miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-10 13:04

David_A skrev:ah.. najs!
Dom verkar vara lite krångliga att få tag på. Slut överallt. Ska bli kul att höra dina intryck :)
Vore kul att höra om det går att parkoppla volymkontrollen mellan alla 4 utkanaler som jag tänkt
Synd att du inte har kvar någon minidsp kvar att sätta före i kedjan. Fast du hade väl redan testat den med extern DA-omvandlare om jag inte minns fel?


Ja jag hade extrem tur och hittade en, beställde den omedelbart!
För jag viste att jag tycker den är intressant och ville testa denna med förhoppning att den ska göra ett bra jobb.

Det går att parkoppla, ska dock testa det mer ingående och återkommer med mina resultat efter testet
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav eljulio » 2023-03-12 18:36

DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav juanth » 2023-03-12 19:25

eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.



Jag frågade PLudio om detta, varpå han skickade den här länken: https://audiosciencereview.com/forum/in ... 383/page-4

Kontentan är att, citerar PLudio:

Så problemet är att CD/masters idag ibland inte har headroom kvar för en rekonstruerad ljudsignal som "sticker upp" ovanför samples som redan är på en digital maxnivå.

I miniDSP Flex, SHD och många andra produkter så samplas ljudet om till 32/96 direkt, innan man kan justera Gain In. När omsamplingen är en uppsampling så interpoleras ljudkurvan med nya samples och de kan ibland hamna ovanför 0 dBFS, vilket inte är möjligt, och då klipper ljudet. I en vanlig, modern DAC samplas PCM om till 705,6 kHz eller 768 kHz (beroende på om det är en multipel av 44,1 eller 48) och där finns precis samma problem.

För att lösa problemet med de flesta skivor så räcker det att sänka ljudet 3 dBFS innan det skickas in i miniDSP eller DAC.

Slut citat.
Davids Dac, Benchmark 3 har just 3dB headroom inbyggt så det kan vara anledningen till att den fungerade bättre än SHD vid utvärderingen.

Man kan alltså då åtgärda problemet med att sänka 3dB i Windows mixer eller motsvarande dator/Mac/annat.
I senaste Windows 11 så motsvarar -3db av 82 på skalan.
I vissa versioner kan man högerklicka på högtalarsymbolen och få det i % istf skala 0-100.

Högerklicka på volymen för att byta till dB. 82 % är -3,0 dB och 67 % är -6,0 dB.

Edit: En rättelse kom till i efterhand:

Jag får rätta mig själv för problemet kan också uppstå vid en asynkron nedsampling, dvs när det inte räcker att bara ta bort t ex varannan sample. Kanske kan det även uppstå vid synkron nedsampling då man applicerar filter för att halvera bandbredden (jag låter det vara osagt).
Bilagor
48E13F08-93EA-4026-B700-3D75A84FE93C.png
48E13F08-93EA-4026-B700-3D75A84FE93C.png (23.25 KiB) Visad 1328 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav I-or » 2023-03-13 14:39

Ja, detta är ett sedan länge välkänt fenomen och gäller för snart sagt alla SRC-enheter och översamplande DAC:ar*, men handlar i praktiken enbart om misshandlade inspelningar med genomgående hårdlimitering/klippning i fonogrammet. Det är hyggligt vanligt med loudness race-fonogram som vid interpolering återkommande kommer upp i ca 1 dBFS och upp mot 2,5 dBFS någon enstaka gång, något som de flesta DAC:ar dock hanterar utan annat än marginellt hörbara artefakter utöver den enorma mängd som redan finns i fonogrammet.

Eftersom jag ville veta exakt hur mycket sämre de med några få undantag redan usla inspelningarna blev, jämförde jag i fonogrammet överstyrda sampel med överstyrda sampel genererade av interpolering. Typiskt är den tidigare andelen ca en tiopotens större än den senare, men kan vara upp till tre tiopotenser större. Dessutom genereras överstyrda interpoleringssampel på samma ställen som de i fonogrammet hårdlimiterade/klippta samplen. "Problemet" är alltså inte mycket att orda om.

Så här kan det se ut för ett överkomprimerat/limiterat fonogram:

overs.png
overs.png (29.74 KiB) Visad 1261 gånger


Som synes erhåller man s.k. overs där den hårdlimiterade/klippta signalen slår i taket/botten vid amplituden +/-1. Om man tittar noga så ser man att antalet klippta sampel i fonogrammet är betydligt större än antalet overs.

Intermittent och kortvarig hårdlimitering/klippning även i audiofilfonogram är för övrigt betydligt vanligare än de flesta känner till och har oftast betydligt mindre hörbara effekter än man kan tro. Jag kanske får anledning att återkomma i ämnet.


*Benchmark gjorde en stor sak av detta för 6 år sedan (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings), men undviker naturligtvis i sin marknadsföring att nämna att a) "problemet" endast gäller klippta eller hårdlimiterade fonogram (även deras exempel, Steely Dans Gaslighting Abbie, som de inte inser är hårdlimiterat) och b) det faktum att den valda antiöverstyrningslösningen offrar 3 dB SNR. Naturligtvis kan man om man lider av audiofilia nervosa som juanth föreslår ovan även t.ex. utnyttja en dator för att åstadkomma samma sak som Benchmark.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav goat76 » 2023-03-13 18:48

eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?
Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.


David testade väl två olika enheter, så att det skulle vara ett måndagsexemplar är väl inte så troligt. Kanske har det med headroom att göra som några här är inne på, men samtidigt vet jag inte om ett sådant fel skulle påverka ljudet på ett sådant vis så som David beskrev det i hans medlemstråd.

DVD-ai skrev:När jag sedan testar med den dac som är inbyggd i MiniDSP så låter det på tok för dåligt i övre register!
Att DACen i MiniDSP låter så återhållet (avsaknad av upplösning) i diskanten är intressant.
Kan det bero på det högst mediokra filtret i dess dac ?
Det låter, i brist på bättre ord, som om diskanten är "suddig" :?

Så nej, efter ytterligare 2dagar av testande så blir det fastställt att denna produkt tyvärr har fel som jag inte kan stå ut med.
Väldigt tråkigt!
För jag vill tycka om den och gärna ha en sådan multi funktionell lösning i mitt liv :)
Senast redigerad av goat76 2023-03-13 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav I-or » 2023-03-13 19:19

Diverse problem orsakade av digital klippning låter vanligen precis tvärtom, d.v.s. som en en mer eller mindre distorderad ökning av hela diskantregistret, vilket drar till sig uppmärksamheten. En extra hårdhet och en lite fräsande karaktär kan man också beskriva det som. I extrema fall kan man t.o.m. höra ett litet sprak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-15 09:34

eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.


Ja man undrar, känns dock inte rimligt att 2st ska vara måndagsex, meeen omöjligt är det ju inte :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav eljulio » 2023-03-15 10:30

DVD-ai skrev:
eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.


Ja man undrar, känns dock inte rimligt att 2st ska vara måndagsex, meeen omöjligt är det ju inte :)


Det kan ju också vara tvärtom. Att problem är vanligt, men att jag hade tur. Det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav goat76 » 2023-03-15 10:34

DVD-ai skrev:
eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.


Ja man undrar, känns dock inte rimligt att 2st ska vara måndagsex, meeen omöjligt är det ju inte :)


Antingen låter Flex och SHD olika bra, eller så har ni två olika krav. Det är väl inte heller helt otänkbart att din lite mer akustiskt dämpade och kontrollerade lyssningsmiljö gör att mindre ljudmässiga skillnader detekteras.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-18 20:19

RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.
Så nu sköter den själv allting. :)

Jag har fått till en delning som låter roligt riktigt fantastiskt bra!
Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav juanth » 2023-03-18 23:15

Jag blev lite förvånad över att det gick att förbättra tidigare setup som ändå lät väldigt bra.
Svårt att sätta fingret på hur och vad som förbättrats men ändå en tydlig förbättring. Fantastiskt. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav eljulio » 2023-03-19 10:13

Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex, men du med flera upplever en förbättring i återgivningen om jag har förstått det rätt. Man blir ju nyfiken på vad som skiljer sig åt i mjuk- och hårdvara på produkterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-19 10:40

Prislappen skiljer sig väl också åt?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Calleberg » 2023-03-19 10:42

eljulio skrev:Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex....


Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav goat76 » 2023-03-19 11:01

Calleberg skrev:
eljulio skrev:Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex....


Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.


Ja, det är ju inte svårt att välja vilken av dessa produkter man helst kopplar in till sina i övrigt relativt dyra kvalitetsprodukter. Varför snåla in på just en specifik länk i kedjan, med tveksam kvalitet, när man har varit mån om hög kvalitet i övriga länkar? :)

Saker som hållbarhet vad gäller kvalitetskomponenter, genomarbetad mjukvara, support och garantier kostar pengar, det finns inga genvägar runt det.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav juanth » 2023-03-19 12:28

Calleberg skrev:
eljulio skrev:Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex....


Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.


Precis. Dvd använder det 12dB/oktav filter som finns och kompletterar på väl valda ställen med ett par rejäla notchar även ett low end shelf filter tror jag det var. För en total på ungefär 30dB/oktav akustiskt (23dB/oktav elektriskt kan det ha varit) något sådant.
Jag tror han kommer att beskriva det mer i detalj om någon annan vill använda sig av det till sin RME.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 13:17

Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.
Om någon skulle vara intresserad :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 13:20

goat76 skrev:
Calleberg skrev:
eljulio skrev:Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex....


Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.


Ja, det är ju inte svårt att välja vilken av dessa produkter man helst kopplar in till sina i övrigt relativt dyra kvalitetsprodukter. Varför snåla in på just en specifik länk i kedjan, med tveksam kvalitet, när man har varit mån om hög kvalitet i övriga länkar? :)

Saker som hållbarhet vad gäller kvalitetskomponenter, genomarbetad mjukvara, support och garantier kostar pengar, det finns inga genvägar runt det.


Ja, RME har jag fullt förtroende för med tanke på deras öppna och enkla inställning till kunderna samt deras genomgående kvalitet och positiva betyg :)

Produkten osar kvalitet, har varit helt stabil även då man bråkar med inställningar under uppspelning samt har mängder med användbara funktioner.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Belker » 2023-03-19 13:40

Kul att det funkar! Jag klurar också ibland på sätt att dela digitalt och det här kan ju vara en variant.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav eljulio » 2023-03-19 16:51

Säkert väldigt kompetent vad gäller driftsäkerhet och återgivning. Dock lite begränsad funktionalitet tycker jag. Men behov ska förstås styra

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 16:57

eljulio skrev:Säkert väldigt kompetent vad gäller driftsäkerhet och återgivning. Dock lite begränsad funktionalitet tycker jag. Men behov ska förstås styra


Funktionerna räcker väl för mitt behov och det nöjer jag mig med :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 12:33

DVD-ai skrev:RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.
Så nu sköter den själv allting. :)

Jag har fått till en delning som låter roligt riktigt fantastiskt bra!
Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!


DVD-ai skrev:Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.
Om någon skulle vara intresserad :)


Jag fyller på med lite fler observationer:

Viktigt att veta att denna enhet kräver ganska mycket ändrande av inställningar i början för att få den att bete sig så som man önskar, om målet är att nyttja den så som jag gör.
Att sätta sig ner och verkligen läsa manualen rekommenderas!

För att ändra tonalitet i det viktiga området 80-150Hz så krävs att man justerar på 2st olika punkter.
1: Q på LP delens 12dB/okt filter vid 125Hz, i detta fallet så påverkar denna primärt området ca 60-100Hz pga inverkan från de andra ingreppen längre upp.
2: nivå på LP delens Notch satt på 250Hz, denna påverkan primärt området ca 80-150Hz genom att ändra brantheten på flanken.

Detta görs dock relativt smidigt så snart man lärt sig uppbyggnaden på menyerna. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-03-20 13:31

Kul att du gillar den!
Jag är dock fortfarande inne på en SHD studio före RME för att just få lite mera options på delningssidan. Flex digital finns ju också, men inte i Svedala verkar det som

Hur har du anslutit den mot stegen? Och visst följer det med kablage för digitala I/O porten?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 15:13

Ja det kan jag förstå!

Med denna RME så får du ju 1st ADC och 2st DAC i en låda, så kombinerad med MiniDSP så bör du kunna få allt du behöver med bara 2st lådor. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 18:40

David_A skrev:Kul att du gillar den!
Jag är dock fortfarande inne på en SHD studio före RME för att just få lite mera options på delningssidan. Flex digital finns ju också, men inte i Svedala verkar det som

Hur har du anslutit den mot stegen? Och visst följer det med kablage för digitala I/O porten?


Jepp, der följer med en sådan adapter :)

Jag har anslutit TS->RCA adaptrar där det finns möjlighet till det och XLR där det varit enda alternativet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav sprudel » 2023-03-20 18:47

Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-03-20 19:06

Den har både och, således kan man även nyttja analoga signaler om man önskar
För min del är det enbart för att jag önskar kunna ta signal från hembiostärkaren, men går även att nyttja den ingången som en RIAA har jag sett

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 19:08

sprudel skrev:Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?

Läs denna sida. Det finns beskrivning och bild. Den har både digital och analog ingång. Tippar att man kanske kan ansluta skivspelare.

https://www.rme-usa.com/adi-2-4-pro-se.html

David-A hann före. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-20 19:14

Finns en del info även på https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.39941/

Är väl lite synd att lådan inte är större så kontaktdonen baktill hade fått plats typ XLR för alla linjeutgångar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 06:51

sprudel skrev:Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?


Jag nyttjar usb som överföring mellan dator och RME, så då blir det ju bara DSP-> D/A omvandling.
Men om jag kollar på film så stoppar jag in analog R/L signal in på dom analoga ingångarna i RME.
Så då blir det A/D-> D/A omvandling, och där mellan DSP såklart. :)

Denna burk innehåller 1st mycket högklassig A/D samt 2st separata än bättre D/A omvandlare, så det är väldigt mycket i en låda och massor med potential för pengarna.
För den som behöver :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster