miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: 2012-05-13

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav gflar » 2023-04-11 22:26

Slippa glömma :D Hur går det till? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-12 10:29

gflar skrev:Slippa glömma :D Hur går det till? :D


Ja du ser, man undviker alltså att det spelar någon större roll.
Således kan man argumentera för att man slipper glömma, "jag lämnade den att stänga av sig själv" :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-12 11:05

Vettesjutton vad UPS håller på med. Min RME har suttit fast i järfälla sedan förra onsdagen :roll:

Nåväl, har hunnit bekanta mig lite med Minidsp i alla fall.
Måste ändå ge Peter Lyngdorf lite cred för att han lyckades jäkligt bra med Tact2.2x redan för 20år sedan. Att kunna nå majoriteten av justeringarna
via en fjärr är ändå inte dumt. Där har MiniDsp en del att lära. Förval 1-4 är ju ganska begränsat känns det som
Att Android appen är lika begränsad som fjärren, samt att det krävs en nätverksadapter(som inte ens kan koppla upp sig på nätverket ethernet ingången :lol: ) för att kunna styra MiniDsp utan direkt sladd anslutning, är ju förjäkla märkligt kan jag tycka

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-13 15:52

Jo man får nöja sig med fasta val, men du kan ju göra dessa 4st val helt efter egen smak.
Så jag tycker det är en bra och användbar funktion på MiniDSP :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav VintageHiFi » 2023-04-13 15:59

David_A skrev:Vettesjutton vad UPS håller på med. Min RME har suttit fast i järfälla sedan förra onsdagen :roll:

Nåväl, har hunnit bekanta mig lite med Minidsp i alla fall.
Måste ändå ge Peter Lyngdorf lite cred för att han lyckades jäkligt bra med Tact2.2x redan för 20år sedan. Att kunna nå majoriteten av justeringarna
via en fjärr är ändå inte dumt.
Där har MiniDsp en del att lära. Förval 1-4 är ju ganska begränsat känns det som
Att Android appen är lika begränsad som fjärren, samt att det krävs en nätverksadapter(som inte ens kan koppla upp sig på nätverket ethernet ingången :lol: ) för att kunna styra MiniDsp utan direkt sladd anslutning, är ju förjäkla märkligt kan jag tycka


Där har ju även DBX lyckats bra, på DBX Driverack PA2 gör man alla justeringar från dator/läsplatta/mobil bekvämt från lyssningsplats.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-14 08:59

Då fick man äntligen hem RMEn :)
Bara att jacka på "breakout kabeln" direkt till in/ugångarna på Minidsp Studio, så det blev ett smidigt paket.
RME menyerna kräver nog lite tillvänjning för att förstå logiken. Lite väl lätt att råka gå in på fel utgång eller meny och ändra. Ej så lämplig för barn, fruar och pilsnerstärkta män alltså :wink:
Handhavandemässigt blir det smidigast att låta MiniDsp sköta huvudvolymen om man lätt vill kunna justera basnivå, samt bass/treble via RME fjärren. Dessutom går det att justera volymen på MiniDsp via telefonen om man streamar t.e.x spotify.
Båda DA-omvandlarna på RME kan förvisso köra kopplad volym, men detta verkar det som att man måste aktivera via knappen direkt på maskinen, och då försvinner tidigare nämnda justeringsmöjligheter via fjärren.
Volumio i MiniDsp hann jag bara testa lite snabbt med Spotify, och den fungerade... en stund tills den hängde sig :roll: Får testa ROON senare, har aldrig använt det tidigare

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-14 09:49

Du kan använda Bass boost funktionen i RME, ställa in en frekvens och Q som passar och sedan kan du alltså aktivera/ställa nivån via fjärrkontrollen.
Mycket lämpligt för att kunna justera nivån i basen direkt från fjärrkontrollen!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-14 10:28

aha.. dags att grotta lite mer i manualen alltså
Den kan alltså vara aktiv och justeras när volymen styr samtliga kanaler synkront?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-14 14:34

David_A skrev:aha.. dags att grotta lite mer i manualen alltså
Den kan alltså vara aktiv och justeras när volymen styr samtliga kanaler synkront?


Den kan absolut vara aktiv, och jag har absolut kunnat slå av/på denna medan volymkontrollerna arbetar synkront.
Men jag blir osäker på om jag har kunnat steglöst justera nivån på bass boost samtidigt dock...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-14 15:49

När du säger bassboost, är det alltså ett shelf filter som du lägger in under EQn?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-15 09:20

David_A skrev:När du säger bassboost, är det alltså ett shelf filter som du lägger in under EQn?


Det finns en funktion för justering av bas/diskant separat från fjärren.
Som en klassisk tonkontroll, men med möjlighet att ställa denna med avseende båda Q och frekvens och inte bara nivå :)
Den fungerar som ett shelf filter, och är därmed användbar för att t.ex. justera upp hela basområdet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-15 11:08

precis, den är jättesmidig. Men lämnar du volymkontrollen bryggad mellan alla 4 utkanalerna så fungerar den inte
Trycker du på VOL på fjärren så hoppar också bryggfunktion ur dessvärre, och går inte att återaktivera via fjärren. Du kanske har hittat en meny som låser fast detta?

edit.. Det någon toggle on/off funktion som faktiskt fixar detta :P :P Men man får gå in på resp. utgång och justera bas/diskant separat. Skit bra!
Synd bara att displayen är stor som ett frimärke. Denna vill man gärna ha bredvid sig för att se vad man pysslar med

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-15 11:19

Alltså den här combon är helt magisk! Allt jag ville ha finns :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-16 09:17

Kul att du är nöjd, Grattis ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-17 07:22

David_A skrev:Alltså den här combon är helt magisk! Allt jag ville ha finns :)


Har du fått till det så att du kan AD omvandla i RME, skicka detta till MiniDSP och sedan DA omvandla i RME igen ? :)
Och behöver du in och pilla på något i RME för att få till detta varje gång du vill välja "analog in" som signalkälla ?
Eller är det bara att välja rätt ingång på MiniDSP?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-17 08:09

Japp, precis så har jag kopplat. AD omvandlaren går hela tiden och skickar signalen till MiniDsp, så det är på den jag byter källa.

Man kan säga att det är "default" läget, eftersom stereon även kör ljudet till Tvn. Tvn slår i gång receivern, som i sin tur kickar igång stegen. ARC styr volymen på receivern.
Detta är ju knappast det optimala stället i kedjan att justera volymen, men det fungerar för vem som helst att använda med vanliga TV-fjärren utan risk för missöden.
Ska nog försöka hitta en enklare programmerbar multifjärr utan en miljard knappar, så kommer jag runt det också.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-17 17:10

David_A skrev:Japp, precis så har jag kopplat. AD omvandlaren går hela tiden och skickar signalen till MiniDsp, så det är på den jag byter källa.

Man kan säga att det är "default" läget, eftersom stereon även kör ljudet till Tvn. Tvn slår i gång receivern, som i sin tur kickar igång stegen. ARC styr volymen på receivern.
Detta är ju knappast det optimala stället i kedjan att justera volymen, men det fungerar för vem som helst att använda med vanliga TV-fjärren utan risk för missöden.
Ska nog försöka hitta en enklare programmerbar multifjärr utan en miljard knappar, så kommer jag runt det också.


Ja det är ju vad som är så bra med denna RME, man får verkligen 1st AD och 2st DA av riktig topp klass samt massor med bra funktioner i en låda.

Vad tänker du är svagheten med din nuvarande lösning för justering av nivå?
Att du justerar nivån tidigt = sämre snr ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-18 09:45

Alltså det finns egentligen inget att klaga på. Även när volymregleringen sker via receivern låter det jättebra.

Men får man i detta läge för sig att skicka en musikström via inbyggda mediaspelaren i MiniDsp, ja då blir det full mutter 8O

En sak som jag måste undersöka närmare är vad som 0db ut från MiniDsp egentligen motsvarar.
Hade en random playlist spelandes i går via Volumio på MiniDsp när jag höll på att koppla om lite i bänken. MiniDsp stod i detta läge på full utstyrning, dvs 0db. Inget pålagt i gain under inställningar, och endast en ingreppspunkt på-7db vid 40hz inställd under peq.

Drog igång basarna på en mycket låg volym, och trodde direkt att det element som var närmast mig fått sig en ordentlig skada. Det lät helt enkelt spräckt. Visade sig att alla element lät likadant.
Finurligt nog kan man ju se även digitala ingångsnivåer via en analysator på RME, och mycket riktigt lyste det rött som ett stoppljus i dom lägre regionerna.
Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt
Låten visade sig vara Tove Lo, stay high
Har tidigare reagerat på denna låt på div anläggningar, men att det var så extremt illa trodde jag inte 8O

Oavsett om det är låtmaterialets fel, så känns det befogat att undersöka saken närmare. Är det rosa brus 0db som jag bör köra och studera, eller enskilda frekvenser? Att driva DA-omvandlarna med klippt digital insignal känns ju inte så vettigt

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav pLudio » 2023-04-18 10:42

David_A skrev:Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt
Låten visade sig vara Tove Lo, stay high
Har tidigare reagerat på denna låt på div anläggningar, men att det var så extremt illa trodde jag inte 8O

Det räcker att jag sänker https://open.qobuz.com/track/201614587 0,6 dB för att låten inte skall klippa, men det kan ju variera mellan utgåvor.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-18 11:05

Hittade låten nu, och tror det var versionen Habits Remix (Tove Lo,Hippie Sabotage)

Ser även att under denna preset inställning hade jag basarna som summerad signal från höger/vänster, dvs mono
Antar att det också stjäl en del i headroom

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav pLudio » 2023-04-18 14:53

David_A skrev:Hittade låten nu, och tror det var versionen Habits Remix (Tove Lo,Hippie Sabotage)

https://open.qobuz.com/track/19297785 har t o m en marginal på 0,09 dB! Fantastiskt i dessa tider, men basen låter ju som skit ändå.

David_A skrev:Ser även att under denna preset inställning hade jag basarna som summerad signal från höger/vänster, dvs mono
Antar att det också stjäl en del i headroom

Jo.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-19 08:03

David_A skrev:Alltså det finns egentligen inget att klaga på. Även när volymregleringen sker via receivern låter det jättebra.

Men får man i detta läge för sig att skicka en musikström via inbyggda mediaspelaren i MiniDsp, ja då blir det full mutter 8O

En sak som jag måste undersöka närmare är vad som 0db ut från MiniDsp egentligen motsvarar.
Hade en random playlist spelandes i går via Volumio på MiniDsp när jag höll på att koppla om lite i bänken. MiniDsp stod i detta läge på full utstyrning, dvs 0db. Inget pålagt i gain under inställningar, och endast en ingreppspunkt på-7db vid 40hz inställd under peq.

Drog igång basarna på en mycket låg volym, och trodde direkt att det element som var närmast mig fått sig en ordentlig skada. Det lät helt enkelt spräckt. Visade sig att alla element lät likadant.
Finurligt nog kan man ju se även digitala ingångsnivåer via en analysator på RME, och mycket riktigt lyste det rött som ett stoppljus i dom lägre regionerna.
Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt
Låten visade sig vara Tove Lo, stay high
Har tidigare reagerat på denna låt på div anläggningar, men att det var så extremt illa trodde jag inte 8O

Oavsett om det är låtmaterialets fel, så känns det befogat att undersöka saken närmare. Är det rosa brus 0db som jag bör köra och studera, eller enskilda frekvenser? Att driva DA-omvandlarna med klippt digital insignal känns ju inte så vettigt


Jag har läst att miniDSP inte bör användas över ca -6dB, jag kommer inte ihåg varför riktigt....
Men det hade något med att den inte alltid hanterar signalen på ett bra vis över denna punkt, lite beroende på signalens nivå och övriga egenskaper från början.
Så man bör justera volymen efter MiniDSP om man vill upp över -6dB. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-04-19 08:33

Det sammanfaller ju nästan otäckt bra med det snabba intrycket jag fick från RMEs analysator isåfall :)
Ska göra lite mer tester med gain kontrollerna inne i programmet också
Är ju flertalet liknande parametrar man bör checka av i hela kedjan. Även om jag såg i manualen att RME numera tillämpat en smutt funktion som Auto.Ref på både in och utgångarna för att förhindra överstyrning. Har du den aktiverat på din?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-04-20 07:28

Jepp, jag nyttjar auto.ref och tycker det fu gerar fin fint ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster