Tinnitus!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tinnitus!!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-08 23:10

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:...Använder Airpod Pro 2 ...


Hade du ettan innan? Hur stor är skillnaden. Stickspår, kanske kan besvaras i PM, men fler kan ha intresse av dem, särskilt funktionen som kan rädda hörseln från plötsliga, starka, ljud.

Ja, stor skillnad mellan 1 och 2 i ljudkvalitetet (2 har bas tex) och bullerdämpningen är båda större och bättre programerad. Imponerande!
Apple Max är dock ännu bättre, men man ser ut som Drutten :mrgreen:

vanlignv
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-01-11

Re: Tinnitus!!

Inläggav vanlignv » 2023-03-09 00:10

Nedsatt hörsel på ena örat sen ungdomen, men märkte inte av det förens man gjorde lumpen och mätte upp öronen. Tror det kom från sport och att man tog smällar på huvet från ena sidan hela tiden.
Permanent tinnitus kom däremot långt senare när jag försökte EQa ett par AKG-hörlurar med sinussvep. Det blev sjukskrivning en vecka för att det inte gick att sova!
Efter några år, så testade jag under en period att bli av med tinnitusen genom att helt undvika allt som stimulerar nerver, kaffe, te, alkohol, nikotin, socker, ohälsosam mat och leverne, med mera. Det var ganska skönt för det blev helt tyst, men, nja...man måste få leva också. Tinnitusen kom således tillbaka men jag "köpte" det då, så att säga.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Tinnitus!!

Inläggav LeifB » 2023-03-18 09:02

Tack för fantastiska historier.
Det räcker med en enda händelse för att få tinitus.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tinnitus!!

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-18 10:14

Min far var hörselskadad och då har man varit rädd om den egna hörseln. Givetvis har man flera gånger beklagat sig över överdriven ljudnivå på livekonserter. Tillskrev Björn J:son Lindh efter en föreställning och fick svar!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Tinnitus!!

Inläggav LeifB » 2023-03-18 10:48

Kul att du fick svar.
Ja jag har varit rädd om mig också.
Lite buller på arbetsplatsen men inte skadligt. Tror jag.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tinnitus!!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-18 11:02

vanlignv skrev:Efter några år, så testade jag under en period att bli av med tinnitusen genom att helt undvika allt som stimulerar nerver, kaffe, te, alkohol, nikotin, socker, ohälsosam mat och leverne, med mera. Det var ganska skönt för det blev helt tyst, men, nja...man måste få leva också. Tinnitusen kom således tillbaka men jag "köpte" det då, så att säga.

Berätta mer om detta.

tamburinifan
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2023-02-04

Re: Tinnitus!!

Inläggav tamburinifan » 2023-03-18 15:24

.Jag fick svår tinnitus efter ett akustiskt experiment på mitt jobb. (konserthuset)


Vad vad det för experiment?!?
Låter lite märkligt att ett konserthus gör experiment som kan äventyra hörseln.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Tinnitus!!

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-18 15:33

LeifB skrev:Kul att du fick svar.
Ja jag har varit rädd om mig också.
Lite buller på arbetsplatsen men inte skadligt. Tror jag.


Om det är skadligt eller inte beror på nivån på bullret samt tiden för exponering.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/bu ... ed-buller/

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Tinnitus!!

Inläggav guldfisk » 2023-03-19 00:07

För tre veckor sedan började jag höra pulsen i ena örat, alltså ett brus av blodflödet. När jag så småningom började bli orolig och sökte på webben insåg jag att det var "pulserande tinnitus". Två dagar senare försvann den. Antingen för att någon stressfaktor försvann eller så var det en biverkning "'öronsusningar" av Naproxen, som jag åt en kur av för en stukad tumme.
...perspektiv...

vanlignv
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-01-11

Re: Tinnitus!!

Inläggav vanlignv » 2023-07-29 23:11

sportbilsentusiasten skrev:
vanlignv skrev:Efter några år, så testade jag under en period att bli av med tinnitusen genom att helt undvika allt som stimulerar nerver, kaffe, te, alkohol, nikotin, socker, ohälsosam mat och leverne, med mera. Det var ganska skönt för det blev helt tyst, men, nja...man måste få leva också. Tinnitusen kom således tillbaka men jag "köpte" det då, så att säga.

Berätta mer om detta.


Det är välkänt att ketogen diet hjälper mot epilepsi och man vet ju själv att vissa saker stimulerar knoppen, om man tänker efter :D
Självklart är det inte lätt att ställa om sin kost på ett sådant extremt sätt. Man kan t.ex. inte gå till Maxi efter jobbet och handla keto-varor istället för det vanliga och tro att det löser sig, det är tuffare än så. Dels så finns inte oprocessade varor utan socker och andra tillsatta ämnen i butiker och sen så kan man ju också räkna med att jobbet får lida ordentligt, det fick bli en låg prioritet.
Efter ca två veckor blev det plötsligt helt tyst i öronen, och man blev förvånad. Jag väckte frun och sa att hörre du nu är det tyst.
Sen så höll jag på med det i några månader - i tystnad - tills jag inte tyckte det var så farligt att ha tinnitus längre och då började jag tumma på både det ena och det andra och tinnitusen kom tillbaka och det var inte en överraskning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tinnitus!!

Inläggav Strmbrg » 2023-08-05 08:17

En märklig sak är hur mycket jag störs av min tinnitus beroende på val av hörlurar:
Jag fick för några år sedan för mig att jag skulle ha Stax-lurar. De lät förvisso rent (tror jag), men samtidigt instängt. Det ledde till att distraktionen av tinnitusen ökade högst påtagligt.
Den instängdhet jag talar om handlar inte om att musiken lät instängd, utan om att örat kändes instängt i luren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tinnitus!!

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-08-05 09:03

vanlignv skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
vanlignv skrev:Efter några år, så testade jag under en period att bli av med tinnitusen genom att helt undvika allt som stimulerar nerver, kaffe, te, alkohol, nikotin, socker, ohälsosam mat och leverne, med mera. Det var ganska skönt för det blev helt tyst, men, nja...man måste få leva också. Tinnitusen kom således tillbaka men jag "köpte" det då, så att säga.

Berätta mer om detta.


Det är välkänt att ketogen diet hjälper mot epilepsi och man vet ju själv att vissa saker stimulerar knoppen, om man tänker efter :D
Självklart är det inte lätt att ställa om sin kost på ett sådant extremt sätt. Man kan t.ex. inte gå till Maxi efter jobbet och handla keto-varor istället för det vanliga och tro att det löser sig, det är tuffare än så. Dels så finns inte oprocessade varor utan socker och andra tillsatta ämnen i butiker och sen så kan man ju också räkna med att jobbet får lida ordentligt, det fick bli en låg prioritet.
Efter ca två veckor blev det plötsligt helt tyst i öronen, och man blev förvånad. Jag väckte frun och sa att hörre du nu är det tyst.
Sen så höll jag på med det i några månader - i tystnad - tills jag inte tyckte det var så farligt att ha tinnitus längre och då började jag tumma på både det ena och det andra och tinnitusen kom tillbaka och det var inte en överraskning.

Mycket intressant, tack!
Det tog 2v, dvs det tar 2v att få bort skiten ur kroppen. Tänkvärt

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tinnitus!!

Inläggav JM » 2023-08-05 10:40

Magiskt tänkande utan klara kausalsamband likt guldörats/sektledarens duperande predikning om bästa ljudet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tinnitus!!

Inläggav Strmbrg » 2023-08-05 11:19

Strmbrg skrev:En märklig sak är hur mycket jag störs av min tinnitus beroende på val av hörlurar:
Jag fick för några år sedan för mig att jag skulle ha Stax-lurar. De lät förvisso rent (tror jag), men samtidigt instängt. Det ledde till att distraktionen av tinnitusen ökade högst påtagligt.
Den instängdhet jag talar om handlar inte om att musiken lät instängd, utan om att örat kändes instängd i luren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tinnitus!!

Inläggav JM » 2023-08-05 11:47

Strmbrg skrev:
Strmbrg skrev:En märklig sak är hur mycket jag störs av min tinnitus beroende på val av hörlurar:
Jag fick för några år sedan för mig att jag skulle ha Stax-lurar. De lät förvisso rent (tror jag), men samtidigt instängt. Det ledde till att distraktionen av tinnitusen ökade högst påtagligt.
Den instängdhet jag talar om handlar inte om att musiken lät instängd, utan om att örat kändes instängd i luren.

Sannolikt är detta ett resultat av att hörlurar ofta ger ojämn frekvenskurva beroende på den kavitet som bildas mellan hörlurarna och trumhinnan. Kaviteten ger resonanser och sekundärt ojämn tonkurva relaterat till din individuella anatomi. Variationerna i frekvenskurvan kan vara upp till 20 dB enligt de studier jag läst.
Fix 1: Problemet går att fixa genom att bära lurarna dag o natt samt via mikrofon ta i allt externt ljud. Hjärnan adapterar då till frekvensojämnheterna och allt ljud via lurarna upplevs då som normalt efter ca 1 månad.
Problemet är när du slutar att ta in allt extern ljud via lurarna uppstår en upplevd ljudförvrängning pga adaptationen till lurarnas krokiga frekvenskurva. Efter ca 1 månad har hjärnan adapterat tillbaka till hur du hörde innan hörlurhörandet.
Fix 2: PEQ. Bla Griesinger har ett program för PEQ frekvenskurvan. Ior har förslag hur PEQ skall ske.
Således kan skapandet av en rak tonkurva med en dipp för tinnitus frekvensen sannolikt ta bort problemen med dina STAX lurar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tinnitus!!

Inläggav E » 2023-08-05 12:56

Ny väg in i hörselsnäckan återställde hörseln hos döva möss
https://nyheter.ki.se/ny-vag-in-i-horse ... -dova-moss (28 juni)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tinnitus!!

Inläggav nuffe » 2023-08-07 19:52

Är det någon med hörselproblem som provat Cortexi? eller är det bara bluff o båg?
Web, https://get-cortexi.store/?ref_id=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPQNiZzunpeiOnQCTYXvQviaRZiWczxaX3Cq7NwehO-O0roJCr4SzSYaAv14EALw_wcB
En 30dagars behandling kostar ca 800+ sek, kan det vara värt o prova? Som frun sa det är vad en tjej klippning kostar i stan.

Henrik

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Tinnitus!!

Inläggav Magnuz » 2023-08-07 20:38

nuffe skrev:Är det någon med hörselproblem som provat Cortexi? eller är det bara bluff o båg?
Web, https://get-cortexi.store/?ref_id=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPQNiZzunpeiOnQCTYXvQviaRZiWczxaX3Cq7NwehO-O0roJCr4SzSYaAv14EALw_wcB
En 30dagars behandling kostar ca 800+ sek, kan det vara värt o prova? Som frun sa det är vad en tjej klippning kostar i stan.

Henrik


Ser ju om inte annat ut som en dunderbluff. Så fort något sägs vara ”naturligt” ska man nog känna sig tveksam.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tinnitus!!

Inläggav nuffe » 2023-08-08 09:38

Håller med, men de flesta mediciner bygger ju på oftast på naturligt förekommande substanser men det är så mycket billigare att tillverka dem i en kemi process.
Jag har råd att förlora 800-900 sek på en bluff....

Henrik

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tinnitus!!

Inläggav jansch » 2023-08-08 12:17

nuffe skrev:Håller med, men de flesta mediciner bygger ju på oftast på naturligt förekommande substanser men det är så mycket billigare att tillverka dem i en kemi process.
Jag har råd att förlora 800-900 sek på en bluff....

Henrik


Man ska inte underskatta placeboeffekter även om dom är rlativt kortvariga, vanligtvis är dock placeboeffekten verksam längre än "första provperioden" som brukar vara "rabatterad". Det tar liksom tid att inse att det man upplevde var grundat på en förhoppning att det skulle hjälpa.

Gissningsvis innehåller flaskan bl.avitaminer (om den överhuvudtaget innehåller något vettigt). Typiskt olika B-varianter, t.ex B9 och B12, men även många andra vitaminer anses vara bra för hörseln. Det brukar dyka upp artiklar/studier/forskning regelbundet om vitaminers och kost påverkan på hörseln.

Om nu innehållet är verksamt på annat sätt än vad som hittills varit känt borde det vara knutet till ett patent annars är ägarna/"uppfinnarna" helt dumma i huvudet. Finns det patent? Oftast är det dock smarta affärsmän där bara "provmånadens" rabatterade pris ger rejält hög vinst.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Tinnitus!!

Inläggav Magnuz » 2023-08-08 14:52

nuffe skrev:Jag har råd att förlora 800-900 sek på en bluff....


Det har du förstås, men ska man gynna bluffmakare? Jag kan tycka att man inte ska det.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tinnitus!!

Inläggav nuffe » 2023-08-08 16:33

Just placebo effekten har jag funderar mycket på. Den är nog svår att tänka bort, gäller allt som placebo smyger in i.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Tinnitus!!

Inläggav Kronkan » 2023-08-08 18:37

Jag gjorde en mycket enkel och snabb sökning kring Cortexi.

Det verkar vara en rad hemsidor som stödjer Cortexi men som på mig ger intryck av fake. Enda dokumentation som jag hittar, som jag bedömer inte vara fake, är kundbetygen på Amazon. Så jag gör samma bedömning som Magnuz.



Sammantaget är dessa omdömen negativa.

https://www.amazon.com/Cortexi-Ear-Drop ... B0C57HD9JS

Användarvisningsbild
Seagull
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2005-10-21

Re: Tinnitus!!

Inläggav Seagull » 2023-08-11 21:14

Haft min i många år, började som ett pulserande ljud som senare gick över till ett pipande. Kan inte knyta det till nån speciell händelse, har en känsla av att det har med stress att göra.
Intressant att nån skrev att det försvann med nån medicin, samma här, jag fick några starka piller efter en axeloperation, oxy-nånting, och när jag vaknade på natten efter reagerade jag på att det var tyst!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Tinnitus!!

Inläggav Ogjort » 2023-08-12 02:21

Jag har (ta i trä) uppenbarligen ovanligt intakt hörsel trots ålder och livslångt arbete med musik och ljud.
Oerhört lyckligt lottad - minst sagt, tänker jag i stort sett dagligen.
De flesta jämngamla i min omgivning har tydligt försämrad hörsel och jag får bita mig i läppen för att inte irritera mig när de inte uppfattar normal konversation. Eller när de har tv eller radio på hejdlöst hög volym...

Klart man funderar på ev. orsaker. Men som alltid är nog genetiken huvudskälet.
Ingen i min släkt tappade hörsel påtagligt på ålderns höst.
Men kanske också en tidig medvetenhet har spelat roll.
Jag började använda transientskyddsproppar (från arbetsmiljöverket) i replokalen tidigt 80-tal.
Som jag sen också använt på i stort sett samtliga "elektriska" konserter, och ibland även under studioarbete.
Medvetna pauser i långa studiosittningar, rimlig volym vid kontinuerligt ljudarbete etc.
Men också totala ljudpauser då och då, alltså helt tyst något dygn eller så. (inte eget tal ens)

Det senare efter en intervju med en "öronforskare" på KI, där de funnit att akut "hörselskada" efter t.ex. konsert eller liknande,
(t.ex. att det piper i öronen efteråt) kan "repareras" (i alla fall mildras) genom att vistas i total tystnad i 2-3 dygn. Alltså inte ens prata.

En positiv bieffekt med transientproppar på konserter är att det oftast då låter bättre (!) pga av de toknivåer som oftast serveras,
inte sällan med påtaglig "presens-höjning" ovanpå generellt groteska ljudnivåer.

Som tidigare rätt flitig PA-tekniker, var en vanlig reaktion: "Fan så bra det låter - men är det inte lite svagt?" (jämfört då med gängse)
Att det faktiskt kunde finnas ett samband, gick de flesta förbi.

Minns en gång under en kör och musikfestival i Allahelgonakyrkan (mystisk ljudlokal f.ö.) Där jag gjorde (kanske min specialitet) "akustisk lyftning".
Typ, frekvensbalansering och klangbearbetning. Att man liksom "bara" förstärker det som lokalen grumlar eller tar bort.
Dvs - det LÅTER inte förstärkt, även om det kan vara massor med "trix" inkopplade.
Någon kom fram, och undrade vad det blir för skillnad när jag slår på ljudanläggningen. (!)
Den är på, sa jag!
????????????
Så jag drog ner reglarna och vederbörande undrade förvånad varför musiken liksom försvann... :-)
(skulle man lyssna på just det som kommer ut ur högtalarna separat, skulle det låta goddag yxskaft)

Liknande har hänt flera gånger, vilket jag tycker är det bästa betyg jag kan få.
(alltså när folk TROR att jag inte gör något)
Svårt att "marknadsföra" som något märkvärdigt, dock.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tinnitus!!

Inläggav Kraniet » 2023-08-24 08:55

Jag har inte tinnitus men lyssnade på den här mannen härom dagen och tyckte det va intressant.



Han har även informativa videos om sömnapne, cpap osv.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster