Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 14:24

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.


Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.


Det var 1980 jag köpte mina Tympani IIIA, tillverkade 1976. Som nya låg de på 12900, IC och ID kostade 9100 kr. Därefter steg väl Dollarkursen en hel del?

glotta 1976.jpg
glotta 1976.jpg (885.43 KiB) Visad 822 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 16:31

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Kopplingen till att bli pensionär och inköp av nya stereoprylar är möjligen lite udda. När man kommit så långt i livet är det väl oftast inte tal om ett steg in på ett nytt område. Då är det kanske mera att hålla igång en viss nivå? Jag har likt många skaffat mig mina prylar undan för undan. Den enskilt största posten i förhållande till ekonomin var mina första Magnepan Tympani med vidhängande Audio Research-slutsteg. Det är också endå gången jag inte betalat allt på en gång, fick dela upp det på 3-4 månader men då det var begagnat ingen ränta. Numera handlar det mera om att underhålla det man redan har men ibland krävs modernare prylar för att klara nutidens krav för avspelning. Mesta tiden blir det bara lyssning så länge grejorna fungerar.


Minns du vad Tympani kostade då? En kompis hade ett par 1C när jag köpte mina första Maggie IIa 1980. Om jag minns rätt kostade Tympani ca 12.000 då. Mycket pengar men inte i närheten av vad 30.7 kostar idag.


Det var 1980 jag köpte mina Tympani IIIA, tillverkade 1976. Som nya låg de på 12900, IC och ID kostade 9100 kr. Därefter steg väl Dollarkursen en hel del?

glotta 1976.jpg

Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
Keydon kommer jag ihåg men såg aldrig något av dessa märken där. Minns deras inre ljudrum som var så dämpat att det var obehagligt att vistas där.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 16:38

Lite off topic men det får folk tåla....

Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.


I relation till dåvarande lönenivån var det lite bättre tider då. ID kostade 9800 i början av 1977. Audio Research D-100 (deras första transistorslutsteg) 7000. På mina lådor stod det Glotta men jag tror nog att Häggmark var med från början med både Magnepan och Audio Research men säker är jag inte.

Dollarkursen låg under 5 kr mellan 1972-80.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Panelguy » 2023-03-11 16:50

RogerGustavsson skrev:Lite off topic men det får folk tåla....

Panelguy skrev:Vilken nostalgi. Man önskar ju att priserna idag kunde vara lite mer åt det hållet. 9100!!!??? Har för mig att jag genom en kontakt fick mina IIa för 4500.
Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.


I relation till dåvarande lönenivån var det lite bättre tider då. ID kostade 9800 i början av 1977. Audio Research D-100 (deras första transistorslutsteg) 7000. På mina lådor stod det Glotta men jag tror nog att Häggmark var med från början med både Magnepan och Audio Research men säker är jag inte.

Dollarkursen låg under 5 kr mellan 1972-80.

Det får de som sagt tåla.
Ja jämfört med då måste high-end ha blivit väldigt mycket dyrare. Även om 30.7 är bättre tror jag inte det motsvarar prisskillnaden. Knappt 13.000 för Tympani då mot nästan en halv miljon för 30.7 idag!!!
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 18:19

Magnepans toppmodell har blivit 44 gånger dyrare sedan 1976! Medelinkomsten har ökat med 7-8 gånger under den perioden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifikg » 2023-03-11 19:05

RogerGustavsson skrev:Magnepans toppmodell har blivit 44 gånger dyrare sedan 1976! Medelinkomsten har ökat med 7-8 gånger under den perioden.


Fast... dagens toppmodell kanske är väldigt mycket bättre än dåtidens toppmodell, eller?
Tänker att det kan finnas någon modell en bit ner på skalan som motsvarar den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 19:10

Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifikg » 2023-03-11 19:18

RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!


Säkert? Jag minns att Volvo 260C var den första bil jag såg som kostade över 100.000, vad kostar den häftigaste Volvon som går att köpa idag? Nåja, kanske inte 4 mille. Bilar tillverkas i större serier än exklusiv hifi, kanske rimligare att jämföra med Porsche eller Koenigsegg :) Produktionen av bilar har rationaliserats, medan vi hyllar pryttlar som är hopplockade för hand (bara det inte är gjort i Kina), gärna med gamla rör o annat elände :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:30

Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav jansch » 2023-03-11 19:31

RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!


Oftast kan det vara bra att jämföra saker som inte har utvecklats så mycket inom elektronikvärlden. T.ex 24tums tv apparater. Okey då - 4K och lite annat, men i stort.
En 24 tums färg-tv kostade ca 4.500:- när färgtv sändningarna kom igång. Nu kan man köpa en 24tummare för sådär 2.500kr, ibland mindre.

När det gäller högtalare kostar själva lådan oftast mer än högtalarelementen. Jag sysslar dagigen med att hitta vettiga alternativ för högtalarlådor till elbas. Kina är numer dyrt, hiskeliga kostnader för transport. Även 1/2 eller 1/4 container är skitdyrt.
Nya material är framtiden när björkplywood kostar över 2000:-/skiva, ok mdf är billigare men för tungt för en stackars elbasist. Formsprutning av termoplaster är billigt men verktygen/formarna är en miljonkostnad. Genelec kör ju med hårdare grejor men dom producerar ju stora volymer.

Alltså elektronik har blivit 10-tals ggr billigare men träarbeten är dyrt liksom fånigt "lull lull" som high-end industrin håller på med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:34

Man kan ta Klipschorn anno 1970 kontra 2023. Tippar en prisskillnad på 5 ggr.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 19:47

Panelguy skrev:Det var alltså Glotta som initialt hade agenturen för ARC och Magnepan, trodde Häggis haft båda hela tiden.
Keydon kommer jag ihåg men såg aldrig något av dessa märken där. Minns deras inre ljudrum som var så dämpat att det var obehagligt att vistas där.


Det var Häggis/Audionord. Men han och Glotta/Dimitri låg i fejd med varandra och Glotta lyckades få agenturer från Häggis. Häggis fick dock tillbaka agenturerna.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-11 19:50

Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg (191.88 KiB) Visad 731 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Kronkan » 2023-03-11 19:54

RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!



Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.

Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 19:56

petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?



VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-11 20:00

Kronkan skrev:
RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!



Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.

Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.



Vår ränta på huset 1990 låg på 16%. Minns inte när avdragsreglerna ändrades men det var väl superbilligt en gång i tiden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav petersteindl » 2023-03-11 20:08

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?



VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.


Oj, då var nog fiat 600 och 500 betydligt billigare än bubblan. I o f s var det 1962 som mor köpte fiat 600. Hon hade precis tagit körkort. Jag var jättestolt 8-åring. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifikg » 2023-03-11 22:44

hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg


De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-11 23:14

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg


De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).

Vem vet i denna branschen kan allting hända. :wink:

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-15

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Halbermensch » 2023-03-12 14:11

Mesta är kontant, vissa hamnar på typ klarna. Betalar i stort sett alltid bort snabbt..
Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifikg » 2023-03-12 20:52

hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:Elektronik har ju inte enbart blivit billigare. Det har ju krympt rejält i storlek också. Idag får du plats med en DAC och hörlursförstärkare i själva USB-kontakten. Dessutom så mäter den oerhört bra också. Det tycker jag personligen är fantastiskt.
711SKkRMTsL._AC_SL1500_.jpg


De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).

Vem vet i denna branschen kan allting hända. :wink:


Ja, det kan finnas massor av hemlisar i klumparna på Transparent också, uj uj uj, vet att någon har sprättat upp dem, men det kan vara helt andra doningar idag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav Morello » 2023-03-12 21:13

Det trevliga med annonsen från Glotta är att den helt saknar inslag av ormolja!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-12 21:34

hifikg skrev:
hifi_nirvana skrev:
hifikg skrev:
De kanske har byggt in små, ljudpåverkande, chip i de där dyra USB kablarna som säljs. Det skulle kunna få dem att låta annorlunda, om än kanske inte bra (i längden).

Vem vet i denna branschen kan allting hända. :wink:


Ja, det kan finnas massor av hemlisar i klumparna på Transparent också, uj uj uj, vet att någon har sprättat upp dem, men det kan vara helt andra doningar idag.

Hemliga lådor, då måste vi nämna Grado RA-1. En hörlursförstärkare som såldes för stora pengar och var inbyggd i en liten trälåda som inte gick att öppna. Men någon lyckades öppna den och det visade sig att den innehöll komponenter för några kronor. Såg att 2005 kostade den $350 för batteriversionen och $425 för
AC-varianten.
https://www.head-fi.org/threads/grado-r ... ir.838920/

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RJohan » 2023-03-13 13:54

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Vad kostade en Amazon eller en bubbla 1965? Ungefär 4000 kr kanske. Vad kostar de idag?
Då fanns OA6 typ-1. De kostade också 4-tusen. Vad kostar OA-51 eller motsvarande idag?



VW Bubbla kostade 6300 kr redan 1950. Förmodligen runt 10000 kr 1965.


Stämmer nog rätt bra. 1964 kostade en Kadett 9000:-, en BMC 1100 10500:-, PV Sport 13400:-, Peugeot 404 14500:-

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RJohan » 2023-03-13 13:59

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:
RogerGustavsson skrev:Jämför gärna bilar och hur mycket de har ökat i pris under samma tidsperiod. Det blir inga 44 gånger för en Volvo eller Volkswagen. Jovisst, det mest har blivit bättre under den tidsperioden!



Man skall inte glömma att räntan under många år varit rekordlåg. Mitt första huslån var på 12,5 %.

Nu har räntan ökat något från nästan ingenting.



Vår ränta på huset 1990 låg på 16%. Minns inte när avdragsreglerna ändrades men det var väl superbilligt en gång i tiden.


Jo. Låt oss säga 8% inflation och 50% marginalskatt. Alltså i praktiken 8% ränta efter avdrag. Man bodde gratis plus att värdet på skulden skrevs av med 8% varje år. Helt av sej själv!

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:01

Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:04

Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 14:06

RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(


Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?


RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:


Men de är inte längre billiga!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav LeifB » 2023-03-13 14:08

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(


Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?


RJohan skrev:Magnepan har nämnts. Jag frågar mej hur de kan sälja dem så billigt! Mycket handarbete:


Men de är inte längre billiga!


Hur dyra är LP12 nu i ett baspaket?
Får man en under 100000kr?
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur finansiera ni nya inköp av stereoprylar?

Inläggav RJohan » 2023-03-13 14:09

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Notera hur lite en LP12 kostade!!! Mindre än ett vad jag samma år betalade för ett rätt mediokert kasettdäck :(


Vill minnas att den första prisnoteringen låg ännu lägre, fanns i HiFI-Katalogerna på tidigt 70-tal. Kanske stod där 900 kr?


Jodå, så ver det säkert. Jag har nyligen sett en referens till £63 hemma i Storbrittanien vid introduktionen ca 1972.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster