NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 04:51

Detta måste ju vara drömmen för alla män som styrs där hemma av sin fru. 8O och måste sitta och "trycka i källaren" för att avnjuta musik :mrgreen: Nu finns något som inte ser ut som de vanliga sk. lådorna.
Eller vad säger ni om denna :?: Skitläcker i mina ögon :P hur som helst. Har "allt modernt" och ett stiligt utseende. Ett par Carlsson och denna i vardagsrummet borde inte vara omöjligt för Frun och det kan funka då den har Dirac Live.... Kul att ett vanligt märke kommer med en sådan produkt.
https://www.hifiklubben.se/nad-c-3050-l ... 050lewagr/
Bild
Ps. Gillar man inte Carlsson och vill ha något snyggt och äldre till denna Nad så skulle jag köpa dessa Infinity Kappa 6. https://hifitorget.se/visa_annons.php/i ... 174311.htm
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Strmbrg » 2023-02-20 08:00

Fast om den inte står fritt så ser den ju ungefär ut som alla andra svarta lådor.
Dessutom är det ju fubb-trä. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Nattlorden » 2023-02-20 08:49

Synd att det är fubb-trä , annars är den nostalgiläcker.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Kermit116 » 2023-02-20 09:08

Haha, ser ut som kompisarnas Technics från sent 70, tidigt 80.

"...kabinettfinish i äkta valnöt.", enligt vad klubben skriver. Sålunda fritt fram Strmbrg o Nattis om det är detta som hindrar.

MEN!, och här undrar jag hur Du tänker FBK, det är ju klass-D! Funkar inte. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 09:30

Kermit116 skrev:MEN!, och här undrar jag hur Du tänker FBK, det är ju klass-D! Funkar inte. :-)

Funkar, om det låter som det ska. :D Och vad jag läst så skall Nad klara av det utan att hamna i det gamla klass D träsket med diskant som lever sitt eget liv :? och som jag är känslig emot. All diskant som är för ljus eller vass orsakar lyssningströtthet hos mig, utan det ska låta homogent och röster ska låta som de gör i verkligheten. Men visst, AB med mätare på fronten är ju något man gillar, så därför hajade jag till när jag såg detta smycke till låda.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav juanth » 2023-02-20 09:44

Tyvärr så lyckas många tillverkare som använder äkta trä få det att se ut som billig plastig folie nu för tiden. Det handlar om kostnadseffektivitet som får produkten att tappa i estetisk kvalite. Träfanér som svarvas fram snabbt och billigt istf som att förr skäras.

Det är fel sätt att snåla in.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav goat76 » 2023-02-20 09:48

Hur kommer det sig att den är 100W både i 4 och 8 Ohm, är inte det normala att det sker en dubbling till 4 Ohm?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Almen » 2023-02-20 09:51

goat76 skrev:Hur kommer det sig att den är 100W både i 4 och 8 Ohm, är inte det normala att det sker en dubbling till 4 Ohm?


I specen står följande:
180 watt/8 ohm, 250 watt/4 ohm, 300 watt/2 ohm (IHF)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav goat76 » 2023-02-20 10:10

Det står något annat här och samma sak på NADs hemsida.

6227DD21-563B-4879-9B76-110539F76A7E.png
6227DD21-563B-4879-9B76-110539F76A7E.png (335.8 KiB) Visad 1031 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Almen » 2023-02-20 11:28

goat76 skrev:Det står något annat här och samma sak på NADs hemsida.

Jo, men om man scrollar ned lite så står det under GENERELLA EGENSKAPER.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav goat76 » 2023-02-20 11:30

Almen skrev:
goat76 skrev:Det står något annat här och samma sak på NADs hemsida.

Jo, men om man scrollar ned lite så står det under GENERELLA EGENSKAPER.


Japp, där står det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Morello » 2023-02-20 11:54

För den prislappen och effektklassen tycker jag nog att man bör få en riktig (klass AB) förstärkare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Kermit116 » 2023-02-20 12:01

Morello skrev:För den prislappen och effektklassen tycker jag nog att man bör få en riktig (klass AB) förstärkare.

Jag visste det! :-)
/Retsam Groda
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 12:06

Står i länken att: Obs: Under 2023 kommer NAD att lansera en ”standardversion” av C 3050, som inte har samma exklusiva kabinettfinish i äkta valnöt. Standardversionen säljs också utan BluOS MDC2-modulen.

Och när det gäller utseende så rankar jag denna mycket högt och då har jag sett mycket, både ifrån förr och nytt men inget som har denna totala lock som denna och är modern på insidan. Dyrt, nja.. jag tycker den är värd slanten om man har den. Och i rätt vardagsrum med möbler som matchar lite så är den ju perfekt för de som har fruar som "tycker." Alla har ju inte en källare att gå till när de blir mobbade....
Senast redigerad av distad 2023-02-20 12:19, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 12:06

Kermit116 skrev:
Morello skrev:För den prislappen och effektklassen tycker jag nog att man bör få en riktig (klass AB) förstärkare.

Jag visste det! :-)
/Retsam Groda

:mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Morello » 2023-02-20 12:13

Jag lägger dock inte någon värdering i något.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kermit116
 
Inlägg: 1218
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Kermit116 » 2023-02-20 12:21

Morello har delvis en poäng. För den pengen kan man hitta annat, även om det då finns någon som ändå faller för en klass-D-burk.

Jag har i många år föredragit integrerade burkar och hade för fem-tio år sedan säkert funderat på denna (äger NAD C368 o C388 (Lugn Morello, jag äger även några hederliga AB-steg.)). I takt med att utvecklingen inom vissa delar av musikåtergivningsindustrin går ganska fort, i synnerhet sådant som är mjukvarudrivet, och jag tänker då i synnerhet på rumskorrigering, så finns det risken att dessa helintegrerade prylar väldigt snabbt blir obsoleta.

I C388 hade jag en BluOS-modul satt tidigare men efter att ha funderat på detta kring DSP-burkar (s k trollerilådor) så insåg jag att ska jag kunna nyttja Bluesound så måste en sådan enhet sitta före trollerilådan i signalkedjan och då kan inte BluOS (eller annan strömingspryl) vara integrerad i förstärkaren. "- Ja, men NAD 3050 har ju Dirac Live!", "-Ja, och vad händer vid nästa större uppdatering från Dirac, eller när Dirac blir lika aktuellt som gengasdrift av bilar?", svarar jag.

Fast som retro-/designpryl för den som har onödigt med pengar över så är den cool. 70-tal är ju populärt. Ett par hottade OA-116 som komplement kanske?

Och det är klart, för 27papp så ska utöver den separata förstärkaren även strömningsspelare, dac o trollerilåda in i budgeten.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 12:32

Kermit116 skrev:Morello har delvis en poäng. För den pengen kan man hitta annat, även om det då finns någon som ändå faller för en klass-D-burk.

Jag har i många år föredragit integrerade burkar och hade för fem-tio år sedan säkert funderat på denna (äger NAD C368 o C388 (Lugn Morello, jag äger även några hederliga AB-steg.)). I takt med att utvecklingen inom vissa delar av musikåtergivningsindustrin går ganska fort, i synnerhet sådant som är mjukvarudrivet, och jag tänker då i synnerhet på rumskorrigering, så finns det risken att dessa helintegrerade prylar väldigt snabbt blir obsoleta.

I C388 hade jag en BluOS-modul satt tidigare men efter att ha funderat på detta kring DSP-burkar (s k trollerilådor) så insåg jag att ska jag kunna nyttja Bluesound så måste en sådan enhet sitta före trollerilådan i signalkedjan och då kan inte BluOS (eller annan strömingspryl) vara integrerad i förstärkaren. "- Ja, men NAD 3050 har ju Dirac Live!", "-Ja, och vad händer vid nästa större uppdatering från Dirac, eller när Dirac blir lika aktuellt som gengasdrift av bilar?", svarar jag.

Fast som retro-/designpryl för den som har onödigt med pengar över så är den cool. 70-tal är ju populärt. Ett par hottade OA-116 som komplement kanske?

Och det är klart, för 27papp så ska utöver den separata förstärkaren även strömningsspelare, dac o trollerilåda in i budgeten.

Jag är inte intresserad Dirac. När det gäller trollerilåda så vill jag inte att det petas i de övre registren utan bara i basen. Så/Och för min del så kommer jag aldrig att köpa, men för alla mobbade män med bara ett vardagsrum borde den ju vara klockren.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-20 13:00

Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 14:16

hifi_nirvana skrev:Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav juanth » 2023-02-20 14:25

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.



Det är väl inget som du behöver se som kritik mot dig som startade tråden?
Alla har rätt att tycka. Du behöver inte hålla med om vad som tycks.

Tvärsågad? Nä det tycker jag inte.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2021-04-15

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-02-20 14:35

Den har jag sneglat på.
Tycker den är snygg som attans och verkar vara helt ok.
Tror nog att det inbyggda ”krimskramset” funkar längre än 5år.
Byter jag ut min Denon pre-amp och monoblock till en integrerad så är den en stark kandidat.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 15:30

juanth skrev:
FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.



Det är väl inget som du behöver se som kritik mot dig som startade tråden?
Alla har rätt att tycka. Du behöver inte hålla med om vad som tycks.

Tvärsågad? Nä det tycker jag inte.

Tvärsågad var kanske att ta i, men inte gick den hem i alla fall :mrgreen: Jag tycker annat som sagt, annars hade jag inte tagit upp den då den verkar vara en rejäl produkt. Och jag "trodde" att den kunde bli poppis.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-20 15:32

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.

Det var ingen kritik mot dig som person och jag sågar absolut inte den utan konstaterar enbart att prylar med mycket och specifik mjukvara föråldras oerhört fort. Och att det bör man tänka på när man köper en sådan kombimaskin. EOL (end-of-life) för mjukvara brukar inträffa mellan 5 till 10 år och jag tror inte denna maskin blir något undantag. Men snygg var den.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 15:37

hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Risken finns om några år blir den obsolet på grund av alla inbyggda strömningstjänster och specialapp du behöver till den. Men i övrigt så håller jag med att den är makalöst estetiskt tilltalande. En sådan apparat köper man för att behålla i många år. Men med så mycket inbyggt krimskrams är det dessvärre inte troligt. Misstänker att redan om fem år fungera hälften alla strömningstjänsterna inte i den och alla antenner fyller enbart en visuell funktion.

Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.

Det var ingen kritik mot dig som person och jag sågar absolut inte den utan konstaterar enbart att prylar med mycket och specifik mjukvara föråldras oerhört fort. Och att det bör man tänka på när man köper en sådan kombimaskin. EOL (end-of-life) för mjukvara brukar inträffa mellan 5 till 10 år och jag tror inte denna maskin blir något undantag. Men snygg var den.

Finns ju inte ett Hifi märke som har skött sådant ? Så det vet alla som hållit på med denna hobby att sådant oftast inte sköts. Så framtidssäker oavsett vad som händer, svar nej. Men jag tänkte inte heller på exakt vad som fanns i den där modulen och all framtid när jag tänkte att den här stärkaren kan vara något.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-20 15:53

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.

Det var ingen kritik mot dig som person och jag sågar absolut inte den utan konstaterar enbart att prylar med mycket och specifik mjukvara föråldras oerhört fort. Och att det bör man tänka på när man köper en sådan kombimaskin. EOL (end-of-life) för mjukvara brukar inträffa mellan 5 till 10 år och jag tror inte denna maskin blir något undantag. Men snygg var den.

Finns ju inte ett Hifi märke som har skött sådant ? Så det vet alla som hållit på med denna hobby att sådant oftast inte sköts. Så framtidssäker oavsett vad som händer, svar nej. Men jag tänkte inte heller på exakt vad som fanns i den där modulen och all framtid när jag tänkte att den här stärkaren kan vara något.

Du har säkert rätt och du verkar ju vara en vettig och intelligent person som har koll på Hifi. Men köper man en renodlad förstärkare utan komplicerad mjukvara då är den mer framtidsäkrad åtminstone är det min åsikt. Patek Philippe är ett klockmärke som har en bra slogan som fler Hifi-tillverkare borde ta efter. "You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation". Dessutom garanterar dom reservdelar till alla deras klockor I minst 100 år. Det borde Hifi-industrin ta efter. Åtminstone på lite dyrare saker.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav dewpo » 2023-02-20 20:07

Jag tycker att LEAK Stereo 230 känns som ett hetare alternativ om man vill ha retro utseende!
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav distad » 2023-02-20 20:10

dewpo skrev:Jag tycker att LEAK Stereo 230 känns som ett hetare alternativ om man vill ha retro utseende!
[ Bild ]

Den ser verkligen billig ut. :roll: :wink: Trälåda med plastfront. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 20:28

FBK skrev:Så/Och för min del så kommer jag aldrig att köpa, men för alla mobbade män med bara ett vardagsrum borde den ju vara klockren.


Nja, livspartnerna vill nog inte se en typisk elektronikgrunka som denna NAD överhuvudtaget. Den är ju heller inte diskret med sina mätare. Det ska vara närmast osynligt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD C 3050 LE En helt "ny" nivå på utseende idag.

Inläggav goat76 » 2023-02-20 20:42

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:
FBK skrev:Jag lovar, jag ska aldrig mer starta en ny tråd om en nya produkt. Ni får hitta själva. Jag tänker inte ens på alla finesser då jag inte är van med något då jag bara spelar vanliga CD-skivor. Blir lite komiskt också, att denna produkt blir tvärsågad pga ditt och datt och den kostar 27 tusen samtidigt går folk på mässa i helgen och glor/lyssnar på grejer som "verkligen" inte är mest för pengen så att säga. Det är bra snurrigt inom denna hobby numera.

Det var ingen kritik mot dig som person och jag sågar absolut inte den utan konstaterar enbart att prylar med mycket och specifik mjukvara föråldras oerhört fort. Och att det bör man tänka på när man köper en sådan kombimaskin. EOL (end-of-life) för mjukvara brukar inträffa mellan 5 till 10 år och jag tror inte denna maskin blir något undantag. Men snygg var den.

Finns ju inte ett Hifi märke som har skött sådant ? Så det vet alla som hållit på med denna hobby att sådant oftast inte sköts. Så framtidssäker oavsett vad som händer, svar nej. Men jag tänkte inte heller på exakt vad som fanns i den där modulen och all framtid när jag tänkte att den här stärkaren kan vara något.


Linn är ett bra exempel på ett HiFi-företag som inte slutar uppdatera mjukvaran bara för att nya aparatmodeller introduceras. Hur det ligger till på den fronten med NAD vet jag inte, om de haft apparater med diverse steamingfunktioner eller andra liknande ”uppdateringskrävande” funktioner så kan det ju vara en bra idé innan köp att undersöka hur de sköt den biten tidigare.

Jag håller med om att det finns ett stort antal företag, inte bara inom HiFi, som alldeles för lättvindigt tillåts överge kunder med vad de anser vara gamla produkter, bara för att de själva valt att släppa en ny version av egentligen samma apparat med ny modellbeteckning.

Det man kan säga om Linn är att de med hyfsat dyra apparater borde ha ett större fönster till support, men det kanske är just runt den prisnivån saker och ting behöver ligga för den hittills 16 år långa mjukvarusupport de haft på sina streamers.

Kunderna är väl inte direkt några offer i den här frågan, i överlag vill de flesta kunder ha allt billigare och då får man helt enkelt räkna med att företagen måste göra avkall på kvalitet och support.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 16 gäster