Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav LeifB » 2023-03-08 10:25

Jag närmar mig pensionen.
Vill inte ta lån för mina inköp av stereoprylar.
Har det svårt att klara månadens räkningar.
Försöker lägga undan en liten slant varje månad.
Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här?
Jag älskar att utveckla och förbättra min ljudanläggning. Offrar gärna dyr och god mat för att köpa något nytt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav goat76 » 2023-03-08 11:10

Förr har jag ibland köpt saker på avbetalning, inte för att jag inte hade råd att betala hela summan direkt vid köpet utan snarare för att jag vill ha en viss ekonomisk "säkerhetsbuffert" för oväntade utgifter, och för att slippa "snål-leva" tills den ekonomiska bufferten är återhämtad.

På senare år har jag övergått helt och hållet till att betala hela köpessumman direkt vid köp, min strategi har därmed varit att spara pengar tills jag både har råd att lägga upp hela beloppet för prylen samt ha kvar den säkerhetsbuffert jag bestämt mig för att ha. Ett exempel kan vara att jag har 100.000 kr på kontot och vill köpa något för 40.000 kr, då kan jag vänta med att köpa prylen tills jag har 140.000 kr på kontot om jag har bestämt mig för att min säkerhetsbuffert är 100.000 kr.

Den tiden det tar för mig att spara ihop pengarna lägger jag på att skanna av hela internet på information genom att lusläsa recensioner och läsa diverse användares upplevelser, både bra som dåliga för att utröna om det kan finnas en eventuell risk att någon funktionell eller ljudmässig aspekt inte kommer falla mig i smaken. Och utöver det naturligtvis lyssna på prylen via demo om så är möjligt och tittar på de mätningar som eventuellt finns tillgängliga.

Det finns trots allt en viss tjusning i att sukta efter något och strikt vänta tills den dag jag har råd att köpa prylen, och det motverkar dumma och förhastade köp man för tillfället fått för sig att man villhöver. :)
Senast redigerad av goat76 2023-03-08 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Henrik36 » 2023-03-08 11:17

LeifB skrev:Jag närmar mig pensionen.
Vill inte ta lån för mina inköp av stereoprylar.
Har det svårt att klara månadens räkningar.
Försöker lägga undan en liten slant varje månad.
Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här?
Jag älskar att utveckla och förbättra min ljudanläggning. Offrar gärna dyr och god mat för att köpa något nytt.


Själv har jag senaste 15åren valt att bygga det jag vill ha i elektronikväg, inte direkt för den ekonomiska biten utanför att jag vill ha det som jag vill :D
Byggde iofs en hel del i bil och ganska mycket PA och hemmahögtalare för ännu längre sen men då var kraven inte lika stora, bara det lät utav helsike :roll:
Högtalarna är den svaga länken i min anläggning idag men har ändå svårt att hitta dom jag trivs bättre med, och bygga helt egna är uteslutet då jag inte har den kunskapen om konstruktionen.
Men har börjat snegla lite på RÄV som finns här på forat.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-08 11:20

Köper det mesta som jag inte bygger själv begagnat. Finner en otrolig tillfredsställelse att köpa något begagnat till en bråkdel av nypriset.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav nuffe » 2023-03-08 14:22

Försöker nästan alltid köpa begagnat, det är bra för plånboken.
Dessutom är prylarna testade redan :D

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav steveo1234 » 2023-03-08 14:29

Kontant från sparpengar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Max_Headroom » 2023-03-08 14:37

Finansieringen i mitt fall har gått till så att jag för länge sedan skaffat så feta grejjor att utrymmet för förbättringar är försumbart. Det kostar alltså ingenting eftersom jag inte köper något nytt.

Hade det inte varit så hade jag köpt begagnat, byggt själv och undvikit snobberi-produkter. Man måste t.ex. inte ha ett försteg för +50kSEK. Man kan bygga ett eget, bra, för en tusenlapp eller 2.

Högtalare blir tuffare eftersom bra högtalare av fysiska skäl blir stora och storleken är prisdrivande. Men det finns en del metoder man kan använda:
- Ekektronik är billigt. Mekaniska saker och stora lådor är inte det. Så delat system kan ge lägre kostand utöver bra ljud.
- Det går att få ned kostanden genom att bygga själv, om man antingen går för en färdig konstruktion eller har den utrusning och kunskaperna + tiden som krävs för att utveckla något eget.

Titta på PA-slutsteg istället för Hifi slutsteg. Man kan göra spara mycket där.
Senast redigerad av Max_Headroom 2023-03-08 14:40, redigerad totalt 2 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-08 14:37

Köper mest begagnat och gör en del själv.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Panelguy » 2023-03-08 15:03

Kontant från sparade pengar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Kronkan » 2023-03-08 15:39

LeifB!

Jag har stegvis gått i pension. Nu 69 år.

Detta är en sak man kan påverka. Alltså både tidigare och senare. Senare pension ger högre pension. Man behöver inte heller arbeta heltid.

Inför första steget att minska arbetad tid så gick jag genom alla räkningar, läste och funderade över vad man kunde göra utan att förlora kvalite. Jag har själv blivit förvånad att det gick att få ner kostnaderna. Genom att få ner kostnaderna så har vi mera över till annat.

Just nu håller jag på att se över telefoni och mobilt bredband.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 07:59

Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.

Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.

Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.

PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav smile » 2023-03-09 11:11

Hur jag finansierar mina inköp?

Jag arbetar och får lön.

Det mesta går åt till huslån och räkningar.

Därefter är allt en kompromiss, jag kan inte alltid lägga de pengar som blir över på alla saker som jag vill samtidigt.
Ibland blir det på något jag vill ha, ibland blir det på något jag måste ha, ibland blir det på något jag inte behöver och ibland blir det på något som någon annan behöver.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Prozac » 2023-03-09 11:58

Jag finansierar genom att köpa med införtjänade medel, aldrig lån. Har haft tur med utbildning/jobb och räknas som högavlönad så pengar är egentligen inget problem, men har ändå en "ekonomisk" grundsyn i att alltid leta efter prisvärda hifi-produkter. Eftersom jag finner nöje i att bygga egna högtalare så blir mina byten där relativt billiga. De övriga komponenterna får hänga med länge, köps begagnade och är ofta billiga även i nypris.

(Försteg: Holographic Audio 2.5, Slutsteg: Lyngdorf SDA2175/XTC a2-300, Dac: Topping D30Pro/SMSL m500 mk2, CD: TEAC transport).
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Kronkan » 2023-03-09 14:22

Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.

Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.

Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.

PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.


Frågan är har du läst frågan TS ställer. Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.

Min erfarenhet är ju totalt annorlunda såväl nu som historiskt. Till en del handlar det ju om att vi haft familj med barn och den ekonomi som följer av detta.

Mera närliggande exempel typ kostnader för el. Jag har ju inte byt elleverantör på 10 år. Men har nu en genomsnittlig förbrukning per månad på 150 kWh för uppvärmt torp inklusive kyla plus lägenheten. Bara i december 2022 hade jag en förbrukning i lägenheten på 506 kWh. Men nu kunnat ändra styrsystemet i ventilationsaggregatet så att jag kopplat ur ett värmeelement. Så nu trolig förbrukning 150 kWh per månad.

En kompis var hemma eftersom vi skulle gå på bio ihop. Vi har ett gemensamt familjeabonemang så vi tittade på detta. Vi har också olika mobila surfanslutningar. 99 kr styck. När vi sitter där så ringer en säljare av fibernät till mig. Vi har fiber nära Torpets tomtgräns. Säljaren yrade om närhet till havet, taxeringsvärden o s v. Jag har ju en lösning som fungerar strålande med mobilt bredband för tilläggskostnaden 99 kr. Till slut fick jag bara ”slänga på luren”. Att dra fiber är ju en sak men sedan skall man betala en leverantör av själva trafiken.



Om nu TS ligger för nära inkomsternqmed utgifterna så kan det påverkas genom kostnadskontroll samt fundera över öka pensionen och eventuella extrainkomster.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Kronkan » 2023-03-09 14:22

Strmbrg skrev:Har berättat om det tidigare:
Flyttade hemifrån 1983, vid 22 års ålder. Hade inget sparkapital mer än några tusenlappar.
Några månader innan min hyreslägenhet blev tillgänglig köpte jag ett par Bose 901 på avbetalning med 36% ränta... De kostade runt 10.000 kr och jag la ett par tusenlappar kontant.
De första åren i egen lägenhet hade jag mellan fyra- och sexhundra kronor att leva på efter att räkningarna var betalda.

Numera är situationen betydligt bättre. Avbetalningar - oavsett vad man väljer att kalla dem - är efter de där Bosehögtalarna något jag aldrig mer utsätter mig för. Inte ens så kallat räntefritt eller annat. Delvis bottnar det i att jag fick hjälp att bli kvitt de 360 avbetalnings-kronorna per månad av pappa. Han löste ut skulden mot ett löfte om att jag aldrig mer skulle dra på mig någon somhelst avbetalning. Jag fick betala av Bose-skulden räntefritt till honom istället.
Kan jag inte betala kontant med pengar jag redan äger så får det vara.
Dessutom suktar/längtar/drömmer jag aldrig efter/om prylar som jag inte anser mig kunna finansiera. Punkt.

Jag sparar utan mål. Försöker bara att ackumulera lite pengar så att det finns, dvs det handlar inte om att spara till något jag längtar efter.
Ibland spontanköper jag en klocka eller så, för en del av de där sparade pengarna. Har inte köpt någon kostbar stereopryl på ett bra tag nu.

PS
Har aldrig letat efter det förmånligaste telefonabonnemanget eller el-kontraktet eller så. Detta efter att vi insett att skillnaderna mellan de närmast oöverblickbara mängderna erbjudanden är såpass små att det inte är värt att engagera sig i dem. Det betyder såklart inte att jag väljer det allra dyraste. Det betyder snarare att jag försöker fokusera på de stora faktorerna än på de små. Avstå från vissa saker istället. Inga utsvävningar vad gäller semestrar, bygga pool, köpa dyr bil, kostsamma ombyggnationer, matvanor mm.
Lever man på marginalen så kan självklart ett byte av el- eller telefonileverantör ge några hundralappar mer eller så, och de kan då vara avgörande för att få ihop tillvaron. Jag vet det, efter min knapra tillvaro där i början av 80-talet.


Frågan är har du läst frågan TS ställer? Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.

Min erfarenhet är ju totalt annorlunda såväl nu som historiskt. Till en del handlar det ju om att vi haft familj med barn och den ekonomi som följer av detta.

Mera närliggande exempel typ kostnader för el. Jag har ju inte byt elleverantör på 10 år. Men har nu en genomsnittlig förbrukning per månad på 150 kWh för uppvärmt torp inklusive kyla plus lägenheten. Bara i december 2022 hade jag en förbrukning i lägenheten på 506 kWh. Men nu kunnat ändra styrsystemet i ventilationsaggregatet så att jag kopplat ur ett värmeelement. Så nu trolig förbrukning 150 kWh per månad.

En kompis var hemma eftersom vi skulle gå på bio ihop. Vi har ett gemensamt familjeabonemang så vi tittade på detta. Vi har också olika mobila surfanslutningar. 99 kr styck. När vi sitter där så ringer en säljare av fibernät till mig. Vi har fiber nära Torpets tomtgräns. Säljaren yrade om närhet till havet, taxeringsvärden o s v. Jag har ju en lösning som fungerar strålande med mobilt bredband för tilläggskostnaden 99 kr. Till slut fick jag bara ”slänga på luren”. Att dra fiber är ju en sak men sedan skall man betala en leverantör av själva trafiken.



Om nu TS ligger för nära inkomsternqmed utgifterna så kan det påverkas genom kostnadskontroll samt fundera över öka pensionen och eventuella extrainkomster.

Samt självklart lyssna på andra råd om att köpa begagnat och göra själv.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav LeifB » 2023-03-09 16:49

Har lagt mycket tid för att hålla ner kostnaden.
Priotering på allt. Köper inget onödigt men jag älskar att bygga högtalare där det skiljer sig mest för ljudet.
En mindre slant i månaden avsätter jag till mina utflykter inom ljud området.
Har man det gott ställt så blir det kanske mer pengar att röra sig med. Kanske inte behöver offra något för att ha råd att köpa det man blir nyfiken över.
Känner en som kan köpa riktigt dyra prylar för att "han har råd med det". Önskar att jag kunde säga samma sak. Jag får dras med prylar från 90talet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 18:01

Kronkan skrev:
Frågan är har du läst frågan TS ställer. Du reflekterar ju inte kring denna. I frågan är det uppenbart att TS inte har det lätt med sin utgifter.
Jag har läst ditt inlägg och det är väl en återanvändning, cirkulation, av tidigare saker. Men det handlar ju om dig och inte om TS fråga. Är detta en del av den ”sociala okänsligheten” så tycker jag att det närmast blir lomhördhet.
...


Förstår inte här.
Leif skriver: "...Hur tänker ni? Har de flesta god ekonomi här? .."
På vilket sätt är mitt svar bristfälligt i förhållande till vad Leif skriver?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Morello » 2023-03-09 18:06

Det var inte i något avseende bristfälligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-03-09 18:23

Det framstår som tjatigt att i var och varannan tråd höra från Kronkan om hans elabonnemang och elförbrukning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav dewpo » 2023-03-09 18:31

Jag finansierar mina intressen med att hålla andra utgifter än de jag prioriterar på ett minimum.
Genom att inte äga bil och hålla resor på ett minimum, kan jag frisätta ca 2000 Kr per månad att använda som jag önskar :|
Semester har det inte blivit någon de senaste 10 åren för jag prioriterar att kunna leva drägligt de övriga 51 veckorna på året.
Jag brukar varken tobak eller alkohol :oops:

Det blir förstås ett ganska stationärt och enformigt liv. 2022 levde jag på denna begränsade del av jordytan.
Skärmbild 2023-03-09 172359.png
Skärmbild 2023-03-09 172359.png (282.13 KiB) Visad 1005 gånger


Risken att bli hemmablind är slående :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-09 18:35

LeifB skrev:Har lagt mycket tid för att hålla ner kostnaden.
Priotering på allt. Köper inget onödigt men jag älskar att bygga högtalare där det skiljer sig mest för ljudet.
En mindre slant i månaden avsätter jag till mina utflykter inom ljud området.
Har man det gott ställt så blir det kanske mer pengar att röra sig med. Kanske inte behöver offra något för att ha råd att köpa det man blir nyfiken över.
Känner en som kan köpa riktigt dyra prylar för att "han har råd med det". Önskar att jag kunde säga samma sak. Jag får dras med prylar från 90talet.


Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Strmbrg » 2023-03-09 18:59

Jag ser det även sålunda - ehuru inte direkt praktiserar det:

Det krävs både en avsändare och en mottagare för att en upplevelse skall föreligga. Möjligen bortsett från drömmar, tankar och sådant.
Det krävs en inspelning, en anläggning i ett rum och en lyssnare för att musik skall upplevas. Typ.
Såväl anläggningens som lyssnarens egenskaper inverkar på lyssningsupplevelsen. Däri ligger sålunda inspelningen, lagringsmediet, anläggningsprestandan, rumsegenskaperna, lyssnarens sinnestillstånd, vederbörandes hörsel-status, vederbörandes avkodningsegenskaper och vederbörandes toleransnivå. Kanske med mera.

Det kan alltså vara möjligt att förbättra sin upplevelse både genom att "trimma" sin anläggning och att "trimma" sig själv.
Det - i sin tur - tycks mig betyda att en förbättrad musikupplevelse inte enkom står att finna via bättre prylar, som tarvar ekonomiska insatser.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav jansch » 2023-03-09 19:23

Jag köper inte numer så mycke hifi-grejor, det blir mest mätinstrument och ofta begagat p g a hutlösa priser.
Aldrig köp på lånade pengar.
Numer pensionär men har lite jobb i bolagsstyrelser och när det är kul bygger jag någon altan, staket, kök, osv för någon granne.
Då jag jobbat med sådant som ger bra lön (försäljning/affärskonsult/marknadsföring) har jag nog alltid "haft råd" och köpt det som känns rimligt. Jag är dock inte intresserad av sådant som glimmar, hellre några mätmikrofoner än Hublot klockor....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifikg » 2023-03-09 21:58

Tänkte sälja någon fraktion av alla bitcoins som företag från hela världen ringer och säger att jag har glömt att jag har. För en liten skärv kommer jag att komma åt massor av miljoner, som jag inte ens visste att jag ägde. Så snart jag fått loss pengarna (behöver betala någon liten avgift till bara) så blir det nog både Mscaler och DAVE. Qutest kan jag ha i bilen kanske? Inser att varken DAVE eller Mscaler kommer göra mer än något ytterst lite på marginalen, i bästa fall, men något skoj ska man ha ibland. Tänk att man kan glömma att man en gång investerade i en massa bitcoins!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Prozac » 2023-03-10 15:59

hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)


Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Strmbrg » 2023-03-10 19:37

Prozac skrev:
hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)


Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.


Ja, det kan nog funka. Fast man får såklart "väga in" oklarheten i hur mycket mäss-rummet och ens lyssningsplats därest påverkar (o)ljudet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Panelguy » 2023-03-10 21:04

Prozac skrev:
hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)


Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.

”Surt sa räven”
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav goat76 » 2023-03-10 21:15

Prozac skrev:
hifi_nirvana skrev: Ett bra sett att dämpa begäret efter dyra prylar som fungerar på mig åtminstone. Är att gå på hifi-mässor. När man kommer hem efter en sådan hifi-mässa och lyssnar på sin egen anläggning som kostar en bråkdel av de dyra sakerna man lyssnat på där. Och när man då inser att den egna anläggningen låter minst lika bra eller bättre. Då försvinner begäret efter dyra saker och man känner sig nästan lite nöjd och stolt istället. :)


Har precis samma upplevelse vilket gör mig på mycket gott humör plus att man inser hur subjektiv hifi-upplevelsen är, -att många lägger stor vikt vid prestige och priser samt att man även som hemmabyggare eller budgetaudiofil kan få till ett mycket gott ljud hemma genom förhållandevis små inköp om man tar till sig fakta, läser på lite och förhåller sig prestigelös.


Men vem vet hur de där dyrare prylarna hade kunnat presterat i era hem, efter att ni haft lika mycket tid att finjustera in dessa som de prylar ni nu sitter på. Det kanske hade blivit mycket bättre, det är ju rätt svårt att veta. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav LeifB » 2023-03-10 21:27

Man kan ju tro det. Inte helt säkert ändå.
Ibland kan det vara det lilla som gör skillnad.
Smaken är som baken. Jag har hört på dyra saker som jag inte gillar. Tror alla har det. Med åren så har man några enstaka favoriter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Strmbrg » 2023-03-10 21:55

Dyra saker är nog ganska dumt att skaffa sig. Det är betydligt bättre med billiga. Om de är tillräckligt bra, vill säga.

Jag har skaffat mig alldeles för många alldeles för dyra saker. Å andra sidan verkar jag nu äntligen kunna avspisa musik utan att distraheras av hur det låter.
Det kan bero på att jag fått för mig att det låter bättre än det gör. Det kan även bero på att det låter såpass bra att jag är nöjd. Eller så kan det bero på att jag har blivit betydligt bättre på att processa det jag hör, så att upplevelsen blir god.

Oavsett så tycker jag att jag är ganska knäpp som skaffat såpass dyra saker. Tydligen så har jag emellertid tolererat min knäpphetsgrad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster