B&O SP12 nål ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

B&O SP12 nål ?

Inläggav peterh » 2023-02-21 23:55

Var hittar man en sådan ? En bekant har skaffat en vinylsvarv med sådan pickup. Det verkar inte lätt
att sätta dit en annan pickup, inte heller verkar det lätt att hitta ny nål. Tips ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav Conan » 2023-02-22 07:19

sp12.jpg
sp12.jpg (66.04 KiB) Visad 456 gånger


Fanns en kopia i lager på Svalander.

LP Gear hade några också.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 13:14

peterh skrev:Var hittar man en sådan ? En bekant har skaffat en vinylsvarv med sådan pickup. Det verkar inte lätt
att sätta dit en annan pickup, inte heller verkar det lätt att hitta ny nål. Tips ?


Vad heter spelaren?


https://www.tonabnehmerservice.de/en/B-O-MMC-Cartridge/

Erbjuder renovering av andra BeO-pickuper, kanske även SP12.



Annars är det Soundsmith i USA som har köpt rättigheterna till BeOs pickuper.

https://www.sound-smith.com/lookup/bo-cartridges

SP series styli - ($150 for Bonded Elliptical stylus, $250 for Nude Elliptical stylus)

Classic B&O® phono cartridges
NOTE: The SP series (pictured below) were the only B&O® cartridges that replacement styli were available for. They are no longer available from B&O, but we can rebuild these for $150 with a Bonded Elliptical stylus, or for $250 with a Nude Elliptical stylus. Use our web page for RETIPPING to arrange sending in yours.
This cartridge was used in early version of Model 3000 (type 52xx)!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav peterh » 2023-02-22 16:30

Tack för tipsen. Svalander skall nog talas med.

Lite märkligt att B&O helt överger sina äldre produkter, det ger en tveksam signal till dagens köpare.
Med tanke på mängden B&O spelare som sålts genom åren vore det märkligt att det skulle vara
olönsamt att fortsätta produktion ( eller inköp) och lagerhållning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 16:39

Tror det är längesedan de avyttrade sina pickuper till Soundsmith som verkar göra riktigt bra pickuper men det kostar. Tror det är närmare 30 år sedan B&O hade skivspelare.Det har nytillverkats ett antal av Beogram 4000 med ursprung från 70-talet, prislapp ca 100000 kr... De har pickup från Soundsmith. SP12 verkar vara riktigt gammal, typ 45-50 år. Renovering av original är förmodligen det bästa och kostar bara lite mer än piratpickuperna (nålen är väl inte utbytbar?).

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav peterh » 2023-02-22 17:00

RogerGustavsson skrev:Tror det är längesedan de avyttrade sina pickuper till Soundsmith som verkar göra riktigt bra pickuper men det kostar. Tror det är närmare 30 år sedan B&O hade skivspelare.Det har nytillverkats ett antal av Beogram 4000 med ursprung från 70-talet, prislapp ca 100000 kr... De har pickup från Soundsmith. SP12 verkar vara riktigt gammal, typ 45-50 år. Renovering av original är förmodligen det bästa och kostar bara lite mer än piratpickuperna (nålen är väl inte utbytbar?).

Jag vet att B&O konkat en eller flera gånger, men när man återupplivar vore det vettigt att ha med sig den gamla kundkretsen. Att hålla med reservdelar borde vara en vinstaffär speciellt som man kan sköta en global handel från ett ställe numera.
Skrubbar man av sig gamla trogna kunder så riskerar man att förlora dessa, och att vägra supportera dem kan få potentiella kunder att handla någon annan stans.

Nålen till SP12/14 är visst utbytbar om man bara kan köpa den.
( jag personligen har aldrig haft B&O grejor helt enkelt då de inte platsat med prestanda, men det är min åsikt)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 17:16

Nej, jag tror man byter hela pickupen som för andra B&O. Har 5 st av de senare typerna. Pickuperna är i och för sig små, nästan som Ortofons OM-nålinsatser. Jag tycker det är skivspelarna som har varit deras mest välljudande produkter. B&O har ju gått från att vara mellanprisprylar till dagens superdyra life style tingestar. Reservdelar för produkter som tillverkades före 1975 är det väl inte många som håller med?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav peterh » 2023-02-22 17:25

RogerGustavsson skrev:Nej, jag tror man byter hela pickupen som för andra B&O. Har 5 st av de senare typerna. Pickuperna är i och för sig små, nästan som Ortofons OM-nålinsatser. Jag tycker det är skivspelarna som har varit deras mest välljudande produkter. B&O har ju gått från att vara mellanprisprylar till dagens superdyra life style tingestar. Reservdelar för produkter som tillverkades före 1975 är det väl inte många som håller med?

Nej men de som gör det är seriösa.

Och nålen till SP14 sitter med en skruv från pickupen, och så visades ersättningsnålen i gamla reklamblad.
Diamanten i den jag har framför mig har däremot ramlat av, alu röret har bara diamantfästet kvar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-22 19:16

Ser man på. De senare pickuperna från B&O har ingen lös nålinsats. Som sagt, det går att få den renoverad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: B&O SP12 nål ?

Inläggav Harryup » 2023-02-23 14:07

Generellt så finns det ju ingen förutom McIntosh som kan serva sina riktigt gamla grejor. Totalt olönsamt att binda massa kapital i gamla grunkor. Tror gränsen ligger vid 8 år för grejor nu inom EU och det kan man nog inte ge sig sjutton på heller. Är inte underleverantören kvar så är det kanske slut innan det på supporten.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster