Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du dyrkondingar och Foliespolar i ditt filter...? Skäms, i smyyyg... ;)

Omröstningen slutade 2024-03-12 02:23

Jag har bara dyrkondingar
2
5%
Jag har bara Foliespolar
1
3%
Jag har blandat dyrkondingar med billiga
7
18%
Jag har blandat Foliespole med vanliga Luftlindad
5
13%
Jag har bara billiga kondingar
11
28%
Jag har bara Luftlindad
13
33%
 
Antal röster : 39

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 02:23

Ja, vad ska denna rubrik betyda.. ? Tänkte att jag måste skriva något som drar till sig blickarna... :mrgreen:
Jo, en omröstning. Inte ännu en tänker en del. Jo, denna är för jag vill se hur mycket sk. ormolja som existerar på forumet i "era lådor" dvs.högtalare 8O Ni kan ju rösta utan att skriva en rad, så var ärliga nu :!: Ni får rösta på 2 alternativ. :!: Läs noga, och var ärliga.. :D :wink: Får en känsla av att det stoppas sk. ormolja i era lådor som ni har där hemma... dvs. kondingar och spolar som inte alltid är billigaste möjliga utan ibland drar iväg i pris...
Och en del kanske har blandat liiite i sina filter, något som jag kommer göra.... utan att det drar iväg.
Lite tankar som jag radar upp.
1. Har personligen inga fel och rätt tankar här.
2. Men alla har inte den inställningen har jag märkt.
3. Hur många har gjort egna tester och jämfört ? Skriv gärna om det.
4. Jag "tror" inte det är många som har lyssnat själv och jämfört, innan de dömer.(men jag kan ha fel) Utan det är väl mätningar som vanligt, som man går på.
5. Jag jobbar inte för någon tillverkare eller butik :!:

Försök nu att hålla er till det som sitter i ett filter och hoppa all annan sk. ormolja som kabellyftare osv. i den här tråden. De finns gott om trådar om annan sk. ormolja
:wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 02:30

Eftersom mitt filter ej är klart på ett tag så väntar jag med att rösta. :mrgreen:
Och jag glömde kablarna... hur fanken kunde jag det.. 8O Jag som är med i Riksförbundet och allt. Ja, kablarna är klara och de kostade 100kr/m :mrgreen: :lol: men eftersom det inte behövs långa stumpar så blev det inte dyrt som ni förstår.
Senast redigerad av distad 2023-03-13 02:53, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav hifikg » 2023-03-13 02:30

Är det här en dyrkonding?
Bilagor
3339_hunts.jpg
3339_hunts.jpg (188.68 KiB) Visad 1335 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 02:35

Ja ja ja, tror det. av metallfolie och papper i olja va ? :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav smile » 2023-03-13 07:50

När blir en komponent dyr?

I mina nuvarande högtalare så har jag inga filter, så där är inte frågeställningen applicerbar.

I andra byggen så behövs ibland en viss typ av komponent med vissa egenskaper och av en viss typ.
Tex. Så behöver jag ibland löda in en polypropylen kondensator eller liknande med ett lite större värde i något rörbygge.
Just denna komponent kan vara svidande dyr i jämförelse med alla andra komponenter.

Oftast tar jag då inte den billigaste, utan en som är lite dyrare utan att det känns oproportionerligt mot resten av bygget.
Ibland tar jag en i det billigare segmentet för att ha råd med resten av bygget.

Jag jämför inte med öronen vilken som jag tycker låter bäst, utan litar på att den komponent som har det rätta värdena och är av rätt typ gör sitt jobb som den skall.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 08:26

smile skrev:När blir en komponent dyr?

I mina nuvarande högtalare så har jag inga filter, så där är inte frågeställningen applicerbar.

I andra byggen så behövs ibland en viss typ av komponent med vissa egenskaper och av en viss typ.
Tex. Så behöver jag ibland löda in en polypropylen kondensator eller liknande med ett lite större värde i något rörbygge.
Just denna komponent kan vara svidande dyr i jämförelse med alla andra komponenter.

Oftast tar jag då inte den billigaste, utan en som är lite dyrare utan att det känns oproportionerligt mot resten av bygget.
Ibland tar jag en i det billigare segmentet för att ha råd med resten av bygget.

Jag jämför inte med öronen vilken som jag tycker låter bäst, utan litar på att den komponent som har det rätta värdena och är av rätt typ gör sitt jobb som den skall.

Vad jag utgår ifrån så är det https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... enter.html prislista och där är https://www.hifikit.se/cross-cap.html Jantzen Audio Cross Cap det dyraste som anses vara rumsrent och som låter tillräckligt bra. Luftlindad spole, ska duga säger en del. Sedan tror jag att det finns dyrare grejer än det i folks högtalare. Men omröstningen kanske ger en annan vinkel, vem vet. Jag är bara nyfiken av mig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 08:28

Glöm ej, du kan välja upp till 2 alternativ i omröstningen. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 10:46

Spolar, kondensatorer och motstånd har olika priser.
Det vet dom som ska ha det absolut bästa. Kosta vad det kostar vill. Filtret kan bli dyrare än själva elementen.
De vågar inte chansa när dom har lagt ut mer än 20kk-50kkr på ett par hemmabyggda högtalare.
Jag har byggt många högtalare med åren.
Jag vet att ljudet förändras med komponentvalet i delningsfiltret. I allafall valet av kondensatorer.
De senaste är högtalare med bredbandselement och med Alpair element så behövs inte filter. Enkelt och förvånadsvärt bra funkar det. Mindre komponenter eller inga alls ger minimala problem.
Så alla ni som vill ha det bästa, köp det bästa som finns om ni har kostat på era stereoutrustning på flera 100tkr.
Om ni som jag har lagt under 50tkr så kanske det näst bästa gott nog. Audiofiler har svårt att föestå att det näst bästa är gott nog.
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 11:21, redigerad totalt 4 gånger.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav jansch » 2023-03-13 10:47

Senaste bygget/renoveringen jag gjorde hade:

* Luftlindade av lackad koppartråd, lite tunnare än vanligt.
Skäl: Basen mådde bra av lite resistans och för mellan/diskanterna spelade det ingen roll då diskanten fick seriemotstånd.

* Polypropylen-kondingar SCR.
Skäl: Trots 5% märkning ligger dom "aldrig" över 2%. Vid udda värden kör jag Wimakondingar parallellt, Har lite Wima liggandes - bra grejor.

Mäter alltid både filters och högtalarens frekvensgång så vet man vad man håller på med.
Jag har gjort lyssningstester, även i ekofritt rum. Jovisst, den miljön är definitivt inte lämpad för det.

Jag har aldrig förstått det där med dyrast/billigast, för mej gäller pris/prestanda.
Prissättning görs efter vad just den specifika marknaden tål, konkurrens och tillgång.
För elektronikkomponenter fungerar elelktronikindustrin bäst, inte high-end hifi marknaden.

För min egen del kör jag numer aktiva högtalare. Optimering kan då göras på en helt annan nivå. Ungefär som att en 4-hjulsdriven bil är överlägsen en 2-hjulsdriven, spelar ingen roll vem som gjort bakaxel/fjädring/difflösning då.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 10:59

Wima har jag hört gott om. :)
Sedan misstänker jag att du har rätt i mycket som det nedan.
Jag har aldrig förstått det där med dyrast/billigast, för mej gäller pris/prestanda

Detta är nog det som kommer gälla mest för min del då man har begränsade resurser.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav jansch » 2023-03-13 11:00

LeifB skrev:Spolar, kondensatorer och motstånd har olika priser.
Det vet dom som ska ha det absolut bästa. Kosta vad det kostar. Filtret kan bli dyrare än själva elementen.
De vågar inte chansa när dom har lagt ut mer än 20kk-50kkr på ett par hemmabyggda högtalare.
Jag har byggt många högtalare med åren.
Jag vet att ljudet förändras med komponentvalet i delningsfiltret. I allafall valet av kondensatorer.
De senaste är högtalare med bredbandselement och med Alpair element så behövs inte filter. Enkelt och förvånadsvärt bra funkar det. Mindre komponenter eller inga alls ger minimala problem.
Så alla ni som vill ha det bästa, köp det bästa som finns om ni har kostat på era stereoutrustning med flera 100tkr.
Om ni som jag har lagt under 50tkr så kanske det näst bästa gott nog. Audiofiler har svårt att föestå att det näst bästa är gott nog.


Är det inte så att audiofiler inte förstår vad som är bäst?
En sunkig marknad med bakåtsträvande teknik blandat med tomtar och troll.
Passiva högtalare har ingen chans mot aktiva dito och till pris/prestanda som är helt överlägsen. Det är som att jämföra häst och vagn med en modern vanlig bil.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 11:10

jansch skrev:
LeifB skrev:Spolar, kondensatorer och motstånd har olika priser.
Det vet dom som ska ha det absolut bästa. Kosta vad det kostar. Filtret kan bli dyrare än själva elementen.
De vågar inte chansa när dom har lagt ut mer än 20kk-50kkr på ett par hemmabyggda högtalare.
Jag har byggt många högtalare med åren.
Jag vet att ljudet förändras med komponentvalet i delningsfiltret. I allafall valet av kondensatorer.
De senaste är högtalare med bredbandselement och med Alpair element så behövs inte filter. Enkelt och förvånadsvärt bra funkar det. Mindre komponenter eller inga alls ger minimala problem.
Så alla ni som vill ha det bästa, köp det bästa som finns om ni har kostat på era stereoutrustning med flera 100tkr.
Om ni som jag har lagt under 50tkr så kanske det näst bästa gott nog. Audiofiler har svårt att föestå att det näst bästa är gott nog.


Är det inte så att audiofiler inte förstår vad som är bäst?
En sunkig marknad med bakåtsträvande teknik blandat med tomtar och troll.
Passiva högtalare har ingen chans mot aktiva dito och till pris/prestanda som är helt överlägsen. Det är som att jämföra häst och vagn med en modern vanlig bil.

Det kan vara så, man har inte testat allt som finns och ibland kan det vara svårt att sätta sig in i all teknik.
Har man en stor kassakista så har man gott om utrymme att prova sig fram. Bygger man på med att få kunskap, ja då är det större chans att lyckas. Är man lat eller inte förstår allt då är det svårare.
Tyvärr får känslor ta över sunt förnuft och då kan man göra dumma inköp som man ångrar i efterhand.
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 11:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 11:19

Ibland läser jag på denna sida där dom gradera olika kondensatorer. Men man får nog ta det med en nypa salt. :wink:

https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav DQ-20 » 2023-03-13 11:26

FBK skrev:Vad jag utgår ifrån så är det https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... enter.html prislista och där är https://www.hifikit.se/cross-cap.html Jantzen Audio Cross Cap det dyraste som anses vara rumsrent och som låter tillräckligt bra. Luftlindad spole, ska duga säger en del. Sedan tror jag att det finns dyrare grejer än det i folks högtalare. Men omröstningen kanske ger en annan vinkel, vem vet. Jag är bara nyfiken av mig.


Hörbara skillnader är mätbara skillnader, men mätbara skillnader är inte alltid hörbara.

Man kan i t.ex. aktiva filter mäta upp att polyesterkondensatorer har högre distorsion än polypropylenkondensatorer även vid låga nivåer, men då pratar vi om låg distorsion i båda fallen. Man behöver känslig mätutrustning.

I en högtalare är signalnivåernas högre, med det tillkommer också problem med mikrofoni som kan bero på högtalarens ljud eller att kondensatorn själv låter om man spelar på den. IÖ gjorde ett antal försök och kom fram till att polyesterkondensatorer generellt var tystare än polypropylenkondensatorer men att det även fanns polypropylenkondensatorer som var tysta när man spelade musik över dem via ett seriekopplat motstånd (på typ 2,2 ohm). Vi talar alltså om högre nivåer än i ett aktivt filter. Han framhöll SCR som de bästa han hade testat och verkar använda dem i sina dyraste konstruktioner. I övrigt rekommenderade han polyester eller polypropylen om man hittade någon som inte lät och ”andades” i takt med musiken. De Geer verkar dela åsikten om SCR och jag har sett Naqref använda dem.

När det gäller spolar har foliespolar genom sin konstruktion lägre förluster och lägre shuntkapacitans eftersom lagren är ordnade på ett annat sätt än de vanliga. Men det är ingen kvalitetsfaktor i sig och det är konstruktionen som avgör vilka elektriska värden som är de rätta. Ibland är lite ökade förluster av godo, ibland inte, och oftast spelar det ingen roll i audioområdet.

Slutligen när det gäller kondensatorer så ger de bara distorsion när det ligger växelspänning över dem. Om de är tillräckligt stora jämfört med kretsimpedansen går det utmärkt att använda elektrolytkondensatorer för t.ex. att blockera likspänning. De ger inte ifrån sig någon distorsion alls. Om man däremot kan mäta upp en påfallade växelspänning över en elektrolykondensator blir det en annan femma och elektrolytkondensatorn blir sämst i klassen när den används i filter, men det finns de ellytar som är bättre än andra. Å andra sidan försvinner distorsionen när reaktansen är liten, dvs när frekvensen stiger.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 11:35

hifikg skrev:Är det här en dyrkonding?


Det tror jag inte och gammal är den säkert. Hunts fick rätt dåligt rykte med tiden, verkar det som. https://www.voxac50.org.uk/vox_ac50_hun ... _codes.htm

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-13 11:41

Att välja efter pris prestanda är ju vettigt då kan priset vara både högt eller lågt men fortfarande prisvärt.
Man kan även välja dyrt för att man helt enkelt har råd, tycker det är en snygg komponent, ger feelgood känsla av att ha just den komponenten.

Men det som verkar vara vanligt förekommande i Hi-End svängen, att använda priset som en avgörande kvalitetsfaktor då gäller nog i högsta grad bilden nedan som "Belker"postade i en annan tråd.

IMG_00870.PNG
IMG_00870.PNG (281.26 KiB) Visad 1156 gånger

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 11:58

Vet dom som valt Duelund CAST Cu-Ag Loudspeaker Capacitor 100VDC.
Där en med värdet 10uF kostar över €500.
Bara därför att dom har fått bra betyg här.

https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Här är en som inte har sparat på krutet.

https://jeffsplace.positive-feedback.co ... capacitor/
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 12:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-13 12:00

Den hemsidan har några här sågat utmed fotknölarna.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 12:02

Tur att folk kan rösta anonymt 8) De som har annat än billigt, skulle ju bli hängda... 8O
Eller..?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 12:05

FBK skrev:Tur att folk kan rösta anonymt 8) De som har annat än billigt, skulle ju bli hängda... 8O
Eller..?


Ja det är uppenbart. Man verkar vara en idiot om man köper dyra komponenter. :wink:
Tur att jag inte har råd..
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 12:08

RogerGustavsson skrev:Den hemsidan har några här sågat utmed fotknölarna.


Ja det kan jag tro. Vilka? :wink:
Är det samma som har EKK högtalarkabel? :wink:
Senast redigerad av LeifB 2023-03-13 12:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-13 12:17

FBK skrev:Tur att folk kan rösta anonymt 8) De som har annat än billigt, skulle ju bli hängda... 8O
Eller..?


Varför skulle man bli häng ???

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav jansch » 2023-03-13 12:22

FBK skrev:Tur att folk kan rösta anonymt 8) De som har annat än billigt, skulle ju bli hängda... 8O
Eller..?


Varför då? Vi lever i en subjektiv värld där allt värderas med "bias". Vi tror på olika saker och har en oförmåga att inte tolka text och tal rationellt.
RogerGstavsson:s kommentar håller JAG helt med om.

Hur kan t.ex "technical specifications" bara bli mest allmänt skitsnack när vi, i över 100 år, har specat kondensatorer med kapacitans, läckresistans, induktans, serieresistans och max avvikelse. Alltså det mest fundamentla som beskriver kondensatorns egenskaper. Sedan kan man ju lägga till temperaturberoende, mikrofoni, osv.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 12:28

Duelund :
Frederik berättade för mig att många kondensatorer idag använder en isolerande plastfilm som dielektrikum eftersom det gör dem billiga att tillverka, men problemet med att använda plast är att det märkbart försämrar ljudsignalen, "Med plast får du vad Steen skulle beskriva som ett eko , maskerar de verkliga detaljerna i signalen”.

Ja de spelar med i musiken. Vem vill ha såna kondensatorer som bildar "eko"?
Mina Alpair element bildar inga eko. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav hifikg » 2023-03-13 12:37

Har förstås ingen aning om vad jag har för komponenter i mina filter.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-13 12:41

hifikg skrev:Har förstås ingen aning om vad jag har för komponenter i mina filter.

Gissningsvis kondensatorer, spolar & resistorer. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav hifikg » 2023-03-13 12:43

VintageHiFi skrev:
hifikg skrev:Har förstås ingen aning om vad jag har för komponenter i mina filter.

Gissningsvis kondensatorer, spolar & resistorer. :wink:


Går inte att utesluta, men huruvida det handlar om dyra varianter eller inte vet jag inte. FBK frågade vad jag hade i mitt filter, jag svarade kaffe...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav Almen » 2023-03-13 12:44

En sak som är bra med foliekondingar är att man kan använda innehållet till att göra en liten hatt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav LeifB » 2023-03-13 12:47

hifikg skrev:
VintageHiFi skrev:
hifikg skrev:Har förstås ingen aning om vad jag har för komponenter i mina filter.

Gissningsvis kondensatorer, spolar & resistorer. :wink:


Går inte att utesluta, men huruvida det handlar om dyra varianter eller inte vet jag inte. FBK frågade vad jag hade i mitt filter, jag svarade kaffe...


+1

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nu ska vi vara ärliga, i smyyyg...

Inläggav distad » 2023-03-13 13:36

Almen skrev:En sak som är bra med foliekondingar är att man kan använda innehållet till att göra en liten hatt.

Då finns det en del med hattar..... :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster