Behringer Utracurve

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Behringer Utracurve

Inläggav Martin » 2003-10-18 17:01

Hejsan, har flyttat till en mysig lägenhet ute i betongen och behöver lite trix för att fixa de värsta basresonanserna. :cry: Samtidigt är det jämkning med sambon om avstånd från väggen som gäller vilket inte gör saken enklare. Har fullrangehögtalare och bara en, integrerad förstärkare med pre out(inga main in).

Funderar på om det går att få tag på en sådan utracurve 8024 som det var så mycket prat om på hififorum förrut. Alltså inte den "nya" modellen som kostar många tusen utan jag tänkte försöka komma ganska billigt undan. Är det någon som säljer en begagnat så blir jag nog glad annars vart kan man köpa en sån (i stockholm)?

Tänkte koppla in den helt analogt mellan tape in och ut(dels för att få "konstant" utstyrningsnivå oavsett volym och få samma korrektion på alla signalkällor). Låter det som en bra idé? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-18 17:30

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-10-18 17:38

Det är så roligt med schyssta pro-produkter. :D

Är det 2x12 band som gäller då eller? Får man välja band? edit: ok, parametrisk eq. Var lite för snabb..

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-19 09:10

Jag köpte en DSP8024 för ett år sedan och har därefter byggt om den för digitala in/ut-gångar.

Jag måste säga att jag är extremt nöjd med produkten. Det första jag gjorde (i sann DIY-anda) var att slita loss locket och kolla in vad som fanns i. Endast högkvalitativa komponenter till min stora glädje. Crystal A/D D/A samt AKM-DSP. Alla opampar är av riktigt hög kvalitet (OPA134-liknande) och likaså alla kontakter. Alla in och utgångar är dessutom servobalanserade vilket gör att man lätt kan ansluta antingen balanserade eller ickebalanserade signaler.

Jag använder min i en betongkällare där jag har så mycket ekon och stående vågor att man knappt tror det är sant. 8024an kan inte trolla bort ekon men den hjälper ändå oerhört mycket då den jämnar ut frekvensgången. Ekona måste man få bukt med mha soffor och bokhyllor. Därefter kopplar man in 8024an och vips så låter det helt fantastiskt. Då jag jämför med och utan 8024 så kan man säga att stereobilden blir enormt mycket stabilare, basen torrare och renare och totalt sett så kan man lyssna väldigt mycket längre utan att bli trött i öronen.

Då man kollar på skärmen på 8024an så ser jag att den i mitt rum korrigerar ganska mycket i basen, +/-10dB vid ca fem frekvenser. Över 120Hz gör den dock inte mycket förrän man kommer till ca 12kHz där den börjar lyfta sakta upp emot 20kHz (totalt ca 2dB). Detta beror troligtvis på att den även inkluderar det reflekterade ljudet då den kalibrerar rummet och eftersom diskanterna i mina högtalare sprider ganska dåligt så korrigerar den för det genom att höja nivån.

Den nya DEQ2496 har digital ingång default men det har inte 8024an. Min kostade totalt med det extra kortet ca 3900kr medan den nya kostar 4400kr så skillnaden är liten (man bör ha digital ingång).
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2003-10-19 21:38

Pabo: Tjenare, har du provat att mäta utgångarna för att kontrollera vad som händer med de högre frekvenserna, har för mig det var 2496 som distorterade höga frekvenser klart märkbart.
Om jag (när jag) skaffar mig en Behringer så skulle jag enbart använda den för låga frekvenser av paranoia skäl, litar inte på att den är så duktig på att hantera det högre frekvensspektrat, därmed delad signal i mitt försteg och lågfrekvens analogt till Behringer.
Vad sitter det för AD/DA omvandlare i den förresten, nu då du ändå varit och kikat i den ?
Robert Hjertkvist

Återgå till Generellt om hifi