OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Calleberg » 2023-02-25 11:34

...Varför det hålls på och twiikas och modifieras så i in i bänken på dessa historiska kulturföremål. :mrgreen:

Har varit på utflykt för att hämta vad som beskrevs som ett par "fågelbad".
På köpet fick jag förutom kaffe med hembakt bulle och trevligt sällskap även tillfälle att lyssna på ett par orörda OA 52.2 (tror jag väl att det var.)

Det här är ju som bekant ett par skapelser som mer ser ut som något ämnat åt husdjur att klösa på och vid behov även kissa lite i, så jag har undvikit dem som pesten.

Nu har jag på eget bevåg lovat att skriva något snällt om dessa skapelser, för de har absolut en del positiva egenskaper...
Men det får jag göra när jag laddat batt
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Kermit116 » 2023-02-25 12:08

Relik? Vad, vilken, vem? :-)
Bilagor
image0000001.jpg
image0000001.jpg (285.28 KiB) Visad 2029 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Calleberg » 2023-02-25 15:15

Jo...

Med flit så har jag undvikit att googla en massa på Stig och hans högtalare, så jag hade förutom min aversion mot det estetiska ett hyffsat öppet sinne, tror jag.

Lite orolig var jag ändå att det skulle vara helt magiskt...
Skulle jag bli tvingen att misspryda mitt vardagsrum med ett par dylika tingestar?

Det visar sig att jag oroat mig i onödan, även om ståpäls infann sig vid några tillfällen så var det ändå ett och annat som skavde.

Jag tar de positiva egenskaperna först...
Sällsynt bred och Robust "Sweetspot" man kan nog inte kalla det "spot " ens. Lite diffus kanske och skiftande beroende på fonogram. Men på intet vis kommer ljudet från högtalarna.
Kul. Det här måste väl ändå vara vad OrthoAkustiken handlar om?

Det går att dra på rätt bra och i vart fall mina öron säger ifrån innan 8545:orna verkar kasta in handduken.
Slagverk som inte kräver stöd från lägsta oktaven låter ochså mycket trovärdigt...

Mindre bra...
Ja alltså de är ju rätt små :) . Att säga att de "Behöver" ett basstöd är nog att ta i, och under mycket gynnsamma förhållanden kan det nog vara onödigt. Men i de allra flesta fall skulle de nog må bra av lite hjälp i de nedre oktaverna....

Nu är det mat tydligen, återkommer....
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav distad » 2023-02-25 15:23

Bra att du fått lyssna. :) Nu vet ungefär "hur" mina OA50 låter dvs. hur "Carlsson högtalare låter" även om det då finns olika nivåer på hur bra de är. Och ja, en del mår bäst av lite extra bas ja. Under bra förhållanden så låter OA52.2 bra utan basstöd. Men mina OA50 skulle må bäst med det i längden, men det blir en senare fråga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-25 16:28

De är lite roligt att läsa att en del har hittat till Carlsson så här långt efter deras intåg på arenan.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Calleberg » 2023-02-25 16:42

Mätt nu och kaffet upphällt :)

...Och så har vi det kanske mest problematiska.

Röster... De grejar inte röster så bra, eller... Ibland gör de det, lite beroende på vad som spelas.
Men Easy med Commodores som för mig är mycket välkänd och inte särskilt svårspelad, där låter Lionel inte riktigt som han brukar....
Han är inte där, det är lite för tydligt att det är en inspelad Lionel vi lyssnar på.

Jag blir lite förvånad för när det begav sig på 90talet var ScanSpeak 8545 bland det bästa som fanns, i vart fall för oss gör det självare.

Oklart vad det beror på, det kan vara lite allt möjligt, men om jag spekulerar lite får jag för mig att det har att göra med att vi lyssnar mer på rummet än i "vanliga" högtalare. Att dörren och karmen TV:n, taket och tapeten är en större del av ljudet än vad som jag är van vid och att det påverkar för mycket i det område där mänsklig hörsel är som känsligast, röstområdet, att det tydliggör dåliga inspelningar på nåt sätt?

Kanske är det det sistnämnda som fått flertalet medlemmar i den OrthoAkustiska sekten att jaga sina egna svansar med ständiga uppgraderingar och modifikationer? :)

Hursomhelst så borde sånt gå att åtgärda någotsånär genom att ekvalisera sig lite.
Någonstans har jag läst att Stig hade ett lite ovanligt tillvägagångssätt just när det gäller hur tonkontroller skulle hanteras , att de skulle ställas olika beroende på fonogram, där har vi det.... cirkeln sluts... 8)
Senast redigerad av Calleberg 2023-02-25 16:51, redigerad totalt 4 gånger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav distad » 2023-02-25 16:48

RogerGustavsson skrev:De är lite roligt att läsa att en del har hittat till Carlsson så här långt efter deras intåg på arenan.

Det tog 30år att hitta ditt 8O , mitt Hifi intresse började 1990 med JBL och sedan Canton RC-L osv osv.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav distad » 2023-02-25 16:57

Calleberg skrev:Mätt nu och kaffet upphällt :)

...Och så har vi det kanske mest problematiska.

Röster... De grejar inte röster så bra, eller... Ibland gör de det, lite beroende på vad som spelas.
Men Easy med Commodores som för mig är mycket välkänd och inte särskilt svårspelad, där låter Lionel inte riktigt som han brukar....
Han är inte där, det är lite för tydligt att det är en inspelad Lionel vi lyssnar på.

Jag blir lite förvånad för när det begav sig på 90talet var ScanSpeak 8545 bland det bästa som fanns, i vart fall för oss gör det självare.

Oklart vad det beror på, det kan vara lite allt möjligt, men om jag spekulerar lite får jag för mig att det har att göra med att vi lyssnar mer på rummet än i "vanliga" högtalare. Att dörren och karmen TV:n, taket och tapeten är en större del av ljudet än vad som jag är van vid och att det påverkar för mycket i det område där mänsklig hörsel är som känsligast, röstområdet, att det tydliggör dåliga inspelningar på nåt sätt?

Kanske är det det sistnämnda som fått flertalet medlemmar i den OrthoAkustiska sekten att jaga sina egna svansar med ständiga uppgraderingar och modifikationer. :)

Hursomhelst så borde sånt gå att åtgärda någotsånär genom att ekvalisera sig lite.
Någonstans har jag läst att Stig hade ett lite ovanligt tillvägagångssätt just när det gäller hur tonkontroller skulle hanteras , att de skulle ställas olika beroende på fonogram, där har vi det.... cirkeln sluts... 8)

Nu har lyssnat på 52.2 dvs originalet. Många andra tycker mer om N versionen tex. Den har lite mer "matigt" ljud och diskanten är detaljerad och len. Så dra nu inte några 100% hur alla Carlsson låter då det skiljer. Men hur de målar upp ljudbilden är det samma tills du hör OA51 som sitter på väggen. Men om, du lyssnar i mörker så lär det bli annorlunda... Det finns en massa men och om. Hur som helst så är det hur de målar upp ljudet som jag gillar. Vanliga högtalare gör det inte på samma sätt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav hifikg » 2023-02-25 18:21

Calleberg skrev:Mätt nu och kaffet upphällt :)

...Och så har vi det kanske mest problematiska.

Röster... De grejar inte röster så bra, eller... Ibland gör de det, lite beroende på vad som spelas.
Men Easy med Commodores som för mig är mycket välkänd och inte särskilt svårspelad, där låter Lionel inte riktigt som han brukar....
Han är inte där, det är lite för tydligt att det är en inspelad Lionel vi lyssnar på.

Jag blir lite förvånad för när det begav sig på 90talet var ScanSpeak 8545 bland det bästa som fanns, i vart fall för oss gör det självare.

Oklart vad det beror på, det kan vara lite allt möjligt, men om jag spekulerar lite får jag för mig att det har att göra med att vi lyssnar mer på rummet än i "vanliga" högtalare. Att dörren och karmen TV:n, taket och tapeten är en större del av ljudet än vad som jag är van vid och att det påverkar för mycket i det område där mänsklig hörsel är som känsligast, röstområdet, att det tydliggör dåliga inspelningar på nåt sätt?

Kanske är det det sistnämnda som fått flertalet medlemmar i den OrthoAkustiska sekten att jaga sina egna svansar med ständiga uppgraderingar och modifikationer? :)

Hursomhelst så borde sånt gå att åtgärda någotsånär genom att ekvalisera sig lite.
Någonstans har jag läst att Stig hade ett lite ovanligt tillvägagångssätt just när det gäller hur tonkontroller skulle hanteras , att de skulle ställas olika beroende på fonogram, där har vi det.... cirkeln sluts... 8)


Nu är du fast, du kommer inte kunna sluta tänka på din upplevelse och det kommer att sluta med ännu en Carlsson-entusiast i forat. Har för övrigt inte haft en tanke på att uppgradera mina OA52.2 Att de blev .2 berodde på att jag spelade sönder originalen och då rekommenderades .2 satsen och jag följde Johns råd. Sedan dess har jag inte öppnat mina högtalare och kommer inte att göra det heller, så länge de är hela. Det är ca 20 år sedan. Och då hade jag haft dem i runt femton år.

Vad gäller husdjur så brukade katten ligga på hyllorna och spinna, men hade han pinkat i dem så hade hans liv förkortats rejält. Han blev 14 år.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav I-or » 2023-02-25 19:21

Att inkludera extra mycket rumsreflektioner har just den effekten som beskrivs ovan. Ljudsceneriet blir inte sällan stort och imponerande, men även diffust/simmigt och ibland även klangligt obalanserat.

Ibland förhöjs realismen i en akustisk händelse, men oftast blir biverkningarna mycket omfattande och särskilt problematisk är den stora variationen mellan olika fonogram. Att avvika alltför mycket från spridningsegenskaperna i kontrollrummet är sällan en bra idé.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Strmbrg » 2023-02-26 09:49

Jag har ägt ett par OA50.2.
Min enkla "analys" av ljudåtergivning består egentligen bara av en bedömningspunkt:
-Kan jag lyssna odistraherat på musiken?

För att besvara den frågan måste jag emellertid vara medveten om att allsköns distraktioner kan inverka, dvs inte på långa vägar enbart det lufttrycks-variations-mönster som levereras från apparaturen, via rummet till mina höron. Sinnestillstånd såväl som diverse yttre distraktioner påverkar förutsättningarna för det odistraherade musiklyssnandet.
Därför är det uppenbart viktigt att inte förhasta sig i ett omdöme om det som apparaturen åstadkommer.

Sedan ganska många år nu, så analyserar jag inte ljudet särskilt ingående. Vettigt eller inte kan diskuteras, men så har det utvecklats för min del.
Det handlar istället nästan uteslutande om huruvida jag lyssnar distraherat eller odistraherat på musiken.
Jag gissar att odistraherat lyssnande även förutsätter att jag lyssnar på för míg tilltalande musik. Annars finns risken att jag distraheras av musiken, fast jag kanske tror att det är "anläggningen" som orsakar distraktionen.

OA 50.2 fick mig inte att lyssna utan distraktion. Tyvärr.
Det är ju en liten smidig högtalare som inte bellar några stora pengar. Dock så är kanske det där om anpassad för vanliga rum (eller hur det uttrycktes) inte direkt sanningsenligt. Att ha en hyfsat omöblerad vägg där högtalarna skall stå är enligt min erfarenhet av möblering inte speciellt vanligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Strmbrg » 2023-02-26 10:28

hifikg skrev:...Han blev 14 år.

Berodde det på att han pinkade i högtalaren först då?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Strmbrg » 2023-02-26 11:47

Ska jag generalisera lite så har inga lådhögtalare givit mig det odistraherade lyssnandet. Observera att jag inte skriver inte detta för att röra runt i myrstacken (provocera någon), utan för att berätta hur det har förhållit sig för min del.

Om det beror på lådhögtalarprincipen som sådan eller om det beror på att jag inte har behandlat rummet på ett sätt som lådhögtalarprincipen kräver, det vet jag inte.
Det kan även bero på att jag råkat lyssna på massor av dåliga lådhögtalare och missat de bra.
Eller så kan det bero på att jag har en förutfattad mening om lådhögtalare, som påverkar min lyssningsupplevelse.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav goat76 » 2023-04-23 13:38

Strmbrg skrev:OA 50.2 fick mig inte att lyssna utan distraktion. Tyvärr.
Det är ju en liten smidig högtalare som inte bellar några stora pengar. Dock så är kanske det där om anpassad för vanliga rum (eller hur det uttrycktes) inte direkt sanningsenligt. Att ha en hyfsat omöblerad vägg där högtalarna skall stå är enligt min erfarenhet av möblering inte speciellt vanligt.


Det här är inte en fråga endast riktad till dig så alla insatta får gärna svara, men är det så att ingen möblering bör placeras mellan ett par OA50/52 eller andra liknande ortoakustiska högtalare för att de ska komma till sin rätt?

Jag har ibland funderat om ett par ortoakustiska högtalare skulle passa bra som bakre surround-högtalare, men om inga objekt bör placeras mellan dem kommer det inte fungera optimalt hemma hos mig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav petersteindl » 2023-04-23 14:02

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:OA 50.2 fick mig inte att lyssna utan distraktion. Tyvärr.
Det är ju en liten smidig högtalare som inte bellar några stora pengar. Dock så är kanske det där om anpassad för vanliga rum (eller hur det uttrycktes) inte direkt sanningsenligt. Att ha en hyfsat omöblerad vägg där högtalarna skall stå är enligt min erfarenhet av möblering inte speciellt vanligt.


Det här är inte en fråga endast riktad till dig så alla insatta får gärna svara, men är det så att ingen möblering bör placeras mellan ett par OA50/52 eller andra liknande ortoakustiska högtalare för att de ska komma till sin rätt?

Jag har ibland funderat om ett par ortoakustiska högtalare skulle passa bra som bakre surround-högtalare, men om inga objekt bör placeras mellan dem kommer det inte fungera optimalt hemma hos mig.

Stig Carlsson hade möbler placerade mellan sina OA52.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav goat76 » 2023-04-23 14:09

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:OA 50.2 fick mig inte att lyssna utan distraktion. Tyvärr.
Det är ju en liten smidig högtalare som inte bellar några stora pengar. Dock så är kanske det där om anpassad för vanliga rum (eller hur det uttrycktes) inte direkt sanningsenligt. Att ha en hyfsat omöblerad vägg där högtalarna skall stå är enligt min erfarenhet av möblering inte speciellt vanligt.


Det här är inte en fråga endast riktad till dig så alla insatta får gärna svara, men är det så att ingen möblering bör placeras mellan ett par OA50/52 eller andra liknande ortoakustiska högtalare för att de ska komma till sin rätt?

Jag har ibland funderat om ett par ortoakustiska högtalare skulle passa bra som bakre surround-högtalare, men om inga objekt bör placeras mellan dem kommer det inte fungera optimalt hemma hos mig.

Stig Carlsson hade möbler placerade mellan sina OA52.


Tack, då borde det rimligtvis inte vara ett problem. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav petersteindl » 2023-04-23 14:12

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Det här är inte en fråga endast riktad till dig så alla insatta får gärna svara, men är det så att ingen möblering bör placeras mellan ett par OA50/52 eller andra liknande ortoakustiska högtalare för att de ska komma till sin rätt?

Jag har ibland funderat om ett par ortoakustiska högtalare skulle passa bra som bakre surround-högtalare, men om inga objekt bör placeras mellan dem kommer det inte fungera optimalt hemma hos mig.

Stig Carlsson hade möbler placerade mellan sina OA52.


Tack, då borde det rimligtvis inte vara ett problem. :)


Inte som jag ser det. Som surrounder kan något diffuserande mellan högtalarna troligtvis ge fördelar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav goat76 » 2023-04-23 14:27

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Stig Carlsson hade möbler placerade mellan sina OA52.


Tack, då borde det rimligtvis inte vara ett problem. :)


Inte som jag ser det. Som surrounder kan något diffuserande mellan högtalarna troligtvis ge fördelar.


Hur anses OA50.3 ligga till rent ljudmässigt i hierarkin bland de modeller som finns från OA50 till OA52.2 och senare tillkomna versioner, visst tillkom denna uppgradering som kallas 50.3 först någongång på 2000-talet?

Jag välkomnar allas subjektiva tyckanden om detta. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav hifikg » 2023-04-23 16:17

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:...Han blev 14 år.

Berodde det på att han pinkade i högtalaren först då?


Nejdå, han höll sig från sådana hyss och fick dö en hyfsat naturlig död. Han var aldrig sjuk, men så en fredag mådde han rejält dåligt och veterinären tillkallades för den sista smörjelsen på söndagen, men katten hann avlida innan. Snabbt förlopp. Är rätt säker på att mina OA52.2 överlever mig också. Tänker också avstå från att pinka i dem!
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Kermit116 » 2023-04-23 18:21

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Tack, då borde det rimligtvis inte vara ett problem. :)


Inte som jag ser det. Som surrounder kan något diffuserande mellan högtalarna troligtvis ge fördelar.


Hur anses OA50.3 ligga till rent ljudmässigt i hierarkin bland de modeller som finns från OA50 till OA52.2 och senare tillkomna versioner, visst tillkom denna uppgradering som kallas 50.3 först någongång på 2000-talet?

Jag välkomnar allas subjektiva tyckanden om detta. :)

"... subjektiva tyckanden..." :

Jag har och har haft 50, 52.1,5 (Gen 1-diskant +Gen2-bas)samt 52.2 och stödjer mig ofta på de omdömen som Grafpro/carlssonkult.se lämnar.

50 o 52 har bägge en diskant från Peerless som kan vara en svag punkt beroende på hur hårt dom levt. Tydligast för mig var det i en lyssningsjämförelse från mitten av förra sommaren och som finns beskriven på mina egna sidor mellan 52.1,5 och 52.2. I 52.2 sitter en Vifa-diskant (som inte alla gillar) men som med mina öron låter långt mycket bättre än den i 52. 52.2 har därtill ett något annat filter o helig filt bakom baselementet.

50.2 har samma Vifadiskant och borde därför låta bättre, jag tror att STDI har både 50 o 50.2 hemma just nu och han är nog ett bättre sanningsvittne där.

Gemensamt för 50.2, 50.3, 50.4 och 50-LE är att de har andra, bättre diskantelement. Både 50, 50.2, 50.3 o 50.4 har som bas varianter och vidareutvecklingar av sc165/b65oa och dom har beträffande distorsion nog aldrig varit några underverk. Många menar att av alla producerade och där det sålts färdiga uppgraderingskit så är 50-LE de mest välljudande. Jag vet ej, aldrig gjort en jämförande lyssning

Jag kastade för ca två veckor sedan, och utan filterändringar, ned Sb17nbac i ett par oa-50Gen1 och jämförde dom bredvid ett par orginal. Det är säkert fel i frekvensgång på dom m Sb17nbac men förmågan att återge bas och att spela distfritt vid lite högre ljudvolym är slående. Dom kommer så småningom få sb26adc och av Juanth, avr7000 o Magnus2 framtagna filter.

Det var mina 52.2 som Calleberg lyssnade på, det vokalstycke som jag tror han baserade sitt omdöme om röster på var en låt på Anita Bakers debutalbum och den har Juanth, FBK o pLudio, som alla förstår sånt här bättre än jag, dömt ut som en fasansfull, "överstyrd" tror jag var ordet, inspelning.

Utöver olika diskantelement så är det en ScanSpeak 8542 i 52Gen1 och en 8545 i 52.2.

Utöver "grodperspektivet" (Juanth hade vansinnigt roligt när han kom på den beskrivningen :-)) så är bristen på bas det många anför mot 52.2 (och 50). Jag tycker inte om för mycket bas när jag lyssnar och lyssnar kanske mest på musik där inte basen är utpräglad varför jag inte lider av detta och inte heller det som beskrivs som låg eller kantrande ljudbild.

Jag har flera andra modifierade Carlssonhögtalare men för mig är 52.2 referensen, dels därför att det var där Stig Carlsson var när han gick bort i förtid, dels därför att jag skulle kunna leva med dom resten av livet på ett annat sätt än med några andra av mina icke modifierade högtalare.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav goat76 » 2023-04-23 19:13

Tack för ditt tyckande Kermit116. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav distad » 2023-04-24 01:58

goat76 skrev:Tack för ditt tyckande Kermit116. :)

Han glömde bort att OA51.N is the shit och de spelar inte ont om bas och jag är lite bastokig. Sedan kommer OA52.N och 52.3 52.2 Duger i brist på annat
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav hifikg » 2023-04-24 07:02

FBK skrev:
goat76 skrev:Tack för ditt tyckande Kermit116. :)

Han glömde bort att OA51.N is the shit och de spelar inte ont om bas och jag är lite bastokig. Sedan kommer OA52.N och 52.3 52.2 Duger i brist på annat


Märks att du behöver ge dig ut på turné och lyssna på djupet som 8W levererar ihop med 52.2 :)
Sitter nöjd :)

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-04-24 07:33

Har haft både OA50.1 och OA50LE,upplevde en markant skillnad i allt,OA50LE låter inte helt otippat ganska likt OA52LE fast i jämförelse saknas det sista i botten/bas.
Diskanten i OA50.1,mina var kanske inte helt hundra men den lät inget vidare,vass och essig i mitt tycke.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav distad » 2023-04-24 08:34

OA51.N is the shit. Ni kan glömma allt annat som är hajpat osv. osv.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav Kermit116 » 2023-04-24 09:55

Läser nu Goats fråga en gång till och inser att jag missat att frågan inte bara avsåg 50 o 52, utan även 51.

Jag har 51or också, dock inga orginalspecade el m "fabriksmodd".

Ja, 51.N låter, som FBK framhåller, mycket bra. För den som gillar bas borde dock 51.P vara ett bättre alternativ, jag har bägge o har jämfört, vid hög ljudvolym vinner 51.P även på den väldigt låga distorsionen. Purifielementen är dock dyra och prismässigt befinner sig 51.P i en annan division än 51.N och 52.2. Aldrig gjort jämförande lyssning mot 52.2. Just nu 51.P som står för finlyssningen har i 08:a.

Av "fabriksmodd" påstås 51-LE2 av många låta bra, själv aldrig lyssnat, även om jag vet att avr7000 tycker att tiden sprungit ifrån 51-LE2.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav goat76 » 2023-04-24 10:19

Egentligen var jag mest intresserad av att veta mer om OA50.3 då just den råkar finnas till försäljning i mitt närområde, men det är ändå intressant att få veta hur skillnaderna i ljud upplevs mellan alla dessa "kattlådor". :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OrthoAkustiska reliker, nu förstår jag....

Inläggav juanth » 2023-04-24 11:20

goat76 skrev:Egentligen var jag mest intresserad av att veta mer om OA50.3 då just den råkar finnas till försäljning i mitt närområde, men det är ändå intressant att få veta hur skillnaderna i ljud upplevs mellan alla dessa "kattlådor". :)


Du kan läsa här om de olika versionerna.
http://www.carlssonkult.se/OA50.aspx

De är alla egentligen utdaterade vad det gäller elementdistorsion. (I jämförelse med vad som finns nu) Konstruktionen och konceptet kan däremot vara tilltalande.
Om de inte är allt för dyra, (säg absolut max 4000:-) de som finns att köpa i ditt närområde så köp dem och använd ett tag, lyssna, undersök. Sedan går det förstås även att uppgradera, bygga om med tex SB26ADC diskant, någon bas, tex SB17NBAC
Du får pengarna tillbaka när du säljer. (Om du kör original och inte lägger ned tid & pengar på moderna element även om värdet i viss mån kan stiga)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster