Faktiskt.se - en fyr på hifi-havet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell

Faktiskt.se - en fyr på hifi-havet

Inläggav Kjell » 2005-08-20 16:00

Jag vill bara säga att jag har haft en ofantlig nytta av faktiskt.se när jag nu har köpt en stereoanläggning. All kunskap som finns samlad i inlägg genom åren har hjälpt mig att på ett nyktrare sätt kunna avgöra vad som är sant och vad som är falskt. Att undvika alla lömska undervattensrev skulle nog inte vara möjligt utan denna tillgång.

Och nu en idé: När det nu finns så mycket verklig kunskap, varför inte försöka samla den och sammanställa ett slags dokument för att hjälpa alla vilsna hifi-köpare?

Vänligen,
Kjell Jorner

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-20 16:25

Kjell:

Tja, då skulle ju folk sluta läsa på forumet... :wink: Men vad blev det för pryttlar då?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-20 16:50

Tanken på ett dylikt dokument har väl funnits lite vagt men med det problemet att det lätt bli biaserat åt vissa håll vilket inte gör det helt neutralt. Dessutom så är det ju jobbigt att sätta ihop det. :roll:

Men vill någon göra det frivilligt så kan vi nog komma med synpunkter och lägga ut det här. Jag tror att synpunkterna kommer att vara vettiga bara man bortser från det värsta tjafset om ord som kan uppstå. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kjell

Inläggav Kjell » 2005-08-20 17:02

Vad jag har märkt när jag läst är att det ofta finns utförliga diskussioner om ämnena redan, och att det ofta går att få alla överrens - eller åtminstone konstatera att man har olika ideal. Också i ett "färdigt" dokument kan man ju ha med olika infallsvinklar.

Det jag köpte var:
Källa: Pioneer DV-585
Receiver: Harman/Kardon HK3480
Högtalare: Quadral Ascent 250 (Ett par stativhögtalare)
Kablar: Supra Rondo och någon Straight Wire interconnect (orkade inte fixa DIY)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-08-20 18:36

Någon jag själv skulle tycka vore kul, vore om vi skulle skriva ihop (minst) TVÅ köpguider. Det finns ju olika falanger, med minst sagt avvikande uppfattningar om vad som är bra hifi. Den ena falangen sysslar med high-fidelity, dvs god återgivning. Den andra falangen sysslar med "bra ljud", dvs subjektivt tyckande om vad som låter bra och mindre bra. Det vore kul om vi skulle klara av att nyktert och med god ton producera två dokument som beskriver processen att införskaffa en duglig anläggning för personer av de olika läggningarna...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-20 19:07

Jag tycker att det blir allt spännande när dessa två världar möts och diskuteras, att hålla dem isär vore ju en slags censur. Att främja en naturlig polarisering är ju kul, det blir en slags kultur inom debatterandet. Men tvingar man fram en polarisering, så finns det nog en risk att intressanta diskussioner uteblir. Tror jag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-20 19:20

HF har ju en kokbok som verkar rätt poppis

var rätt länge sen jag läste den men som jag kommer ihåg det var det en blandning av goda råd och de mest fantastiska fabulerande om hur saker funkar

Nåt sånt fast mer korrekt kan man tänka sig

om man skapar en tråd per "kapitel" så kan folk fylla på med sina goda råd och ideer

det som krävs är att nån lägger upp en bra kapitelindelning
Dogmatisk Mac-Taliban

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-20 22:23

Kjell skrev:Receiver: Harman/Kardon HK3480

Kul att du köpte den, låt mig veta vad du tycker senare...

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-08-22 09:15

Hej Kjell!

Hur "snabb" upplever du Pioneer DV-585 - dvs. vid uppstart, utmatning av släden osv? ... och... är den tyst (hör man skivan snurra?)?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-22 11:23

Morgan: "Den ena falangen sysslar med high-fidelity, dvs god återgivning. Den andra falangen sysslar med "bra ljud", dvs subjektivt tyckande om vad som låter bra och mindre bra".

Morgan, du vet väl att vi som eh... tydligen inte sysslar med "high-fidelity" utan tycker att det är upp till var och en att tycka vad man vill om vilka prylar man vill... även har det fina smeknamnet "my-fi" på vårt intresse? Hi-fi vs My-fi således... :wink:

En grej som skiljer my-fi-lägret från det du här kallar dom som "sysslar med high-fidelity" (man skulle också kunna dom LTS-gänget) är att vi har ett helt gäng tips på vilken anläggning man ska skaffa sig (beroende på vad man har för personligt tycke och smak, rumsstorlek, budget mm) medan "hi-fi"-lägret har en färdig köp-lista (med några få variationsmöjligheter) som funkar i alla situationer och som alla i lägret ställer sig bakom.

Tipsen från "hi-fi"-lägret finns redan packade och klara, bara att surfa in på LTS hemsida. Vill man däremot ha lite andra tips kan även jag rekommendera "hifikokboken" på hififorum.nu

:)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-22 12:44

Blue skrev:(man skulle också kunna dom LTS-gänget)

Vad får dig att tro att alla som vill ha hög återgivningstrohet är LTS-are?

Vad får dig att tro att alla LTS-are vill ha hög återgivningstrohet?
- Militant slacker

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-22 12:50

Jax, jag kan svara dig (ursäkta Blue, du kan ju förstås också svara)

Det är ett arkaiskt behov att klumpa ihop alla som inte tycker som jag. Företeelsen hade sitt berättigande för överlevnad i stenåldern.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-22 13:37

Jax: "Vad får dig att tro att alla som vill ha hög återgivningstrohet är LTS-are? Vad får dig att tro att alla LTS-are vill ha hög återgivningstrohet?"

På fråga 1 svarar jag: Nej, det tror jag inte. Rent principiellt tycker till exempel även jag att hög återgivningstrohet är en ganska trevlig grej.
På fråga 2 svarar jag: Hög återgivningstrohet väl är lite av grundidén med LTS, eller? Men tja... man kanske kan vara med där av andra anledningar också?

dimitri: "Det är ett arkaiskt behov att klumpa ihop alla som inte tycker som jag. Företeelsen hade sitt berättigande för överlevnad i stenåldern."

Hehe... nu var det ju inte jag som började med att "klumpa ihop" utan Morgan. Och med mitt inlägg ville jag visa att vi "my-fiare" inte ÄR någon klump eftersom vi sinsemellan tycker väldigt olika om spörsmål inom hifins värld. Det är möjligt att samma sak skulle kunna gälla LTS-falangen, men isåfall tycker jag inte att det märks särskilt tydligt på forumen.

:)

Återgå till Generellt om hifi