Hur kan en CD-transport dista?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-15 20:48

Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Panelguy » 2023-02-15 21:53

Låter som om lasern är sliten. Jag har ett par cd-skivor som distar (låter som vinylknaster) på min Gondul. Har även svårt att läsa vissa SACD. Reparatör trodde på lasern,
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav idea » 2023-02-15 22:02

olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?


Det är väl inte så konstigt. Om den inte läser av skivan korrekt så blir bitströmmen från transporten korrupt med riktigt distat ljud som följd. Att det stundtals blir ok beror ju på att felkorrigeringsalgoritmerna då lyckas återskapa rätt signal ur en dålig avläsning.
Idea what a great ID

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav jansch » 2023-02-15 22:06

olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?


CD mediat har väl CRC-check?

Alltså, när felläsning sker görs omläsning av paketet tills CRC konstaterar att alla bit:s är korrekt lästa. Nu kan man ju som konstruktör välja hur många omläsningar som skall göras innan läsaren ska "ge upp" och vad som då skall hända. Alltifrån meddelandet "disk error"/"read error" eller till att någon annan händese ska ske....kanske hoppa över felet.
Vad jag därmed vill säga är att felet troligtvis ligger i D/A omvandlarens analoga del eller något förstärkarsteg t.ex utgången på CDspelaren.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav jansch » 2023-02-15 22:18

idea skrev:
olaume skrev:Min ena CD-spelare börjar vara sliten. Ibland ger den ifrån sig ett knackljud när jag startar och vill inte läsa skivan - det kan jag förstå, den är 30 år. Men det märkliga är att den ibland spelar skivan, men ljudet blir distat. Ungefär som en vinylspelare med sliten nål. Hur är detta möjligt? Är inte CD-transport bara ettor och nollor, dvs antingen kan den läsa ettorna och nollorna och spelar, eller så kan den inte läsa och spelar inte, alternativt ger upp ett digitalt tjut. Men hur kan något så analogt som harmonisk (eller snarare oharmonisk) distorsion uppstå i en CD-transport? Distljudet är oberoende av om jag använder spelarens inbyggda DAC eller en extern. Kan någon förklara?


Det är väl inte så konstigt. Om den inte läser av skivan korrekt så blir bitströmmen från transporten korrupt med riktigt distat ljud som följd. Att det stundtals blir ok beror ju på att felkorrigeringsalgoritmerna då lyckas återskapa rätt signal ur en dålig avläsning.


"Stundtals blir ok ..... lyckas" - Allt handlar om vilken standard som gäller och vad som då skall utföras alternativt vad konstruktören bestämt.
Visste inte att CDformatet har "felkorrigeringsalgoritmer" , har formatet/standarden det? Eller helt enkelt bara CRC som i praktiken är helt felfritt?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-15 22:30

Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Michael » 2023-02-16 00:00

Om det blir C2 fel (checksumma) så görs ingen omläsning. Notera att vi pratar om cd-audio (ljudskivor), inte cd-rom (dataskivor). För om en cd-spelare skulle göra omläsning så skulle många kopieringsskyddade skivor inte gå att spela (de har fullt med checksumme fel). En cd-spelare är konstruerad för att kunna spela musik på, inte att läsa helt korrekt alltid. Ljud ut har liksom högst prio. Framför hackande ljud. Har för mig enkel linjär interpolering görs, men kan kanske skilja sig mellan olika apparater.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Bill50x » 2023-02-16 12:51

olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.

Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav I-or » 2023-02-16 14:19

CD Audio utnyttjar redundant information i form av s.k. CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code), vilken utgör 25 % av datamängden på skivorna. Detta ger systemet en möjlighet att bitperfekt återskapa signalen efter mindre läsfel. Om detta inte räcker måste systemet interpolera, vilket kan leda till svår distorsion och antagligen är fallet här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-interleaved_Reed%E2%80%93Solomon_coding


Det kan även vara av intresse i sammanhanget hur Sonys BMG Musics rent kriminella kopieringsskydd XRC i form av en trojan ledde till en stor skandal 2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_and_DVD_copy_protection
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-16 15:17

Bill50x skrev:
olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.

Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*

/ B


Philips CD 850.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Bill50x » 2023-02-16 15:43

olaume skrev:
Bill50x skrev:
olaume skrev:Till min glädje finns det fortfarande hel mekanik med motor och laser att köpa till den spelaren till inte alltför hutlöst pris. Är det läge att pröva att byta dem, eller kan det vara något helt annat som spökar? Spelaren har alltså drygt 30 år på nacken, så jag är inte förvånad om den är sliten. Men eftersom det är en klassisk modell som fortfarande rosas av många, vill jag gärna hålla den vid liv.

Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*
Philips CD 850.

För mig känns denna som en "middle-of-the-road-spelare" som om inte nostalgiska skäl finns kan man lika gärna leta upp något begagnat för några hundringar.

Själv har jag en Linn Ikemi som jag kommer behålla så länge den - eller jag - lever. Om Ikemin dör före mig blir det enklast/billigast möjliga bara för att kunna spela av cd's. All min musik spelas idag från NAS, Tidal eller vinyl.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav PerStromgren » 2023-02-16 17:37

Jag har aldrig hört en CD-spelare dista! Kan vi få höra? En telefon som spelar in högtalarsignalen skulle duga fint!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-16 17:58

Bill50x skrev:
olaume skrev:
Bill50x skrev:Vilken cd-spelare handlar det om? *nyfiken*
Philips CD 850.

För mig känns denna som en "middle-of-the-road-spelare" som om inte nostalgiska skäl finns kan man lika gärna leta upp något begagnat för några hundringar.

Själv har jag en Linn Ikemi som jag kommer behålla så länge den - eller jag - lever. Om Ikemin dör före mig blir det enklast/billigast möjliga bara för att kunna spela av cd's. All min musik spelas idag från NAS, Tidal eller vinyl.

/ B

Skulle inte alls förvåna om din Linn innehåller både mekanik och elektronik från Philips. Det gör väldigt många spelare på fina gatan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Harryup » 2023-02-16 18:03

Man får vad man betalar för av Phlips så olika drivverk kan ha olika toleranser och lösningar. Vet inte om det fortfarande existerar någon OEM tillverkning av Philips men för gjorde det ju det.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav PerStromgren » 2023-02-16 20:20

Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-16 21:16

Jag alternerar mellan Philips CD 850 (MK1) och Pioneer PD-S901 med klassisk skivtallrik. Pioneeren har tappat lasern och Philipsen sliten. Men innan de racklade ihop roade jag mig med åtskilliga direktjämförelser i realtid. Tekniskt är spelarna väldigt långt ifrån varandra, både vad avser mekanik och elektronik. Pioneer med sin skivtallrik och sin utskällda Legato link, Philipsen med svängarmsmekanik och enbitsomvandlare. Trots detta är det extremt svårt att höra någon som helst skillnad. Jag har spelat samma skiva (dublett) samtidigt i båda spelarna och kopplat om fram och tillbaka, på såväl optisk som koaxial och analog anslutning. På analog kan man möjligen höra antydan till skillnad, svårt att säga vilken som är bäst, men med de digitala anslutningarna och extern DAC är det praktiskt taget omöjligt att höra någon som helst skillnad, fast spelarna bygger på helt olika teknik. Av detta drar jag slutsatsen att CD-transportern har ytterst liten påverkan på ljudet, om ens någon, så länge som den fungerar som den ska. Jag tycker ändå att det är värt att hålla dessa båda spelare vid liv, eftersom de båda ger en helt annan känsla än flertalet - även svindyra - transporter med en sladdrig plastvagga att lägga skivan i. Det är värt en del.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav peterh » 2023-02-16 22:45

I-or skrev:CD Audio utnyttjar redundant information i form av s.k. CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code), vilken utgör 25 % av datamängden på skivorna. Detta ger systemet en möjlighet att bitperfekt återskapa signalen efter mindre läsfel. Om detta inte räcker måste systemet interpolera, vilket kan leda till svår distorsion och antagligen är fallet här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-interleaved_Reed%E2%80%93Solomon_coding


Det kan även vara av intresse i sammanhanget hur Sonys BMG Musics rent kriminella kopieringsskydd XRC i form av en trojan ledde till en stor skandal 2005.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_and_DVD_copy_protection


Tack för inlägget, när jag läst på wikipedia ( och donerat en slant) klarnade mycket om just audio-CD.

Kul att få lära sig något man inte visste att man inte kunde.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 00:06

olaume skrev:...eftersom de båda ger en helt annan känsla än flertalet - även svindyra - transporter med en sladdrig plastvagga att lägga skivan i. Det är värt en del.

Så är det med min Linn Ikemi. Stadig vagga i aluminium, tyst och snabb mekanism. Fast jag gillar Pioneer-spelarna med skivtallrik också även om ljudet är lite luddigare/mjukare än min spelare. I vissa anläggningar säkert en fördel.

Bild

En läcker spelare som låter mycket bra och inte så dyra på begagnatmarknaden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav tordnilsson » 2023-02-17 10:09

De gamla TDA1541 mfl chipen är kända för att ibland ge ett distande ljud ifrån sig när de åldras, låter likt det ljud en dåligt intunad FM-radio ger.
Jag hade ett sådant fenomen i en gammal NAIM CD3, bytte ut kretsen och problemet försvann.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-17 10:45

Bill50x skrev:
olaume skrev:...eftersom de båda ger en helt annan känsla än flertalet - även svindyra - transporter med en sladdrig plastvagga att lägga skivan i. Det är värt en del.

Så är det med min Linn Ikemi. Stadig vagga i aluminium, tyst och snabb mekanism. Fast jag gillar Pioneer-spelarna med skivtallrik också även om ljudet är lite luddigare/mjukare än min spelare. I vissa anläggningar säkert en fördel.

[ Bild ]

En läcker spelare som låter mycket bra och inte så dyra på begagnatmarknaden.

/ B


Låter verkligen transporten mjukare på Pioneeren? Är det inte DAC:en med den utskällda Legato Link som luddar till ljudet? Jag upplever som sagt ingen som helst skillnad mellan spelarna på digitala utgångar. Dock ska sägas att jag just nu när båda finspelarna är ur drift kör en billighetsspelare som transport, och jag upplever faktiskt att den låter sämre. Men det bygger då inte på någon direktjämförelse, så det kan mycket v'l bara handla om mina förväntningar. Annars är min grundinställning att transporter knappast kan låta olika när man kör extern DAC.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-17 11:02

PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...

Här är en intressant jämförelse av olika Marantz- och Philips-spelare.
https://www.hifi-advice.com/blog/review ... omparison/

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav PerStromgren » 2023-02-17 12:24

olaume skrev:
PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...

Här är en intressant jämförelse av olika Marantz- och Philips-spelare.
https://www.hifi-advice.com/blog/review ... omparison/


Jösses! En väldig massa CD-spelare jag inte kände till. Det fanns en tydlig familjerelation mellan Marantz och Philips, i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Bill50x » 2023-02-17 14:39

olaume skrev:Låter verkligen transporten mjukare på Pioneeren? Är det inte DAC:en med den utskällda Legato Link som luddar till ljudet? Jag upplever som sagt ingen som helst skillnad mellan spelarna på digitala utgångar. Dock ska sägas att jag just nu när båda finspelarna är ur drift kör en billighetsspelare som transport, och jag upplever faktiskt att den låter sämre. Men det bygger då inte på någon direktjämförelse, så det kan mycket v'l bara handla om mina förväntningar. Annars är min grundinställning att transporter knappast kan låta olika när man kör extern DAC.

Jag har jämfört Linn Mimik, Linn Ikemi och Pionerr PD s507 - men bara med de inbyggda DAC'arna. Skillnaderna ligger förmodligen i huvudsak i DAC'n. Men jag har i andra sammanhang lyssnat på transporter genom samma DAC men då i en anläggning jag inte är så familjär med. Skillnaderna mellan transporter (och även streamers) är små och snudd på betydelselösa. Om man inte sitter och nagelfar ljudet noggrannt så kan man nog leva med vilken som.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-18 13:43

PerStromgren skrev:
olaume skrev:
PerStromgren skrev:Jag har en Marantz CD 80 från ca -89 i daglig drift. Den tror jag har inkråm från Philips. Eller om det var tvärtom...

Här är en intressant jämförelse av olika Marantz- och Philips-spelare.
https://www.hifi-advice.com/blog/review ... omparison/


Jösses! En väldig massa CD-spelare jag inte kände till. Det fanns en tydlig familjerelation mellan Marantz och Philips, i alla fall.

Javisst, Marantz var Philips de luxe-märke. Jag tror Philips köpte bolaget någon gång tidigt 80-tal. Finns som sagt mycket Philips även i andra märken. Inte så konstigt, de uppfann CD-tekniken. Men även i den analoga världen finns en hel del Philips. Den evigt hyllade Linn Sondek LP12 har t.ex. i själva verket en motor från Philips.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav Michael » 2023-02-18 23:35

Jag har (hade?) CD840, föregångaren till CD850. Om jag inte minns fel, så var en salespoint för 850 dubbla dac-chip... men det hade även 840.

//Michael

AlbertHall
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav AlbertHall » 2023-02-19 16:28

Nu har jag egentligen aldrig jämfört olika spelare som transportörer.
Känns lite svårsmält att de skulle göra skillnad.
Vad skulle det kunna vara som får dacen att omvandla med olika resultat?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Hur kan en CD-transport dista?

Inläggav olaume » 2023-02-20 23:47

Michael skrev:Jag har (hade?) CD840, föregångaren till CD850. Om jag inte minns fel, så var en salespoint för 850 dubbla dac-chip... men det hade även 840.

//Michael

840 var tekniskt i princip likadan som 850, men fick kritik för att den var så plastig. Då kom Philips med 850 som var i metall och robust som en stridsvagn, och den blev också väldigt rosad och framhålls ibland fortfarande som en toppspelare, åtminstone i förhållande till priset. Sedan kom 850 MKII med en DAC som var mer anpassad för disko och inte med MKI:s balanserade luftighet. Vilket iofs inte spelar någon roll om man har spelarna som transport, den generationens Philips anses ha en särskilt bra "svängarmsmekanik". Jag använder dock rätt ofta analog-utgången också med enbitsomvandlingen, typer att den kan låta väl så bra på vissa typer av musik. Jag tror att man kan få en 840 att låta lika bra, om man står ut med plastigheten, eftersom den är nästan tekniskt identisk med 850. Jag tvivlar på att 850:ans metallhölje och fjädrande fötter har någon som helst betydelse för ljudet mer än placebo. Men nu har jag 850 och är glad för den.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster