Det odistraherade lyssnandet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Det odistraherade lyssnandet

Inläggav Strmbrg » 2023-02-26 12:02

För egen del så tycker jag att just det fokuset är väldigt intressant. Självklart begriper till och med jag, att förutsättningarna för det odistraherade lyssnandet - bland mycket annat - avgörs av anläggningens och rummets egenskaper. I det ingår naturligtvis delar så som basutsträckning, ljudtrycksförmåga, frekvensgång och en massa andra teknikaliteter. Rent flum av typen "stampa-takten-egenskaper" ock slikt får betraktas som upplevda och namnsatta konsekvenser av fysikaliska egenskaper snarare än som egenskaper i sig självt.

När jag nått till stadiet att jag kan tillgodogöra mig den musik jag vill lyssna på utan att vare sig distraheras av hur den presenteras eller distraheras av lockelsen av att dissekera och analysera återgivningen, då är det tillfyllest för min del.

Tror jag, för närvarande...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Det odistraherade lyssnandet

Inläggav hifi_nirvana » 2023-02-26 13:26

Du har helt enkelt nått hifi-nirvana och jag säger grattis. Nu behöver du aldrig leta efter fler magiska apparater utan nu kan du njuta av underbar musik för hela slanten.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Det odistraherade lyssnandet

Inläggav Strmbrg » 2023-02-26 13:31

hifi_nirvana skrev:Du har helt enkelt nått hifi-nirvana och jag säger grattis. Nu behöver du aldrig leta efter fler magiska apparater utan nu kan du njuta av underbar musik för hela slanten.

Kanske det. Men emellanåt får jag likafullt för mig att skaffa någonting nytt. Inte enbart för ljudet kanske, utan även för att man vill passa på att bränna lite flis såhär i inflations- och dyrtider.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster