz, i detta fallet så påverkar denna primärt området ca 60-100Hz pga inverkan från de andra ingreppen längre upp.
2: nivå på LP delens Notch satt på 250Hz, denna påverkan primärt området ca 80-150Hz genom att ändra brantheten på flanken.

Detta görs dock relativt smidigt så snart man lärt sig uppbyggnaden på menyerna. :)


Jag har nu lyssnat massor med RME, jag kan absolut inte uppfatta något försämring jämfört med Benchmark.
Tvärtom så upplevs en liten liten förbättring i hela registret, något som jag tillskriver avsaknaden av Ino cr80es i signalkedjan.

Jag har alltid tyckt att något händer med hur "öppen" ljudbilden upplevs om cr80 kopplas in/ur.
Dessutom har jag fått till en upplevt ytterligare bättre integrering mellan toppar och basar, troligen har jag lyckats pricka lite mera rätt nu med alla justeringsmöjligheter i RME och delning i digital domän.
Så en liten ljudmässigt förbättring blev det också, och inte bara en anläggning med färre olika burkar och smidigare handhavande. :)


Mer intryck!

Jag har inte tidigare blivit lika överraskad av plötsliga ljud på det viset som jag upplever nu.
Samtidigt är det på inget vis så att ljud i allmänhet upplevs som mer "på" eller abrupta, bara som om vissa ljud som tycks vara meningen att vara det också får möjligheten att verkligen vara det.

Jag har senaste dagarna ryckt till ordentligt då jag har kollat på film och någon plötslig effekt äger rum.
Detta har jag aldrig tidigare har haft någon tendens till på just detta viset i alla fall. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav RMA » 2023-03-25 11:17

Hur har du kopplat film ljudet? Kör du 2 kanal eller surround? Vad har du för surround steg?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-25 17:27

RMA skrev:Hur har du kopplat film ljudet? Kör du 2 kanal eller surround? Vad har du för surround steg?


Main out från receiver in på RME analog in, receivern sköter drivning av surround kanaler. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-03-27 12:41

Kolla upp så nätdelen inte låter! Nu har jag svagt minne av att det är en ny typ till denna modell, men till äldre variant så var det denna:
Bild
Kan låta så här i standby: Oljud
Hörs på flera meters avstånd.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-27 13:18

Min nätdel är tyst ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-03 09:32

Kunde inte hålla mig, så nu är en på ingång till mig också :)

TS är dock något nytt för mig i anslutningsväg. Jag vill givetvis använda utgångarna bak på maskinen.
Förstår jag det rätt går det att plocka ut både balanserat eller obalanserat via adapter.
Obalanserat blir alltså en mono TRS till RCA?
Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-04-04 23:31

Japp så borde den va konstruerad. Har för mig att till nån modell så följer det med sådana dära adaptrar. Däremot viktigt att komma ihåg att samma koppling får inte göras på XLR utgången, se varning i manualen.

Jo... den heter TS i mono. R-et står för ring, vilket den där inte har. Det är väl Tip, Ring, Shield.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 08:26

Kul !

Hoppas att du blir nöjd med den :)
Utgång 3/4 är som defullt länkade med utgång 1/2, detta får du manuellt justera för att få ut gång 3/4 driven av det andra dac chippet.
Sedan rekommenderar jag att du börjar med att direkt uppdatera mjukvaran till senaste versionen, gör det omedelbart så är det klart och du slipper som buggar som fanns vid releas. :)

Gällande utgångarna: på XLR ut (1/2) då har jag tagit en xlr-rca adapter och klippt bort kontakten med pinne 3 (negativ).
Det är vad dom rekommenderar i manualen, att inte ha pinne 3 med om du ska använda utgången obalanserat. :)
För TS utgången (3/4) och ingången (1/2) är det bara att stoppa i en sådan mono till rca 6.3mm plugg som du visar, så där är det mycket enkelt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-05 10:19

Härligt, då har man inte tänkt helt fel

Antar att vill man köra balanserat så används motsvarande en TRS kontakt(tack för förklaringen TS och TRS :) ) för adapter övergång till XLR

På AD ingången är det också balanserat. Men där fungerar det med valfri XLR-RCA adapter? Har en till min gamla RME ADI2, men ingen aning om hur adaptern är kopplad internt :|

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 12:59

David_A skrev:Härligt, då har man inte tänkt helt fel

Antar att vill man köra balanserat så används motsvarande en TRS kontakt(tack för förklaringen TS och TRS :) ) för adapter övergång till XLR

På AD ingången är det också balanserat. Men där fungerar det med valfri XLR-RCA adapter? Har en till min gamla RME ADI2, men ingen aning om hur adaptern är kopplad internt :|


Stämmer :)

Det bäst är att nyttja en RCA/TS adapter på ingången med, om du inte ska nyttja denna balanserat.
Då vet du att det är rätt kopplat, du vill inte ha lyft negativ ledare på ingången då detta skulle försämra signal/brus förhållandet.

Vart fick du tag på din RME ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-05 14:39

hmm.. finns det ens en sådan ingång? Ser bara ut att vara balanserade in

BAXmusic hade två på lager som du skrev :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 14:51

David_A skrev:hmm.. finns det ens en sådan ingång? Ser bara ut att vara balanserade in

BAXmusic hade två på lager som du skrev :D


Jepp, den är en kombinerad TS/XLR ingång så det går utmärkt! :)

Ja men hoppas dom är bra, jag har aldrig haft med dom att göra men tycktes vara seriösa ändå ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-05 18:42

Aha.. såg det nu. Likadan på min nuvarande RME. Nu fattar jag varför den ser ut sådär :lol:

Den är och skvalpar runt i Europa, så hoppas den kommer innan helgen
Har iaf fått hem MiniDsp SHD Studio, så jag har lite att sätta tänderna i först

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-07 16:10

David_A skrev:Aha.. såg det nu. Likadan på min nuvarande RME. Nu fattar jag varför den ser ut sådär :lol:

Den är och skvalpar runt i Europa, så hoppas den kommer innan helgen
Har iaf fått hem MiniDsp SHD Studio, så jag har lite att sätta tänderna i först


Aaah så den är ute på roadtrip! :)
Eller har den kommit hem än ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-04-08 21:11

Är det någon skillnad mellan "RME ADI-2/4 Pro SE" och "RME ADI-2 Pro FS R" vad gäller PEQ och filter möjligheter? Jag försökte ta reda på det själv, genom att läsa manualerna...

SE: "Bass and Treble, see below, optionally become a part of the PEQ (BB, BT), effectively turning it into a 7-band PEQ"
men stycket "8.4 Bass / Treble" är samma, t.ex. " ± 12 dB" och "The corner frequency and quality factor of Bass and Treble is user-adjustable in the display’s menu"

För 352.8 kHz så står det lite mer begränsningar i DSP för FS R varianten, än i SE. Jag är osäker på om det är någon större skillnad, andra saker de skriver om begränsningar är samma.

Parametric EQ inställningarna är samma för de två:
"Band 1 Type
Available settings are Peak, Shelf, High Cut and High Pass (Low Cut). All filters are adjustable from 20 Hz to 20 kHz, at a Q of 0.5 to 9.9. Cut/Pass have a fixed 12 dB/oct filter steepness.
Band 2-4 Type
Not available, fixed to Peak.
Band 5 Type
Available settings are Peak, Shelf or High Cut. High Cut is adjustable from 200 Hz to 20 kHz, at a Q of 0.5 to 5.0 and a fixed 12 dB/oct.
Band 1-5 Gain
Available settings are -12 to +12 dB in steps of 0.5 dB.
Band 1-5 Frequency
Adjustable from 20 Hz (200 Hz bands 4/5) to 20.0 kHz, in steps between 1 Hz and 100 Hz.
Band 1-5 Q
Quality factor is adjustable from 0.5 to 9.9 in bands 1 to 3, and 0.5 to 5.0 in bands 4 and 5, in steps of 0.1 dB. This equals a bandwidth setting of 2.54 (0.5), 0.29 (5.0) and 0.146 (9.9)."


De verkar ha glömt att updatera block diagrammen för in/ut i manualen för SE. För de visar TS utgångarna som 1/2, men de är 3/4 på SE.
Även stycket som detalj beskriver TRS utgången, har de glömt ändra rubrik på. Följande text är samma för de två:
"The ADI-2/4 Pro SE has two impedance balanced, short-circuit protected analog Line outputs that can operate with levels up to +21.5 dBu (Ref Lev +19 dBu with Volume set to +2.5 dB). Using a stereo (TRS) jack the output uses two 100 Ohm resistors internally to achieve impedance balancing. Using an unbalanced mono (TS) jack ring is connected to ground automatically, the output then operates unbalanced."

Min slutsats är att möjligheterna med PEQ och LP/HP-filter borde vara samma i "FS R" och "SE".

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-09 09:49

Ja båda fungerar att nyttja på detta viset, med skillnaden att du på 2 Pro FS behöver dra kablage från lådans framsida till basmodulerna.
Det och att SE har trigger utgång, vilket är trevligt :)

Det kan komma fler funktioner till 2/4 Pro SE som gör att skillnaden ökar med tiden, det vet man inte.
Jag valde SE för att få en lösning som även ser bra ut, några sladdar från fronten vill jag inte ha... Och så skönt med trigger ! :)

Märkningen av TS utgången har jag själv reagerat på...
TS utgången är defullt aktiv som 1/2 utgång, men är adresserbar till 3/4, kan vara orsaken till namngivningen i block diagrammet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-04-10 22:32

Aha, TRS utgången går att ställa om. Nu ser jag, det står faktiskt "(3/4)" - alltså parentes på baksidan. Jo på FS R får man stå ut med en vinklad TRS kontakt på framsidan.

Men hur är det med auto on/off som följer usb ingången? Så den t.ex. går i standby om dator/streamer gör det.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-11 06:40

Michael skrev:Aha, TRS utgången går att ställa om. Nu ser jag, det står faktiskt "(3/4)" - alltså parentes på baksidan. Jo på FS R får man stå ut med en vinklad TRS kontakt på framsidan.

Men hur är det med auto on/off som följer usb ingången? Så den t.ex. går i standby om dator/streamer gör det.

//Michael


Det har jag inte testat, däremot har RME'n en auto off funktion som fungerar som en fröjd!
Om nivån ligger lägre än (min ej) xdBu under en viss tid så stänger den av och tar så med sig triggern.
Mycket bra funktion, så man slipper glömma anläggningen på :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster