miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-15 12:36

Har under en längre tid varit på jakt efter en modernare ersättare till min TACT 2.2x. Trots att den fortfarande är i drift, så har jag under sista åren fått komplettera med externa DA och AD omvandlare till denna för att hålla den vid liv. Och nu har jag dessutom tröttnat på att försöka hålla PC mjukvaran vid liv. Är ju några år sedan den kom :lol:

Grundkravet är alltså 4-kanals DSP med filter/peq med AD-omvandlare. Detta har ju vanliga miniDSP SHD också in a box.
MEN.. en sak som som fattas är en enkel fjärrstyrd funktion för tonkontroller/nivå/peq. Det är något som jag skulle ha väldigt svårt att vara utan efter man väl haft det en gång. Detta har RME, samt även valmöjligheter för gain både på AD och DA delen.

Tanken med flödet är alltså enligt två scenarion:
analog signal -> RME AD -> minidspSHD -> RME DA*2(higpass/lowpass) -> slutsteg
&
digital signal -> minidspSHD -> RME DA*2(higpass/lowpass) -> slutsteg

*I analoga scenariot kan jag sätta miniDSP och RME på volym "0", och således får jag med en hembiopassage från preout på min Denon receiver
*I det digitala scenariot kan jag välja att volymkontrollera antingen via miniDSP eller RME (vilket som blir korrekt/bäst är jag lite osäker på)

Skulle vara tacksam för synpunkter på denna kombo, och om jag möjligen tänkt fel någonstans på vägen här :|

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 13:30

Hej! Vad tillför miniDSPn som inte redan finns i RMEn?

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-15 13:39

Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 13:53

David_A skrev:Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Ah! Dela tror jag du kan göra med RMEn, men inte streama och DIRACa nä.
https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36597

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-02-15 14:26

Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3274
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Calleberg » 2023-02-15 14:56

Ronnie skrev:
David_A skrev:Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Ah! Dela tror jag du kan göra med RMEn, men inte streama och DIRACa nä.
https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36597


Det kan man nog, fast det verkar ju lite stökigt och dessutom endast 12dB/oktav...
Men det gör ju inget för det är ju det som alltid låter "bäst" tydligen :roll:

https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36637
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-15 15:09

Där ser man..

Men det duger inte som filter för mig. Vill ha flexibilitet där. Det är största anledningen till att Emotivas RMC-1 går bort för mig. Annars verkar den också ha det jag efterfrågar

Klocksynk.. ja det har jag väl inte idag heller skulle jag tro med tanke på att det är två DA omvandlare nu också

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 15:14

Calleberg skrev:
Ronnie skrev:
David_A skrev:Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Ah! Dela tror jag du kan göra med RMEn, men inte streama och DIRACa nä.
https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36597


Det kan man nog, fast det verkar ju lite stökigt och dessutom endast 12dB/oktav...
Men det gör ju inget för det är ju det som alltid låter "bäst" tydligen :roll:

https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36637


Okej! Det var ju lite väl begränsat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Harryup » 2023-02-15 16:45

Belker skrev:Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.


Finns ju ett antal personer som kör mini dsp i basen analoga filter till topparna. Misstänker att deras otakt som inte räknas som ett problem av många är lite större, eller?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-02-15 16:54

Harryup skrev:
Belker skrev:Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.


Finns ju ett antal personer som kör mini dsp i basen analoga filter till topparna. Misstänker att deras otakt som inte räknas som ett problem av många är lite större, eller?

Ja, jag vet inte hur stort problemet är i hemmabruk. I studio är det iaf ett absolut krav, fast där arbetar ju omvandlarna parallellt i samma band. Kanske mindre kritiskt när man delar innan DA. Detta ska inte förväxlas med audiofoolerier med extern klocka till vanlig stereodack.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-16 00:11

Vart borde jag volymreglera? Via miniDSP eller RME?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-02-16 06:57

Jag upplevde att miniDSP SHD (den största modellen, och äldsta) hade lite problem:

1: Jag misstänker att den inte är tålig mot störningar ? Därav lyckades den höras även då den arbetade helt i digital domän hemma hos mig. (Hämtade signal från en skräpig dator, Lät dac3 sköta DA)
2: Den kostar väldigt mycket mer än sina nya och mindre syskon, det man får för pengarna är egentligen enbart en ADC, som är "sådär" - precis som dess DAC...
3: Min hängde sig 2ggr och krachade helt 1ggr på drygt 1v testande. Det kändes inte rimligt...

Hade jag enorm otur med det exemplar jag utvärderade?
Frågan har snurrat i mitt huvud, jag skulle verkligen vilja ha alla dom funktioner som MiniDSP har.
Men inte på bekostnad av ljudkvalitet eller handhavande.

Jag har sneglat åt RME, en dag kanske jag byter min benchmark dac3 mot en sådan och får analoga in + eq i alla fall.
Så får jag leva vidare med att dela i cr80es. :)

Jag hoppas att miniDSP tar fram en ersättare till denna stora gamla klump, med främst bättre DA (där jag verkligen bryr mig!) och allmänt en högra känsla av stabilitet i mjukvaran.
Samt med möjlighet till positiv gain, detta är en riktig dum brist idag... Då ska man hålla på och använda separat dac och styra volymen från, störigt !!!
Trigger ut vore trevligt, även om en hemmamoddad usb ->12v DC adapter fungerade bra för mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-16 10:31

Ja, jag såg det. Det var ju lite tråkigt
Nu har jag förvisso aldrig kört en sådan ren signalkedja som du har på senare tid, således kommer jämförelsen enbart att vara mot Tacten
I begynnelsen provade jag andra varianter med b.l.a CR80, men hos mig har slutresultatet alltid totalt sett blivit så mycket bättre och mer flexibelt med DSP att jag inte ens kan tänka mig att vara utan en. Nästan allt har bytts upp och neråt under åren, men Tacten har alltid haft sin plats säkrad. Den är helt enkelt min schweiziska armékniv :lol:

Det är alltså inte den stora SHD jag tittar på, utan den rent digitala studiovarianten. Flex hade varit ett alternativ, men då enbart den rent digitala varianten. Tror dock att den har lite sämre anslutningsmöjligheter på digitalsidan
RME kommer således att få stå för all AD/DA omvandling är det tänkt. Går även att länka kanal 1-2 & 3-4 om man vill volymjustera den vägen´enligt vad jag kunna läsa mig till.
miniDSP kommer få sköta filter samt dom större permanenta PEQ ingreppen. För snabbare vardagliga justeringar kommer tonkontrollerna/peq i RME att nyttjas.
ps... RME ADI 2/4 Pro SE ska ha en trigger utgång. Men där föredrar jag min hembyggda variant med kontaktorer och relän som startar stegen med lite mellanrum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Harryup » 2023-02-16 12:51

Finns det någon DSP variant i sortimentet som kan köra Dirac på mångkanal PCM HDMI minst 24/96 helst 24/192? Fanns ju förr upp till 24/48 dvs DVD-kvalité typ.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-16 13:38

Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav eljulio » 2023-02-16 13:48

David_A skrev:Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta



Denna? https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... iva-rmc-1/

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav idea » 2023-02-16 15:46

David_A skrev:Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta


Dirac live fungerar, vad jag vet, endast i 24/48 på samtliga processorer. Emotivas RMC1 fick igång Dirac nästan 3 år efter lanseringen (mot utlovade 3 månader som gjorde att jag satsade på den vid lanseringen) och dessutom var de tvungna att addera en Raspberry Pi4 för att hantera delar av kommunikationen. Fortfarande har de inte lyckats implementera Dirac Live Bass Control , 2,5 år efter de fick igång Dirac, och det finns fortfarande en del buggar i HDMI-hanteringen och omkoppling mellan olika "ljudlägen" (Atmos-DTX etc.).
Allt detta gjorde att jag bytte till en Arcam AV40 som hade DLBC och fungerar felfritt (i princip). Har dessutom en AVR20 till TVn uppdaterad till HDMI 2.1 vilket gjorde att kopplingen till TVn via eArc fungerade utan konstigheter.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav I-or » 2023-02-16 16:52

Dirac Live kan arbeta med godtycklig samplingsfrekvens (upp till 8 kanaler i Windows, upp till 9.1.6 i annat fall) men hårdvaran sätter gränsen. Med dator kan man utnyttja 24/192 om man har erhållit ultraljudshörsel efter att ha blivit biten av en kinesisk fladdermus som just rymt från forskningslabbet i Wuhan bärande på det nya gain-of-function-modifierade viruset SARS-CoV-192.

miniDSP erbjuder bara Dirac Live för tvåkanal, men då handlar det för de senare enheterna om 24/96 även om dessa är kompatibla med samplingsfrekvenser upp till 216 kHz för insignalen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Harryup » 2023-02-16 18:01

Jag skulle bara vilja köra en AppleTv genom den när man kör film. Personligen kommer jag aldrig frestas att ha en dator i stereon då många med olika vana använder stereon.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav I-or » 2023-02-16 18:17

Om man är under sådär 75 år så medför musiklyssning eller filmtittande via dator inga som helst svårigheter för de flesta. Antagligen är det svårare att komma ihåg att sätta på samtliga slutsteg, aktiva basmoduler o.s.v. om det är ett lite mer avancerat system utan påslagsautomatik.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-16 18:55

Lät ju surt det där med Emotivan
Annars verkar den vara en kompetent maskin. Det enda jag tyckte var synd var att delningsfiltret endast hade två brantheter att välja mellan. Men den har ju tokmånga kanaler, och för mig är det overkill för tillfället. Har ju endast tvåkanal och bakhögtalare


När det gäller RME ADI-2/4 Pro SE, har jag tänkt rätt där? Alltså att det är AD omvandlare samt TVÅ st DAC? Blir lite lätt nervös över att det inte skulle kunna gå att klämma in en miniDSP där och nyttja samtliga kanaler fritt som jag tänkt mig.

Har idag den äldre RME ADI-2(den silver/blåa), och nyttjar idag den på samma sätt. Fast där måste jag ha ytterligare en Benchmark DAC för 2 av kanalerna.

Och slutligen, var är det egentligen mest rätt att justera volymen? I min skalle borde det bli typ samma sak eftersom det ändå sker digitalt både i processor och DAC :?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-02-18 23:18

Hur ansluter du minidsp till rme? Med tanke på att du vill köra fyra kanaler.
Kanske toslink och coax spdif (eller aes och spdif coax), går det... Troligtvis, spana in bilden i manualen (tror det var sid 41), som heter något med A/D-D/A Mode.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-02-18 23:24

David_A skrev:Och slutligen, var är det egentligen mest rätt att justera volymen? I min skalle borde det bli typ samma sak eftersom det ändå sker digitalt både i processor och DAC :?

Nej, behöver inte bli samma sak. För om volym ändras i DACen (lådan). Så kan det vara så att volymen ändras i DAC-chippet och inte digitala signalen innan. Kan även vara en analog ändring efter dac-chipet. ...men om det är 24-bit signal in till dac-lådan, så tror jag det räcker till bra. Alltså volym kan fixas till tidigare i kedjan, utan försämring.

Dock bör man se till så max nivå ut från dac matchar slutstegen.

//Michael

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-02-19 00:44

Vet inte hur det är med den äldre, men nya RME ADI-2 FS har en gainjustering på utgången som gör att man kan hålla sig nära digital nolla för det mesta. Till vardags har jag min ganska lågt ställd. Då blir 0 i Roon hyfsat högt. Vid party ställer man upp till max. Tyvärr tror jag inte detta går att göra med fjärren, men det är ändå en bra funktion för optimal gainstruktur. Volym ska ju justeras så sent som möjligt och med så många bitar som möjligt. I teorin, alltså. Idag är digitala volymkontroller så bra att det inte spelar någon större roll, om man inte störs av brusnivån.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-02-19 20:34

Nu spanade jag in SHD Studio. Den har både spdif och aes. Så då borde du kunna ta ena sorten för ena kanalparet och andra för det andra paret. Tänk på att RME ADI-2/4 Pro SE har inte fyra lika line utgångar. Utan ett par XLR och ett par TS. Utgångarna på framsidan är dock samma typ för båda paren. Aha nu ser jag skilnaden mot ADI-2 PRO fs r, den har bara ena paret på baksidan (då i både XLR och TS). Så på den måste 3/4 tas ut på framsidan, det slipper du.

Utgång är ställbar:
XLR: +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS. (max +26.5 dBu)
TRS: Ovan, men inte 24 läget. (max +21.5 dBu)

TRS är "impedance-balanced". En vild gissning, kan det vara så att ringen bara har ett motstånd och inte en signal. Någon som vet?

PS. XLR'en kallar de "electronically balanced outputs" och ingen utgång skall kortslutas till jord.

//Michael

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-20 10:17

TRS utgången har jag funderat över, om det är en balanserad eller obalanserad utgång :?
Om jag inte tolkar det fel blir jag antagligen tvungen att köra stegen balanserat

Jag hade fått lite mer valmöjligheter på utgångssidan med tex två RME ADI-2 FS. (AD har jag egentligen ju en redan som går att använda)
Men då faller konceptet med att volymjustera på DAC sidan. Två DAC:ar som förvisso tar samma fjärrsignal, men det känns som ett lite halvt osäkert koncept

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 10:40

"Balansering" är i princip impedansbalansering. Det kan även göras som en differentiell utgång. Oavsett ger båda undertryckning av störsignaler om de kopplas till en differentiell ingång där positiv och negativ signal fasas ut mot varandra. För maximal störundertryckning ska de båda polerna ha samma imepdans, ju bättre matchning desto bättre.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Michael » 2023-02-21 23:36

David_A skrev:TRS utgången har jag funderat över, om det är en balanserad eller obalanserad utgång :?
Jag är rätt säker på att du kan ansluta TS plugg, dvs obalanserad. För jag finner det osannolikt att RME skulle fel konstruerat utgången. De skulle annars skrivit något annat i manualen. För just en sådan sak är tydligt beskrivet för XLR. Där både balanserad och obalanserad (även inverterad) finnes. ...och återigen på xlr utgången får du inte kortsluta.

David_A skrev:Om jag inte tolkar det fel blir jag antagligen tvungen att köra stegen balanserat
Vet inte vad du tänker på här. Om det finns diff-ingång på steget, så kan det vara fördel använda den för att minska risk för brum. Jag får intryck av att du tycker det är dåligt.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-09 15:02

Jag har en RME ADI-2/4 PRO SE hemma på test, jag ska testa att dela i den.
Man kan lägga 12dB filter och sedan en lämplig PEQ på denna för att få upp brantheten, så det bör få att få till en delning som är rimlig.
Dock kvarstår att ingen möjlighet att justera tiden, men men :)

Testas ska det !
Jag återkommer med hur jag tycker att det fungerade
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-03-10 11:26

ah.. najs!
Dom verkar vara lite krångliga att få tag på. Slut överallt. Ska bli kul att höra dina intryck :)
Vore kul att höra om det går att parkoppla volymkontrollen mellan alla 4 utkanaler som jag tänkt
Synd att du inte har kvar någon minidsp kvar att sätta före i kedjan. Fast du hade väl redan testat den med extern DA-omvandlare om jag inte minns fel?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster